X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הרוכבים על הכלים החשמליים סובלים מהמצב הקיים בטיחותם עומדת תלויה בין הגופים השונים, בזמן שאלה נהנים מכספיהם עקב הקנסות הניתנים על רכיבה בכלים חשמליים
▪  ▪  ▪
סכנה בטיחותית [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
רגולציה מדינית
כמות הקורקינט השיתופי צומחת במהירות ביחס למספרם המועט של פקחי העיריות. לכן יש צורך ברגולציה מדינית להסדרת התופעה שתאפשר בקרה על הקורקינט השיתופי ותקל באכיפתם.

מגמת השימוש בכלים החשמליים הולכת וגדלה בישראל. יש למעלה מרבע מיליון אופניים חשמליים, יבוא הקורקינט החשמלי צומח מדי שנה והשימוש בקורקינט השיתופי מתפתח ומכניס חברות רבות לשוק. מסיבוב קצר בתל אביב ניתן להבחין בסוגי הקורקינטים השיתופיים הרבים.
בישראל מרבית השיח על מגמה זו עוסק בסכנות הבטיחותיות ובכך שאחוז התאונות הנובעות מהכלים החשמליים הולך וגובר. ב-2018 גדל מספר ההרוגים מתאונות אלו ב-171% ביחס ל-2017. לכן, הממשלה מעדכנת בתדירות תכופה תקנות בנושא, וביולי האחרון נכנסו לתוקף תקנות חדשות.
התקנות קובעות חובה לשימוש בפס מחזיר אור בקסדה ומגבילות את גיל השימוש בכלי חשמלי לנערים ונערות מגיל 15.5. בני נוער החל מגיל 15.5 שאין להם מבחן תיאוריה, או מבחן מקביל שעוברים תלמידי כיתה י' במסגרת לימודיהם, יצטרכו לעבור בחינה ייעודית.
אולם, לתפיסתי, התקנות מהוות פתרון ביניים שאינו יורד לשורש הבעיה, ויש צורך בהסדרה מדינית מלאה של הכלים החשמליים שתבוא לידי ביטוי בתשתיות, בחינוך וברגולציה מדינית.
בניגוד לדעה הרווחת, לדעתי, לכלים החשמליים יתרונות רבים. בישראל עומסי התנועה כבדים והכלי הממונע מהווה פתרון לבעיה. בנוסף, התחבורה הציבורית לעיתים לא נגישה למשתמש ויש צורך בכלי זמין בעלות נמוכה, כמו הקורקינט השיתופי. יתרון נוסף הוא הסיוע בהפחתת זיהום אוויר. חברת "בירד" צמצמה את פליטת הפחמן הדו-חמצני בכ-50 טון ב-30 הימים הראשונים לפעילותה בפריז.
מתנערים מאחריות
לפיכך, גם גורמים ממשלתיים הבחינו בצורך המדיני להסדרה. מדוח הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עולה שהגורם העיקרי המסכן רוכבי כלים חשמליים הוא היעדר תשתית תחבורתית, חוקתית והסברתית. חרף כך, בתקנות נושאים כמו שבילי אופניים, חינוך והסברה נשארו מחוץ לשיח. אם כן, מדוע בכל זאת נכנסות תקנות חדשות ולא נעשית הסדרה מדינית בנושא?
לעניות דעתי, משרדי הממשלה מודעים ליתרונות שבכלים אלו, אולם בוחרים לפטור עצמם מהסדרה ולהשאיר את הטיפול לעיריות. המדינה לא מחייבת רשויות מקומיות להכשיר שבילי אופניים ואף בעבר דחתה ועדת השרים הצעת חוק שביקשה לחייב רשויות מקומיות להקצות תשתיות לרוכבים. גם בדוח מבקר המדינה צוין שמשרדי הממשלה מתנערים מאחריותם לפקח על תשתיות שבילי האופניים.
אלא, שהעיריות אינן מחויבות להסדיר נושא זה, ואף יש להם תמריץ להטיל אחריות על חברות פרטיות ומשתמשי קצה באמצעות קנסות. לכן, במרבית הערים אין טיפול בבעיית התרחבות השימוש בכלים החשמליים. בנוסף, ראשי הערים נמנעים לפעול לטובת הקמת תשתיות מחשש מתגובת הנהגים או הולכי הרגל לסלילת שביל אופניים על חשבון נתיבים או מדרכה. מדוח מבקר המדינה עולה שהעיריות ניצלו כ-26% בממוצע מהתקציב שמשרד התחבורה הקצה לטובת סלילת שבילים לשנים 2014-2016. בנוסף, העיריות שמבצעות הסדרת שבילים מיישמות פתרון ביניים של שבילים חלקיים שאינם רציפים ויוצרים אף יותר תאונות.
בפועל, הרוכבים הם הסובלים מהמצב הקיים. בטיחותם עומדת תלויה בין הגופים השונים, בזמן שאלה נהנים מכספיהם עקב הקנסות הניתנים על רכיבה בכלים חשמליים, 32 אלף דוחות בשנת 2018 הכניסו לכיס המדינה כ-11 מיליון שקל, אך סכום זה לא מופנה לטובת הסדרה בתחום, והמעט שמופנה לא מספיק למאמצי חינוך, להקמת תשתיות ולאכיפה ברמה המדינית.
