X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אמירה של פרופ' רות גביזון, אושייה בעולם המשפט, לא זכתה לאזכור הולם בתקשורת המדיה אטומה מלכתחילה למסרים מעין אלה, היא משועבדת לטרנד האנטי נתניהו, שהפך למבול בתקשורת מדוע נמנעו במדיה על תוכניותיה, העמוסות לעייפה במלל ריק מלראיין את פרופ' גביזון על נושא חשוב זה?
▪  ▪  ▪
גביזון. אמיצה [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

לפני מספר ימים פרסמה פרופ' רות גביזון, אושיה בכירה בעולם המשפט1 חוות דעת אמיצה על משפטי נתניהו: "אני חוששת שאכן אין לנתניהו סיכוי לקבל משפט צדק. היה יותר מדי משפט עיתונות (ההדגשה שלי - מ.ל.) אבל עכשיו קשה מאוד לסיים את זה בדרך אחרת. זו טרגדיה לביבי אבל גם דבר מאוד לא טוב למדינה ולחברה. אני הייתי מאוד שמחה אם אפשר היה למצוא מסלול שיסלק את התביעות הפליליות. אבל זה בהחלט לא פשוט. מהתנגשויות כאלה לא יוצא טוב. אין בהן מנצחים", כתבה פרופסור גביזון. האמירה הזו, שנתניהו מיהר, ובצדק, להעלותה בחשבון הפייסבוק שלו, צדה עיני רבים, במדיה החברתית, אך לא זכתה לאזכור הולם בתקשורת.
זו אטומה מלכתחילה למסרים מעין אלה, מתוקף היותה משועבדת לטרנד האנטי נתניהו, שהפך למבול בתקשורת. לא ברור מדוע נמנעו מלראיין את פרופ' גביזון על נושא חשוב זה, במדיה, על תוכניותיה השונות, העמוסות לעייפה במלל ריק. יכול להיות שהדבר קרה מפני עויינותה מראש של התקשורת לדעה כזו (של תמיכה בנתניהו), ולשכמותה. וחבל. שוב ושוב מוכח כי זו מועלת בשליחותה היסודית: להפסיק להתפלסף ולהתחיל לדווח סוף-סוף אמת לציבור. ואם לא לציבור, ראוי היה שתהדהד לפחות בעולם המשפט. גם דבר זה לא נעשה (עד כה, לפחות).
מערכת עשיית הצדק החליטה לעשות הכל כדי למוטט את שארית אחיזתה במציאות, גם לחנוק כל אפשרות לקיים דיון מעשי ומעמיק במה שהולך להיות סוג של משפט דרייפוס מודרני. יעקב אחימאיר, שאף הוא כתב (בישראל היום), על חוות הדעת החשובה של גביזון, מזכיר לנו כי בחודש הבא יתקיים באילת המפגש השנתי של העיתונאים, ביוזמת אגודת העתונאים. מוסד זה, בראשו כידוע מכהנת כב' השופטת בדימוס דליה דורנר, הוא מוסד שתקן. שתיקותיו מעלות כל פעם מחדש את הדיון בנחיצותו. והנה ההזדמנות, כבודה, לעשות תיקון, ולקיים דיון ראוי בדבריה של פרופ' גביזון, ואולי אפילו ל"חשבון נפש" שלו תתרום פרופ' גביזון תרומה חשובה...
ליאת בן ארי... בחופשה פרטית בעוד שורות אלו נכתבות, למדנו כי ליאת בן ארי, פרקליטה בכירה ... שלה תפקיד מרכזי בצוות השימוע לנתניהו, יצאה... לחופשה פרטית. הבנתם? כך. בעיצומו של הדיון ולאחר שהפרקליטות סרבה לדחות אותו, לבקשת סנגוריו של נתניהו, מפאת הדחיפות, כידוע, הפרקליטה, החליטה, לפתע פתאום, להעדר מאירוח חשוב, אולי החשוב ביותר היום במערכת המשפט, בשל... חופשה פרטית, (אולי ספארי בקניה? אולי?). על בחירתה של בן ארי, לתפקיד המשנה לפרקליט המדינה לעניינים כלכליים, ניצתה מלחמת עולם בין פרקליט המדינה לבין המשנה למנכ"ל משרד המשפטים (שסברה שיש לבטל את המשרה). במועד ההוא עניינה היה חשוב מאוד לפרקליט המדינה.
