X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הפגנות המוניות בלבנון [צילום: חסן עמאר/AP]
ישראל והאינתיפאדה בלבנון
המשבר בלבנון נמשך ומאיים גם על ארגון חיזבאללה שהציבור הלבנוני מאשים את בכיריו בשחיתות. ישראל עשויה להרוויח מהמשבר בכל מה שקשור למלחמתה בהתבססות הצבאית של אירן בסוריה אך עליה להיזהר מטעויות שינוצלו נגדה כבומרנג

המצב בעיר הבירה ביירות ובערי לבנון בצפון ובדרום מתוח מאוד, האינתיפאדה שנמשכת כמה ימים לא נרגעה וכל הצדדים מחשבים את צעדיהם לקראת המשך ההתפתחויות, ישנן קריאות של גופים פוליטיים שונים לציבור להמשיך בהפגנות עד להפלת ממשלת אלחרירי ופרשנים מגדירים את המצב כ"מערכה פתוחה" בין המפגינים לשלטון.
האזרחים לבנונים מכל המפלגות והעדות התאחדו תחת הדגל הלבנוני למלחמה בשחיתות, חיצי הביקורת מופנים לעבר המשולש אלחרירי-עון-נסראללה, גם בערים שיש בהן ריכוזי שיעים גדולים הנאמנים לארגון חיזבאללה ולתנועת "אמל" כמו צור, נבטיה, בעל בכ ובירתאל היו הפגנות גדולות נגד צמרת השלטון.
האינתיפאדה האחרונה בלבנון הייתה לפני 14 שנים, לאחר שראש הממשלה רפיק אלחרירי נרצח ב-2005 על-ידי סוכנים של חיזבאללה, בעקבות הרצח פרצה אינתיפאדה שאילצה את נשיא סוריה בשאר אסד להסיג את כוחות הצבא הסורי מלבנון,אין תשובה לשאלה מה יקרה הפעם.
העם הלבנוני רוצה בשינוי מהותי במצב הכלכלי ובהפסקת השחיתות בצמרת השלטון, לראשונה מפנים המפגינים אצבע מאשימה לעבר ארגון חיזבאללה ומאשימים את שריו וחברי הפרלמנט שלו בשחיתות ובגניבות כספים, לארגון חיזבאללה יש כוח צבאי חזק והוא עדיין לא הטיל את פעיליו אל הרחוב כדי לדכא את ההפגנות ולסייע לממשלת סעד אלחרירי לשרוד את האינתיפאדה, האם הרחוב הלבנוני הסוער מוכן לחצות את מחסום הפחד ולהתעמת עם פעילי חיזבאללה כדי להשיג את מטרותיו? למאות אלפי המפגינים יש כוח רב, השאלה האם ידעו לנצל אותו ולתעל אותו למטרה הנכונה כדי להביא לשינוי.
הציבור הלבנוני מוחזק כבן ערובה בידי ארגון חיזבאללה, מזכ"ל הארגון חסן נסראללה הפך את לבנון לשלוחה של אירן והוא מושל במדינה באמצעות מריונטות כמו הנשיא מישל עון וראש הממשלה סעד אלחרירי,אין מי שישנה את מאזן הכוחות הפוליטי ואת חלוקת השלטון על-פי "הסכם טאיף" או "אמנת הפיוס הלאומי" אשר נחתם באוקטובר 1989 בעיר טאיף שבסעודיה וסימל את סיום מלחמת האזרחים והצלחתה של סוריה לכפות על לבנון את ההסדר שהפך אותה למדינת חסות של סוריה ובהמשך הזמן לאחת הגרורות של אירן במזרח התיכון.
ארגון חיזבאללה הוא הכוח הצבאי החזק ביותר בלבנון, הרבה יותר מצבא לבנון, וכל הכוחות הפוליטיים במדינה פוחדים ממנו וחוששים מלהתעמת עמו. חסן נסראללה הבהיר כבר ביום השני של ההפגנות כי איננו רוצה בשינוי המצב הקיים ואין בכוונתו לאפשר כל שינוי שיסכן את מעמדו של חיזבאללה.
