X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
"זכות שאינה כתובה על ספר אך נובעת מזכותו הטבעית של כל אדם לחפש מקורות מחיה ולמצוא לעצמו מלאכה המפרנסת את בעליה..."
▪  ▪  ▪
מקור זכות [צילום: פלאש 90]
תיק בג"ץ בז'רנו מתפורר
איתמר לוין
פסק הדין משנת 1949 קבע את עקרון חופש העיסוק * הזמן שחלף פגע קשות במצבו הפיזי, ורשם העליון צורה לגנזך המדינה לסרוק אותו
לרשימה המלאה

בג"ץ בז'רנו הוא אבן דרך במשפט החוקתי של מדינת ישראל. מדובר בפסק דין שניתן בבג"ץ לפני יותר מ-70 שנה ושימש ככל הנראה השראה לחוק יסוד: חופש העיסוק.
העובדות היו כדלקמן - העותרים, "מאכערים" וכותבי בקשות, התפרנסו מסידור ענייניהם של נהגים במשרד התחבורה. הם נהגו להופיע תמורת תשלום במשרדי רשות הרישוי (משרד התחבורה דאז), למלא טפסים שונים עבור נהגים ומבקשי רישיונות ולבצע פעולות מינהליות נוספות. יום בהיר החליטה המדינה לאסור עליהם את הכניסה למשרדים ולדרוש הופעה אישית של הנהגים עצמם. העותרים שפרנסתם נפגעה עתרו לבג"ץ בדרישה לבטל את האיסור.
ביהמ"ש קבע כי "כלל גדול הוא, כי לכל אדם קנויה זכות טבעית לעסוק בעבודה או במשלח-יד, אשר יבחר לעצמו, כל זמן שההתעסקות בעבודה או במשלח-יד אינה אסורה מטעם החוק. מקצוע או אומנות שהמחוקק עשה סייגים או הגביל הגבלות בצורת תנאים מוקדמים לתופםים בהם׳ אין אדם רשאי לעסוק בהם, אלא אם-כן קיים תחילה תנאים מוקדמים אלה".
את מקור הזכות מצא ביהמ"ש במשפט הטבעי - "זכות שאינה כתובה על ספר אך נובעת מזכותו הטבעית של כל אדם לחפש מקורות מחיה ולמצוא לעצמו מלאכה המפרנסת את בעליה..."
המדינה טענה שהמאכערים משחדים שוטרים במחלקת התנועה, אך בג"ץ דחה את הטענה בנימוקים הבאים - ראשית, הטענה לא הוכחה. בג"ץ שמע עדויות ולא שוכנע שהטענה נכונה. שנית, הדרך הנכונה היא לפעול נגד השוטרים שעוברים על החוק ולא נגד המאכערים. שלישית, נפגעה זכות הטיעון של העותרים, שכן הוטל עליהם איסור בלי לשמוע אותם קודם לכן. רביעית, וזה העיקר, אין למדינה זכות על-פי החוק לשלול את פרנסתם של העותרים. התוצאה היא שהעתירה התקבלה והאיסור בוטל.
עשרות שנים לאחר מכן נחקק חוק יסוד: חופש העיסוק, שקובע -
3. כל אזרח או תושב של המדינה זכאי לעסוק בכל עיסוק, מקצוע או משלח יד.
4. אין פוגעים בחופש העיסוק אלא בחוק ההולם את ערכיה של מדינת ישראל, שנועד לתכלית ראויה, ובמידה שאינה עולה על הנדרש, או לפי חוק כאמור מכוח הסמכה מפורשת בו.
5. כל רשות מרשויות השלטון חייבת לכבד את חופש העיסוק של כל אזרח או תושב".
האם התקדמנו מאז שניתן פסק הדין? התשובה היא כן ולא. התקדמנו בכך שהלכת בז'רנו הפכה לחוק. לא עוד זכות טבעית שגבולותיה לא ברורים אלא זכות פורמלית שמעוגנת בחוק של הכנסת. יתר על כן, חופש העיסוק נקבע בחוק יסוד ובכך הפך לזכות חוקתית בעלת תוקף על-חוקי. לא די בחוק רגיל לפגוע בה, כמו שהיה בתקופה שבה ניתן פסק הדין, אלא שאם פוגעים בה בחוק, על החוק לעמוד בתנאים מסוימים.
אך גם נסוגנו בכך שבג"ץ עצמו מקשה על בירור האמת. בפרשת בז'רנו בג"ץ שמע עדים, וכך נהג במקרים דומים בראשית ימי המדינה. אלא שהמנהג הזה פסק לפני שנות דור והעדויות נשמעות בבג"ץ רק בתצהירים בלי שניתן יהיה לבצע חקירה נגדית של המצהירים. בכך נפתח פתח להגשת תצהירים כוזבים מטעם המדינה, והנזק לאזרחים גדול.

תאריך:  24/07/2019   |   עודכן:  25/07/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עומר מואב
למי שאינו כלכלן שלמד קצת את הנושא, הטענות שלי עלולות להישמע תמוהות    ההיגיון הפשוט: אם מעדיפים יצרן מקומי על יצרן זר אז לא ברור שיצרנו מקומות עבודה לישראלים? ובכן לא
אליהו קאופמן
הרב ח. מבית שמש חשף - בשבת "פינחס" תשע"ט, סוד מופלא על התורמת החדשה של מתנחלי הישיבה בחברון ושל ישיבת "מרכז הרב", הדתית לאומית
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - פוליטיזציה, פוּטר, גרירת רגליים, רוצים להסתיר וכשרות מפוקפקת
מרדכי ליפמן
שטאופנברג הגיע עם מזוודה ממולכדת לאותה "מאורת הזאב", הניח אותה מתחת לשולחן, עליו נפרסו המפות    לידו עמדו/ישבו היטלר ויותר מ-20 קצינים, בכירי המטכ"ל הגרמני
יוני בן-מנחם
תקיפתו והשפלתו של הבלוגר הסעודי מוחמד א-סעוד בעת שביקר במתחם הר-הבית וסימטאות העיר העתיקה היא תוצאה של ההסתה הירדנית והפלשתינית נגד סעודיה. ירדן והרש"פ מסיתות נגד סעודיה באופן מתוחכם כי היא תומכת ב"עסקת המאה" ובנורמליזציה מלאה עם ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il