X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
שלוש הפרשיות תרמו הרבה להקמת המדינה כשנה אחר כך הן דוגמה מצוינת לשילוב נבון של יחסי ציבור במבצעים - תורה, שכנראה, נשכחה בינתיים מאתנו
▪  ▪  ▪
כלא עכו [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]

בתחילת החודש, לקראת יום העצמאות ה-71, נשכחו שלושה אירועים מכוננים בדרכנו לעצמאות: פרשת אניית המעפילים 'יציאת אירופה תש"ז' ('אקסודוס'), פרשת לה-ספציה והפריצה לכלא עכו. המשותף לכולם - הם חשפו את המאבק לעצמאות בפני העיתונות העולמית, והעמידו את הבריטים באור מגוחך ושלילי.
מבין השלושה רק פרשת אקסודוס ידועה. חיל-הים המלכותי הבריטי עצר בתום מאבק את ספינת המעפילים 'יציאת אירופה תש"ז' ('אקסודוס') בדרכה לחופי הארץ. המעפילים הועמסו על ספינות גירוש, והועברו למחנות עקורים בגרמניה - מעשה שגרם לגינוי גורף של הבריטים ברחבי העולם, כיוון שהחזרת ניצולי השואה למה שהיו מחנות ריכוז בגרמניה נתפסה כמעשה חמור ונואל.
פרשת לה ספציה
באביב 1946 גילו הבריטים, כי אנשי המוסד לעלייה ב', בראשות יהודה ארזי, מכינים להפלגה את אניות המעפילים 'דב הוז' ו'אליהו גולומב' בנמל לה ספּ̤ציָה בצפון-מערב איטליה. מכל רחבי אירופה נהרו משאיות של ארגון 'הבריחה', והביאו ניצולי שואה, שעלו לאונייה, שעגנה בנמל.
הבריטים הטילו מצור על הנמל, וחסמו את דרכן של משאיות נוספות של 'הבריחה' אליו. הם חיפשו באניות בתואנה, שיש בהן מזון גנוב, וניסו להוריד מהן את המעפילים. ניצולי השואה איימו במעשה ייאוש, וסיכלו את התוכנית הבריטית. המעפילים הכריזו שביתת רעב, ואיימו להתאבד. מעצר האניות בנמל משך תשומת-לב, ונעשו ניסיונות להשקיט את הפרשה, גם באמצעות משא-ומתן מדיני.
בינתיים זכתה הפרשה לכותרות בעיתונות האיטלקית, וממנה גלשה לעיתונים בעולם. עם אנשי המוסד לעלייה ב' היה מויש פרלמן, עיתונאי יהודי אמריקני, שהוזמן לסקר את ההעפלה. לנוכח המצב ניצל את חושיו העיתונאיים, ודברר את הנושא ביצירתיות רבה. כתוצאה מכך לא ירדה פרשת לה ספציה מהכותרות בעולם משך כחודש.
ב-17 באפריל הסתיים המו"מ, והבריטים התירו את עליית מעפילי "דב הוז" ארצה על חשבון מכסת אישורי העלייה (סרטיפיקטים) הקבועה. כשבוע אחר כך שוחררה "אליהו גולומב" באותם התנאים. שתי האניות הגיעו לנמל חיפה בליווי משחתות בריטיות.
כשהאניות עזבו את נמל לה ספציה, נפרדה מהן העיר, שתושביה סייעו למעפילים, בנגינת תזמורת העיר ותזמורת מכבי-האש. עד היום מעניקה עיריית לה ספציה פרס שנתי לאנשים העוזרים למיעוטים, פעילים בחינוך לרב-תרבותיות ומתנדבים לפעילות בקהילה. דרך אגב, פרלמן עלה ארצה, והיה דובר צה"ל הראשון.
הפריצה לכלא עכו
במאי 1947 כבר שהתה בארץ ועדת האו"ם לענייני ארץ-ישראל (אונסקו"פ). האירועים הסוערים בארץ חשפו בפני כמה מחבריה את חולשת הכיבוש הבריטי ואת זדונו האנטישמי. כתשעים אסירים עבריים נכלאו בכלא עכו בראשית 1947 - כמות אדירה של מפקדים ושל לוחמי מחתרות, שתכננו ללא הרף את בריחתם מהכלא.
במאמץ מודיעיני בכלא ומחוצה לו נמצאה נקודת תורפה בחומת הכלא, מעל לחמאם הטורקי. הפריצה תוכננה באפריל 1947, כדי לסכל תליית ארבעה מאנשי אצ"ל. הבריטים תלו אותם במחטף, והפעולה נקבעה לארבעה במאי, במקביל למושב מיוחד של עצרת האו"ם לדיון בסוגיית ארץ-ישראל.
אצ"ל הבריח לכלא חומרי-נפץ, רימונים ובגדים אזרחיים עבור הנמלטים. מפקדת אצ"ל קבעה, כי 41 אנשי אצ"ל ולח"י, שנשפטו לתקופות מאסר ארוכות, יימלטו מהכלא, בהתאם למקומות המסתור.
