X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן לוקח אחריות על רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י אך מכחיש כי הורה לחסלו סעודיה מנסה לשקם את תדמיתה בעולם שנפגעה קשות בעקבות הרצח אך אינה מתפשרת בכל הקשור לשמירה על יציבות בית המלוכה הסעודי
▪  ▪  ▪
בן סלמאן. הודה באחריות לרצח העיתונאי [צילום: כריסטוף אנה/AP]
חאשוקג'י. נרצח בשטח טורקיה

ערוץ אלג'זירה, שופרה של קטר אויבתה של סעודיה, משדר כבר כמה ימים קדימונים לתוכניות לקראת ציון יום השנה לרצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י. העיתונאי הסעודי שעבד עבור עיתון הוושינגטון פוסט, שהיה כנראה איש תנועת "האחים המוסלמים", כתב מאמרי ביקורת על המשטר בסעודיה ועל יורש העצר מוחמד בן סלמאן, הוא נרצח ב-2 באוקטובר 2018 בבניין הקונסוליה הסעודית באיסטנבול על -ידי צוות מיוחד שהגיע מסעודיה.
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, שהאצבעות של טורקיה, ה-CIA והאו"ם מאשימות אותו כי הוא שהורה על הרצח, הופיע בערוץ טלוויזיה אמריקני ולראשונה לקח את האחריות העקרונית למעשה ואמר: "אני לוקח אחריות מלאה על רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י, מדובר ברצח מתועב שנעשה בתקופתי אך לא אני הוריתי על הרצח".
הודאתו החלקית של יורש העצר הסעודי באה במסגרת המאמצים של סעודיה לנקות את אות הקין שדבק בה מאז רצח חאשוקג'י ולחזור לזירה הבינלאומית. הפרשה החלישה את מעמדה הבינלאומית. חברות כלכליות בעולם ניתקו ממנה מגע ונמנעו מלקיים כנסים בינלאומיים בשטחה, פרשת רצח חאשוקג'י גם עיכבה את הרפורמות בממלכה שהוביל יורש העצר מוחמד בן סלמאן. בסוף השבוע שעבר הודיעה סעודיה כי לראשונה תנפיק אשרות כניסה לתיירים לשטחה, זאת במסגרת המאמץ לשפר את תדמיתה בעולם. במהלך תקופת הנידוי הזו של סעודיה ניסה יורש העצר מוחמד בן סלמאן להתקרב למדינות כמו הודו וסין, שנמנעו מלמתוח ביקורת על ארצו, ללא הצלחה יתרה.
העולם הערבי מסרב לשכוח את הפרשה, תנועת "האחים המוסלמים" לא מרפה מהנושא ואמצעי התקשורת של קטר וטורקיה מפמפמים אותו ללא הרף באמצעי התקשורת שלהם.
אגנס קאלמאר, חוקרת זכויות האדם מטעם האו"ם, שעשתה חקירה מלאה בפרשה קבעה כי יש "ראיות מתועדות" וכי "האחריות המשפטית לרצח חאשוקג'י היא על בכירי המשטר הסעודי ובהם יורש העצר מוחמד בן סלמאן". לדעת משפטנים, גם הודאתו האחרונה של מוחמד בן סלמאן מפלילה אותו. רבים ציפו שהמלך סלמאן ידיח את בנו מתפקיד יורש העצר ואף יעמידו לדין, לפחות למראית העין, אולם זה לא קרה. מוחמד בן סלמאן הידק מאז התפוצצה הפרשה את שליטתו במוסדות הצבא והביטחון בממלכה.
סעודיה נתונה בלחץ, במיוחד לאחר ההתקפה האחרונה של אירן על מתקני הנפט שלה באזור בקיק והיא מנסה לגייס את אהדת העולם. מי שסייע רבות לסעודיה לנסות ולחזור לחיק הקהיליה הבינלאומית, ועדיין פועל בכיוון הזה, הינו הנשיא דונלד טראמפ. שיקוליו נובעים בעיקר מאינטרסים כלכליים וגם מתוך רצון להסתייע בהשפעתה במזרח התיכון כדי לקדם בין היתר את "עסקת המאה".
יורש העצר מוחמד בן סלמאן הופיע ביוני 2019 בוועידת ה-G-20 באוסאקה ביפן לצדו של הנשיא טראמפ וראש ממשלת יפאן ועשה שורה של עסקות כלכליות במהלך הוועידה.
