X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הפעם מתחיל הסיפור שלנו בערב רומנטי בתקופת המקרא... הגיעה מלכה ממקום רחוק מאוד, מלווה בפמליה ענקית, לשמוע את חכמת שלמה היא העניקה לו מתנות רבות, שאלה שאלות, הוא השיב לה, נפרדו וזהו!
▪  ▪  ▪
מארלי. תרם לתודעה העולמית [צילום: דוד מקפאדן/AP]
היילה סלאסי (ב)
אבי הרטמן
לפי המיתוס הלאומי - ה'כברה נגסט' ('כבוד המלכים') - היהודים הם צאצאי אותם 10,000 איש שליוו את מנליק הראשון מירושלים לאתיופיה
לרשימה המלאה

ספר מלכים א' פרק י פותח בסיפור מאוד ידוע והוא המפגש בין מלכת שבא למלך שלמה:
"א וּמַלְכַּת-שְׁבָא, שֹׁמַעַת אֶת-שֵׁמַע שְׁלֹמֹה--לְשֵׁם יְהוָה; וַתָּבֹא לְנַסֹּתוֹ, בְּחִידוֹת. ב וַתָּבֹא יְרוּשָׁלְַמָה, בְּחַיִל כָּבֵד מְאֹד, גְּמַלִּים נֹשְׂאִים בְּשָׂמִים וְזָהָב רַב-מְאֹד, וְאֶבֶן יְקָרָה;... ד וַתֵּרֶא, מַלְכַּת-שְׁבָא, אֵת, כָּל-חָכְמַת שְׁלֹמֹה;... וְלֹא-הָיָה בָהּ עוֹד, רוּחַ. ו וַתֹּאמֶר, אֶל-הַמֶּלֶךְ, אֱמֶת הָיָה הַדָּבָר, אֲשֶׁר שָׁמַעְתִּי בְּאַרְצִי--עַל-דְּבָרֶיךָ, וְעַל-חָכְמָתֶךָ. ז וְלֹא-הֶאֱמַנְתִּי לַדְּבָרִים, עַד אֲשֶׁר-בָּאתִי וַתִּרְאֶינָה עֵינַי, וְהִנֵּה לֹא-הֻגַּד-לִי, הַחֵצִי: הוֹסַפְתָּ חָכְמָה וָטוֹב, אֶל-הַשְּׁמוּעָה אֲשֶׁר שָׁמָעְתִּי. ח אַשְׁרֵי אֲנָשֶׁיךָ, אַשְׁרֵי עֲבָדֶיךָ אֵלֶּה, הָעֹמְדִים לְפָנֶיךָ תָּמִיד, הַשֹּׁמְעִים אֶת-חָכְמָתֶךָ... י וַתִּתֵּן לַמֶּלֶךְ מֵאָה וְעֶשְׂרִים כִּכַּר זָהָב, וּבְשָׂמִים הַרְבֵּה מְאֹד--וְאֶבֶן יְקָרָה; לֹא בָא כַבֹּשֶׂם הַהוּא עוֹד לָרֹב, אֲשֶׁר-נָתְנָה מַלְכַּת-שְׁבָא לַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה... יג וְהַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה נָתַן לְמַלְכַּת-שְׁבָא, אֶת-כָּל-חֶפְצָהּ אֲשֶׁר שָׁאָלָה, מִלְּבַד אֲשֶׁר נָתַן-לָהּ, כְּיַד הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה; וַתֵּפֶן וַתֵּלֶךְ לְאַרְצָהּ, הִיא וַעֲבָדֶיהָ.
