יציבותה של ממלכת ירדן היא נכס אסטרטגי מן המעלה הראשונה לביטחון מדינת ישראל, שבעבר הרחוק יותר אף הייתה מוכנה לאיים במלחמה עם סוריה כדי להגן על השלטון ההאשמי. זהו הגבול הארוך ביותר של ישראל, והמשפיע ביותר על לב הארץ - המשולש שבין גוש-דן המורחב, ירושלים וחיפה, שבו חי ועובד הרוב הגדול של אוכלוסייתה.
אסור להתייחס ליציבות זו כדבר מובן מאליו. בעת האחרונה מסתמנים אתגרים מספר ליציבותו של המשטר בראשותו של המלך עדבאללה. המצב הכלכלי בעייתי, בין היתר בשל לחצה של אוכלוסיית הפליטים מסוריה (למעלה ממיליון) בשטח הממלכה. עם דעיכתה של מלחמת האזרחים, ומה שמצטייר כהתבססות מחדש של משטר אסד, בין היתר באזורים הגובלים עם ירדן, יש רבים העוזבים (בעידודו של המשטר הירדני), אך רבים אחרים צפויים להישאר בשטח ירדן (ו
בשאר אסד אינו שש לאפשר את שובם של מיליוני סונים - עוינים וחסרי כל - לשטחים שתחת שלטונו). המתחים רק הולכים ומחריפים, לנוכח התמשכות המצוקה והעדר פתרון באופק.
במקביל, אירן חותרת בשיטותיה להתבסס בדרום סוריה, כשלנגד עיניה השאיפה ליצור לעצמה ולחיזבאללה נתיבי גישה ליהודה ושומרון דרך ירדן. נוכחות גורמים הפועלים בשליחותה באזורי דרום סוריה עשויה להקל עליה במימוש חזון זה (הפיכת איו"ש ל"עזה שנייה") שהותווה על-ידי המנהיג
עלי חמנאי כבר ב-2014. במקביל, ירדן ניצבת (למרות מאמציה להגיע להבנות עם אנקרה) גם בפני שאפתנות טורקית שיש בה מרכיבי איום - לפחות בכל הנוגע למעמדה של ירדן בירושלים; לעיתים נראה, כי בעיני רג'פ טאיפ
ארדואן עדיין לא נסגר החשבון עם ההאשמים על התקוממותם נגד האימפריה העותמאנית ב-1916.
סימני אזהרה גלומים גם באקלים האזורי - שייתכן שהוא מבשר סבב נוסף של טלטלות, נוכח הפגנות שהביאו להתפטרות הנשיא בוטפליקה באלג'יריה, התסיסה הנמשכת בסודן, גם לאחר הדחתו של הנשיא בשיר, והתעצמות הלחימה בלוב, העשויה להביא לנפילת הממשלה "הלגיטימית" בטריפולי. ירדן עמדה אומנם היטב בטלטלה הקודמת, גם אם בשלב מסוים התעצמו המחאות גם בעמאן, אך אין להתעלם מן הסיכון של התחדשות הלחצים מבית על המשטר (כולל בשאלת היחסים עם ישראל).
כל זה מחייב את ממשלת המעבר בירושלים, כמו גם את ממשלת ישראל הבאה, לראות בטיפוח היחסים עם ירדן ובמאמצים לשימור יציבותה, יעד מדיני מן המעלה הראשונה. הנושא צריך למלא תפקיד משמעותי גם בהידברות עם הממשל האמריקני, הקונגרס וגורמים נוספים (במערב ובאזור עצמו) שיש ביכולתם לסייע בייצוב הכלכלה הירדנית. יש למצות גם את המאמצים להגיע לפתרון הבעיות הבילטרליות ולקדם מהלכים רחבים - כולל מיזם תעלת הימים - שיש בהם כדי לבסס שוב את "דיבידנד השלום" עבור הציבור בירדן.
בה בעת יש גם להביא בחשבון - על-אף הקושי המובהק הכרוך בכך - את רגישויותיה ודאגותיה של הממלכה ההאשמית בכל הקשור למצב המדיני במכלול הפלשתיני (כולל תגובות אפשריות לצעדים חד-צדדיים מכל סוג שהוא), כמו גם בסוגיה הרגישה והטעונה מבחינה פוליטית של הסטטוס-קוו בהר-הבית. ירדן היא בעלת ברית טבעית של ישראל (גם אם בפומבי היא פועלת נגדה) בכל הקשור בהשארת המצב הקיים בירושלים על-כנו: אין לה אינטרס במסירת חלקי העיר, קל וחומר הר-הבית, לשלטון פלשתיני. דווקא בשל כך, מן הראוי לתת את הדעת על שמירת אפיקי הידברות פתוחים איתה, ולהימנע ככל הניתן מצעדים העלולים להצית תבערה אלימה ברחובות עמאן.