X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אצל מירב מורן החיים פשוטים. צריך תחבורה ציבורית בניהול מלא של המדינה, ללא תחרות ללא יוזמות פרטיות, ללא תחבורה שיתופית, עם כבישים פקוקים, ונתיבי תחבורה ציבורית
▪  ▪  ▪
חקרו את הנושא שנים [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

מירב מורן, "שוד התחבורה הציבורית: היזמים מתעתעים בסמוטריץ' - ואנחנו משלמים את המחיר", באתר דהמרקר, 12 לספטמבר 2019.
את הפקקים בישראל יוצרים כלי הרכב הפרטיים ולא אף אחד אחר, אז למה האצבע המאשימה לא מופנית כלפיהם? בעלי אינטרס שחומדים את כספי המדינה מטנפים על שירות האוטובוסים, ממאיסים אותו על הציבור - ואז מציגים הבלים כמו תחבורה שיתופית או אגרות גודש כפתרונות.
יש מומחי תחבורה: אנשים שחקרו את הנושא שנים, עשו דוקטורט, קראו מחקרים ובדקו נתונים, והגיעו למסקנות. ויש את עיתון דהמרקר ואת הכתבת מירב מורן, שאינה מומחית לענייני תחבורה, אבל זה לא מפריע לה לגבש עמדה נחרצת, שאינה מתיישבת עם חזית הידע של המומחים, ולהפציץ בכתבות מטעות. כמובן איני סבור שדהמרקר צריך לחסום עמדות מגוונות. אין לי התנגדות שיתנו למורן פעם בכמה חודשים טור דעה, אבל העובדה היא שמי שקורא את העיתון מוטעה באופן שיטתי: הטענות (השגויות) שלה לא מוצגות כעמדה אלא כעובדות מוסכמות.
אצל מירב מורן החיים פשוטים. צריך תחבורה ציבורית בניהול מלא של המדינה, ללא תחרות ללא יוזמות פרטיות, ללא תחבורה שיתופית, עם כבישים פקוקים, ונתיבי תחבורה ציבורית. לשיטתה, מי שרוצה לצאת מהפקק שיסע באוטובוס, פקק זה סבבה, עונש למי שרוצה דווקא להשתמש במכונית (או "בפחית" בהגדרתה).
מומחי תחבורה מבינים שרצוי להפחית את העומס בכבישים, שלצד פיתוח תחבורה ציבורית, רצוי לאפשר שימוש ברכב פרטי בצורה סבירה. לא לכל נסיעה מתאים האוטובוס, והדרך היחידה לצמצם גודש זה לגבות תשלום על שימוש בכביש עמוס (אגרות גודש). לא במקום השקעה בתחבורה ציבורית אבל בנוסף. אין אפשרות סבירה לסמן נתיבי תחבורה ציבורית בכל הכבישים בלי לחסום לחלוטין גישה לרכב פרטי, ואין סיבה סבירה לעשות זאת. מי שמספיק חשוב לו, ישלם וייסע ברכב פרטי.
לא מדובר רק בתאוריה, יש גם ניסיון עולמי - אגרות גודש (בניגוד מוחלט לטענות של מורן) מקטינות גודש, ומשפרות רווחה, במיוחד דווקא של החלשים (למי שכאן אובססיבי לענייני אי-שוויון) שנוסעים באוטובוסים בכבישים פקוקים. ומה לגבי שירותי הסעה כמו אובר? גם אם הם תורמים לגודש, אין סיבה לחסום את האפשרות של אנשים שרוצים שירות הסעה זול וזמין (בהשוואה למונית) בשביל להקטין את הגודש. את הגודש מקטינים על-ידי תשלום מחיר דרך. לפי ההיגיון של מורן, נחסום את אובר בגלל גודש, אפשר גם לחסום שימוש ברכב לאנשים מעל גיל 60/לנשים/לגברים/מה שאתם רוצים. חסימת אובר, כמו נתיבי תחבורה ציבורית, זו גישה של מתכנן מרכזי, תחליף נחות למנגנון המחירים.
גם המתנגדים לאגרות גודש אינם מכחישים כי תשלום עבור שימוש בכביש עמוס מקטין את השימוש. (מדהים לא? גובים מאנשים כסף והם משתמשים במשאב פחות). הסיבות של המתנגדים הן אחרות, אבל את מורן גם זה לא מבלבל. לטענתה אגרות גודש לא מפחיתות גודש, הן רק דרך לסחוט עוד כסף מהציבור.
אבל גם טענה זאת אינה מבוססת כלל: המשמעות של אגרות גודש, או "מחיר דרך" אינה העלאת מיסים, אלא שינוי מבנה המס: פחות על דלק/מס קנייה/אגרה שנתית יותר על שימוש בכביש עמוס, ללא הגדלת הנטל הכולל על ציבור הנוהגים. לסיכום: יש מקום לוויכוח אינטליגנטי ומבוסס עובדות על הפתרונות הרצויים לבעיות התחבורה בארץ. אבל מה שמירב מורן עושה בחסות דהמרקר זה פשוט בזיון.
מצורף נייר מדיניות של שני שרייבר ושלי על אגרות גודש. עומר מואב ושני שרייבר, "כיצד ניתן לצמצם את הצפיפות בכבישים ע"י אימוץ אגרות גודש", נייר מדיניות 2017.06, דצמבר 2017.
ניתן למצוא בנייר המדיניות תשובות לכל הטענות, אז אין צורך להגיב כאן עם הטענות הנפוצות אך שגויות. בעיקר הטענה שעד שאין חלופה "סבירה" אין לגבות תשלום על שימוש בכביש ברכב פרטי. עם או בלי חלופה סבירה, יש כאן משאב במחסור, והקצאה על-ידי מחיר יעילה יותר מהקצאה על-ידי עמידה בתור.
[פורסם בבלוג האישי של עומר מואב]

