X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
סעודיה יצאה בשן ועין מהמתקפה האירנית על מתקני הנפט שלה והסונה ספגה השפלה צבאית ממנהיגת העולם השיעי. הנשיא טראמפ החליט בתגובה להגביר את הסנקציות על אירן, הוא חושש מהסתבכות צבאית במפרץ שתפגע במרוץ שלו לקדנציה נוספת
▪  ▪  ▪
שדות הנפט בסעודיה [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]

אירן השיעית הצליחה באמצעות ההתקפה המתוחכמת והמוצלחת על מתקני הנפט של חברת "אראמקו" במחוז בקיק בסעודיה להשפיל את מנהיגת העולם הסוני. יצאנית הנפט הגדולה הפכה לחוחא והיתלולא בעיני מדינות העולם לאחר שנכשלה בהגנה על מתקני הנפט החשובים שלה ואירן הצליחה להפתיע אותה ולהשיג עליה יתרון מודיעיני וצבאי, התזמון של ההתקפה ישבש את התוכניות של סעודיה להפריט את חברת "אראמקו" ועל-פי הערכות של מומחי כלכלה יגרום לה נזק כספי כבד.
לא עזרו לסעודיה שיתוף הפעולה הביטחוני עם ארה"ב ומערכות הנשק המתקדמות שרכשה ממנה, מערך ההגנה שלה נפרץ בקלות על-ידי אירן ושלוחותיה ויש בזה יותר מרמז לגבי העתיד הצפוי לה במאבקה נגד אירן.
להיכן נעלמה ארה"ב? מדוע לא התריעה בפני סעודיה על ההתקפה הצפויה ולא נחלצה להגן עליה? אין תשובות ברורות על השאלות האלה. רוסיה מיהרה לקפוץ על המציאה החדשה והנשיא פוטין כבר הציע למכור לסעודיה מערכות נשק לצרכי הגנה כמו טילי 300-S שרכשה אירן או טילי 400-S שרכשה טורקיה.
אין זו הפעם הראשונה הנשיא פוטין מציע זאת לסעודיה, הוא העביר כבר הצעה כזו ליורש העצר מוחמד בן סלמאן בעת שביקר במוסקבה לפני כשנתיים. גם הנשיא פוטין וגם הנשיא טראמפ מנסים לנצל את מצוקתה של סעודיה ולחלוב ממנה כספים, הנשיא טראמפ אמר אחרי ההתקפה בסעודיה כי אפשר לסייע לסעודיה בהגנה על עצמה, ברומזו למכירת מערכות נשק אמריקניות לסעודיה, אך אי-אפשר להילחם במקומה.
"סבורני שחלק גדול מהאחריות נופל על סעודיה בהגנה על עצמה, כדי להגן על סעודיה עליה לשלם לנו כסף רב, הם צריכים לשלם והם מבינים זאת היטב". הסביר טראמפ.
אירן הצליחה לפרוץ את סעודיה מבחינה מודיעינית ולעקוף את מערכות ההתראה וההגנה האווירית באמצעות הטסת המל"טים בגובה נמוך מאוד לתוך שטח סעודיה כדי שמערכות הנ"מ מסוג "פטריוט" לא יוכלו לירט אותם.
מערכות אלה בנויות לאתר כלי טיס גדולים בהרבה יותר ממל"טים וליירטם.
שר החוץ האמריקני מייק פומפיאו יצא לסעודיה כדי לדון בתגובה האפשרית להתקפה האירנית ובהשלכותיה, המטרה האירנית הייתה להבהיר לעולם באמצעות ההתקפה על מתקני הנפט כי לא ישרור שקט באזור מבלי להידבר עמה ולהסיר את הסנקציות שהוטלו עליה. אירן ממשיכה להכחיש כל קשר להתקפה בסעודיה ומטילה את האחריות על המורדים החות'ים בתימן שהינם ברי בריתה.
שר ההגנה האירני אמיר חתאמי אמר ב-18 בספטמבר "המורדים בתימן לא כיוונו לבית חולים, לבית ספר או לשוק, מדוע אתה כועסים? הם תקפו מרכז תעשייתי כדי להזהיר אתכם, לימדו מאזהרה זו".
המורדים החות'ים לקחו רשמית את האחריות להתקפת מתקני הנפט של "אראמקו" וטוענים כי נעזרו בתושבים מקומיים בסעודיה לצורך ביצוע ההתקפה, הם רמזו כי יש להם "חוליות רדומות" בתןך סעודיה, אולם ארה"ב סבורה כי מדובר בניסיון הסחה וכי ההתקפה יצאה משטח אירן.
אסור לארה"ב להתעלם מהפרובוקציה האירנית ולא להגיב עליה, הדבר יתפרש כחולשה ויעודד עוד התקפות אירניות על סעודיה. מתקני הנפט בסעודיה אינם רק מתקנים סעודיים של חברת "ארמקו" הם מתקנים כלכליים עולמיים ולכן ארה"ב חייבת למצוא את הדרך כדי להרתיע את אירן מפני התקפות נוספות על יעדים כאלה אחרת היא לא תמלא את תפקידה כמעצמת על ותאבד מהשפעתה במזרח התיכון וגם את בנות בריתה.
