X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
יעל בר-זאב מומחית בבריאות הציבור אוניברסיטת בן-גוריון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
אחד הדברים שאנשים רבים לא יודעים הוא שבטבק עצמו, בתוך הצמח הטבעי, יש הרבה חומרים מזיקים בדומה לסיגריה רגילה, טבק לגלגול מכיל קרוב ל-4,000 כימיקלים רעילים
▪  ▪  ▪
סיגריה מגולגלת. מזיקה לבריאות [צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל/פלאש 90]

סיגריה מגולגלת היא בריאה יותר - האמנם? לקראת יום ללא עישון המצוין השבוע בארץ ובעולם, אספנו כמה מיתוסים שמגלגלי טבק אומרים.
מיתוס מספר 1: "טבק לגלגול מסוכן פחות מסיגריות רגילות"
לא נכון. אחד הדברים שאנשים רבים לא יודעים הוא שבטבק עצמו, בתוך הצמח הטבעי, יש הרבה חומרים מזיקים. צמח הטבק סופח את כל מה שנמצא באדמה ולכן הוא גם סופח את החומרים המזיקים שנמצאים בחומרי ההדברה.
עובדה נוספת שנוטים להתעלם ממנה היא שהצמח עצמו מכיל, באופן טבעי, את הניקוטין הממכר. יתר-על-כן: היות שבתהליך הייצור צריך לייבש את העלה, מוסיפים אליו עוד חומרים רעילים שצמח הטבק סופח אליו. מכאן שטבק הוא טבק - בין אם זה טבק מגולגל או טבק סיגריה שמיוצרת על-ידי חברת הסיגריות.
מיתוס מספר 2: "אני מעשן מגולגלות כי הן בריאות יותר מאשר סיגריות רגילות"
לא נכון. סיגריה מגולגלת מזיקה לבריאות, באותה מידה כמו סיגריה רגילה ויכולה לגרום לאותם סיכונים בריאותיים, כולל סרטן, שבץ, מחלת לב וריאה, אימפוטנציה, עקרות ואפילו פגיעה בכלי הדם של הגפיים, עד כדי צורך בקטיעה. למעשה, הפילטרים של הסיגריות המגולגלות הם קטנים יותר, והמשמעות היא שבסיגריה מגולגלת הפילטר מסנן עוד פחות ממה שמסנן הפילטר של סיגריה רגילה, כך שהתוצאה טובה פחות.
מיתוס מספר 3: "עישון של סיגריה מגולגלת הוא הרבה פחות ממכר"
לא נכון. למעשה, וכפי שצוין למעלה, שני סוגי הסיגריות מכילים את הטבק, שהוא מכיל בעצמו את הניקוטין הממכר. אין הבדל ברמות ההתמכרות בין סיגריה רגילה לסיגריה מגולגלת.
מיתוס מספר 4: סיגריה מגולגלת מסבה נזק דומה לסיגריה רגילה
נכון. חלק מהנזק העיקרי של הסיגריות נובע מתהליך השריפה. בהתאם לכך, הרי שבאופן עקרוני, טבק ללעיסה מזיק פחות מאשר טבק שמעשנים אותו, וזאת מפני שבמהלך לעיסת הטבק לא מדליקים אותו ולא שורפים אותו בכלל. טבק בלעיסה מסב לרוב נזק בעיקר לחלל הפה. ברגע שמדליקים את הסיגריה, ולא משנה איזה סיגריה זו, בין אם זה מגולגלת או אחת מוכנה, תהליך הבעירה מייצר חומרים מזיקים, ביניהם פחמן חד-חמצני. פחמן חד-חמצני מוריד את היכולת של החמצן להגיע לגוף בצורה טובה, ולכן אנשים מעשנים, סובלים מרמות נמוכות יותר של חמצן בגוף לעומת אנשים לא מעשנים.
האנולוגיה הטובה ביותר לכך היא שזה לא משנה אם אתה נופל מקומה 15 או מקומה 20, אתה עדיין תמות. לכן לא משנה אם אתה מעשן סיגריה מגולגלת או סיגריה רגילה - שתיהן יגבירו בצורה ניכרת את הסיכון שלך למות מוקדם יותר ולחלות במחלות כרוניות קשות.
מיתוס מספר 5: הטבק לגלגול הוא טבעי וטהור יותר, ולכן מכיל הרבה פחות דברים מזיקים מאלה שישנם בסיגריות רגילות
לא נכון. בדומה לסיגריה רגילה, טבק לגלגול מכיל קרוב ל-4,000 כימיקלים רעילים - רבים מהם מסרטנים ומרעילים. הינה כמה רעלים שהופכים כל טבק לרעיל כאשר מעשנים אותו:
  • קדמיום - מתכת רעילה ביותר בשימוש בסוללות;
  • פורמלדהיד - רעיל מאוד ומשמש לשימור גופות;
  • אמוניה - נמצא בנוזלי ניקוי חזקים, מוסף לטבק על-ידי חברות הטבק כדי להגביר את ההתמכרות;
  • בנזין - משמש כממס בדלק;
  • ציאניד - מזהם תעשייתי;
  • ארסן - רעל קטלני שנמצא בחומרי הדברה.
