X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
מאחורי הקלעים של עסקת ההסדרה

חמאס יקבל נמל ימי?

גורמים מדיניים בכירים בישראל מעריכים כי ישנה התקדמות לעבר הסכם "הסדרה" בין ישראל לחמאס בתיווך של מצרים והאו"ם הסכם "ההסדרה" לא יכלול את דרישת חמאס להקמת נמל ימי ברצועה ישראל חוששת שנמל כזה ישמש להעברת נשק מתקדם מאירן לרצועה
▪  ▪  ▪
נמל עזה [צילום: Aaed Tayeh/Flash90]

השר יובל שטייניץ העריך ב-31 ביולי כי ישראל בדרך להסכם ארוך טווח עם ארגון חמאס בסיוע מצרים, האו"ם וישראל. גם בקרב גורמים בחמאס נשמעות הערכות דומות אך הרבה יותר מסויגות, חמאס מנסה עכשיו לקטוף את הפירות המדיניים של קמפיין "צעדת השיבה" ושל טרור ההצתות באמצעות בלונים ועפיפוני תבערה.
מאחורי הקלעים מתקיימים מגעים אינטנסיבים של המודיעין המצרי ושליח האו"ם ניקולאי מלדאנוב בהסכמת ממשל טראמפ וישראל להגיע לעסקת "הסדרה" שתכלול הפסקת אש מלאה בין חמאס לישראל. מדובר במעין "הודנה" לתקופה של 5 שנים, פתיחת כל המעברים לרצועה והקמת פרויקטים בתחום התשתיות ברצועת עזה להקלת המצב ההומניטרי בהיקף 650 מיליון דולר.
על-פי כל ההדלפות על מה שמתרחש מאחורי הקלעים לא מדובר על הסכמה להקמת נמל ימי ברצועת עזה. חמאס נאלץ לוותר על הדרישה הזו לאחר מבצע צוק איתן וכנראה שגם הפעם לא תשיג את מבוקשה וטוב שכך.
חשוב בהחלט לאפשר פתיחה של מעבר ימי מרצועת עזה לקפריסין להעברת סחורות בפיקוח ביטחוני ישראלי, כפי שהציע באחרונה שר הביטחון ליברמן או להקים את האי המלאכותי סמוך לחופי עזה שהציע השר ישראל כ"ץ. אולם כל עוד ארגון הטרור ששמו חמאס שולט ברצועת עזה אסור לאפשר לו להקים נמל ברצועת עזה. הכוונה של חמאס היא ברורה, להקים מעבר ימי לעולם שיאפשר לו להבריח טילים ואמצעי לחימה מתקדמים אחרים מאירן לרצועת עזה כדי שיוכל להשתמש בהם בעת הצורך נגד ישראל.
גם בתקופה שבה שלטה הרש"פ ברצועת עזה נמנעה ישראל מלהקים נמל ימי ברצועת עזה מסיבות ביטחוניות למרות שהסכימה לכך בהסכמי אוסלו. ראש הממשלה אריאל שרון ז"ל התנה את בניית הנמל בעזה בהקמת "שרוול ביטחוני" ישראלי שיבדוק את כל תנועת הספינות שיגיעו לנמל עזה ויצאו ממנו אך הרש"פ דחתה את התנאי על הסף.
יו"ר הרש"פ יאסר ערפאת ניצל את שדה התעופה הקטן באזור דהנייה שישראל אישרה את הקמתו להברחות נשק לרצועת עזה באמצעות מטוסו הפרטי. גם ללא נמל הוא ניסה להבריח לרצועת עזה כמויות גדולות של נשק באמצעות הספינה "סנטוריני" במאי 2001 ובאמצעות הספינה "קארין איי" בינואר 2002, שתי הספינות יורטו ע"י חיל-הים הישראלי.
המשך ההתעצמות הצבאית של חמאס באמצעות חפירת מנהרות התקפיות,ייצור רקטות, הקמת כוח קומנדו ימי ובאחרונה גם שימוש ברחפנים מצויידים בחומרי נפץ כדי לנסות לפגוע ביישובים ישראלים סמוך לגבול וביחידות צה"ל ומערכת "כיפת ברזל" מעיד על הכוונות האמיתיות של ארגון הטרור חמאס.
2 מיליון הפלשתינים החיים ברצועת עזה אינם צריכים לסבול, יש לאפשר להם יציאה מהרצועה דרך הים אולם אך ורק על-פי התנאים הביטחוניים של ישראל, הנהגת חמאס סבורה כי היא תוכל לכפות על ישראל לאפשר לה הקמת נמל ימי ברצועה באמצעות הגברת הטרור אולם מדובר ב"קו אדום" שהדרג המדיני ומערכת הביטחון מבינים היטב את משמעותו ולא יאפשרו לחצות אותו.
יותר מ-50 ימים נלחם חמאס נגד ישראל במבצע צוק איתן וכבר ארבעה חודשים שהוא מנהל מלחמת התשה נגד ישראל מהרצועה במסגרת קמפיין "צעדת השיבה" כדי להביא ל"הסרה מלאה של המצור". מאחורי הדרישה הזו מסתתרת הדרישה האמיתית להקמת נמל ימי ברצועת עזה.
ישראל הרבה יותר חזקה מחמאס מבחינה צבאית, אולם היא איננה יכולה להמר על דרישות הביטחון שלה. תנועת חמאס וארגון הג'יהאד האיסלאמי הם שתי שלוחות של אירן ברצועת עזה שהזרוע הצבאית שלהן מופעלת ישירות עי"י הגנרל קאסם סולימאני.
הסכם "הסדרה" עם חמאס הפך לצורך הכרחי גם עבור ישראל וגם עבור חמאס, לשני הצדדים יש אינטרס להגיע להסכם "הסדרה". האלטרנטיבה היא עימות צבאי ששני הצדדים אינם מעוניינים בו. לכן חמאס מנהל משא-ומתן עם ישראל באמצעות מתווכים כדי להשיג הישגים כדי שיוכל להציגם בפני תושבי הרצועה שספגו 160 הרוגים ו-16 אלף פצועים בדרגות שונות, מאז שחמאס פתח במלחמת ההתשה נגד ישראל.
עדיין לא ברור מהם הסיכויים להשגת הסכם "ההסדרה" שכן מדובר במשא-ומתן מורכב מלא במהמורות. השגת ההסכם תקל גם את הדרך לעסקת חילופי שבויים חדשה להחזרת השבויים והנעדרים הישראלים המוחזקים ברצועת עזה. צריך לקחת בחשבון גם תרחישים אחרים במקרה שהמשא-ומתן העקיף עם חמאס על הסכם "הסדרה" ייכשל, בהם: המשך הסטטוס-קוו של מלחמת ההתשה בגבול הדרום ומבצע צבאי ישראל גדול נגד תשתיות הטרור ברצועה. צריך לזכור שמדובר בארגון טרור מתוחכם שמשחק משחק פוקר נוקשה מול ישראל על חשבון תושבי רצועת עזה, ולכן כל תרחיש הוא אפשרי.

