X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אני חוזר וקורא את נאומו של משה דיין, קורא ונדהם, תוהה ושואל מדוע הם כבשו את דעת הקהל בישראל אני חוזר ותוהה מדוע לא הייתה אמירה נחרצת של לא מוחלט לאמירת היוהרה לא בהנהגת המדינה ולא בשיח הציבורי
▪  ▪  ▪
ישעיהו לייבוביץ' [צילום: פלאש 90]

ב-י' בתשרי, עשרה ימים לאחר ששנת תשע"ו פתחה שעריה, תפקוד את מדינת ישראל אווירה השמורה רק ליום הזה. הסכם של לבבות, הסכם בלתי כתוב, שישבית את התנועה בכל כבישי ישראל. ציבור גדול ימצא דרכו לתפילת כל נדרי בבתי הכנסת.
הרבה מטענים יפים וחמים יש בצירוף המילים יום הכִּפּוּרִים - סליחה, רחמים, חשבון נפש, תשובה, תקווה לחיים. אני אמצא את עצמי מן הסתם בין קטעי תפילה, שמדברים אל לבי.
אי-אפשר ביום זה לא לחזור לשיחת טלפון פתאומית שגייסה גם אותי, חייל פשוט, לשירות מילואים. תוך כמה שעות גם אני חייל בחגור ובמדים לתקופה של חצי שנה. ממרחק של יותר מארבעים שנה אני חש, שביום הכיפורים תשע"ו אמצא עצמי חוזר לאותו יום כיפורים ארור. אחזור אל כתב האשמה, שניסח פרופסור י. ליבוביץ לעברו של משה דיין על דברים, שאמר ביוהרה מספר רב של פעמים - "עדיף שארם א-שייח' בלי שלום על פני שלום בלי שארם א-שייח'".
אמירת יוהרה, הודאה מפורשת, שישראל לא רצתה שלום, אלא רק בכיבושים. סאדאת הציע שלום, דרש שנסתלק מתעלת סואץ. עקשנותו של משה דיין הביאה למלחמת יום הכיפורים. הרהב של משה דיין נתמך, למרבה הכאב, על-ידי רוב הציבור בארץ. כך מצאה עצמה מדינת ישראל מופתעת. מלחמה מיותרת טלטלה מדינה בת 25, וגבתה מחיר דמים יקר של מאות חללים, קורבנות טמטום של יוהרה, לאומנות חסרת מעצורים ותאוות כיבושים גלויה.
אני חוזר וקורא את נאומו של משה דיין. קורא ונדהם, תוהה ושואל מדוע הם כבשו את דעת הקהל בישראל. אני חוזר ותוהה מדוע לא הייתה אמירה נחרצת של לא מוחלט לאמירת היוהרה לא בהנהגת המדינה ולא בשיח הציבורי.
בין כסה לעשור של אותה שנה אומללה, כל מי שהעז להתריס ולמחוא נגד האמירה של משה דיין נצלב כבוגד ועוכר ישראל. עד היום קשה לי להשתחרר מהכאב הצורב, שאותה התיישרות והתקרנפות עלולה הייתה להביא אותנו אל סף סכנה לקיומנו.
אשא תפילה
בין כסה לעשור של אותה שנה, ערב המלחמה המיותרת, כתב לובה אליאב את "משל השחף", בו הזהיר את הממשלה, כי אורבת לנו סכנה. תגובת ראש ממשלת ישראל, גולדה מאיר, לעברו של לובה הייתה - "לובה, אדם שלקה בנפשו". כל צמרת מפלגתה על כל חלקיה מגלילי ועד שמעון פרס לא פצו פה, והפקירו אדם כה יקר כמו לובה אליאב ליוהרה המטופשת של גולדה מאיר.
ממרחק של יותר מארבעים שנה אני חוזר להתנסחות הכואבת של י.ליבוביץ - "...אין לנו שום תוכן ערכי מלבד האגרוף היהודי". ובהמשך - "החל ב-1967 הוכרע, שמדינת ישראל תהיה מסגרת של אלימות". כואב לקרוא דברים, שנאמרו בימי האופוריה, שסנוורה את ישראל מקצוות השמאל הציוני במעטה פטריוטי ועד הימין הציוני במעטה משיחי.
אל מול חזית רחבה של האופוריה התייצב באומץ י. ליבוביץ - "חוליגאניות לאומית יוצרת אווירה של אלימות המכוונת גם כלפי פנים". ערב יום הכיפורים תשע"ו חוזר אלי ליבוביץ בדמותו של ירמיהו הנביא. את שניהם עם ישראל העדיף לא לשמוע, העדיף לנאץ ולהחרים, כל אחד בתקופתו.
לעברו של ירמיהו הפגינו אלימות פיזית קשה בצינוק ובמהפכת ובאמירה מאיימת - "בֶּן מָוֶת הָאִישׁ הַזֶּה". כלפי י. ליבוביץ נקטו אלימות מילולית בוטה. ירמיהו היה נביא החורבן, שקרם עור וגידים בשנת 586 לפנה"ס. י. ליבוביץ אמר אותם דברים קשים בדרכו שלו - "אם נמשיך בדרך, שאנו הולכים בה - חורבנה של מדינת ישראל הוא בטווח של שנים ואפילו לא של דורות..." (ספר שיחות עם מיכאל ששר עמ' 27).
ביום הכיפורים אשא בלבי תפילה, שבשנת תשע"ו לא יהיה תוקף לאמירה הצועקת של פרופסור י. ליבוביץ "מדינת ישראל לא רצתה וגם כיום איננה רוצה בשלום, אלא בכיבושים" (שם עמ' 20). ביום הכיפורים, כשרבים יאמרו בבתי הכנסת: "כָּל בָּאֵי עוֹלָם יַעַבְרוּן לְפָנֶיךָ...", אשא בלבי תפילה, שבשנת תשע"ו ישוררו הלבבות את המלים משירה של המשוררת חיה קדמון, שנכתב לפני יובל שנים - "תְּאוֹמִים יָלְדָה אוֹתָנוּ הָאָרֶץ הַזּוֹ".