הגיעה מלכה ממקום רחוק מאוד, מלווה בפמליה ענקית, לשמוע את חכמת שלמה. היא העניקה לו מתנות רבות, שאלה שאלות, הוא השיב לה, נפרדו וזהו! מעבר להימצאותה של מגמה ברורה להראות עד לאן נפוצה חכמתו של שלמה, האם אכן עשתה מלכת שבא את כל המסע הארוך הזה, שבאותה תקופה אף היה כרוך בסכנת חיים, רק כדי לשמוע את חכמת המלך... בספר האפוס האתיופי הלאומי - ה'כברה נגסת' ('כבוד המלכים'), מופיעה תוספת לסיפור הזה. מסופר שם כי שלמה התאהב ב'מקדה' מלכת שבא, שליטת אתיופיה ושניהם בילו יחד לילה רומנטי ואף באו בקשר מיני. כששבה המלכה לארצה התברר לה כי היא הרה. כשנולד בנה העניקה לו את השם מנליק שפירושו 'בן המלך'.
כשמלאו למנליק 22 הוא יצא עם חבריו לחפש את אביו שלמה המלך בירושלים. כשנפגשו, ניסה שלמה המלך לשכנע את מנליק להישאר בירושלים ואף לרשת את כסאו אך מנליק סירב וביקש לחזור לאתיופיה. שלמה צייד אותו בכסף רב והרכיב פמליה שתלווה אותו חזרה. פמליה זו מנתה כ-10,000 איש מטובי בני הארץ, כולל כוהנים ולווים. שלמה אף שינה את שמו של מנליק לדוד, כשם סבו, ונתן לו העתק של ארון הברית. בלילה שלפני היציאה למסע חזרה לאתיופיה החליף מנליק, בעזרת עזריה בנו של הכוהן הגדול, את העתק ארון הברית בארון המקורי והשאיר בארץ את ההעתק. הארון המקורי שהגיע לאתיופיה נשמר באקסום היא 'ציון החדשה'. על-פי המסורת האתיופית ארון זה נמצא עד היום בכנסיית 'גברת מרים מציון'.
וכך הפגישה בין מלכת שבא למלך שלמה הפכה לחלק מההיסטוריה והאתוס האתיופי. מנליק היה הקיסר הראשון שייסד את שושלת הקיסרים הנקראת 'סלומונואים' על שם המלך שלמה, וכל קיסר שעלה לשלטון שאף להוכיח כי הוא שייך בקשר דם כזה או אחר לשושלת מלכותית זו. אחד מהקיסרים החשובים היה טפרי מקונן. הוא נולד בשנת 1892 למשפחה אצילה בדרום מזרח אתיופיה. אביו היה ראס מקונן. ראס שפירושו ראש, מקביל בדרגתו לדוכס. מקונן היה מנהיג המחוז ועמד בראש צבאו של בן דודו הקיסר מנליק השני במלחמת אתיופיה-איטליה הראשונה. כבן למשפחת אצולה זכה טפרי מקונן בחינוך הטוב ביותר שיכלו להציע באותה עת באתיופיה. הוא למד צרפתית ואמהרית, למד לימודי קודש והתחנך על ברכי התרבות הגעזית.
חוכמה רבה
בהגיעו לגיל 13, במסגרת הכשרתו להנהגה העניק לו אביו אזור קטן שבשליטתו. שנה לאחר מכן, מת אביו, ראס מקונן והוא בן 50. לכאורה היה טפרי מקונן אמור לרשת את תפקידו של אביו כשליט האזור אבל המלך מנליק חשב שהוא עדיין צעיר לקבל עליו אחריות כזו והזמין אותו לחצר הקיסר, שם הפך לבן-לוויה של נכדו ייאסו החמישי. בחצר הקיסר ידע טפרי לנווט את צעדיו באופן חכם. הוא הילך בין הטיפות ובין הצדדים היריבים, מה שבסופו של דבר הביא למינויו כשליט האזור בו שלט אביו. מיד עם כניסתו לתפקיד הוריד טפרי בן ה-18 את המיסים. שנה לאחר מכן התחתן והתחיל לנהל את האזור בחכמה רבה.
בשנת 1910, ייאסו החמישי, נכדו של מנליק, הפך להיות שליטה של אתיופיה, אבל בניגוד לטפרי, עשה ייאסו לא מעט טעויות ובין היתר התקרב למיעוט המוסלמי. אבל הטעות שעלתה לו ביוקר הייתה החלטתו להעביר את טפרי מקונן מתפקידו כשליט המחוז ובכך הפך את טפרי לאויבו.
