X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ניתוח מגמות ההצבעה ונתוני הבוחרים במחנה שמימין לליכוד מראה על יתרון להליכה בשני ראשים: ראש דתי אחד, וראש אחר המיועד בעיקר לאנשי ימין שאינם חובשים כיפה מאמר זה פורסם ערב בחירות 2009 ותוכנו נכון גם ערב בחירות 2019
▪  ▪  ▪
דבר לא השתנה [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

מאמר זה התפרסם בעיתון ישראל היום בתאריך 14.4.08. בנוסחים אחרים. המסר הופיע גם בכלי תקשורת אחרים במהלך השנים. גם כעבור עשור הוא מתאים למציאות הפוליטית בימין הישראלי. אסור לוותר על הימין החילוני!
קבוצות שונות צצו לאחרונה בציבור הציוני-דתי בתביעה לאיחוד שורותיו. הבולטות שבהן: "קבוצת ד"ר אשר כהן" ו"קבוצת מכתב השמיניסטים". לבוגרים ולצעירים נמאס לראות את מנהיגי הציונות-הדתית מתכתשים ומתפצלים. דאגתם מובנת ומבורכת. אבל, רצונם הכן לראות את המחנה מתאחד מקשה עליהם לראות פן אחר: הדגשת דתיותו של המחנה מרתיעה תומכים פוטנציאליים רבים וטובים, הזקוקים לתקווה למרות שאינם חובשים כיפה. פן זה ראוי לניתוח.
מהצד האחר של המחנה הלאומי קמה לאחרונה מפלגת "התקווה", כמענה לצורך של ציבור גדול של מי שאינם חובשים כיפה, הזקוקים לכתובת להצבעה. כצפוי, יש המודאגים לנוכח השחקן החדש בזירה. מפלגות ותיקות יותר חוששות שמא בוחריהן יאותגרו על-ידי "התקווה". מצביעי המחנה הלאומי, למודי ניסיון העבר, חוששים מפיצול במחנה, ואף אוהדי "התקווה" מהססים לגבי סיכויי הרך הנולד. גם לאלה דרוש הסבר.
מדובר בעיקר בבוחרים פוטנציאליים שלא הצביעו בבחירות 2006. אחוז ההצבעה אז היה מהנמוכים בתולדותינו, כלומר רבים נמנעו מחוסר כתובת להצבעה. לא מדובר במצביעי שמאל. לאלה היה מגוון אפשרויות: מפלגת השמאל הקיצוני מרצ; אחותה, העבודה, המנסה להצטייר כפחות קיצונית; קדימה המניפה אותו דגל של שותפותיה משמאל: גירוש יהודים מבתיהם בארצם, תחת שם הקוד "שלום", ולמעשה טרנספר כוחני. ע"ע ה"הינתקות", שמה שנותר ממנה הוא גירוש יהודים והפיכתם לפליטים בארצם.
חסרי בית
מכאן שאחוז ההצבעה הנמוך נבע מהימנעותם של בוחרים כתומים, המומים ומשותקים מה"הינתקות", מאוכזבים מעריקת רבים מנבחריהם ובראשם אריאל שרון, ומוטרדים מהחזות נעדרת הברק של האיחוד הלאומי-מפד"ל. בצר להם נמנעו רבים מהצבעה, או שהצביעו הצבעת מחאה לגמלאים. מיואשים אלה זקוקים לכתובת ראויה.
מה צפוי בבחירות 2009? הליכוד ישיב לשורות נבחריו ובוחריו, רבים ממאוכזבי קדימה והגמלאים. כלומר, אנשים שנאמנותם למחנה הציוני מוטלת בספק, ואלה ימתינו להזדמנות הבאה לפזול שמאלה. נאמני הליכוד, שנדרסו על-ידי שרון למרות ניצחונם במשאל המתפקדים ערב ה"הינתקות", לא ירגישו בטוחים בביתם. מי יוכל ליישר את גוום של הליכוד ושל נאמני ארץ ישראל בתוכו? רק "התקווה" חזקה, בבחינת נתניהו, "התקווה" מימינך. לחץ ציבורי ופרלמנטרי מימין שיופעל על הליכוד מבחוץ עשוי לשמור על הליכוד עצמו במחנה הלאומי.
ישראל ביתנו? אביגדור ליברמן תומך במדינה פלשתינית ומוכן לחלק את ירושלים. בכך פסל את עצמו בעיני מי שמבין שמדינה פלשתינית ושלום הם דבר והיפוכו. מי שמסכים לגירוש יהודים מבתיהם ולהקמת מדינה פלשתינית לצד ישראל בתחילה ועל חורבותיה בהמשך, ממילא נושא את שם השלום לשווא. מאוכזבי ליברמן זקוקים לתקווה.
האיחוד הלאומי-מפד"ל? סקר דיאלוג-הארץ (29.2.2008) מנבא ירידה מ-9 ח"כים ל-4. רשימה זו דוגלת בערכים הציוניים הנכונים. אבל, חזותה, אופיה ושפתה מדברים רק אל החלק הדתי בציבור הלאומי. רשימה זו לא השכילה, ואינה מסוגלת, להתאים עצמה למשיכת קולות של כתומים רבים וטובים, בעיקרם חילוניים, שנותרו חסרי-בית ותקווה. למעשה הם ויתרו ביודעין על הקול החילוני.
