X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
החרפה חדה במשבר בין חמאס לסעודיה על-רקע "עסקת המאה" והסירוב של ארגון חמאס להתנתק כספית מאירן. ארגון חמאס מחזר על פתחו של הנשיא הסורי בשאר אסד כדי להתפייס עמו, בינתיים ללא הצלחה
▪  ▪  ▪
[צילום: בילאל חוסיין/AP]

כינוס הסדנה הכלכלית בבחריין בסוף החודש מחדד את המאבק בין "ציר הרשע" (אירן-סוריה-חיזבאללה) לבין המחנה הסוני המתון בראשות סעודיה. עיתון "אל-אח'באר" הלבנוני המקורב לחיזבאללה דיווח ב-4 ביוני כי בכינוס של הפלגים הפלשתינים בעזה בשבוע שעבר לקראת "יום ירושלים העולמי" תקפו בכירים בחמאס ובג'יהאד האיסלאמי את סעודיה בגלל שהיא נותנת את חסותה ל"עסקת המאה".
זיאד נח'אלה,מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי תקף את אלה "שמנסים לשמור על שדות הנפט שנהרסו בגלל התוקפנות שלהם נגד תימן" ואילו יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה, דרש מבחריין להכריז על יום אבל ביום כינוס הסדנה הכלכלית בסוף החודש במנאמה.
סעודיה מצדה מנהלת קמפיין תקשורתי נגד ארגון חמאס והיחסים שלה עם ארגון נמצאים בתקופה קשה מאוד, על-פי מקורות של עיתון "אלאח'באר" הסיבה לכך הינה הכישלון של מצרים לשכנע את חמאס והגי'האד האיסלאמי להתנתק מאירן ולקבל תמיכה כספית מסעודיה ומאיחוד האמירויות, חמאס והגי'האד האיסלאמי דחו את ההצעה המצרית כבר לפני כשנה וארגון חמאס הודיע כי הוא מברך על כל סיוע כספי לארגון אך הוא מסרב לשלם מחיר מדיני על כך.
סעודיה מנהלת בחודשים האחרונים קמפיין נוקשה נגד פעילים בממלכה, סעודים ופלשתינים כאחד, התומכים בארגון חמאס, שירותי הביטחון הסעודים עצרו עשרות פעילים ובהם גם את מוחמד אלחודארי שהיה נציג חמאס בסעודיה עד שנת 2003 והוא מוחזק במעצר למרות מצבו הבריאותי הקשה. הקמפיין נגד חמאס כולל פיקוח כספי הדוק, סגירת חשבונות בנק של פעילים ואיסור על העברת כספים לרצועת עזה.
גורמי הביטחון של סעודיה עצרו יותר מ-60 אנשים שאספו תרומות עבור חמאס והם הואשמו ב"תמיכה בארגון טרור והלבנת כספים לתמיכה בטרור". בשנתיים האחרונות גורשו מסעודיה יותר מ-100 פלשתינים שתמכו בארגון חמאס בכסף או ברשתות החברתיות, הפיקוח ההדוק על כספי הפלשתינים בממלכה כדי שלא יעבירו כספים לחמאס החל בסוף 2017.
על-פי גורמים בחמאס, המתיחות ביחסים בין ארגון חמאס לבין מדינות המפרץ, מלבד קטר, היא שמונעת מזה זמן רב את הסיור שתכנן לעשות מנהיג חמאס אסמעיל הניה במדינות המפרץ כדי לקבל סיוע כספי לארגונו.
המצוקה הכספית של חמאס
המצוקה הכספית בארגון חמאס היא קשה בין היתר בגלל סגירת הברז מצד מדינות המפרץ שהפסיקו לתמוך בארגון ואף הטילו מגבלות על העברת כספים ותרומות לארגון. מי שממשיכה לתמוך כספית בארגון היא אירן למרות מצוקתה הכלכלית והסנקציות החמורות שהטילה עליה ארה"ב. יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה שיבח בכינוס בעזה ב-3 ביוני נגד "עסקת המאה" את אירן על תמיכתה בארגונו.
הוא קרא למדינות ערב לתמוך בהתנגדות בכסף, נשק וידע והפנה תודה מיוחדת לקטר על מאמציה לשקם את הרצועה ולכווית על תמיכתה המדינית בפלשתינים.
הזרוע הצבאית של חמאס הודיעה ב-3 ביוני על פתיחת קמפיין לקראת "עיד אלפיטר" של שליחת מיליוני הודעות טקסט למספרי טלפון בכל העולם הערבי בבקשה לתרומות וסיוע כספי מתושבי מדינות ערב והאיסלאם באמצעות מטבע הביטקוין.
הקמפיין הרחב הוא השני במספר מאז התגלו בעיות קשות במימון הפעילות של הזרוע הצבאית של חמאס והא נעשה בנתיב של מטבע הביטקוין שקשה מאוד לארגוני המודיעין במערב לעקוב אחריו.
ניסיון להתקרב לסוריה
מאז פרוץ תופעת "האביב הערבי" ב-2011 נוצר קרע עמוק בין הנהגת חמאס לנשיא סוריה בשאר אסד על-רקע מלחמת האזרחים בסוריה והטבח שעשה הנשיא הסורי בבני עמו. את הקרע הוביל ח'אלד משעל ראש הלשכה המדינית דאז שאף העביר את מפקדת הארגון מדמשק לדוחא שבקטר.