מן הראוי שהמדינה תיקח אחריות כשמדובר במגמה בעלת היקפים גדולים ותיצור תוכנית רחבה להסדרת הנושא. לפיכך, לדעתי, יש להתמקד בתוכנית כלכלית לבניית תשתיות שתביא לחסכון כלכלי בטווח הארוך. כאמור, מספר התאונות מכלים אלו גדלה בכל שנה ותאונות הדרכים גובות מחיר כלכלי רב מהמדינה, כך למשל, ב-2018 תאונות הדרכים עלו למשק כ-22 מיליארד שקל. בנוסף, לפי ה-OECD ישראל נחשבת למדינה הצפופה ביותר בכבישים ועלויות של אובדן שעות עבודה בפקקי התנועה בגוש-דן בלבד עולים למשק כ-1.56 מיליארד שקל לשנה. כלומר, המרת נתיבים לטובת כלים חשמליים עשויה להביא לעלייה בשימושם ומימוש יתרונותיהם. פעולה זו תחסוך כסף למדינה ותקל על הפקקים.
תעדות זהות
בפן החינוכי יש להקים תוכנית ארצית המלמדת תלמידים את התקנות, חוקי התנועה והסנקציות שבשימוש כלים חשמליים. בכדי להשפיע על אחריות ההורים, הרוכשים כלים חשמליים לקטינים, והספקים, המוכרים אותם. יש ליצור סנקציות כלפיהם וסנקציות כלפי הקטינים עצמם, כמו דחיית מתן רישיון לקטין הנתפס על כלי חשמלי. בהתאם לאלו יש להגדיל את קמפיין ההסברה המדיני.
באשר לתופעת הקורקינט השיתופי המתפתחת בישראל, המדינה לא ערוכה לאכיפתם. כמות הקורקינט השיתופי צומחת במהירות ביחס למספרם המועט של פקחי העיריות. לכן יש צורך ברגולציה מדינית להסדרת התופעה שתאפשר בקרה על הקורקינט השיתופי ותקל באכיפתם. למשל, חברת BIRD דורשת צילום תעודת זהות של הרוכב. יישום דרישה זו ברגולציה מדינית על כלל חברות הקורקינט השיתופי תקל באכיפת גיל הרוכבים בכל רחבי הארץ.
בנוסף, רגולציה מדינית תקל על העיריות ותימנע בלבול לרוכבים עקב הנחיות שונות בכל עיר. למשל, תקנות הקורקינט השיתופי בעיריית תל אביב שונות מהתקנות עליהן עומלת עיריית רמת-גן. כמו-כן, עיריית תל אביב מגבילה את כמות הקורקינט השיתופי בשטחה, דבר שעלול ליצור עומס בערים הסמוכות לה. כלומר, רגולציה מדינית על הקורקינט השיתופי תסייע בהסדרה ותקל על הרוכבים והעיריות.
יישום מקביל של תקנות לצד תוכנית מדינתית כללית העוסקת בפן הכלכלי, בתשתיות, בחינוך וברגולציה יסייע בהפחתת בעייתיות התופעה ויעצים את יתרונותיה. לכן, כדי שנוכל ליהנות מיתרונות מגמה זו אל לנו להסתפק בתקנות בלבד, המהוות פתרון ביניים, אלא עלינו לדרוש את הסדרת הנושא.

תאריך:  02/09/2019   |   עודכן:  02/09/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אם תרצו אין זו תקנה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כאחד שנסע כ 30 שנה באופנועים
רמי לוד49  |  2/09/19 18:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יעקב עמר
הבהרה: אין זה "מאמר דעות" אלא ציטוטים מדויקים מפי יו"ר כחול-לבן בני גנץ    ישפוט הקורא האם זהו כחול לבן, צבעי הלאום, או כחול נבל שהיה סוחף את עדר שונאי ראש הממשלה הנבחר נתניהו גם אם היה דחליל מקש
חנינא פורת
הקמת הקיבוץ, זיהוי הקרקעות שנרכשו ויצירת קשר ראשוני עם השכנים הבדואים    מסקנתו העיקרית: לעולם אין להפגין עליונות כלפי הבדואים
יוני בן-מנחם
מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה הצליח לבצע רק חלק קטן מהיעדים שהציב לעצמו בעקבות התקיפות הישראליות בסוריה ובלבנון. סבב הלחימה הסתיים מבלי הסלמה שתוביל למלחמה אך היעד העיקרי של ישראל נותר בעינו, להשמיד את פרויקט הטילים המדויקים בלבנון בהקדם האפשרי
מוטי הרכבי
החלטתי שהפעם אבחר בגנץ/לפיד    רק הזוג הזה שכפי שכתבו לא מבדילים בן שמאל וימין ולא ממש מבינים מה צריך לעשות
עליס בליטנטל
המחזה "צ׳כוב ביאלטה" שכתבו ג׳ון דרייבר וג׳פרי האדוו, מדמה כעין פגישת פיסגה של כמה מגדולי המחזאות והתיאטרון בסוב המאה, ביאלטה אצל אנטון צ׳כוב    תוך שימוש בדמויות היסטוריות אלו, שילובן מספר את טרגדית חייו של צ׳כוב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il