לא מדברים איתם
היום, נו, מה בוער לכם? מדובר בסה"כ בראש הממשלה... והרי לכם בתמצית שבתמצית כל הסיפור על הזלזול המוחלט בזכויותיו של רה"מ, זלזול אשר בריש גלי, נחשף לפתע אל אור השמש הקנייתית... כי מהו שימוע אם בצד האמור להיות השומע אין שומע? מהו שימוע אם הרכבו המלא נתגלה כחסר בהרכבו? בדיחה מוצלחת? אוי, היא כל כך מוצלחת שבא לבכות... מדינת הצ'ילבה2 'רק לא ביבי', היא נוסחת הצ'ילבאוּת הפוליטית החדשה. היא מובילה לאסון, נוסח מחדל יום הכיפורים ההוא.
השיטה הידועה לפתרון סכסוכי העבודה במשק, הייתה, עד לאחרונה, שיטת ה"לא מדברים אתם", או בקצרה: שיטת ה'צ'ילבה'. מדינת ישראל התנהלה על-פי השיטה הזו עשרות שנים. אבל הייתה לה גם ראשית פוליטית. הפעם הראשונה הייתה זו כאשר הכריז בן-גוריון על כי הוא צ'ילבה עם מנחם בגין. "בלי חרות ובלי מק"י", הכריז הזקן לא פעם, ותרם בזאת תרומה מכרעת לעלייתה של חרות, ואח"כ גח"ל ואח"כ ליכוד - לשלטון. עכשיו פלשה השיטה המופלאה הזו, הייחודית כנראה רק לישראל, בפעם השנייה, שוב, לתחום הפוליטיקה, לאחר הפסקה ממושכת.
היום 'רק לא ביבי', היא נוסחת הצ'ילבאוּת על פיה יישק כל דבר וגם הפוליטיקה החדשה במדינת ישראל הדמוקרטית. 'רק לא ביבי', החליפה וביטלה את הצורך באידיאולוגיה פוליטית, בתוכניות עבודה של המפלגות השונות. 'רק לא ביבי', מודיעה כחול לבן ואוטמת את אוזניה לדיווחים על בעיות ביטחוניות חמורות. 'רק לא ביבי', מודיע לא מכבר עמיר פרץ שהחליט להיות הקברן האחרון והסופי בהחלט של מפלגת העבודה, שעל אחוז החסימה מתנדנדת. 'רק לא ביבי', חוזרים ושונים כולם כאילו ברשותם מפתח הקסם לקואליציה אחרת. אידיאולוגיה, שיחות השלום, אירן, סיפוח בקעת הירדן? לא בראש שלנו.
ה'פטנט' הזה גורם נזק עצום למדינה, למשק וּלְמה לא. עכשיו כאשר הוא כבש גם את המרחב הפוליטי והביטחוני, והשתלט עליו, הוא יגרום לאסון של ממש. פעם, בימים הטובים ההם, כאשר משטר הצ'ילבאוּת רווח "רק" בתחום יחסי העבודה במשק, שאלנו בכעס מדוע קיים האיסור הגורף לא לדבר עם איגודים מקצועיים בעת שביתה. מדוע לחכות לשביתה? כיום עלינו לקום כנגד הצ'ילבאוּת הפוליטית. הגרועה פי אלף, הכובשת כל חלקה טובה שעוד נותרה. משטר הצ'ילבות הזה, גורם נזקים שבחלקם אינם הפיכים.
אם ההחלטות הללו מתקבלות בחוג מצומצם של פוליטיקאים עלובים בעלי אגואים גדולים, מי הסמיך אותם לקבל החלטות כאלה? מהיכן הם נוטלים לעצמם את הכוח והסמכות למשחק הברוגז ההרסני הזה שנזקיו לציבור הם ענקיים? ואולי, הגיע הזמן לומר לפוליטיקאים שלנו: יש לסיים את עידן הצ'ילבות ואת עידן החרמות. במציאות הפוליטית והמשפטית המורכבת שלנו, עננה כזו (אפשרות להעמדה לדין), מרחפת כמעט מעל כל פוליטיקאי. פסילת איש ציבור על סמך האפשרות, שאי פעם יועמד לדין, היא בגדר אסון למדינה. מדינה כישראל עם הווה מורכב, ועתיד בלתי צפוי, מורכב עוד יותר, אסור שתתנהל בדרך זו. מספיק עם שיטת הצ'ילבות.

