X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
האחים המוסלמים מנסים לשלהב

תסיסה נגד נשיא מצרים א-סיסי

הרחוב המצרי יצא לרחובות בסוף השבוע במחאה על תופעת השחיתות אך תנועת "האחים המוסלמים" בסיוע אמצעי התקשורת של קטר וטורקיה מגזימה בתיאור ההפגנות הנשיא א-סיסי יצטרך להקל את מדיניות "יד הברזל" במצרים כדי למנוע את הפיכת ההפגנות לכדור שלג שיאיים על המשך שלטונו
▪  ▪  ▪
א-סיסי [צילום: יוג'ין הושיקו/AP]

בכמה מחוזות במצרים היו בסוף השבוע הפגנות בקריאה להדחתו של נשיא מצרים א-סיסי מתוך היענות לקריאתו של הקבלן המצרי מוחמד עלי המתגורר בספרד להדיח את הנשיא המצרי בשל מעשי שחיתות שלו ושל רעייתו ושל צמרת הצבא המצרי.
הקבלן מוחמד עלי הפיץ ברשתות החברתיות סרטונים שבהם טען כי ההפגנות הן רק השלב הראשון של המחאה נגד הנשיא וכי הן יסלימו ביום שישי הבא אם שר ההגנה מוחמד זכי לא ידיח את הנשיא מתפקידו.
מוחמד עלי קרא לצבא המצרי לצאת נגד ההנהגה המצרית ולהדיחה כדי למנוע שפיכות דמים. ההפגנות בסוף השבוע היו הוכחה נוספת לכוחן של הרשתות החברתיות להניע את הרחוב המצרי, כבר לפני כשבועיים השיב הנשיא א-סיסי בצעד חסר תקדים להאשמותיו של הקבלן מוחמד עלי ואמר כי הוא "נאמן למולדת, מכובד ומעל לכל חשד" וכי מדובר ב"שקרים והמלצות", "הארמונות ששופצו הם עבור מצרים ולא עבורי", טען הנשיא א-סיסי.
הנשיא א-סיסי הפגין ביטחון עצמי וטס לניו-יורק להשתתף בדיוני העצרת הכללית של האו"ם והשאיר את הטיפול במפגינים לכוחות הביטחון שלו שפיזרו חלק מההפגנות באמצעות גז מדמיע וערכו מעצרים.
לראשונה מאז עליית הנשיא א-סיסי לשלטון התקיימו הפגנות נגדו בכיכר תחריר אשר הפכה באירועי "האביב הערבי" לסמל להפלתו של הנשיא חוסני מובארק. מספר המפגינים שנוי במחלוקת, שלטונות מצרים טוענים כי תנועת האופוזיציה "האחים המולמים" ניפחה את מספר המפגינים בכך שטענה כי "מאות אלפים" השתתפו בהפגנות, בפועל, בסרטונים שהופצו ברשתות החברתיות נראים מאות מפגינים בקהיר, אלכסנדריה,סואץ ודקהליה בדלתא של מצרים.
תנועת "האחים המוסלמים" פירסמה גילוי דעת שבו טענה כי ההפגנות מוכיחות כי "המאבק במצרים הוא בין המשטר הצבאי לבין העם שאיננו יכול לסבול את השחיתות והעריצות ושאף לשלטון אזרחי לאומי מכובד". אמצעי התקשורת בקטר, אויבתה של מצרים, דיווחו כי ההפגנות בקהיר בסוף השבוע מזכירות את ההפגנות בזמנו נגד הנשיא מובארק או ההפגנות נגד העברת האיים טיראן וסנאפיר לסעודיה.
השאלה היא האם המשטר המצרי יצליח לדכא את ההפגנות שאמורות להימשך גם בשבוע הבא, מדובר בתופעה חמורה וחדשה שהופיעה בסוף השבוע לראשונה מאז עלייתו של הנשיא א-סיסי לשלטון ביולי 2013. גורמים במצרים טוענים כי נשבר "מחסום הפחד" שכפה השלטון המצרי על העם המצרי לאחר הדחתו של נשיא מצרים לשעבר מוחמד מורסי מן השלטון ב-2013. הנשיא המצרי א-סיסי הינו המנהיג האמיץ ביותר במזה"ת הנלחם בנחישות בטרור של האיסלאם הקיצוני, דבר שמעורר עליו ביקורת קשה במערב על הפרות של זכויות האדם.
העיתון הקטרי "אלערבי אלג'דיד" דיווח ב-20 בספטמבר מפי גורמים מצרים כי ייתכן שקצינים בכירים לשעבר בצבא המצרי משלהבים את הרחוב המצרי נגד נשיא מצרים. בין השמות שהוזכרו היו הגנרל אחמד שפיק, מפקד חיל-האוויר לשעבר והגנרל סאמי ענאן, רמטכ"ל הצבא המצרי לשעבר שעצור בכלא המצרי.
ענאן נעצר ונשפט לתקופת מאסר של 10 שנים באשמת הפרת חוקי הצבא לאחר שהודיע, בעודו לובש מדים, על כוונתו להתמודד בבחירות לנשיאות מול הנשיא עבד אלפתאח א-סיסי.
תנועת חמאס בלחץ
גורמים ברצועת עזה מסרו כי אמצעי התקשורת של חמאס ציטטו דיווחים מאמצעי התקשורת בישראל ומאמצעי התקשורת של קטר, האויבת של מצרים, על היקף ההפגנות נגד הנשיא א-סיסי, דבר שעורר את חמתה של מצרים על חמאס, שהינה תנועת בת של "האחים המוסלמים" במצרים. לכן הורה מנהיג חמאס אסמעיל הניה ב-20 ספטמבר לכל בכירי התנועה שלא להתבטא בשום אופן על המתרחש במצרים.
הנהגת חמאס חוששת שמצרים תאשים אותה בחבירה לתנועת "האחים המוסלמים" שמנסה לשלהב את הרחוב המצרי נגד הנשיא א-סיסי.
בעבר סייעה חמאס לתנועת "האחים המוסלמים" בפעולות נגד משטרו של הנשיא מובארק והשתתפה בפעילות טרור נגד השלטון המצרי ביחד עם שלוחת דאעש בצפון סיני. רק בשנתיים וחצי האחרונות חל שיפור ביחסי מצרים עם חמאס לאחר שהתנועה ניתקה את קשריה עם שלוחת דאעש בצפון סיני, בעקבות כך פתחה מצרים את מעבר רפיח והחלה בפעילות תיווך להשגת רגיעה בין חמאס לישראל ופיוס לאומי בינה לבין תנועת פתח.
אפשרות סגירת מעבר רפיח ע"י מצרים היא החשש הגדול ביותר של הנהגת חמאס מכיוון שבכך יסגר הקשר היחידי של הרצועה לעולם החיצוני ולכן מיהר אסמעיל הניה לנתק את תנועתו מכל קשר להפגנות במצרים נגד הנשיא א-סיסי.
לסיכום
הנשיא א-סיסי נמצא בפני אתגר גדול כיצד למנוע את הפיכת ההפגנות לכדור שלג שיאיים על שלטונו, ברחוב המצרי יש זעם רב על תופעות השחיתות ומדיניות "יד הברזל" של א-סיסי נגד האופוזיציה,בחוגי השלטון מסבירים כי המדיניות הזו הכרחית כדי להילחם בטרור ולמנוע את הפגיעה בענף התיירות החשוב לכלכלה המצרית.
רוב תושבי מצרים חוששים מהאפשרות שהמדינה תיגרר למלחמת אזרחים ומצבה יהיה דומה למצבה של סוריה.
ההערכות בעולם הערבי הן שהנשיא המצרי יהיה חייב להאזין לצלצול האזהרה שהיה בסוף השבוע ולהקל את מדיניות "יד הברזל" כדי לשחרר את הקיטור ברחוב, צעד כמו מתן חנינה לאסירים פוליטיים או הקלות בעונשים החמורים שנגזרו על ראשי "האחים המוסלמים" עשויים להיות צעדים בכיוון הנכון.
ימים יגידו.

