X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
הלל הזקן קבע את כלל היסוד בהגינות: "מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך" מיק"ה - המרכז לקידום ההגינות בישראל - הגדיר הגינות כ"התייחסות לזולת בכבוד, ביושר ובהתחשבות, מבלי לנצל חולשות או מצוקות"
▪  ▪  ▪
רמאות? [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

מספרים ששאלו לפני שנים אנשים ממדינות שונות: "סליחה, מה דעתך על המחסור העולמי בבשר"?
בארה"ב ענו: מה זה מחסור? באתיופיה ענו: מה זה בשר? ברוסיה ענו: מה זה דעה? בישראל ענו: מה זה סליחה?
נזכרנו בסיפור זה עת פורסם כי אשת ראש-הממשלה, שרה נתניהו, הורשעה על-פי הודאתה במסגרת עסקת טיעון, בעבירה של "קבלת דבר בניצול מכוון של טעות הזולת שאין בו מרמה". התקשורת עסקה בהרחבה בהרשעה ובעונש, ואילו אותנו הטרידה ההגדרה: "ניצול מכוון של טעות הזולת שאין בו מרמה". אפילו כותרת יפה נתנו לכך בספר החוקים: תחבולה; כמעין קריצת עין שובבה המגמדת את המעשה, כאילו אין המדובר בעבירה על חוק העונשין שדינה שנתיים מאסר.
אבל הדבר התמוה ביותר הוא שלפי הסעיף בכלל ייתכן ניצול מכוון של טעות הזולת מבלי שהדבר ייחשב למרמה. האמנם?
ניקח לדוגמה מקרה בו קיבלת עודף ביתר ממוכר בחנות שטעה בחשבון. אם לא שמת לב ושמת את העודף בארנק - הדבר נעשה שלא במתכוון ואינו מהווה עבירה (אם כי מומלץ תמיד לכל צרכן לבדוק את העודף המתקבל, שכן הטעויות על-פי רוב הן על חשבונו); אך אם הבנת שהמוכר טעה לטובתך ובכל זאת לקחת את הכסף לכיסך, הרי ששיתפת פעולה במכוון עם עובדה שאתה יודע כי איננה אמת, לפיה זהו כביכול העודף הנכון. למרות שלא אתה יזמת את הטעייתו של המוכר מראש, הרי הטעית אותו בדיעבד, שכן בלקיחת הכסף בלי להעמידו על טעותו, שידרת לו כי הכל כשורה. היש חולק כי מדובר בסוג של רמאות מצידך?
מתברר כי באותו הפרק בחוק העונשין בו מצויה עבירת התחבולה, שוכנת לה גם עבירה של "קבלת דבר במרמה", שדינה מאסר שלוש שנים, ובנסיבות מחמירות גם חמש שנים. "מרמה" מוגדרת שם כ"טענת עובדה... הנטענת בכתב, בעל-פה או בהתנהגות, ואשר הטוען אותה יודע שאינה אמת או שאינו מאמין שהיא אמת".
בדוגמה שלנו, כשלקחת את העודף ששולם ביתר ולכן אינו מגיע לך, ביטאת למעשה בהתנהגותך טענה שהעודף הוא בסכום הנכון, בשעה שאתה יודע כי ההפך הוא הנכון. התנהגות זו תואמת במדויק את הגדרת המרמה, אז כיצד ניתן לומר כי אין כאן עבירת מרמה?
כיצד היית מרגיש לו היית אתה המוכר והיית צריך להצדיק אחר כך בפני המנהל או הבעלים את החסר הכספי שנוצר בקופה? וכיצד היית חש כלפי קונה שהבחין בטעותך וניצל אותה לטובתו? זה בוודאי לא היה תורם להגברת האמון בין מוכרים וקונים...
הלל הזקן קבע את כלל היסוד בהגינות: "מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך". מיק"ה - המרכז לקידום ההגינות בישראל - הגדיר הגינות כ"התייחסות לזולת בכבוד, ביושר ובהתחשבות, מבלי לנצל חולשות או מצוקות".
דומה כי המחוקק הישראלי כשל בניסוח עבירת התחבולה, הן בכך שהתעלם מן ההגדרות הבסיסיות של הגינות והן בכך שיצר סעיף חוק המכיל כשל לוגי - ניצול מכוון של טעות הזולת שאין בו מרמה. הדבר משול לסעיף חוק שיקבע עבירה של גרימה מכוונת של חבלה פיזית לזולת שאין בה אלימות... יש כאן למעשה כפירה בעיקר המגיעה לכדי דבר והיפוכו.
למותר לציין את ההשלכה הנורמטיבית הקשה שיש להימצאות סעיף כזה בספר החוקים, בהציגו למעשה לציבור כמעין גושפנקא לאפשרות לראות התנהגות שכזו כפחותה בחומרתה ממרמה. החוק במדינה דמוקרטית מהווה מכשיר הכוונה להתנהגות ראויה, בסמנו את גבולות המותר והאסור. עצם המחשבה כי ניתן לנצל במכוון את טעויות הזולת באופן שלא ייחשב מרמה, היא "פרצה הקוראת לגנב", תרתי משמע.
החדשות הטובות הן שחוקים נקבעים בידי בני אדם, ולכן בני האדם גם יכולים לתקן אותם.
אם נחזור לסיפור הפתיחה על סקר המחסור בבשר, יש רק לקוות שבישראל לא יתחילו לשאול: "מה זה לתקן"? ובעיקר לא: "מה זה בני-אדם"?

הכותבים הם אנשי המרכז לקידום ההגינות בישראל - מיק"ה.
תאריך:  09/07/2019   |   עודכן:  09/07/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
רופא ערבי, העובד בבית החולים בעפולה ואחרי יום עבודה יבקש לנפוש עם בני משפחתו בפארק בעיר בה הוא עובד, ימצא שער נעול ואמירה ברורה: "אין כניסה לערבים"
יובל כהן
המטרה המשנית, השולית בהרבה, הינה העלאת המורל העצמי ויצירת תודעת ניצחון, אשר מעלה לכשעצמה את הסיכוי לניצחון במציאות
אפרים הלפרין
הטענות בעניין העדר פיקוח מספיק על הפעוטונים מוצדקות, אבל אין די בפיקוח של המדינה, גם להורים יש תפקיד בשמירה על ילדיהם
אדריכל יריב מנדל
במהלך 50 השנה שחלפו מאז נוצר מצב אבסורדי ביותר    המדינה השקיעה סכומי עתק, עשרות מיליארדים, ובאופן עקיף אף יתר מכך, בהקמת ערים ושכונות ענק חדשות, כולל כל התשתית האדירה הכרוכה בכך, ובד בבד בסלילה אינטנסיבית ביותר של כבישים ומחלפים
עו"ד אברהם פכטר
יש להודות בכנות ובעצב, קיימת גזענות גלויה וסמויה כלפי העדה    ביום רביעי הופיע בתוכנית הבוקר, מיילדת צעירה ונחמדה מהעדה וסיפרה בעצב ובכעס, כי יולדת סירבה שהיא תישאר בחדר או תיקח חלק בלידה    עצוב, מרגיז אבל זאת לפעמים המציאות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il