X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מטופש להנחית על מנהיגי המפלגות את הצוות שיעבוד איתם מנהיג צריך לעבוד עם האנשים שהוא מאמין בהם ועם צוות העובד בהרמוניה
▪  ▪  ▪
פריימריז בעבודה [צילום: גילי יערי/פלאש 90]

תוצאות הפריימריז במפלגות הליכוד, העבודה ומר"צ כבר פורסמו. הטעות נעשתה (כפי שאפרט בהמשך), וכולי תקווה שהלקחים יילמדו ושאלו יהיו הפריימריז האחרונים למרות שהם פופולריים ומזוהים עם חופש, קידמה ודמוקרטיה. כמו-כן, אני מקווה שראשי שאר המפלגות שאינן מקיימות את השיטה, לא יתפתו ללחץ החברתי הקורא לקיימה.
לתפקוד מיטבי של מפלגה נדרש ראש מנווט אחד וחברים חדורי מטרה הפועלים יחדיו. עדיפה מפלגה המורכבת מאנשים בינוניים הפועלים בהרמוניה, ממפלגה של כוכבים שכל אחד מכוון בה לכיוון אחר ושואף לנווט את הספינה בעצמו. לא פלא שמפלגת "יש עתיד" של לפיד המשדרת הליכה בקול אחיד מצליחה יותר מהמותג הוותיק: "מפלגת העבודה".
אינני רואה פגם בכך שנבחרת ייחודית ומצומצמת של בכירי המפלגה, תבחר את העומד בראשה, והראש הנבחר יקבע את הנבחרת שהוא מאמין בה לשם מימוש יעדיו. לא אהבתם את הנבחרת? אל תצביעו למפלגה. אין כאן שום דיקטטורה. אני מעדיף דמוקרטיה שבה בוחרים נבחרת הפועלת בהרמוניה מדמוקרטיה שבה בוחרים סלבריטאים בודדים ופופוליסטים שאין שום חיבור ביניהם. הכוכבים יכולים לעבור כמו כלום ממפלגה למפלגה ואף להקים אחת משל עצמם ולהציע בה את פולחן אישיותם כמצע. פלא שהמפלגות הגדולות התכווצו ושאין כבר מפלגות העוברות חופשי את ה-40 מנדטים כמו פעם?
הפריימריז משחית
כאשר חבר מפלגה נתון לחסדי בוחריו ולא למפלגתו, הוא חייב לבלוט, להיות פופולרי ולעסוק בטיפוח תדמיתו. אחד כזה יעמול על הוזלת מחיר הלחם כדי שכולם ידעו שהוא חברתי, אך ימנע מלהודות שהורדת מחיר הלחם הובילה בעקיפין לעליית מחירי הביצים והסוכר. העלאת חוקים וקידומם הפכה לכלי לצבירת פופולריות אישית בפריימריז על חשבון פופולריות מפלגתית או קואליציונית (תשאלו את כחלון כמה כוח צבר כשהוריד את מחירי הסלולרי מבלי להודות שמדובר בחוק שקידם אריאל אטיאס מש"ס שהיה קודמו בתפקיד, ושאילו לא היו חילופי תיקים במשרד התקשורת, התהילה הייתה רשומה על שמו של אטיאס, וכחלון היה נשאר עד היום חבר מן המניין בליכוד). בקבוצת כדורסל לא נדרשים רק קלעים. יש מקום גם לאלו שעושים עבודה שחורה שרק מומחי כדורסל אמיתיים יודעים להעריך, בניגוד לאוהדים שטחיים המהללים את הקלעים בלבד. אותו הדבר בפוליטיקה ולכן, כדי להצליח בפריימריז, כולם מנסים לקלוע סלים (חלקם פופוליסטיים ומיותרים) ואין כבר ערך לעבודה השחורה מסביב שסייעה בעבר למפלגות הגדולות להיות באמת גדולות.
שיטת הפריימריז גם מאפשרת יתרון למועמדים מקושרים עם מרפקים על פני מועמדים איכותיים, ושוב כולנו משלמים את המחיר, בייחוד כשנבחרי הפריימריז מחויבים לפעילים שבחרו אותם יותר מאשר למפלגה ולעם. לא חבל שאנשים מוכשרים ויצירתיים יישארו מאחור כי אין להם מרפקים?
