X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"כבישים אדומים" הם תולדה של שתי תקלות יסוד: תשתית (חומרה) ותרבות-נהיגה{1}(תוכנה) לקויות תרבות נהיגה מבטיחה בין היתר התנהלות על הכביש התואמת את מצבו "נרמול" כבישים אלה מחייב מזעור שתי התקלות גם יחד; סדר הפעולות אינו חשוב
▪  ▪  ▪
מאבק יעיל [צילום: פלאש 90]

בימים אלה התבשרנו שישראל כ"ץ, שר התחבורה והבטיחות בדרכים, השר לענייני מודיעין וחבר הקבינט, הודיע על כוונתו להרחיב את כביש 90 לכביש דו נתיבי מלא, עם שני מסלולים בכל נתיב. הודעת השר באה בעקבות סערה ציבורית וביקורת נוקבת בתקשורת, על סדרה בת שלוש תאונות דרכים, שאירעה בכביש הנ"ל מאז תחילת אוקטובר האחרון וגרמה את מותם של 17 אנשים, בכללם שתי משפחות שלימות2.
ההודעה מבורכת כשלעצמה, אבל אליה וקוץ בה. ראשית, ההודעה לא באה אחרי התאונה הראשונה והשנייה, בה איבדו את חייהם 11 איש. היא באה רק אחרי התאונה השלישית, בשל לחץ ציבורי וכניסיון למתן לחץ זה ולהתחמק מאי עשייה מוקדמת יותר. שנית, היא לא כללה התחייבות מפורשת לתוכנית יישום שכוללת לוח זמנים ותקציב. משמע, זו עדיין ציפור על העץ.
סלילת כביש במתכונת ההרחבה הדרושה בכביש 90, עולה כיום בישראל, בממוצע, בין 15 ל-25 מילון שקל לכל ק"מ. הואיל ובכ-50 ק"מ מכביש 90 בוצעה כבר ההרחבה האמורה, נותרו לביצוע כ-450 ק"מ. במחיר ממוצע של 20 מיליון שקל לק"מ, עלות הביצוע של הפרויקט עליו דיבר השר היא כ-9 מיליארד שקל! - סכום ענק לכל הדעות. ישראל השקיעה בעשור האחרון כ-100 מיליארד שקל בתשתיות לאומיות, מרביתם בתחבורה היבשתית. היכן בדיוק נמצא מאגר הכספים שממנו ילקח התקציב לכביש 90, ע"ח מה יבוא, ובאיזה קצב? שאלה פתוחה. התקציבים לשנתיים הבאות "ממושכנים" כבר כמעט במלואם לצרכים אחרים ובשנתיים שלאחר מכן הם ממושכנים באופן חלקי. רק בימים האחרונים, בעקבות התקריות הביטחוניות בגבול הרצועה, התברר, למשל, שאלפי מבנים בישובים שסביב הרצועה, בתחום טווח טילי ה"קאסם", אינם ממוגנים כלל. מיגונם הוא עניין של 4-3 מיליארד שקל ודחיפות הנושא גבוהה; וזו רק דוגמה אחת מיני רבות.
אין, אפוא, מנוס ממסקנה שדבריו של השר כ"ץ לא היו אלא פופוליזם לשמו; ניסיון נואל לסובב בכחש את הציבור ולהסב מהשר את תשומת לב התקשורת. ממשלת ישראל מצטיינת בארגון תוכניות סרק מסוג "הכל דיבורים" וכ"ץ הוא שחקן אמצע המגרש בנבחרת זו.
לא ניתן לסבול קצב גבוה כל כך של נפגעים קשה משימוש בכביש שבחלקים גדולים ממנו אין לו תחליף. אין ספק שהפתרון הטוב והנכון ביותר הוא זה שעליו דיבר השר, בתנאי שהוא ריאלי ומתממש. יודעי-דבר גורסים ש"תאונות אינן קורות; הן נגרמות"! משמעות הדבר היא שהגורם האנושי המעורב בתאונות הוא אחת הסיבות העיקריות, אם לא העיקרית, המחוללת אותן. התנהלות פגומה של הגורם האנושי (תרבות קלוקלת), מעצימה ללא ספק את יעילות גרימת הנזק של תשתית לקויה; אבל גם כשלעצמה היא גורם מרכזי גם כאשר התשתיות תקינות. לכן, אלה שתי דיסציפלינות נפרדות ומשלימות לצורך עיצוב מאבק יעיל לצימצום נזקיהן של תאונות דרכים.
עובדה חשובה
הואיל והשר סתם ולא פירש ומאידך-גיסא הסבירות לראות כביש כמובטח בטווח זמן של פחות מ-7 שנים היא מינורית, אין לחדול מהביקורת על השר לבטיחות בדרכים ויש לדרוש ממנו תוכנית יישום שלימה ומחויבות קונקרטית בשם ממשלת ישראל לדורותיה.
במאמר של שמעון איפרגן, ב"מאקו", 5.11.12,3 סוקר איפרגן את פועלו של ניצב ברונו שטיין, שהיה בעת כתיבת המאמר מפקד משטרת התנועה, ומסביר את שיטותיו והישגיו. אפשר לקבל את כל השיטות או לדחות חלק מהן. העובדה החשובה היא ששיטות אלה צמצמו את מספר ההרוגים בתאונות דרכים, בשנת הדיווח, בעשרות. כל השיטות שהפעיל שטיין, עומדות גם היום לרשות משטרת התנועה ובהחלטת ממשלה אחת, ניתן להשלים את החסר. מדובר בסכומים שנתיים סמליים בהשוואה לאלה הכרוכים בסלילת הכביש. עם מנהיגות נכונה ומיקוד ממשלתי אפקטיבי, ניתן, תוך חודשים ספורים, להגדיר תוכנית רב-שנתית שתשיג את שני היעדים גם יחד - צמצום מספרי האבדות והיקפי הנזקים בכביש 90 וקפיצת מדרגה בניהול התנועה בכל כבישי ישראל.
כול מי שראה את קטעי הסרטים מתאונות קודמות בכביש 90, בכבישים "אדומים" אחרים (כ-500 ק"מ) ובכבישים ה"רגילים", מבין שהמקור העיקרי לתאונות דרכים בארץ הוא הגורם האנושי - מיומנות הנהיגה ותרבות ההתנהלות על הכבישים בזיקה לאיכותם. מיומנות היא פונקציה של האימון וההדרכה שמקבלים צעירים טרם עלותם על הכביש. בהיותם על הכביש כבוגרים, זהו פועל יוצא ממשמעת ביצוע ותרבות אנושית בסיסית. באלה ניתן וצריך לטפל, בחינוך והסברה ובהרתעה אפקטיבית. חינוך יכול וצריך להתחיל עוד בבתי-הספר. ההרתעה היא תפקידם של המשטרה ומערכת החוק. דרושות 10-5 שנים של פעילות אינטנסיבית בשני התחומים הללו, בכדי לבסס תהליך קבוע של הטמעת הנושא בקרב הציבור. עלינו להיאבק לא רק בכבישים האדומים אלא בראש וראשונה באנשים האדומים - הם מקורות הסיכון הגדולים. השר לבטיחות בדרכים הוא הרפרנט הממשלתי לנושאים אלה ואם נחוץ לרענן מספר נהלים בכדי לחדד עובדה זו, יפה שעה אחת קודם.
יתכן שהטכנולוגיה של רכבים אוטונומיים תשנה מגמות ודגשים בהתפתחות זו. אבל עד שדברים אלה יגיעו למסה קריטית בתחבורה היבשתית, נוכל להציל עוד חיים לאלפים על-ידי הרתמות לפעילות אפקטיבית כנ"ל. מה שאינו נחוץ לנו הוא פופוליזם ממלכתי כתחליף לעשייה.

