X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
אין כיוון, אין מדיניות ברורה, אין אסטרטגיה, אין אופק. היום המצב הוא טוב יותר מן המצב שייווצר בעוד מספר שבועות
▪  ▪  ▪
רקטות במפעלבאשקלון

עברו 5 שנים בדיוק מאז הוגש המסמך שלהלן לבכיר מאוד במשרד הביטחון בכל הנוגע לצרה הקרויה עזה. מאז שום דבר לא השתנה. ההפך הוא הנכון. כל מי שמביט על המתרחש בעזה מבין שהקטסטרופה גדולה מאין כמותה.
ממשלת ישראל אינה קיימת. הקבינט הביטחוני התכנס רק בעת כתיבתן של שורות אלה. אין כל משמעות לפיקוח הפרלמנטרי. יוצא אפוא שראש הממשלה הוא כל הממשלה כולה. חודשיים הקבינט לא התכנס. נתניהו מינה את עצמו למלך בלתי מעורער. ונתניהו כשל כישלון חרוץ. גם אם לידו נמצאים בכירי מערכת הביטחון, הם אינם צריכים ואינם מסוגלים לקבוע מדיניות ביטחונית, אלא שבהיעדר סמכות פוליטית שתעשה זאת, הצבא וגורמי הביטחון האחרים ממלאים את תפקיד המדינאים. גם כינוס הקבינט באיחור רב מאוד אינו נועד אלא לצרכים פוליטיים צרים ובזויים.
לחברי הקבינט אין מושג על המתרחש, לכן הם אינם מסוגלים לקבל החלטות מושכלות. שפוטי נתניהו ודאי יקבלו את דבריו, יסתתרו מאחורי גבם של אנשי מערכת הביטחון, ובדרום ימשיכו לסבול קשות. להבדיל מכל מיני פרשנים ופוליטיקאים, אני חייתי את המציאות הזו ואף יותר נוראה ממנה בגבול הצפון. אני יודע בדיוק מה מרגישים תושבי הדרום, ולבי עמם.
נתניהו שמט מידיו את מושכות הביטחון. כל התפארות שלו ושל שריו חסרי הבושה שמא המדובר בגדול הביטחוניסטים, היא ממש מבזה. אין כיוון, אין מדיניות ברורה, אין אסטרטגיה, אין אופק. היום המצב הוא טוב יותר מן המצב שייווצר בעוד מספר שבועות לכשתיכון הממשלה החדשה, ממשלה של קיצוניים והזויים שתוביל את ישראל לאסון. אז הנה תוכן המסמך שהגשתי למשרד הביטחון:

