ביום שישי (21.12.18) החלה רפורמה חדשה של
משרד התחבורה לפיה לא יהיה ניתן עוד להטעין את כרטיסי הרב קו באוטובוסים של חברת "דן" במטרופולין תל אביב. חשוב לציין כי מהלך זה פועל החל מחודש מארס 2018 בירושלים ובבאר-שבע.
בשלב הראשון של הרפורמה היא מתרחשת רק בקווי האוטובוס של חברת "דן", והחל מה-18 בינואר היא תחול על שאר חברות האוטובוסים השונות הנוסעות במטרופולין תל אביב.
מטרת המהלך
בדומה למתרחש במדינות אירופה ובארצות-הברית, הרעיון של הרפורמה היא שהנהג צריך להתעסק בנהיגה, ולא לשמש במקביל כקופאי המתעסק עם כספי הנוסעים.
למרות זאת, הנהג ימשיך למכור כרטיסי רב-קו אלמוניים אשר מיועדים לנסיעה בודדת. מי שירצה בכך יוכל להטעין את הרב-קו במקומות שהוסמכו לכך, ויוכל להשתמש בו באופן קבוע.
לכאורה מדובר בדבר מבורך, אבל כדי שהוא יצליח חייב מהלך זה להכיל שיתוף פעולה בין מספר רב של גופים, כך שהאזרח הקטן יידע איפה הוא יכול להטעין את כרטיס הרב-קו, וכן לאפשר לו להטעין הן בעזרת שימוש בטלפון החכם, והן על-ידי אתר האינטרנט שמפעיל משרד התחבורה בנושא הנקרא "על הקו".
יתרונות המהלך
1. הנהג יפסיק לשמש כקופאי, ויוכל באמת להתרכז במהלך הנהיגה.
2. האוטובוסים יתעכבו פחות בתחנות, היות שהנוסעים יוכלו לעלות מכל הדלתות.
3: תושבים ותיקים יוכלו לקנות כרטיס רב-קו אלמוני אצל הנהג.
הבעיות במהלך זה
1. כמו בסיפור של קו הרכבת לירושלים, גם כאן נראה שמשרד התחבורה לא נערך למהלך מקיף זה. הוא לא הודיע לרוב תושבי גוש-דן איפה אפשר להטעין את הרב-קו, דבר המקשה במיוחד על אנשים מבוגרים שצריכים לחפש את הקיוסק הקרוב למקום מגוריהם.
2. השבב המצוי בכרטיס הרב-קו הרגיל מתאים להטענה במכשיר טלפון חכם מסוג "אנדרואיד" בעל תוכנת "News1", והוא לא יכול להיטען על-ידי טלפון חכם מסוג אחר.
3. נכון שנוסע מזדמן יכול לרכוש כרטיס באוטובוס, אולם הוא ישלם עליו מחיר כפול (מ-5.90 שקל מחיר הנסיעה) היות שהוא למעשה רוכש גם כרטיס הטענה מפלסטיק.
4. מרבית המקומות שאמורים להטעין את כרטיס הרב-קו טוענים שהם לא נערכו לכך בגלל שמשרד התחבורה לא יידע אותם בזמן המתאים.
5. במרבית האוטובוסים אין מכונת תקוף בדלת השנייה.
כך, למשל, בירושלים שם כבר חצי שנה לא ניתן לשלם עבור הנסיעה בתחבורה הציבורית בכסף מזומן, מתברר כי עדיין בשני שלישים מהמקרים הנוסעים עולים דווקא מהדלת הקדמית ומייצרים פקק בכניסה, דבר שניתן היה למנוע אילו היו שמים מכונות תקוף גם בדלת האחורית.
6. ניתן לטעון את כרטיס הרב-קו על-ידי שימוש בטלפון החכם רק בכרטיס אשראי ולא בכסף מזומן.
כך, למשל, בלונדון פרושים מעל 3,000 מכונות להטענת כרטיסי נסיעה במזומן, אך בישראל לחלק גדול מהאזרחים אין כרטיס אשראי.
7. גם שאנשים מבוגרים פונים למשרד התחבורה לרוב הם לא זוכים לקבל מענה.
משרד התחבורה חייב ללמוד שלפני שמשיקים רפורמות מקיפות בתחום התחבורה הציבורית, חייבים לוודא שהכול עובד בצורה הטובה ביותר, כך שיהיה ניתן לתת מענה לכל תקלה שעלולה לצוץ פתאום.