X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ממשל טראמפ הוא תומך גדול של ישראל אך מתרבים הסיכויים שלא יצליח להעביר את תוכנית "עסקת המאה" לשלום בין ישראל לפלשתינים. בראיה לאחור, הממשל יכול היה לפעול אחרת כדי לצמצם את ההתנגדות בעולם הערבי לתוכניתו
▪  ▪  ▪
נתניהו עם טראמפ. אוהד של ישראל [צילום: מנואל בלס סנטה/AP]

גורמים בכירים במשלחת אנשי העסקים הפלשתינית שיצאה לוועידה הכלכלית בבחריין מעריכים כי בקרוב יתחיל הממשל האמריקני בהקמת הקרן החדשה שתנוהל על-ידי בנק בינלאומי לגיוס הכספים לישום התוכנית הכלכלית של "עסקת המאה" בסך 50 מיליארד דולר, מתוכם פרויקטים עבור הפלשתינים בגדה וברצועה בהיקף של 28 מיליארד דולר.
החלק המדיני של "עסקת המאה" יפורסם רק בחודש נובמבר אחרי הקמת הממשלה החדשה בישראל ויו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, שמחרים את ממשל טראמפ ודוחה על הסף את "עסקת המאה", מייחל לחילופי שלטון בישראל באמצעות הבחירות שיביאו להסרת התוכנית המדינית של טראמפ מעל הפרק, בטווח הרחוק יותר מקווה יו"ר הרש"פ שהנשיא טראמפ לא יבחר לתקופת כהונה נוספת.
ממשל טראמפ הוא הממשל האוהד ביותר את ישראל שתומך בה ללא עוררין בכל התחומים ומנסה גם לבסס ולחזק את מעמדה וביטחונה במזרח התיכון וגם לסייע להם להתקדם לעבר שלום יציב עם שכנותיה.
אין ספק שההכרה של ארה"ב בירושלים כבירת ישראל העברת השגרירות האמריקנית אליה וההכרזות של בכירי הממשל השוללות את "זכות השיבה" של מיליוני פליטים פלשתינים לתחומי מדינת ישראל הן הצהרות חשובות ואין להתחרט עליהן, גם לא על הפסקת המימון האמריקני לאונרא, אולם, בראיה לאחור הממשל יכול היה להימנע מטעויות ולעשות דברים אחרת כדי לרכך את ההתנגדות העזה לתוכנית "עסקת המאה" עוד בטרם פורסם החלק המדיני שלה.
היכן טעה הממשל האמריקני?
  • הנשיא טראמפ קיבל כמה החלטות כדי להעניש את הרש"פ כמו סגירת משרדי אש"ף בוושינגטון והפסקת הסיוע הכספי לרש"פ, כולל מנגנוני הביטחון שלה, דבר שהגביר את האנטגוניזם בין הממשל ליו"ר הרש"פ והחליש את הרש"פ. בסופו של דבר, הממשל איננו מעוניין בקריסתה של הרש"פ ובעלייתה של תנועת חמאס בשטחי הגדה, נשאלת השאלה מה הוא השיג באמצעות הצעדים האלה?
  • הממשל סמך על סעודיה, ובמיוחד על יורש העצר מוחמד בן סלמאן, שיקדמו עבורו את "עסקת המאה" אצל הנהגת הרש"פ ואצל מנהיגי מצרים, ירדן ולבנון.
כך דלף לאמצעי התקשורת המתווה המדיני של תוכנית השלום האמריקנית החדשה ואיפשר ליו"ר הרש"פ לעוות ולסלף אותו במשך חודשים רבים ולנהל מסע הסתה והכפשה נגד הממשל ו"עסקת המאה" מעל לכל במה אפשרית. אחר כך הסתבך יורש העצר מחמד בן סלמאן בפרשת רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י וכדי לנסות ולשפר את תדמיתו בעולם הערבי הוא הורחק על-ידי אביו מכל תמיכה ב"עסקת המאה". הממשל היה צריך לשמור בסוד את פרטי התוכנית ולבקש את עזרת סעודיה רק סמוך מאוד לפרסומה ברבים ובכך היה מצמצם באופן ניכר את הקמפיין הארסי של מחמוד עבאס.