מדיניות ממשלות ישראל לגבי עזה - דף מנהלים
11.03.2014
▪  ▪  ▪

המשבר המתמשך בעזה מסרב לרדת מסדר היום הביטחוני של ישראל. הנזקים הנגרמים לישראל כתוצאה מהתנהלותה של הישות החמאסית בעזה הם עצומים, הן במישור הפנים ישראלי והן במישור האסטרטגי הכולל. הלכך, אין מנוס אלא לבחון את אשר נעשה ולנסות לתת מענה למציאות העגומה שלא השתנתה, למרות פעולותיה השונות של ישראל. יודגש מראש שדוגמתיות איננה פתרון ודבקות בחלופות שנבדקו ואף הופעלו עד היום, אין בהן כדי לשמש עוד פלטפורמה מדינית – ביטחונית.
בפני ישראל מוצבות כמה חלופות, חלקן מיושן, חלקן אינו מסוגל להביא לפתרון סביר ולשקט, ברמה זו או אחרת, שתהיה נסבלת מבחינתה של ישראל. הלכך, הוגש לאגף למדיניות ביטחונית ואסטרטגית נייר עמדה מפורט הסוקר את החלופות, על יתרונותיהן וחסרונותיהן. נקודת המוצא של ההצעה היא שהחלופות הנוכחיות אינן מסוגלות לשנות את המצב הקיים, לכן דרושה מדיניות חדשה, בעלת תעוזה, הן צבאית והן מדינית, העשויה לשמש חלופה ריאלית.
להלן הנחות היסוד בגללן יש צורך באימוצה של תפיסה ביטחונית–מדינית חדשה:
1. הישות הפלשתינית בעזה, היינו "מדינת החמאס" מהווה איום מוחשי על ישראל. העובדה שחודשים רבים נופלים טילים על ישובי ישראל בדרום המדינה, ואין ישראל, לעת עתה, מסוגלת להפסיק זאת, חייבת להדיר שינה מעיני הקברניטים.
2. על – פי כל ההערכות, הן של ישראל והן של גורמים בינלאומיים, חמאס נתמך על-ידי אירן וסוריה, בעידודה ואף יותר מכך, של חיזבאללה. מלחמת לבנון השנייה לא תרמה להרתעה הישראלית, וזאת בלשון המעטה. בהיותו חדור מוטיבציה פונדמנטליסטית קיצונית, אין סיכוי שישות זו תהיה מוכנה לאיזה שהוא מודוס ויוינדי עם ישראל, אלא להפך: מטרותיו המוצהרות של חמאס וכלל הארגונים האחרים מוכיחות שפניהם לעימות מתמשך עם ישראל.
3. הגדה המערבית נמצאת היום במצב של רתיחה רבתי. צה"ל הוא המחסום בפני נפילת האזור כולו לידי חמאס וחבר מרעיו. אבו מאזן וממשלתו הן מומיות פוליטיות שאינן מסוגלות לאכוף שום חוק וסדר, ודאי לא הסכם עתידי עם ישראל, אם בכלל. הפרדוקס הוא שככל שאבו מאזן ירצה להתקדם, הקיצוניות האיסלאמית תגבר עוד יותר, עד שהיא תביא להסתלקותו. ישראל אינה מסוגלת להסכים לדרישות של אבו מאזן, על אחת כמה וכמה לא של חמאס ושל הארגונים האחרים. אינתיפאדה נוספת, חריפה הרבה יותר, היא תוצאה אפשרית של המצב בגדה.
4. כיבוש עזה ושהייה בה זמן רב זו חלופה שעוברת כמטבע לסוחר. זו נהמת העם אשר חלק מן הפוליטיקאים מעודדים אותה למטרות מגוונות. התנסינו בכך בעבר הלא רחוק, אך כיום, חזרה לעזה תהיה מבחינת בכייה לדורות. ישראל עלולה לשלם מחיר כבד ללא שום סיכוי לתוצאות ממשיות. כל בר דעת מבין זאת היטב.
5. החברה הישראלית, חסונה ככל שתהיה, לא תוכל להמשיך ולסבול את הירי הבלתי פוסק על דרום המדינה והוצאתה מכלל איזון. שבירת החוסן הלאומי והייאוש העלול להשתלט על אוכלוסייה רבתי בישראל יכולים לפגוע קשות בביטחונה של המדינה. למרות שעזה זו צרה צרורה, בפני ישראל עומדים אתגרים הרבה יותר כבדים. ככל שהמאמץ יושקע בעזה כך תיפגם היכולת של צה"ל לתת מענה בעת הצורך בגזרות אחרות. מלחמת לבנון השנייה היא דוגמה מצוינת להפיכת צה"ל לשוטר והזנחה פושעת של האיומים מן הצפון [ראה ערך ועדת וינוגרד. מן הסיבות הללו וגם אחרות ראה את נייר העמדה המפורט], מוצעת כאן חלופה אחרת:
1.ההינתקות הייתה מהלך נכון, למרות הכאה על חטא של כמה קברניטים, אך המשך הקשר עם עזה, במיוחד הכלכלי, זו טעות שאין למעלה ממנה. ההינתקות חייבת להיות טוטלית. כדי לא לעורר דעת קהל שלילית, על ישראל להודיע מפורשות שבתוך חצי שנה כל הקשרים הכלכליים עם עזה ינותקו לעד. העולם המערבי ומדינות ערב חייבים להבין שישראל רצינית בכוונותיה. הגורמים המוסמכים בישראל חייבים לפעול במהירות ולקבע בקרב דעת הקהל העולמית את הכוונה לניתוק מוחלט. מהלך זה עשוי להוביל להתגייסות של המדינות למען עזה והמחאות נגד ישראל תתמעטנה בצורה משמעותית. סימנים לכך החלו להופיע לאחרונה, ויש להניח שלאחר ההודעה הישראלית, הזרם יגבר.
2. כדי לאפשר לעזה להתקיים כלכלית, על ישראל להודיע על כוונתה לפתוח את המעברים הימיים והיבשתיים שאינם גובלים בישראל להוציא את נתיבי האוויר. בכך יוצא העוקץ מן הטענה של חנק כלכלי. יש להניח שככל שהכלכלה בעזה תשגשג, האוכלוסייה המקומית תמצא את עצמה בדילמה רבתי: להמשיך או לא להמשיך בפעולות נגד ישראל העלולות לפגוע בעצם יכולתם של האזרחים בעזה לחיות ברמת חיים סבירה, וודאי טובה יותר ממה שהיא קיימת כיום. לממד הכלכלי משמעות מכרעת.
החיבור בין שתי הנקודות שלעיל יאפשר לישראל לפעול ביתר חופשיות ובעוצמה רבתי, מבלי שתהיינה טענות מצד העולם, לכשתידרש לעשות זאת.