תאריך:  01/08/2018   |   עודכן:  01/08/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חמאס יקבל נמל ימי?
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
יש חשש שהנמל ישמש להעברת נשק?
ד"ר משה פרץ  |  1/08/18 12:12
2
צריך להיזהר
באום  |  1/08/18 13:46
3
נתניהו המתקפל הסידרתי, חרפה
רון ה.  |  3/08/18 08:34
4
נתניהו בונה לחמאס מדינה
חשדנית  |  4/08/18 09:24
 
- מדוע ההסכם דחוף כ"כ לביבי?
חשדנית  |  6/08/18 09:35
 
- שמתם לב שהשמאל לא מתנגד?
חשדנית  |  6/08/18 09:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
ד"ר ערן לרמן
כיצד שימוש מושכל בכוח מאפשר מהלכים מדיניים במשולשים ישראל-מצרים-חמאס וישראל-רוסיה-סוריה
יוני בן-מנחם
נמשכים המגעים האזוריים והבינלאומיים להשגת הסכם "הסדרה" בין ישראל לחמאס במקביל להשגת הסכם פיוס בין פתח לחמאס. הסכם "ההסדרה" יכלול הפסקת אש ל-5 שנים בין ישראל לחמאס,פתיחת כל המעברים, הגדלת מרחב הדיג והקמת פרויקטים בתחומי התשתיות
יוני בן-מנחם
הנערה עהד אלתמימי הפכה לסמל של המאבק הפלשתיני בעולם אולם באופן מעשי היא מסמלת את כישלון אסטרטגיית "ההתנגדות העממית" בגדה. בעוד שהאסטרטגיה הזו שולבה בהצלחה ברצועת עזה בקמפיין "צעדת השיבה" הרי שבשטחי הגדה היא נעצרה ע"י מחמוד עבאס מחשש שהיא תביא להפלת שלטונו
עומר כרמון
דיווח: ישראל וחמאס מגבשות הסכם בן שלושה שלבים להפסקת אש    מחבלים ישוחררו תמורת מידע: האם החיילים חיים או מתים    מצרים מסרבת לקחת אחריות על הרצועה    מלך סעודיה נטל מבנו את הסמכות להכריע בעניין יוזמת השלום של טראמפ
עליס בליטנטל
די למשחקים, עזה היא מדינה עם פרלמנט, צבא, בתי חולים וגבולות    מכיוון שהיא מדינת אויב - יש להתייחס אליה כאל כזו: גבולות סגורים ללא מעברים וללא העברות אספקת כל צרכיהם מצידינו    את בעיותיהם שיפתרו בעצמם, לא על סמך רצוננו הטוב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il