תאריך:  15/09/2019   |   עודכן:  15/09/2019
שתף:

מועדון הבלוגרים לקבלת רשימות עומר מואב לדוא"ל
 
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
פורומים News1
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הטעיה נחרצת בהמשכים: מירב מורן, דהמרקר
הודעות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב הודעה 

פורום: תחבורה ציבורית
+
מכבי צהוב
איתי וייס  |  20/10/19 14:24
+
בסיבוב הראשון של אדרעי
קובגר  |  1/05/19 15:55
 
- מסכים. אדרעי מתעללת בתושבים. ל"ת
אורי231  |  10/07/19 22:31
+
פגיעה בפריפריה
קרית טבעון  |  11/05/19 03:16
+
ועד הרכבת נוהג בבריונות ל"ת
רמי12  |  13/04/19 16:07
+
עכשיו אחרי שכץ חירבן את הרכבת
קמצוץ חלודה  |  24/01/19 03:59
 
- כץ קובע סדרי עבודה ולא אדרעי
תמר1  |  29/03/19 16:07
+
הצהלה שלך מוקדמת
אישש  |  9/02/19 19:50
 
תגובות בפייסבוק
התפתחויות נוספות
תחבורה ציבורית
יצחק דנון
איתן וחגית גרוסי תובעים 2.2 מיליון שקל מהרכבת וחברות אוליצקי ואשטרום, בטענה לנזקים כבדים בשל אבק שהגיע תקופה ממושכת מאתר העבודות להנחת המסילה לאופקים
עידן יוסף
איתמר לוין
רכבת ישראל מתרחבת - לכל הפחות בהתעללות בנוסעיה. ראו מעשה שאירע הבוקר להסעית האמורה לספק שירות לתל אביב במקומה של תחנת נתב"ג הסגורה
עידן יוסף
המיזם יבוצע על-ידי אלקטרה תשתיות ומתוסף לצבר עבודותיה שהסתכם בסוף אוגוסט בכ-14.4 מיליארד שקל    משתרע על פני 5.5 ק"מ ומהווה חלק מחיבור קו הרכבת תחנת ראשונים למודיעין ולקו הרכבת המהיר לירושלים
עידן יוסף
מערב יום הבחירות בשעה 20:00 ועד סיום השירות ביום הבחירות עצמו תתאפשר נסיעה חינם ב-630 קווים בין-עירוניים וברכבת ישראל גם למי שאינם בעלי זכות בחירה    החיסרון: יש לברר מראש איזה קווים נכללים בהסדר
טוויטר / יואב יצחק YoavNews1
 
 
 
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il