תאריך:  06/05/2019   |   עודכן:  06/05/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דבר לא השתנה, וגם לא ישתנה
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
ככל שהמצב הכלכלי
באום  |  6/05/19 19:37
 
- במקום
לנסות  |  7/05/19 16:27
2
מכתבך -בנושא עזה
משרד הביטחון   |  6/05/19 22:15
 
- בתור
דייר של   |  7/05/19 08:15
3
ד"ר רוזנברג ומיסטר צ'לו
עובד 1  |  6/05/19 23:11
4
ריבונות על הגולן והשגרירות בי-
קורןנאוה טבריה  |  10/05/19 14:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
איתמר לוין
מערכת הביטחון דחתה את הבקשה בשל קיומו של סגר - אך בג"ץ אומר שאלפי פלשתינים מורשים להיכנס, ודי בבדיקה פרטנית של 100 המשתתפים בטקס המשותף לישראלים ופלשתינים
יהודית קצובר, נדיה מטר
כל הנתלים בטפטוף הרקטות הפרימיטיביות שטרם ההינתקות כהוכחה שלא היא זו שהביאה עלינו את סבבי האסון שאנו בעיצומם, עושים שקר בנפשם ומתעתעים בכולנו. לו לא הייתה ממשלת ישראל חותמת על הסכמי אוסלו ומפקירים את רצועת עזה למחבלים ולו לא היינו מוסיפים על החתימה האסונית ההיא את ההינתקות המוחלטת מהרצועה
בעז שפירא
עלינו לתת לאויב מכה אנושה, כזו שתותיר אותו ואת מנהיגיו (אלה שייוותרו בחיים) על ברכיהם, מתחננים לישועה והפסקת הלחימה, מתחננים ללא תנאי, כניעה מוחלטת!
מרדכי ליפמן
חודש מאי הינו מיוחד במינו, בלוח היהודי    ב"סיפור" הישראלי/היהודי, המסופר בחודש הזה, מקישים על מפתן זכרוננו, ימי שנה מיוחדים: ההכרזה על הקמתה של מדינת ישראל, יום השואה והגבורה, לזכר ששת המיליונים שהצורר הנאצי כילה בעשן המשרפות באושוויץ ובמיידנק    גם יום הזיכרון לחללי צה"ל וכוחות הביטחון, אתנו כאן
דן מרגלית
ביבי נכשל בהשגת פשרות מעשיות עם חמאס והותיר את האוכלוסייה שם ללא עבודה ועם מעט חשמל ובלי דייג ובלי כסף
רשימות נוספות
"הפסקת האש נעדרת הישגים לישראל"  /  מירב ארד
נתניהו: "פגענו בעוצמה בחמאס, המערכה לא הסתיימה"  /  איתמר לוין
הפלגים דחו הצעה ישראלית לשקט תחת שקט  /  מחלקה ראשונה
סחטנות או סחבת?  /  יוני בן מנחם
הגיע עת שלום  /  איתן קלינסקי
מתי היגרו הערבים לא"י, חלק א'  /  ד"ר רבקה שפק-ליסק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il