תאריך:  03/10/2019   |   עודכן:  03/10/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על יום הכיפורים שהיה ליום דמים, אלמון ושכול
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
מכתב לביבי
מכתב לביבי  |  3/10/19 13:13
 
- על כמוך כתב ניסים אלוני ז"ל
ב.ל  |  3/10/19 15:56
 
- מאוהב בב.ל ובמגיב הוותיק
הכלב פבלוב   |  3/10/19 16:38
2
גם שקרן וגם בור
מגיב ותיק  |  3/10/19 13:53
3
הכלב פבלוב מעריץ את מגיב ותיק
הכלב פבלוב  |  3/10/19 15:46
 
- בורות וקשקוש
מגיב ותיק  |  3/10/19 20:49
 
- הכלב פאבלוב מערית את מגיב ותיק
הכלב פאבלוב מעריץ  |  4/10/19 05:21
 
- מגיב ותיק אני ממש מעריץ אותך
הכלב פבלוב  |  4/10/19 07:31
4
ערב ראש השנה תשל"ד
ערב ראש השנה  |  4/10/19 15:42
 
- בורות וקשקוש
מגיב ותיק  |  5/10/19 09:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
ד"ר אברהם שלום
האם יסרב גנץ להצטרף לממשלת אחדות עם הגוש הלאומי? ואם לא יסכים לממשלת אחדות, היתכן כי יאחד בני גנץ כחות בהצבעה יחד עם סיעת הרשימה המשותפת, וישלח את המדינה למערכת בחירות מיותרת בשעה שמאימות עלינו מלחמות?
יהודה שלם
"הימין המטורף", כתב אדליסט, "הוא תערובת של קו פוליטי ניצי, קנאות דתית... המצב כיום מחייב הכרזת מלחמה במייצגי דעה זו תוך ראיית האפשרות של הפעלת כוח בעיניים פקוחות... זהו האויב
עמוס גלבוע
בראש ובראשונה "מרץ" שאיבדה שני שלישים מהקולות שזכתה להם בבחירות אפריל    "כחול לבן" מככב אצל הדרוזים    ועל סקר עומק מאלף בקרב ערביי ישראל
סוזי דים
האם יוכרזו 3-2 ערים ישראליות בגב-ההר, בהר-ברכה למשל? הרי גב ההר יותר חשוב אפילו מרמת הגולן, והיישובים הקטנטנים שנבנו עד כה כלל לא מספיקים כדי למנוע נסיגה עתידית, חלילה
מנחם רהט
שיא הטירוף: אלפי פלשתינים משולהבים הריעו לזמר העזתי מוחמד אסאף, ששר שירי הסתה לרצח יהודים ולזכות השיבה, בשעה שבסמוך, במעין עין דני, נרצחה רינה שנרב, ונפצעו אביה ואחיה    הופעת הזמר המסית התאפשרה הודות לנדיבותה של מדינת ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il