X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
ברור לנו שבקרוב מאוד נזכה לראות במו עינינו את התגשמות נבואת הגאולה האמיתית והשלמה על-ידי משיח צדקנו, מה שלא ברור לי הוא אם יש עוד נקודות שפל שנרד אליהן לפני שזה יקרה
▪  ▪  ▪
מחאת האתיופים בצפת [צילום: דוד כהן/פלאש 90]

בשבוע שעבר הכותרת הייתה "הדרך המובילה אל השאול" ובין השאר הזכרנו שם שבני קורח עשו תשובה ברגע האחרון וניצלו. לכאורה, מה שהיה היה, מה נוגע לנו הסיפור העתיק הזה? ואמנם למרבה הצער רווחת התפישה הזאת שסיפורי התורה והתנ"ך בכלל אינם מלמדים דבר לימינו. אלא שהשקפה זו היא עצמה מובילה אל השאול. והשבוע חווינו זאת בעוצמה גדולה בהפגנות המחאה (שבבסיסה היא כנראה מוצדקת) שלווּ בחסימות כבישים ובהתפרעויות קשות כולל סיכון חיי אדם. כמשקיף מן הצד, הבנתי שלא ייתכן שמדובר במחאה ספונטנית גרידא, היה פה ארגון מסודר מדי, אפילו מתוכנן. התדרדרות חברתית כזאת היא תוצאה טבעית להליכה בדרכו של קורח.
אחרי פרשת קורח מגיעה פרשת חוקת שאותה אנחנו קוראים בשבת זו (במדבר יט): [א] וַיְדַבֵּר ה', אֶל-מֹשֶׁה וְאֶל-אַהֲרֹן לֵאמֹר. [ב] זֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה, אֲשֶׁר-צִוָּה ה' לֵאמֹר: דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ פָרָה אֲדֻמָּה תְּמִימָה... הפרשנים שואלים מדוע דיני פרה אדומה מכונים חֻקַּת הַתּוֹרָה? הרי מדובר במצווה מאוד מסוימת. חז"ל אומרים שמה שמיוחד במצווה הזאת הוא שהיא מעל השכל לגמרי, ודיברנו על כך בשנים קודמות. הגדרתה כ-חֻקַּת הַתּוֹרָה אומרת שכך אנחנו צריכים להתייחס אל התורה כולה, שכולה היא חוקה שמעל השכל האנושי. אומנם הקב"ה זיכה אותנו להבין חלקים נכבדים מהתורה וגם דורש מאיתנו להתאמץ להבין, אבל תמיד עלינו לזכור שקיום הוראות התורה אסור שיהיה מותנה בהבנה שלנו.
הדרך האחרת היא דרכו של קורח ולצערנו היא מאוד נפוצה אצלנו. דרך זו מובילה אל השאול כאמור, והשבוע חווינו עוד דוגמית מהקירבה לשם. ולכאורה, כל מה שדרש קורח היה דמוקרטיה, מה רע? אומרת התורה זה לא רע, זה אפילו טוב, ובלבד שזה יתנהל בתוך המסגרת של חוקת התורה. לא די בכך שהמנהיגות תאפשר ליחידים הרוצים בכך לשמור מצוות כפי שהציע קורח, המנהיגות עצמה וענייני המדינה צריכים להתנהל בהתאם לחוקת התורה, כדרכו של משה. והשמות של שתי הפרשות רומזים לנו על ההבדל העקרוני שבין שתי השיטות; בשתיהן מופיעות האותיו ח' ק', בראשונה בסדר "קח" עם ר' באמצע ובשניה הסדר הוא "חק" עם ת' בסוף. משחק מלים?
הרובד הגלוי והרובד הנסתר
קורח רצה לקחת, הוא ביקש לעצמו מנהיגות כדי לזכות בהטבות הנלוות לכך, כבוד וכדומה. מנהיגות כזאת טבעה להימוג במוקדם או במאוחר כשהמונהגים יעמדו על טיבו האמיתי של המנהיג. ויתכן גם שיודח או גרוע מכך על-ידי מישהו, אפילו מנאמניו, שיבקש לעצמו את המנהיגות. והרי התופעה הזאת מוכרת לנו היטב ממלכות הצפון בעם ישראל, כמסופר בספר מלכים על ההפיכות צבאיות שהתרחשו שם לעתים די קרובות. ככה זה כשאין גבולות ברורים, גבולות של חוקת התורה. כי גבולות שהוצבו בידי אדם, לעולם יהיו גמישים ויוזחו תכופות בהתאם לתועלת העכשווית שמקווים להפיק. זה מה שקורה אצלנו בשנים האחרונות ואירועי הימים האחרונים מלמדים שהתהום כבר קרובה מאוד.
