X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
גניה אהרון-חננאל רופאת סוכרת מרכז DMC ובי"ח איכילוב
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
האם יצא לך לבדוק את רמת הסוכר שלך בזמן האחרון? נתוני משרד הבריאות מדווחים, כי 1 מתוך 3 אנשים בגילאי 65 ומעלה סובל סוכרת האם הנתונים האלה קשורים גם אלייך? מהם התסמינים וכיצד מתמודדים? ריכזנו את כל התשובות
▪  ▪  ▪
סוכרת. לא פחות ממגפה [צילום: AP]

מספר חולי הסוכרת עולה באופן קבוע משנה לשנה הן בארצות המתפתחות והן בפחות. בשנת 2006 ארגון הבריאות העולמי הודיע רשמית, כי מחלת הסוכרת הפכה ללא פחות ממגפה וכך היא הפכה להיות המחלה הראשונה שאינה כרונית או זיהומית (כמו המחלות הוויראליות למיניהן) שהוכרזה באופן רשמי כמגפה עולמית.
באשר לחולים שנמצאים "במצב הביניים". כלומר, שרמות הגלוקוז (סוכר) שלהם אינן תקינות, אך עדיין לא גבוהות באופן ניכר במידה שעונה על ההגדרה של סוכרת, הוגדרו כנמצאים על הגבול כ"טרום סוכרתיים".
על-פי ההערכה בישראל, יותר מחצי מיליון בני-אדם סובלים ממחלת הסוכרת ועוד לא פחות כמחצי מיליון סובלים ממצב של טרום סוכרת. הנתונים הללו מדאיגים יותר ככל שעולה תווך הגילאים - נמצא כי בגילאי 65 ומעלה כל אדם שלישי סובל או יסבול מסוכרת.
חשוב לציין, שלא כולם מודעים למצבם. על-פי הנתונים, כ-80% מהאנשים אשר סובלים ממצב של "טרום סוכרת", אינם מודעים כלל למצבם הרפואי.

אז למה דווקא בגיל 65 ומעלה

לשאלה זו מספר תשובות אפשריות וככל הנראה הנכונה ביותר היא חיבור כל התשובות יחד. בראש ובראשונה, מדובר במחלה פרוגרסיבית שמתחילה ברוב המקרים ממצבים של טרום סוכרת (שלא תמיד מתגלה בזמן) ומתפתחת בהדרגה לסוכרת עם השנים.
ידוע זה מכבר כי תנגודת לאינסולין (מצב בו הגוף דורש ריכוזים גבוהים יותר ויותר של אינסולין על-מנת להכניס את הסוכר הנדרש לגוף לתוך התאים) מופיע זמן רב לפני התפתחות המחלה עצמה.
העלייה במשקל אשר נפוצה במהלך ההתבגרות, גם היא עלולה לתרום משמעותית להתפתחות הסוכרת. כמו-כן, יש לקחת בחשבון כי רוב האנשים בעולם המודרני עובדים שעות רבות בישיבה, בשיתוף עם חוסר ההקפדה על תזונה תקינה ומזינה לאורך השנים - תקבלו מתכון לא תורם לבריאותנו ושאף יכול לגרום למחלה בעתיד.
גורמי הסיכון הנוספים שיש לקחת בחשבון - גנטיקה משפחתית של סוכרת, יתר לחץ דם, יתר שומנים בדם ועוד, מעלים את הסיכון גם הם במהלך השנים.

מתי חשוב לשים לב לרמות הסוכר בדם

על-פי ה-ADA (American diabetes association) חשוב לגשת לבדיקה תקופתית שבודקת טרום סוכרת או סוכרת החל מגיל 45. כמו-כן, חשוב לבצע את הבדיקה אם את/ה סובל מעודף משקל או אם את/ה נמצאים בקבוצות הסיכון הבאות:
  • היסטוריה משפחתית: קרובי משפחה מדרגה ראשונה הסובלים מסוכרת, מעלים במידה רבה את סיכויי האדם לחלות גם הוא;
  • נשים שסבלו מסוכרת בזמן ההריון נמצאות בסיכון גבוה לפתח סוכרת גם בהמשך חייהן;
  • נשים הסובלות מתסמונת השחלה הפוליציסטית;
  • גורמים כגון: כולסטרול גבוה, לחץ דם גבוה ושומנים בדם, מהווים אף הם גורמי סיכון למחלת הסוכרת;
  • לקבוצות אתניות שונות ישנה נטייה גבוהה יותר לחלות בסוכרת.