ארה"ב איננה יכולה להסתמך רק על הרתעה מדינית היא חייבת להיות מגובה בצעדים כלכליים וצבאיים נגד אירן ושלוחותיה. יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן אומר למנהיגי המערב שעמם הוא משוחח כי ההתקפה נגד מתקני הנפט של "אראמקו" איננה הסלמה רק נגד סעודיה אלא נגד העולם כולו, הוא צודק, סעודיה חטפה מהלומה מאירן אך למהלומה הזו יש השלכות ישירות על הכלכלה העולמית.
נראה כי כל עוד לא הותקפו הבסיסים האמריקנים במפרץ על-ידי אירן, הנשיא טראמפ איננו מתרגש במיוחד מההתקפה על סעודיה,הוא איננו רוצה מלחמה עם אירן ורוצה להכיל את המצב כדי לעבור בשלום את הבחירות לקדנציה נוספת בנשיאות ארה"ב.
סעודיה אכלה את הפירות הבאושים של מלחמתה בתימן ועמידתה לצד ארה"ב נגד אירן, היא הושפלה על-ידי אירן ולא הגיבה צבאית כדי שלא תושפל עוד יותר, בית המלוכה הסעודי סומך על ארה"ב שתתמודד עם הסכנה האירנית עבורו, אך גם לנשיא טראמפ יש את הבעיות הפוליטיות הפנימיות שלו ואינו מוכן להילחם כדי להציל את כבודה של סעודיה, הוא עדיין לומד את הנושא כדי לגרום מינימום נזק לאינטרסים האמריקנים באזור.
בינתיים הודיע הנשיא כי הורה לשר האוצר סטיבן מנוחין להגביר משמעותית את הסנקציות על אירן בעקבות מתקפת טילי השיוט והמל"טים על מתקני הנפט בסעודיה שאותה כינה מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו "תקיפה חסרת תקדים". זו כנראה תהייה התגובה האמריקנית היחידה בשלב הזה, סעודיה הושפלה ואירן יצאה מנצחת.

תאריך:  19/09/2019   |   עודכן:  19/09/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ההשפלה של סעודיה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
When It Comes to Beheadings
lucky  |  21/09/19 13:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
איתמר לוין
סעודיה תעשה הכל כדי לחדש במהירות את תפוקת הנפט המלאה בעקבות ההתקפה המיוחסת לאירן; הבעיה שלה תהיה באמינותה כספקית לטווח הארוך - מסביר פייננשל טיימס
יוני בן-מנחם
גורמים בכירים בחמאס טוענים כי ארה"ב וישראל הפעילו לחץ על סעודיה לחסל את מקורות המימון של חמאס בממלכה, דבר שהביא לגל של מעצרים    ישראל העבירה מידע מודיעיני לסעודיה שסייע למבצע המעצרים של פעילי חמאס ובתנועה חוששים כי בית המלוכה הסעודי נחוש לעקור את כל תשתית התנועה בממלכה
יוני בן-מנחם
טורקיה מבצעת הערכת מצב מחדש לגבי פעילות המשרד של חמאס באיסטנבול. ארה"ב וישראל העבירו מידע לטורקיה כי המשרד עוסק בפעילות טרור וטורקיה חוששת מסנקציות אמריקניות וכועסת על התקרבות חמאס לאירן ולסוריה
יוני בן-מנחם
מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה דוחה את ההצעות הבינלאומיות להרגעת המצב ונחוש להוציא פעולה צבאית נגד ישראל בתגובה על התקיפה בשכונת א-דאחיה    על-פי גורמים בחיזבאללה, התגובה הצבאית תביא לשינוי כללי המשחק שהיו נהוגים עד כה אך לא תביא למלחמה כוללת עם ישראל
שאול מנשה
אני עוסק זה יובל שנים בהסברה של ישראל לעולם הערבי, נתקלתי באיומים מסוג זה ואפילו יותר חמורים נגד ישראל מפיהם של מנהיגי ערב, אך לעולם לא העזתי לכנות מנהיג ערבי מאיים ככלב נובח    סופר סורי עושה זאת
רשימות נוספות
עירק: הרוגים בתקיפת מחסן נשק של מיליציה שיעית  /  מחלקה ראשונה
הנסיך מוחמד מאחורי רצח ג'מאל חאשוקג'י  /  איתמר לוין
מוחמד מורסי מת בבית המשפט  /  איציק וולף, איתמר לוין
לסעודיה נשבר מהפלשתינים  /  יורם אטינגר
ירדן מנסה לאזן  /  ד"ר יהושע קרסנה
מי ינהיג את ארגון הטרור אל-קאעידה  /  יוני בן-מנחם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il