לכאורה, אנחנו נמצאים בעיצומה של מערכת בחירות מועד ב' אבל לא נראה שמישהו מתעניין בכך מלבד הפוליטיקאים ואנשי תקשורת מסוימים. ייתכן שההקצנה באירועי המחאה השבוע, נועדה לערער עוד יותר את מעמד השלטון לקראת הבחירות ויתכן שיש מניעים נוספים, עמוקים יותר. כך או אחרת זה לא נראה טוב. כאמור, זה נראה שאנחנו קרובים מאוד לתהום אבל מה שגרוע הוא שהקירבה המסוכנת הזאת לא חילחלה לתודעת הרבים. ועוד יותר גרוע הוא שאין סימנים לכך שהיא חילחלה לתודעת המנהיגים. נראה כאילו הם ממשיכים להתייחס לעניין כאל בעיה נקודתית. לא הבחינו שכבר מזמן יש פה קו ברור שהתחבר מהרבה נקודות דומות ויותר מזה, הקו כבר התפשט ונהיה שטח.
ספק אם יש מישהו שיודע איך כל זה יגמר, אבל אין שום ספק לגבי השלב הבא. כלומר ברור לנו שבקרוב מאוד נזכה לראות במו עינינו את התגשמות נבואת הגאולה האמיתית והשלמה על-ידי משיח צדקנו, מה שלא ברור לי הוא אם יש עוד נקודות שפל שנרד אליהן לפני שזה יקרה. בעבר לא פעם חשבתי שיותר נמוך אי-אפשר לרדת, אבל כבר מזמן הבנתי שהדמיון שלי מוגבל מדי לפחות בתחום הזה. לכן אני לא מנסה לשער מה יהיה השלב הבא, אני רק מתבונן בפרשות השבוע ומחפש הנחיות בניסיון להבין את התהליכים המתחוללים אצלנו. אז אומנם ברובד הגלוי אנחנו מצויים בשפל עמוק ללא תקדים, אבל ברובד הנסתר אנחנו על סף גילוי הטוב המוחלט שינחת עלינו בקרוב ממש.

תאריך:  05/07/2019   |   עודכן:  05/07/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
השדרנית נסלי ברנדה, התרווחה על כסאה באולפן ממוזג ושלחה בצקצוקי לשון דברי רהב מטובלים ביוהרה פטרונית לעבר מפגינים זועמים - "שראוי היה לבצע את המחאה באופן מדורג של שעה, שעתיים"
עו"ד אברהם הללי
היציאה ממצרים והצעידה במדבר מגיעה לראשית קיצה בתום ארבעים שנות נדידה ממקום אחד אל מקום אחר בהנהגת משה כנביא והנהגת אהרן ככהן גדול
רצון ערוסי
לצערנו ולדאבון ליבנו, אירע המאורע הטרגי שבו נהרג בן העדה האתיופית על-ידי שוטר, הוא דבר אשר צריך להיחקר חקירה אמיתית    המאורע הזה גרר הפגנות נוראות אשר כבר גבלו באנרכיה ממשית, עם נזקים אדירים
ציפי לידר
בשולי הכותרות: נועה על הגל - רק לא ביבי    קוד לבוש? - הבגד הוא האדם    ולקינוח כלי חינוכי
עליס בליטנטל
ארגוני השמאל ניצלו ניצול ציני את הכאב של האתיופים על הרג הבחור שכל חטאו היה צבע עורו    וזה נובע לא מתוך אמפטיה לבני העדה הדוויה והכואבת    השמאל כיוון, והשיג שתי מטרות: לערער את אמון העם בממשלה שבחר    וכן, לגרום לעדה לחשוב שהשמאל עומד לצידם, ולכן - בבחירות המתקרבות הם יצביעו עבור השמאל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il