בשנת 1916 היה טפרי מעורב בהפיכה שהדיחה את הקיסר ייאסו והושיבה על כס המלוכה את בתו של מנליק, זאודיתו (יהודית). טפרי עצמו הוכתר לעוצר ויורש כס המלכות. בפועל היה טפרי שליטה של אתיופיה ונטל לעצמו את התואר 'ראס טפרי', והוא רק בן 24. הוא דגל במודרניזציה ושאף לבנות צבא חזק. הוא רכש שני טנקים ושני מטוסים, רכש מדים, ביצע רפורמות בחינוך, בנה מנגנון אדמיניסטרטיבי וקידם את אתיופיה אל העולם המודרני.
בשנת 1923 הצליח טפרי להכניס את אתיופיה לחבר הלאומים וב-1924 יצא למסע באירופה. הייתה זו נסיעה שהכתה גלים והותירה רושם עצום על האצולה האירופית. לראשונה ראו האירופים נסיך אפריקני גאה, חכם ודובר שפות, מלווה בפמליה גדולה. במסע זה ביקר ראס טפרי בירושלים והדגיש את היותו צאצא למלך שלמה.
רב רושם
כבר במאה החמישית התיישבו נזירים אתיופים בירושלים. בשנת 1838 ייסדו מנזר זעיר על גג כנסיית הקבר בשם דיר א-סולטן. שכניהם הנזירים המצרים הקופטים, השתלטו על השער המוליך למנזר והחזיקו במפתחותיו כפטרוני המקום. בסיורו של טפרי בקהיר בשנת 1924 תבע ראס טפרי מממשלת מצרים להחזיר את המפתחות לדיר א-סולטן.
בשנת 1928, כהוקרה על פעילותו למען המדינה, העניקה לו הקיסרית יהודית את התואר 'נגוס' (מלך) - מהלך חסר תקדים בהיסטוריה של אתיופיה. שנתיים לאחר מכן מתה הקיסרית וטפרי הוכתר לקיסר בטקס רב רושם בקתדרלת 'גאורגיוס הקדוש' שבאדיס אבבה. הטקס היה בנוכחות נציגים בכירים של כמעט כל המדינות העצמאיות. הטקס צולם בטלוויזיה ואף הופיע בשער ה'טיים מגזין'. בסיום הטקס שינה טפרי את שמו ל'היילה סלאסי' שמשמעותו 'כוחו של השילוש' ואת תוארו הפך ל'נגוסה נגסט' שמשמעותו 'מלך המלכים'. מהרגע ההוא היה 'היילה סלאסי הראשון, מלך המלכים, שר השרים, האריה הכובש משבט יהודה, נבחר האל ואור העולם'. האריה, סמלו של שבט יהודה המחיש את קשר הדם של סלאסי לבית דוד ולישו.
מעמדו כמנהיג באפריקה היווה ביטוי לאלוהות השחורה העומדת מול הייצוג הלבן של ישו בנצרות האירופית. הצעירים האתיופים העריצו את היילה סלאסי, אבל לא רק הם. גם בג'מייקה שבצדו השני של העולם, הקים מרקוס גארווי את תנועת הראסטפרי. גארווי היה מראשי הלוחמים לשוויון זכויות של צאצאי העבדים בג'מייקה ולהחזרת כבודם האבוד של שחורי העור. הוא שאל בקול: "מדוע מלכת אנגליה תהייה מלכתנו... (ג'מייקה הייתה תחת שלטון בריטי) ...ולא יהיה לנו מלך אפריקני"? המלך האפריקני היחידי שהיה אז היה קיסר אתיופיה, היילה סלאסי.