מיתוס מספר 6: הגלגול גורם לי לעשן פחות סיגריות ולכן הנזק הבריאותי מופחת
לא נכון. האמת היא, שאם אדם מעשן הוא מעשן. אין דבר כזה סיגריה בטוחה, ועל-ידי עישון מגולגלות אתה עדיין חושף את עצמך ל-4,000 כימיקלים רעילים - לא משנה כמה אתה מעשן. ההבדל היחיד הוא שהגלגול לוקח זמן, ולכן אנשים נוטים לעשן פחות סיגריות אם הם רק מגלגלים. מנגד, לא הוכח שהפחתת כמות הסיגריות מועילה לבריאות, כי המעשן מכור לכמות מסוימת של ניקוטין שהמוח שלו חייב לקבל, ואם הוא מפחית מכמות הסיגריות שהוא רגיל לעשן, הוא יעשן את הסיגריות הנותרות בצורה שתאפשר לו להפיק מהם יותר ניקוטין, כמו באמצעות שאיפות עמוקות יותר, עישון הסיגריה עד הקצה וכו'. בפועל, המוח דורש כמות מסוימת של ניקוטין והאדם יעשן בצורה לא מודעת כדי לספק לעצמו את הכמות הנדרשת.
מיתוס מספר 7: בגלל שלא מוסיפים לטבק "חומרי בעירה" הוא פחות מסוכן
לא נכון. מי שמגלגל את הסיגריה, לוקח שאיפות חזקות יותר ועמוקות יותר על-מנת שהסיגריה המגולגלת לא תכבה. המשמעות היא שאיפה רבה יותר של רעלים לריאות והתוצאה היא כמובן מזיקה יותר.
לסיכום, הדבר היחיד שהוכח כיעיל וכמפחית סיכון הוא הפסקה מוחלטת של העישון. כיום, ניתן לעשות זאת בקלות באמצעות רופא המשפחה שלך ואף הסיכוי להפסקת עישון דרך הרופא גבוה פי ארבעה לעומת הניסיון להפסיק לבד.

הכותבת היא מומחית בבריאות הציבור, מנהלת המרכז למניעה ולגמילה מעישון, החטיבה לבריאות בקהילה, הפקולטה לרפואה, אוניברסיטת בן-גוריון
תאריך:  27/05/2018   |   עודכן:  27/05/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המיתוסים שמאחורי סיגריה מגולגלת
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הכותבת מבלבלת את המוח
ב.ניצן  |  27/05/18 19:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
אלפי משפטנים יגדשו בשבוע הבא את כנס הלשכה - אבל שורה של בעיות יסוד במערכת המשפט לא יידונו שם, משום שהן ובעיקר פתרונותיהן לא נעימים למארגנים ולמשתתפים
איתמר לוין
טיול בשוק של צפת וביקור בכמה מבתי הכנסת העתיקים בעיר מאפשר לשמוע סיפורים מקסימים וייחודיים - וגם מפנה את תשומת הלב לבעיה המקשה על העיר למצות את הפוטנציאל שלה
אלעזר לוין
מתווך דירות היוקרה מרצ'לו אינצ'ליני מספר על התגברות התופעה - קונים דירה בישראל כדי לברוח מהאיבה המוסלמית באירופה    מו"מ על עסקה ב-25 מיליון שקל    "כחלון צודק - מחירי הדירות בירידה"
איתמר לוין
ואין ביניהם קשר. הידיעה על פסק הדין בנושא פינוי בני הג'הלין כוללת פרטים שקריים ומטעים במכוון, כי הרי מדובר בבדואים מסכנים ולא במתנחלים אכזריים    שמה של הכותבת מסביר את הכל
אלי אלון
בהזמנת עיריית תל אביב יצר האמן נחום גוטמן עבודת פסיפס גדולה שנחנכה ב-1976 והוצבה ברחבת בית העירייה הישן ברחוב ביאליק תל אביב    העבודה מציגה בשלל צבעים ודמויות את ראשית ותולדות יפו בת אלפי השנים ותל אביב הצעירה    רבים אינם יודעים כי לפני מספר שנים הועברה יצירה זו של גוטמן מרחוב ביאליק לרחבת בניין משרדים גדול ברוטשילד 1 בתל אביב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il