צחוק ממצע המפלגה - כל אחד יכול להתפקד למפלגה שיש בה בחירות מקדימות, גם מבלי להזדהות עם מצע המפלגה ומבלי להתכוון להצביע עבורה. תמורת כמה שקלים בשנה יכול תומך מר"צ נלהב וגם כהניסט מושבע, להשפיע על הרכב הרשימה בליכוד.
מפורסמים כמו ראשי ערים, אנשי צבא, ואנשי תקשורת, יכולים להצטרף לאחת המפלגות, ומכוח אישיותם האהודה לצרף אחריהם המונים מבלי שאלו ידעו את דעותיהם הפוליטיות האמיתיות של אלו שהם נוהים אחריהם. לפעמים גם המתמודדים עצמם לא סגורים לגבי האג'נדה שלהם אך הם רואים במפלגה קרקע נוחה לזכות בתפקיד וכל אחד מהם מצטרף לנבחרת שהוא מעריך שסיכוייו להצליח ולהתקדם בה גבוהים יותר. האופציה לשחק בין המפלגות מבלי להיות מחויב למצע שלהן היא צחוק מהדמוקרטיה וזה די מפחיד. האידאולוגיה מתה כי הרצון של המפלגות להיראות דמוקרטיות פתח דלתות למהלכים מאוד לא דמוקרטיים ורק השיטה הישנה תוכל לשפר את המצב (למרות ששיטה מושלמת איננה קיימת). הצרה היא ששיטת הפריימריז נחרטה בתודעה כחלק בלתי נפרד מהדמוקרטיה וקשה לוותר עליה. כל אחד רוצה להראות שהוא יותר נאור ויותר מתקדם מהשני וככה החלו הדיבורים גם על פריימריז פתוחים המאפשרים חופש הצבעה גם למי שלא חבר באותה המפלגה (בחירות כאלו התקיימו במפלגתו של פייגלין וגם במר"צ הייתה מחשבה לקיים אותן אך היא לא יצאה לפועל).

תאריך:  19/02/2019   |   עודכן:  20/02/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אריאל אטיאס  כולנו  ש"ס
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפריימריז - שיטה מזיקה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
הנה לדוגמא: במקום שנתניהו ירכז
נכון. שיטה גרועה  |  19/02/19 20:40
2
גם
שמ  |  19/02/19 21:24
3
???
יש העזתי שצופר...  |  19/02/19 21:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2019 (א)
ראובן לייב
שום מנהיג אחר מלבדו לא הצליח לשלהב ולרתק את ציבור הבוחרים, הנכסף מכבר למשהו חדש ומרענן, שיגאל אותו משעמומון הבחירות הרגיל
אליהו קאופמן
כל ה"סחר מכר" על הח"כים העתידיים של מפלגות האוויר(ה) של בני גנץ, משה כחלון, אורלי לוי-אבקסיס ויאיר לפיד נראה יותר כמו קניית "ביקוש ועצה" של רוכלים מדרג שלישי ורביעי ב"שוק הפשפשים" האנושי בישראל
עידן יוסף
המדגם של ישראל: איחוד בימין הדתי יבריח מצביעים, אך יקוזז בשיעור המצטרפים החדשים - פי 8 מאשר הנוטשים ויגדיל את כוחו בכ-6.5%    ש"ס, כולנו, ישראל ביתנו ומרצ נמחקות מהמפה הפוליטית
אורי נטע
במדינת ישראל לא הייתה הצלחה לאנשי צבא בתפקידי שלטון אזרחי    במאמר רשימה של רמטכ"לים וגנרלים שאף אחד מהם לא עשה משהו משמעותי חיובי בפוליטיקה לטווח הרחוק
איציק וולף
יו"ר יש עתיד הציג את רשימת מפלגתו לכנסת ה-21 ואמר כי אם יקבל תשובות על שאלות המהות שהציג לבני גנץ - יהיה מוכן להיכנס לחדר "עד שייצא עשן לבן"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il