האינטרס הישראלי
להערכתי, המשבר בלבנון משרת את האינטרסים של ישראל במלחמה נגד התבססותה הצבאית של אירן בסוריה ובעירק. ארגון חיזבאללה הינו השלוחה של אירן המאיימת על ישראל מלבנון וגם מגבול רמת הגולן, ככל שהמשבר בלבנון יחריף וארגון חיזבאללה יתבוסס בו הרי שהדבר יצמצם את יכולתו להתעמת צבאית עם ישראל בשליחות אירן.
ישראל מרוויחה מכל משבר פנימי במדינה ערבית במזרח התיכון שעמה יש לה עימות, להוציא מצרים וירדן שעמן יש לה הסכמי שלום והרש"פ בשטחי הגדה שעמה היא חתומה על הסכם אוסלו.
כך הרוויחה ישראל שקט ביטחוני בשנים האחרונות ממלחמת האזרחים בסוריה שפרצה ב-2011 וגם כעת היא מרוויחה מהעיסוק של ממשלת עירק בהפגנות נגד השחיתות במדינה, המשבר הכלכלי הקשה בלבנון והאינתיפאדה שפרצה בה מצמצמים את היכולת של ארגון חיזבאללה לפעול נגד ישראל ולהסתכן בגרירתה של לבנון בעת הזו למלחמה שעליה היא תשלם מחיר הרבה יותר יקר מאשר שילמה במלחמת לבנון השנייה בקיץ 2006.
האינתיפאדה בלבנון משרתת את האינטרסים הביטחוניים של ישראל בטוח הקצר ויש לקוות שהמשבר הזה ימשך בה עוד זמן רב מכיוון שישראל עסוקה במלחמה קשה נגד ההתבססות הצבאית של אירן בסוריה והיא זקוקה לכל הקלה בלחצים הביטחוניים עליה כמו אוויר לנשימה.
צריך לנצל את המצב שנוצר בזהירות ולא לעשות טעויות במישור המדיני, ההצהרתי ובמיוחד בכל הקשור לפעילות החשאית בלבנון, ודי לחכימא ברמיזה, שעלולות לסבך את ישראל ושיאפשרו לארגון חיזבאללה לנצל זאת כדי להסיט את הזעם ברחוב הלבנוני כלפיו לעברה של ישראל.

תאריך:  23/10/2019   |   עודכן:  23/10/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
עידן יוסף
בממשל בוושינגטון מאשימים כי ההדלפות מצד גורמים בישראל על השתתפותה בכוח ההגנה במפרץ הפרסי פגעו בגיוס מדינות לכוח    בממשל טוענים שהדיווחים שישראל תשתתף בכוח מאפשרים לאירן לחבל במהלך
מיקי אהרונסון
מוסקבה אומנם לא מונעת מישראל לתקוף מטרות אירניות בסוריה, אך לא תאפשר פגיעה בנכסים החשובים לה. היא גם מצפה לקבל מישראל תמורה בעד ההיתר דה-פקטו לפעול נגד אירן
ד"ר עוזי רובין
כלי הנשק ושיטות הלחימה שאנו רואים כיום במלחמת האזרחים הממושכת תימן, עלולים לשמש בעתיד נגד ישראל. לכן חשוב להפיק לקחים מהמתרחש הרחק מגבולותינו
יוסי אחימאיר
אולי משום שהסגנון מוכר, השקרים אינם חדשים, הטקסטים מוכרים, בחינת "פזמון אנטישמי חוזר", שוררת אצלנו אדישות למשמעם    התקשורת מדווחת על כך בצימצום, פה ושם יוצאת תגובה רפה מצד דוברי הממשלה
עידן יוסף
חדשות 12: בצל המתיחות הביטחונית עם אירן - ישראל מקדמת הסכם שיסיים את הסכסוך עם מדינות המפרץ    המטרה - סיום הסכסוך, הרעיון - ניצול האינטרס המשותף    שר החוץ כ"ץ הציג את היוזמה לשרי החוץ הערביים וכן בפני השליח האמריקני ג'ייסון גרינבלט
רשימות נוספות
נסראללה מאיים: ניכנס לפלשתין הכבושה  /  איציק וולף
18 הרוגים בתקיפה במזרח סוריה  /  איציק וולף
צה"ל תקף מחבלים ששיגרו רחפן עם מטען  /  מירב ארד
לחשוף את שקרי חיזבאללה  /  ד"ר יוסי מנשרוף
השערורייה הלבנונית  /  יוני בן-מנחם
ביבי, ביזיון  /  דן מרגלית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il