הערות

1. אני משתמש "בתרבות נהיגה" כביטוי גנרי להתנהגות האנושית הלקויה של אנשים על כבישים בהם קיימת אינטראקציה בין כלי רכב לבין "עצמם" ובינם לבין הולכי רגל.
2. כביש 90 הוא עורק התנועה העיקרי במזרח המדינה (בקעת הירדן), אורכו קרוב ל-500 ק"מ ממטולה עד אילת. ב-10 השנים האחרונות, אירעו בכביש זה כ-1,350 תאונות, בהן נספו 135 איש ונפצעו כ-4,000. הכביש מוגדר: כביש "אדום", משמע: מסוכן ועתיר נפגעים.
3. שמעון איפרגן, "300 ק"מ, של כבישים אדומים יש היום בישראל. איפה נעלמו עוד 400?", מאקו, 5.11.12.

תאריך:  15/11/2018   |   עודכן:  15/11/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כבישים "אדומים", או אנשים "אדומים"
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הכל נכון חוץ מהמשפט המוטעה על
בני בנקר  |  16/11/18 19:22
 
- כאן אנו חלוקים.
רפי לאופרט  |  17/11/18 22:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הקטל בדרכים
עידן יוסף
אחרי אוקטובר הקטלני ביותר ב-4 השנים האחרונות כונסה ועדת הכלכלה למעקב אחר יישום דוח השימוע הציבורי    תביעה מרה"מ להקים ועדת שרים בראשותו לטיפול בקטל בדרכים    מנכ"ל הרלב"ד: נקבע תו איכות למוצרים וטכנולוגיות שימנעו שימוש בסלולרי בנהיגה    המשטרה: מבקשים להעלות את הקנס על שימוש בסלולרי ל-1,500 שקל ולשלול רישיון ל-30 יום למי שייתפס בשלישית
אהרון שחר
האם יש סוד למיגור הנגע הנורא של תאונות הדרכים? מהו הסוד? במילה אחת: סעו, בשתי מילים: פשוט סעו    לאחר שנים של נהיגה וחשיבה, אני שמח סוף-סוף להגיש את המדריך המלא
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - שיסוי, דרוש שיטור, קללה, והפעמונים יצלצלו    חודש טוב
איציק וולף
משאית התנגשה בעוצמה ברכב הסעות סמוך לשעה 5:30    ששת ההרוגים הם גברים בשנות ה-30 לחייהם    חמישה בני אדם נוספים נפצעו קשה    ביום שלישי האחרון נספו בכביש שמונת בני משפחת עטר מפסגות בתאונה חזיתית
עידן יוסף
חובת הדלקת אורות ברכב בכבישים הבין-עירוניים חלה על כל סוגי הרכב והיא תהיה בתוקף במשך חודשי החורף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il