כאשר רצתה אליזבת וורן, המתמודדת על מועמדות הדמוקרטים לנשיאות, שכולם יראו אותה משקרת – היא הלכה לפייסבוק. בתחילת החודש פרסם הקמפיין שלה בפייסבוק שורה של מודעות בהן נטען, כי מארק צוקרברג תומך בדונלד טראמפ. היא ידעה שזה לא נכון, אבל רצתה להראות כיצד מדיניותה של פייסבוק עצמה מאפשרת לפרסם שקרים בלא כל בדיקה.
לדברי ביזנסוויק, לפייסבוק תהיה בעיה רצינית עם מודעות מטעות, מלאות שנאה ואפילו מסוכנות שיתפרסמו ברשת לקראת בחירות 2020. וזה כבר קורה. קמפיין טראמפ מריץ מודעות בהן נטען בשקר, כאילו
ג'ו ביידן שילם לאוקראינה כדי לפטר את התובע הכללי שניהל חקירה נגד החברה בה כיהן בנו כדירקטור. רשתות הטלוויזיה הגדולות סירבו לפרסם אותן; פייסבוק הסכימה, וכך גם יוטיוב וטוויטר, ואף דחתה את בקשת קמפיין ביידן להסיר אותן.
בעולם של פייסבוק אין הרבה בעיות שאותן קל לפתור. המאסדרים חושבים שהחברה חזקה מדי. השמרנים משוכנעים שהיא מוטה נגדם. כמעט איש אינו נותן בה אמון, טוען ביזנסוויק. אבל יש לה בעיית יחסי ציבור שהיא יכולה לפתור בעצמה במהירות: להפסיק לפרסם מודעות פוליטיות. נכון, זה לא העיתוי האידיאלי לכך – שנה לפני הבחירות לנשיאות. יש גם הטוענים, כי הציבור הוא שצריך להחליט האם לצרוך מודעות אלו. אבל פייסבוק כבר הוכיחה, שהיא אינה רוצה להתמודד עם המחלוקת הפוליטית שתמיד באה בעקבות מודעות כאלו.
לפייסבוק יש בודקי עובדות, שתפקידם לגלות מידע מוטעה שהוא מזיק או מסוכן, כולל במודעות בתשלום. כאשר זה קורה, האלוגריתם של פייסבוק מציג את התוכן הזה לפחות אנשים ומציג אזהרה בפני מי שמנסים לשתף אותו. זו אינה מערכת מושלמת, אבל זוהי מערכת שמטרתה להוריד את ערכן של פייק ניוז ולהזהיר את הקורא שלא לתת אמון במה שהוא רואה.
ואולם, מערכת זו אינה חלה על פוסטים של פוליטיקאים. המדיניות הזו מופעלת למעלה משנה, אך משכה יותר תשומת לב בשבועות האחרונים בשל המודעות של וורן וטראמפ. לדברי פייסבוק, היא אינה רוצה להיראות כמי שבוחרת צד, ותפקידה הוא להבטיח משחק הוגן ושווה – לא לשחק בעצמה.
לדברי ביזנסוויק, ניתן היה להבין את הגישה הזאת של פייסבוק אילו המודעות הפוליטיות היו מכניסות לה הון עתק – אבל לא זה המצב. בשנת 2016 הוציאו שני המחנות 81 מיליון דולר על פרסום בפייסבוק – 0.3% מהכנסותיה באותה שנה. מצב דומה היה בבחירות לקונגרס בשנה שעברה: 284 מיליון דולר, שהיו 0.5% מהכנסותיה. בנקודה מסוימת אמר מארק צוקרברג, שהחברה מוציאה כל כך הרבה על בדיקת מודעות פוליטיות, עד שהיא מפסידה עליהן.
ראשי פייסבוק הטיפו שוב ושוב, הן בפומבי והן בצורה פרטית, כי התנהלות נכונה של החברה בבחירות 2020 נמצאת במקום גבוה בסדרי העדיפויות שלהם. כאשר פייסבוק תסתכל אחורה בינואר 2021, היא לא תתחרט על אובדן הכנסות בכמה מאות מיליוני דולרים. אבל אם המודעות הפוליטיות יישארו חסינות מבדיקה היא תגלה שהפלטפורמה שלה שוב נוצלה להפצת מידע מטעה לפני הבחירות בארה"ב. והכי גרוע: הפעם היא יודעת על זה מראש.