הישגים גבוהים
יש הרואים בהקמת "התקווה" פיצול נוסף ומזיק במחנה הלאומי וסכנה של אובדן קולות, ומזכירים את ניסיון בחירות 1992, שבהן הפיצול בימין העלה את השמאל והפיל את ישראל למלכודת אוסלו. אין להתעלם מהסכנה, אבל יש להבינה. הנזק נגרם על-ידי רסיסים קיצוניים וקטנים מדי בימין והרכב אישי בעייתי ב"צומת". התקווה היא שהמפלגה הצעירה תצליח לא להיות רסיס קיצוני וקטן מדי, אלא תשכיל להרכיב רשימה של מועמדים טובים, אחראים ובעלי יושרה. אין ערבות להצלחה, אבל אסור להרים ידיים מראש.
במציאות הקיימת, עדיף שהמחנה הדתי יתאחד ויפעל בראש אחד, ואילו "התקווה" תפעל בראש נפרד ותענה על צורכי הציבור הלאומי שאינו חובש כיפה. התייצבות דו-ראשית צפויה למצות כל קול לאומי. לעתים הליכה בשני ראשים עשויה להניב הישגים גבוהים יותר מהליכה משותפת.
אחד המסרים המרכזיים של "התקווה" הוא שינוי השיח הציבורי, ערעור הנחות היסוד שבהן נשטף מוחו של הציבור היהודי המיואש בארץ, ועידוד חשיבה ציונית מחודשת. לא ייתכן שממשלת מדינת היהודים תזניח את מדינת היהודים ותעסוק בעיקר בהקמת מדינה לאויב; שאולמרט, לא ימצא זמן לטפל במערכת החינוך הקורסת, אלא יתמקד בחיזורים אחרי האויב; שציפי לבני, שנפגעה בעבר וראתה פחיתות כבוד במינויה לשרת הקליטה, תצהיר שוב ושוב שמדינת לאום ערבית בלב הארץ היא צורך של ישראל וכאילו בה ייקלטו הפליטים הערביים, בשעה שאפילו מי שדוגל בהקמת מדינה כזו חייב להקפיד על איסור הגירת פליטים לתוכה, שמשמעותה ערעור המאזן הדמוגרפי בין הירדן לים. עם זאת, עיון במצע "התקווה" מראה שהיא תעסוק גם בנושאים שאינם בתחום מניעת הקמת מדינה פלשתינית.
לסיכום: "התקווה" נועדה לתת ביטוי פרלמנטרי לימין החילוני הגדול והדומם, אבל לא רק לו, במטרה לעורר חשיבה רעננה ושיבה אל הציונות. הליכתו של הציבור הלאומי לבחירות 2009 בשני ראשים יכולה להביא תמורה חיונית במפה הפוליטית. כדבריו של איש השמאל הידוע יצחק בן-אהרון, דרוש עוז לתמורה בטרם פורענות.

גילוי נאות: הכותב היה דובר מפלגת "התקווה" ומועמד מספר 2 ברשימתה לכנסת בבחירות 2009.
הכותב היה יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי, דובר מפלגת "התקווה" ומועמד מספר 2 ברשימתה לכנסת בבחירות 2009.
תאריך:  06/01/2019   |   עודכן:  06/01/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תקווה אחת, שני ראשים
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
הימין החילוני מוסתר ע"י
סב  |  7/01/19 17:53
2
ניתוח קולע של המצב, אז והיום. ל"ת
יהודי מפוכח  |  8/01/19 23:10
3
הזמן, יחולל את השינוי המתבקש ל"ת
וינטר הניה  |  9/01/19 17:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2019 (א)
אברהם בנמלך
שמע, יש לי רעיון - מערכת בחירות שקטה
הרב אליהו קאופמן
בקדנציה הקרובה יתמלא הפרלמנט הישראלי בעשרות ח"כים שאינם אלא תולדה של מפלגות היחיד הרבות - שמושגי הדמוקרטיה והפרויאליזם האינטלקטואלי הפכו אצלם לבדיחה ותו לא
יאיר נתיב
פירוק הבית היהודי פותח חלון הזדמנויות לאיחוד מפלגות הימין שמניפות את דגלם לארץ ישראל השלמה    המהלך עשוי להגדיל את הכוח הפוליטי של המחנה הימין בכנסת הבאה    יש מספיק מנהיגים ראויים שנאמנים לדרכה של הציונות הדתית והמחנה הלאומי
עו"ד אברהם פכטר
חגיגות הסקרים בתקשורת החלו והן מפרנסות את משרדי היח"צ, הסוקרים, האסטרטגים, לאורך כל השנה    ברור שרוב הפרשנויות הן הערכות בלבד והניחוש שלהם טוב כמו של כל אזרח מבין    הדיבורים על איחוד גושים - עורבא פרח, כי לא נראה לי שראשי המפלגות כמו גנץ, לפיד, גבאי, ישימו את האגו בצד
איציק וולף
ראשי מפלגת הימין החדש הציעו לתא"ל (במיל.) גל הירש ולשגריר ישראל באו"ם לשעבר רון פרושאור להצטרף למפלגתם    הירש סרב להגיב ופרושאור ציין שטרם החליט האם להצטרף לפוליטיקה
רשימות נוספות
לפיד ויעלון דנו באיחוד  /  עידן יוסף
"הכנסת אינה מקום נוח"  /  עידן יוסף
פולקמן: נתניהו ייאלץ להתפטר אחרי אישום  /  איציק וולף
החוצפנים  /  איתמר לוין
תככן הצמרת של מפלגת העבודה  /  משה נסטלבאום
גבאי המחסל: מתנות לביבי ולפיד  /  זוהר בן-אשר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il