הערות

1. פרופסור רות גביזון מרצה בכירה בקתדרה על שם חיים כהן לזכויות האדם בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים, נשיאתה לשעבר של האגודה לזכויות האזרח, מייסדת ונשיאת מרכז מציל"ה. כלת פרס ישראל לשנת תשע"א, בתחום המשפטים. חברת האקדמיה הישראלית למדעים משנת 2015.
2. צ'ילבּה. צ'ילבּוֹת, צ'ילבּאוּת, הוא כינוי עממי לאנשים שאינם מדברים זה עם זה, ומצויים במצב הקרוי 'ברוגז'. למשל, "יוסי הוא צ'ילבה שלי. אני לא מדברת איתו ולא אדבר איתו לעולם! צ'ילבה צ'ילבה לעולם, שוּלֵם שוּלֵם אף פעם!

תאריך:  08/10/2019   |   עודכן:  08/10/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
'אין לנתניהו סיכוי לקבל משפט צדק'
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
ממש סמכות
ארי כספי  |  8/10/19 17:09
 
- בעיני הרוב פרופ' גביזון הרבה י
קורןנאוה טבריה  |  15/10/19 06:35
2
דבריה של פרופ' רות גביזון: ''א
קורןנאוה טבריה  |  15/10/19 06:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשות נתניהו
דן מרגלית
עצמו רגע עיניים ותשתחררו מביבי שמהלך עליכם קסם (או אימים, או שניהם) ותשאלו את עצמכם: סער או קלפי? כץ או קלפי? ארדן או קלפי?
דן מרגלית
השבוע קוראים בפרשת "וילך"    משה נצטווה לפרוש - "לא תעבור את הירדן הזה"    הוא בירך את יורשו (יהושע) ב"חזק ואמץ"    ביבי לך בדרכו
דן מרגלית
אני רואה איך אתה מנסה פריימריז מביכים בליכוד - ונסוג; מלחמה בעזה - ונסוג; סיפוח ביהודה ובשומרון - ונסוג; התחייבות עם נדר לתמוך בך בגוש הימין - ונסוג;
דן מרגלית
גם אם זה אי-צדק - התפטרותו יותר צודקת לטובת עם ישראל מאשר אי-הצדק שבהמשך כהונתו לקראת השנה ה-14
יואב יצחק
עדותם קריטית בתיק 1000 כדי לאמת או לשלול גירסתם של נתניהו ומילצ'ן בפרשת הויזה שעוכבה בגלל פעילותו הביטחונית בעבר של מילצ'ן עבור מדינת ישראל    נתניהו: שוחחתי עם מזכיר המדינה ג'ון קרי רק כדי להתחייב שמילצ'ן לא עוסק שנים רבות בפעולות ביטחוניות למען ישראל; לא ביקשתי בשבילו אשרה    מילצ'ן: חששתי שיתייחסו אלי בארה"ב כאל פולארד ב'; שוחחתי עם ג'ון קרי ועם השגריר דן שפירו; לא ביקשתי מנתניהו - התערבותו הייתה עלולה להזיק בגלל יחסיו הגרועים עם הנשיא אובמה
רשימות נוספות
מנדלבליט: ארבעה ימי שימוע רצופים  /  איתמר לוין
עובדת במעון רוה"מ מכחישה הטענות נגד שרה נתניהו  /  עידן יוסף
מנדלבליט לנתניהו: השימוע אינו תקשורתי  /  איתמר לוין
שימוע באפלה  /  חיים משגב
שימועקה  /  דן מרגלית
נפל דבר בישראל  /  צ'לו רוזנברג
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il