חסידי הראסטפרי מאמינים כי כאשר הפך היילה סלאסי לקיסר אתיופיה ב-1930 הוא הומלך בכוח אלוהי על כל בני האדם שחורי העור והוא הוא התגלמות המשיח וישו השחור. הוא זה שיקבץ את בני אפריקה בגולה ויוביל אותם לחרותם. אתיופיה הייתה מושא לגאווה כממלכה האפריקנית השחורה היחידה המוזכרת בתנ"ך: "כּוּשׁ תָּרִיץ יָדָיו, לֵאלֹהִים" (תהילים כח). אתיופיה היא המדינה היחידה המקיימת שלטון עצמאי רציף לאורך ההיסטוריה, למעט שנים בודדות תחת שלטון איטלקי, ובניגוד לכל יתר המדינות האפריקניות מעולם לא נשלטה על-ידי מעצמה אירופית. רעיון השיבה קסם לתושבי הגטאות ושכונות המצוקה בג'מייקה והפיח תקווה בסיסית שבמדינה האפריקנית המצליחה ועטורת התהילה שבראשה המנהיג השחור היחיד באפריקה יהיה טוב יותר.
מאמין אדוק
ריטה, אשתו של בוב מארלי הצטרפה לדת הראסטפרי לאחר שצפתה בהיילה סלאסי. הראסטפרים מספרים שלמחרת בואו של היילה סלאסי בשנת 1966 נשברה הבצורת ששררה באיים הקריביים זמן רב, מה שמוכיח מעל לכל ספק כי הוא אכן המשיח.
מי שהביא את הדת לתודעה העולמית היה לא אחר מאשר בוב מארלי. הראסטפרים מוכרים גם בתספורת הנקראת על שמם 'ראסטות' או בשם 'דרדלוקס'. הם אוכלים אוכל טבעוני שהם מכנים 'אייטל' (ital) ונמנעים משתיית אלכוהול. כיום ברחבי העולם יש כמיליון בני אדם המשתייכים לדת זו, כולל קהילות לבנים באירופה, בעיקר בבריטניה, ברוסיה, אוקראינה, יפן וארצות הברית. היילה סלאסי עצמו הסתייג מתנועת הראסטפרי והיה מאמין אדוק של הכנסייה האורתודוקסית האתיופית כל ימיו.

תודות לעורכת: Carmit Avivi
תאריך:  14/07/2019   |   עודכן:  24/07/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טפרי מקונן (א)
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מעניין מאד. ל"ת
תודה למחבר  |  15/07/19 07:20
2
התמונה בראש הכתבה המעניינת
התצלום  |  15/07/19 07:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארי בוסל
הסחפות, אני נמשך, ופשוט לא עומד בפיתוי    אולי הגיע הזמן שארוץ? פעם שרתתי (בצה"ל), מסתבר שאותו חיידק נשאר ולא נותן לי מנוח
גרשון הכהן
התנערותו של מאיר שלו ממורשתו של רבי עקיבא עומדת בסתירה להשקפתו ההיסטוריוסופית של דוד-בן-גוריון, אם לא לרוחה החלוצית של הציונות, שראה עצמו כתלמידו וממשיך דרכו של התנא הדגול
יוני בן-מנחם
דאגה ברש"פ מהשתתפות איחוד האמירויות בוועידה הכלכלית בבחריין והתקרבותו לישראל. היחסים בין איחוד האמירויות לרש"פ עכורים והוא מתקרב לישראל בעידוד סעודיה ובניגוד להחלטות הליגה הערבית
ד"ר מיכאל מירו
יש להמשיך ולחקור ולאסוף ידע, יש להמשיך ולעודד חשיבה טכנולוגית אך יותר מכל יש להעמיק את החשיבה המוסרית ואת החשיבה האתית
ד"ר חיים משגב
תמליל החקירה שהודלף לגיא פלג, שייחס לנתניהו "סידור" מסוק צבאי להטסת איש העסקים ההודי יחד עם מילצ'ן לפגישה עם המלך עבדאללה, העיד על-כך שבפרקליטות המדינה חיפשו כל העת, ללא הצלחה, להפליל את נתניהו במתן "תמורה" לארנון מילצ'ן תמורת הסיגרים שהוא קיבל ממנו    זה היה מסע ציד פוליטי. איש לא חיפש את האמת.
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il