תאריך:  22/09/2019   |   עודכן:  22/09/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
הנשיא טראמפ עסוק בקמפיין הבחירות לנשיאות ונמנע מלהגיב צבאית על המתקפה האירנית על מתקני הנפט בסעודיה מחשש למלחמה אזורית שתסבך גם את ישראל. חשש במערכת הביטחון שהתקיפה המוצלחת של אירן בסעודיה תעודד אותה לתקיפת פתע דומה על ישראל באמצעות מל"טים וטילי שיוט
איתמר לוין
מצרים ואיחוד האמירויות מנהלות מאבק במדיה החברתית נגד דורשי הדמוקרטיה בסודן - הדוגמה האחרונה לחשיבותה של זירה זו בשדה הקרב המודרני, כותבים אנשי סופאן גרופ
יוני בן-מנחם
סעודיה יצאה בשן ועין מהמתקפה האירנית על מתקני הנפט שלה והסונה ספגה השפלה צבאית ממנהיגת העולם השיעי. הנשיא טראמפ החליט בתגובה להגביר את הסנקציות על אירן, הוא חושש מהסתבכות צבאית במפרץ שתפגע במרוץ שלו לקדנציה נוספת
איתמר לוין
סעודיה תעשה הכל כדי לחדש במהירות את תפוקת הנפט המלאה בעקבות ההתקפה המיוחסת לאירן; הבעיה שלה תהיה באמינותה כספקית לטווח הארוך - מסביר פייננשל טיימס
יוני בן-מנחם
גורמים בכירים בחמאס טוענים כי ארה"ב וישראל הפעילו לחץ על סעודיה לחסל את מקורות המימון של חמאס בממלכה, דבר שהביא לגל של מעצרים    ישראל העבירה מידע מודיעיני לסעודיה שסייע למבצע המעצרים של פעילי חמאס ובתנועה חוששים כי בית המלוכה הסעודי נחוש לעקור את כל תשתית התנועה בממלכה
רשימות נוספות
עירק: הרוגים בתקיפת מחסן נשק של מיליציה שיעית  /  מחלקה ראשונה
הנסיך מוחמד מאחורי רצח ג'מאל חאשוקג'י  /  איתמר לוין
מוחמד מורסי מת בבית המשפט  /  איציק וולף, איתמר לוין
מתיחות ביחסי טורקיה עם חמאס  /  יוני בן-מנחם
ההיגיון של נסראללה   /  יוני בן-מנחם
איומי סרק  /  שאול מנשה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il