על-פי גורמים בחמאס,לאחר בחירתם של אסמעיל הניה ויחיא סינוואר להנהגת התנועה לפני יותר משנתיים, שידועים בקשר ההדוק שלהם לאירן, נעשו ניסיונות של חיזבאללה לפייס בין הנהגת חמאס החדשה לבין המשטר הסורי אולם בשאר אסד סירב והעמיד תנאי כי קודם לכל דבר על הנהגת התנועה להתנצל על בגידתה בסוריה.
ארגון חמאס מעוניין בהתפייסות עם נשיא סוריה בשאר אסד שחיזק את מעמדו והשתלט מחדש על רוב חלקי המדינה במיוחד לאור היחלשות קשריו עם סעודיה ומדינות המפרץ ובמסגרת המגמה להדק את הקשרים עם "ציר הרשע". העיתון הלבנוני "אלאח'באר" דיווח ב-3 ביוני מפי גורמים בחמאס כי בחודשים האחרונים היו מגעים חשאיים כדי להגיע לפיוס בין חמאס למשטר הסורי. במסגת המגעים האלה נפגש סאלח אלעארורי, סגן יו"ר החשכה המדינית עם הגנרל הסורי עלי ממלוק, יועצו של הנשיא אסד, כמו-כן התקיימה פגישה נוספת בין בכירים בחמאס לבין בות'יינה שעבאן היועצת המדינית של הנשא הסורי אך הפגישות לא הובילו לפריצת דרך.
על-פי גורמים בחמאס, המצב כעת הוא שיש "מצב של רגיעה" בין ארגון חמאס למשטר הסורי במקום מצב של "עויינות" כפי שהיה קודם לכן. מי שעוד סייע להפשרת היחסים היו מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה והגנרל קאסם סולימאני מפקד גיס "אלקודס" ב"משמרות המהפכה" האירניים ששוחחו אישית עם הנשיא בשאר אסד וסוכם כי בסיור הבא של אסמעיל הניה במדינות ערב הוא יגיע גם לביקור בדמשק.
ארגון חמאס נמצא כעת בהמתנה לבאות, לנשיא הסורי בשאר אסד יש כבוד לאומי מפותח ואגו גדול והוא לא יתרצה בקלות למרות השתדלנות של חיזבאללה ואירן.
בכיר חמאס אסמעיל רדואן אומר כי ארגונו נחוש להחזיר לסוריה את התפקיד המוביל בתמיכה בבעיה הפלשתינית. "אין ביננו לבין סוריה שום איבה, יש להחזיר את היחסים לתיקונם כדי להתמודד נגד "עסקת המאה" שהיא פוגעת בסוריה כפי שהיא פוגעת בבעיה הפלשתינית" הוא הסביר.
ההערכה בארגון חמאס היא שהסולחה עם הנשיא בשאר אסד תיקח עוד הרבה זמן והוא "יוציא להם את המיץ" כדי לשקם את כבודו שנפגע, אולם הם סומכים על כך שהתנאים האזוריים כמו המשך ההפצצות הישראליות בסוריה וקידום "עסקת המאה" יזרזו את הנשיא אסד לבוא לקראת ולמצוא את הנוסחה שתקדם את הפיוס עם הנהגת חמאס החדשה.

תאריך:  05/06/2019   |   עודכן:  05/06/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חמאס מתרחק מסעודיה ומתקרב לסוריה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
יוני בן-מנחם
הרש"פ קוראת למדינות ערב להחרים את ג'ראד קושניר יועצו של הנשיא טראמפ בגלל דבריו כי "הפלשתינים אינם מסוגלים למשול על עצמם". הסדנה הכלכלית בבחריין תהיה מפגן של נורמליזציה בין מדינות ערב לישראל, מחמוד עבאס לא מסוגל לחלץ את הפלשתינים מהמצוקה הקשה שאליה הוא הוביל אותם
יוני בן-מנחם
על-פי משרד ההגנה בדמשק ישראל תקפה אמש את שדה התעופה 4-T ליד חומס, המתיחות בצפון גוברת וישראל מעבירה מסר תקיף לסוריה כי לא תשלים עם התקפות משטחה. ישראל חייבת להבהיר לנשיא סוריה כי ניסיון לפתוח חזית חדשה ברמת הגולן יביא לנפילת משטרו
יוני בן-מנחם
מה גרם למוחמד מסאד, מחבל לשעבר בחוליית "הפנתר השחור" של פתח, לנטוש את דרך הטרור, לחבר ספר נגד פיגועי התאבדות ולהקים פרויקט ענק של שתילת מיליון עצי זית בישראל למען השלום?
שמואל פישר
מה שמתרחש במדבר יהודה הוא אוזלת-יד מדהימה מבחינה ציונית-יהודית, מעשה מקומם של שמיטת הארץ לידי הערבים
עידן יוסף
מחבל תושב השטחים דקר שני יהודים באזור שער שכם ונוטרל    מפקד מחוז ירושלים הורה על הגברת הבידוק במעברים ועל הצבת שוטרים סמויים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il