בינתיים נדחתה הפעולה ביום. בצוהרי חמישה במאי יצאה משאית אצ"ל, שנצבעה בצבעי יחידת הנדסה בריטית, מחצר חוות שוּני - יישוב בית"ר ליד בנימינה - והגיעה לעכו. לוחמים נכנסו לחמאם הטורקי במסווה של טכנאי טלפון, והכינו את המקום לפיצוץ. סביב הכלא נפרסו כוחות תקיפה ומילוט של אצ"ל, במסווה של שיירה צבאית בריטית.
בשעה 16.22 פוצצו החבלנים את החומה, ומיכאל אשבל, אחד מאסירי אצ"ל, פוצץ את שער הסורגים בכלא. האסירים הכינו מחסומים, שעיכבו את הסוהרים, וזרקו עליהם רימוני הלם. בהתקפה השתתפו 34 לוחמים, ונהרגו בה דב כהן (שמשון), שניים מהכוח התוקף ושישה אסירים נמלטים. חמישה לוחמים נתפסו, והועמדו לדין. שמונה מהנמלטים נתפסו. השאר, בפיקודו של איתן לבני, הגיעו לשוני.
עשרות אסירים ערביים ניצלו את ההזדמנות, ונמלטו מכלאם, לא כמו אסירי 'ההגנה', שהעדיפו להישאר בכלא. מאיר נקר, אבשלום חביב ויעקב וייס, לוחמי אצ"ל, נשפטו למוות על חלקם בפריצה. כדי לסכל את רציחתם, חטף אצ"ל שני סרג'נטים בריטיים בנתניה. כשהבריטים רצחו את השלושה, תלו אנשי אצ"ל את שני הסרג'נטים בחורשה במזרח נתניה דאז.
לפריצה לכלא הייתה תהודה עולמית, והשפיעה על חלק מאנשי ועדת אונסקו"פ, שהחליטו לבסוף לסיים את הכיבוש הבריטי. דובר הסוכנות היהודית הגדיר את הפריצה לכלא כפעולה בלתי-אחראית, ששחררה גם פושעים ערביים. הודעתו הייתה לנוכח האהדה הרבה למבצע ב'יישוב'.
שלוש הפרשיות תרמו הרבה להקמת המדינה כשנה אחר כך. הן דוגמה מצוינת לשילוב נבון של יחסי ציבור במבצעים - תורה, שכנראה, נשכחה בינתיים מאתנו.

תאריך:  27/05/2019   |   עודכן:  27/05/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שלושה אירועים מכוננים בדרך לעצמאותנו
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
איתמר לוין
המונח "גרמניה האחרת" נטבע בשנות ה-50 וה-60, כדי להבדיל בין גרמניה הפושעת של התקופה הנאצית לבין גרמניה המערבית, מדינה דמוקרטית המכה על חטא ומשלמת פיצויים ביד רחבה. אין להכחיש שאכן גרמניה עשתה דרך ארוכה וממשיכה לעשות מאמץ ניכר לכפר על חטאיה, במיוחד מול ישראל והעם היהודי. אבל שבוע של ביקור במדינה מעלה תופעות מטרידות, הן בנוגע לעברה של גרמניה והן בנוגע לאופן בו היא מנציחה אותו ומתמודדת איתו - החל מהשנים המוקדמות שלאחר המלחמה ועד ימינו
עו"ד יוסף פנדריך
התוצאה הייתה שהמאשים הפך לנאשם. סניגורו של קסטנר, עו"ד שמואל תמיר, שכנע את ביהמ"ש המחוזי שקסטנר שיתף פעולה עם הנאצים, וביהמ"ש קבע "שקסטנר מכר את נשמתו לשטן"
רפי לאופרט
מתגברת התחושה שראש ממשלת פולין מתפקד כראש-חץ פוליטי להכחשת רדיפת היהודים ולהרעת היחסים עימם    עמדותיו הקיצוניות במאמץ להסתרת חלקם של פולנים ברצח יהודים בשואה, ולאחרונה, ההכחשה המתודית של עוול, שוד והחרמה אלימים של רכוש יהודי, תוך ניצול פעילות ההשמדה במלחמה ולאחריה - אומרים דרשני
יוסף אליעז
נושא השוד בפולין עלה לכותרות ברחבי עולם, ובעיקר שם ופה, אבל מדינות אחרות נקטו אותה מדיניות מבלי שהנושא יידון בפומבי, לרבות בארץ הולדתי ליטא, שם הפליא העם הליטאי ברצח שכניו היהודים    שם מתנגדים אפילו להשיב את האזרחות לשרידי הטבח שעודם מעוניינים באזרחות זו
איתמר לוין, נירנברג
מנהל בית ועידת ואנזה: מערכת המשפט הגרמנית התקשתה להתמודד עם "אנשים רגילים", שרבים מהם היו משפטנים ועמיתים; ההגדרה השגויה של השואה במשפטי נירנברג כפשע מלחמה השפיעה גם היא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il