מהם התסמינים שיש לשים לב אליהם

סוכרת מסוג 2 לרוב אינה מתבטאת בתסמינים ספציפיים, פרט לעובדה שרוב המאובחנים בה גם יסבלו מעודף משקל או השמנת יתר. כמו-כן, בסוכרת מהסוג השני, האבחון יתבצע לרוב בבדיקות דם אקראיות. עם זאת, חשוב לשים לב לתסמינים הבאים:
  • תכיפות במתן שתן, עלולה להיות קשורה לכך שהדם הרווי בסוכר סופח יותר נוזלים ומגדיל את כמות הפרשות הנוזלים מהגוף דרך מתן השתן;
  • צמא ויובש בפה באופן קבוע (מתרחש כתוצאה מתכיפות במתן השתן);
  • ירידה פתאומית במשקל העשויה להצביע על ניצול שכבות השומן על-ידי הגוף לצורכי אנרגיה, מאחר שבמצב של סוכרת, הסוכר שמשמש את רוב האנשים ליצירת אנרגיה מווסת למחזור הדם;
  • חולשה, עייפות, תשישות ורעב;
  • טשטוש ראייה שלא היה בעבר.

גילית מצב טרום סוכרתי, כיצד מונעים התפתחות לסוכרת?

במידה ובדיקת הדם גילתה מצב טרום סוכרתי, מומלץ מאוד לראות זאת כ"קריאת השכמה" ולבצע שינוי משמעותי ומקיף באורח החיים. השינוי כולל הפחתת משקל בחולים אשר סובלים מעודף משקל והשמנת יתר (10%-5% ממשקל הגוף).
חשוב מאוד לבצע פעילות גופנית קבועה באורך של מינימום 30 דקות ליום, לפחות שלוש פעמים בשבוע (יש להתייעץ עם רופא לפני התחלת הפעילות). כמו-כן, חשוב מאוד להפסיק עישון (מה שעלול לתרום לבריאותך באופן כללי) ולפעול על-מנת לאזן את גורמי הסיכון הנוספים למשל יתר לחץ-דם וכולסטרול. בנוסף, קיימת האופציה לשקול נטילת תוספות תרופתיות במטפורמין במטופלים עם הסיכון הגבוה ביותר לפתח סוכרת (במיוחד מטופלים עם אפיונים מיוחדים: גיל פחות מ-60, BMI מעל 35, נשים שסבלו מסוכרת הריונית בעבר).
יותר מכך, למטופלים שגילו זה עתה כי הם סוכרתיים או סובלים מטרום סוכרת, מומלץ להתחבר לתקופת זמן קצרה להולטר סוכר אשר יסייע לאבחן את המזונות המשפיעים על הרמות ואת אלו המאזנים אותן.

תאריך:  17/08/2018   |   עודכן:  17/08/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוכי עזיז
עם החזרה לבית-הספר, יש להחזיר לילד את הרגלי התזונה הנכונים, תוך הקפדה על שעות ארוחה קבועות ותפריט מאוזן ובריא    לאחר הצום של הלילה, הילד צריך לפתוח את יומו עם ארוחת בוקר שתיתן לו הרגשת שובע, ותסייע לו להיות מרוכז, רגוע וערני בלימודים
אלעזר לוין
רכש עם שותפים 1,350 דונם ליד קיבוץ רביבים, כדי לבנות ישוב קהילתי מפואר    קונה ומוכר    שיכון ובינוי הצטרפה ב-24%    מחלוקת עם רמ"י עיכבה במשך שנים את הבנייה, למרות כל האישורים
איתמר לוין
הפוליטיקאים מאשימים את המשפטנים ובתי המשפט באובדן המשילות. יש בזה משהו, אך חלק ניכר מן הבעיה נובע מהמערכת הפוליטית עצמה ומאלו העומדים בראשה
שיה מלכין
"חייה של מגי נשמעים לי כחלום או כפתיחה למחזה, מגי לא נתנה למציאות הקשה לגבור על סערת הנפש שלה, היא לא הסתפקה בחיים יומיומיים אפורים ולא ויתרה, לחמה כגיבורה מהסרטים"
יוסף אורן
הסתירה הזו בין שתי העלילות מצדיקה לקבוע שיהושע לא התכוון מן ההתחלה לכתוב רומאן על השיטיון במשמעות הקלינית, אלא רק להשתמש במחלה, שלהנחתו היא פגיעה גם במוחו של החולה וגם בנפשו, כבסיס להצגת הפתרון החדש שנבט במוחו לאחרונה לסיום הסכסוך הערבי-ישראלי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il