הנשיא טראמפ הודף את הביקורת בתוך ארה"ב ומחוצה לה על תמיכתו ביורש העצר הסעודי ומתרץ זאת בצורך של הכלכלה האמריקנית לעסקות הענק עם סעודיה ובהכרח לשמור את סעודיה לצדה של ארה"ב. שאם לא כן, הוא מזהיר, היא תחבור לרוסיה או לסין.
פרשת רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י איננה עומדת להיעלם מסדר היום העולמי. עד היום לא ברור מה עלה בגופתו של העיתונאי שמעולם לא נמצאה. גם סעוד אלקחטאני, יועצו של יורש העצר הסעודי שהואשם כי היה "המוח המתכנן" של הרצח, נעלם ולא ברור מה עלה בגורלו.
רבים בעולם הערבי דורשים להעביר את הנושא לטיפולו של בית הדין הבינלאומי בהאג כפי שנעשה בפרשת רצח ראש ממשלת לבנון רפיק אלחרירי ב-2005 על-ידי פעילים של ארגון חיזבאללה. מדובר בנושא בינלאומי, שכן חאשוקג'י נרצח על אדמה טורקית ע"י צוות חיסול שהגיע מסעודיה.
למרות הפרשה, סעודיה לא שינתה את האופן שבו היא מתייחסת לאופוזיציה בממלכה. ישנם דיווחים רבים על המשך המעצרים של פעילי האופוזיציה והפרות זכויות האדם.
גם היחס לתנועת "האחים המוסלמים" שמוגדרת בסעודיה כ "ארגון טרור", לא השתנה. גורמי הביטחון של סעודיה ממשיכים במעצר כל מי שמשתייך לתנועה הזו. בחודשים האחרונים עצרו גורמי הביטחון הסעודים כ-60 פעילים של חמאס, שהינה תנועת בת של "האחים המוסלמים", בלחץ של ארה"ב וישראל. פעילים אלה היוו את השלד של מערכת הכספים שאספה מימון לפעילות חמאס ברצועת עזה. עד היום אין מידע על גורלם של העצורים.
דומה כי בית המלוכה הסעודי עושה מאמץ לשפר את תדמיתו שנפגעה קשות בעקבות רצח ג'מאל חאשוקג'י. פרשנים ערבים מעריכים כי יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן הודה באחריות חלקית במעשה כדי לסייע לנשיא טראמפ במערכת הבחירות לנשיאות, אך הוא איננו מוכן להתפשר בכל הקשור לנושאי ביטחון והשמירה על בית המלוכה הסעודי - במיוחד נוכח הסכנה האירנית הגוברת.

תאריך:  30/09/2019   |   עודכן:  30/09/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סעודיה מנסה לשקם תדמיתה לאחר חקירת הרצח של העיתונאי חאשוקג'י
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
איציק וולף
לא היו נפגעים, אך נגרם נזק קל    צבא מצרים הרג 118 מחבלי דאעש בסדרת מבצעים לאחר שהארגון הרג 19 חיילים מצריים
יוני בן-מנחם
גורמי הביטחון של מצרים טוענים כי ההפגנות נגד הנשיא א-סיסי אורגנו על-ידי כמה גופים: "האחים המוסלמים", המודיעין הטורקי וארגוני דאעש והגי'האד האיסלאמי. המשטר המצרי גיבש תוכנית לצמצם את המחאה נגד הנשיא ולארגן הפגנות ענק לתמיכה בנשיא א-סיסי
יוני בן-מנחם
הרחוב המצרי יצא לרחובות בסוף השבוע במחאה על תופעת השחיתות אך תנועת "האחים המוסלמים" בסיוע אמצעי התקשורת של קטר וטורקיה מגזימה בתיאור ההפגנות    הנשיא א-סיסי יצטרך להקל את מדיניות "יד הברזל" במצרים כדי למנוע את הפיכת ההפגנות לכדור שלג שיאיים על המשך שלטונו
יוני בן-מנחם
הנשיא טראמפ עסוק בקמפיין הבחירות לנשיאות ונמנע מלהגיב צבאית על המתקפה האירנית על מתקני הנפט בסעודיה מחשש למלחמה אזורית שתסבך גם את ישראל. חשש במערכת הביטחון שהתקיפה המוצלחת של אירן בסעודיה תעודד אותה לתקיפת פתע דומה על ישראל באמצעות מל"טים וטילי שיוט
איתמר לוין
מצרים ואיחוד האמירויות מנהלות מאבק במדיה החברתית נגד דורשי הדמוקרטיה בסודן - הדוגמה האחרונה לחשיבותה של זירה זו בשדה הקרב המודרני, כותבים אנשי סופאן גרופ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il