  • הממשל טעה בכך שהקדים את פרסום החלק הכלכלי של "עסקת המאה" לפני פרסום החלק המדיני שלה וכינס את "ועדית בחריין", בכך יצר רושם אצל הפלשתינים ומדינות ערב כי הוא מקדם את רעיונות תוכנית "השלום הכלכלי" של ראש הממשלה בנימין נתניהו משנת 2008, הוא היה צריך לפרסם בהפתעה את תוכנית השלום שלו כמקשה אחת. פרסום החלק הכלכלי של התוכנית בלבד יצר רושם מוטעה כי הממשל מתכנן להמיר את זכויות הפלשתינים בכסף ולשחד אותם כדי שיקבלו את תוכניתו.
  • ההצהרות של בכירי הממשל, כמו ג'ראד קושניר נגד פתרון 2 המדינות ונגד יוזמת השלום הערבית הן מיותרות ואינן תורמות דבר, הממשל היה צריך לשמור על עמימות מלאה עד לרגע פרסום תוכנית השלום שלו כדי שלא להרוג את "עסקת המאה" בעודה באיבה. מה יעשה הממשל אם לאחר הבחירות בישראל תקום ממשלה התומכת בפתרון 2 המדינות, גם אם כרגע הסיכוי לכך איננו נראה גבוה?
גם ההצהרה של השגריר האמריקני דיויד פרידמן בדבר זכותה של ישראל לספח חלקים מיו"ש, שזכתה לגיבויו של ג'ייסון גרינבלט השליח המיוחד למזה"ת, הגבירה את המתיחות וההתנגדות הפלשתינית והערבית ל"עסקת המאה".
הנשיא טראמפ, האוהד והתומך הגדול של ישראל, הסיר כבר בתחילת דרכו המדינית את נושאי ירושלים והפליטים מעל סדר היום של המשא-ומתן בין ישראל לפלשתינים, הדבר הזה היווה מכה קשה לפלשתינים שהם התקשו לקבלה, מדובר ב"קווים האדומים" של ההנהגה הפלשתינית בכל משא-ומתן, הממשל היה צריך להסתפק בכך ולא לנקוט צעדים נוספים שלא איפשרו לבנות סולם מדיני לרש"פ כדי לאפשר לה לרדת מן עץ הסרבנות.
הרושם שנוצר אצל הפלשתינים הוא שהממשל עושה הכל כדי לעודד אצלם סרבנות לתוכנית המדינית שלו כדי שיכול להציגם כמי שאינם רוצים בשלום וכדי לתת "אור ירוק" לצעדים חד-צדדים מצידה של ישראל ובראשם החלת החוק הישראלי על חלקים בגדה.

תאריך:  04/07/2019   |   עודכן:  04/07/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אפשר היה גם אחרת
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
בקשר להפסקת הכסף לאבו מאזן
עופר 888  |  4/07/19 12:52
2
הטעות של ממשל טראמפ
באום  |  6/07/19 15:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
עידן יוסף
יועצו וחתנו של טראמפ אמר כי בשבוע הבא יכריז על השלב הבא בתוכנית המאה    הממשל יתייחס לסוגיית הפליטים הפלשתינים כשייחשף החלק הפוליטי של התוכנית
איתמר לוין
עופר כסיף התבטא כבר ב-2015 בצורה המהווה לכאורה הסתה לאלימות - אך בדיקת התלונה נגדו לא הסתיימה עד היום    לאחר הראיון בפברואר השנה, בו השווה את חיילי צה"ל לפושע נאצי, לא עשתה הפרקליטות דבר, בנימוק שלא הוגשה לה תלונה    השופט עודד מורנו: מנדלבליט הביע סלידה מן הדברים - אך הם לא נחקרו    זיכה צעיר מיצהר שהואשם בהסתה לאלימות, בנימוק של אכיפה בררנית מול כסיף ומול בכירה במשרד התרבות, ששיבחה רצח שוטרים והתיק הפלילי נגדה נסגר
איתמר לוין
תושב הרש"פ ביקש להורות למדינה לאפשר לו לחפור באר - אך בג"ץ קבע שמדובר בסוגיה מדינית מובהקת שאינה בטיפולו וחייב את העותר בהוצאות בסך 5,000 שקל
יורי מור
אלה הששים אלי קרב בימין וב'מרכז' – חסידי האסכולה הישנה, של הקונצפציה המיושנת    לפי המבט הישן אויבינו הם הפלשתינים, חיזבאללה, סוריה    הדוקטרינה החדשה, של נתניהו, גורסת: החזית עוברת בבירות אירופה, במוסקבה, בוושינגטון
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - בוּטל, בטלנים, היפוך ורוב מהומה על לא-מאומה    שבת שלום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il