X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הפגנות הענק בלבנון חושפות כי חל כרסום במעמד ארגון חיזבאללה ותנועת "אמל" השיעית וכי גם במעוזי השיעים במדינה רואים בהם חלק מתופעת השחיתות. ההצהרות והאזהרות של ממשלת לבנון וחיזבאללה לא הצליחו עד כה לעצור את ההפגנות והחשש גובר כי חסן נסראללה יוציא בהוראת אירן את אנשיו לרחובות להתעמת עם המפגינים
▪  ▪  ▪
הפגנות בלבנון [צילום: בלאל חוסיין/AP]

אירן מודאגת מאוד מהמתרחש בלבנון, גורמים בלבנון טוענים כי הגנרל קאסם סולימאני מפקד גיס "קודס" ב"משמרות המהפכה" הגיע לביירות כדי לסייע בדיכוי ההפגנות כפי שעשה בעירק, לפי שעה אין אימות לדיווחים האלה. אירן הופתעה פעמיים, גם מההפגנות בעירק בחודש שעבר שבהן נהרגו 100 בני אדם וגם מההפגנות בלבנון שבינתיים עברו ללא נפגעים.
ההפגנות בעירק הן נגד ההשפעה הגוברת של אירן בעירק והתחזקות כוחן של כוחות המליציות השיעיות "אלחשד א-שעבי" יותר מהצבא העירקי, ואילו בלבנון הן נגד השחיתות והמצב הכלכלי הקשה אך הן מופנות גם נגד ארגון חיזבאללה הנתמך על-ידי אירן ומחזיק את אזרחי לבנון כבני ערובה.
משטר ההיאתולות חושש שההפגנות יתפשטו גם לאירן עצמה, המעורבות האירנית בנעשה בעירק ובלבנון הביאה רק לעושק ולשחיתות, לכן יש בהחלט סבירות, גם לאור איומיו הגלויים של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, שארגון חיזבאללה יתערב באופן מעשי בנעשה ברחובות כדי לנסות לבלום את ההפגנות. החשש של ממשלת לבנון ושל ארגון חיזבאללה הוא מפני אובדן השליטה וכניסה למצב של תוהו ובוהו במדינה שישתק את החיים לגמרי ורק יחריף את המצב עוד יותר.
הנאומים בסוף השבוע בלבנון של הנשיא מישל עון ושל מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה לא הרגיעו את המפגינים, גם נאומו של ראש ממשלת עירק עאדל עבד אלמהדי שבו הבטיח חילופי גבריי בממשלה ורפורמות לא הצליחו למנוע את הפגנות הדמים, התסיסה בעירק ובלבנון נמשכת נגד השחיתות וההשפעה האירנית הגוברת.
כרסום במעמד חיזבאללה ותנועת "אמל"
אחד ההיבטים המעניינים של האינתיפאדה בלבנון הוא שהמפגינים יוצאים בפעם הראשונה נגד ארגון חיזבאללה ותנועת "אמל", שיש להם נציגות בממשלה ובפרלמנט בטענה כי הם חלק מהשחיתות. ה"חסינות" העממית שהייתה לארגון חיזבאללה בגלל מאבקו בישראל מאז הקמתו נעלמה והחלה ביקורת עממית על השחיתות של הארגון גם במעוזי תומכיו בדרום לבנון ובבקאע הלבנוני.
מנהיג חיזבאללה מנסה להרתיע את המפגינים באמצעות אזהרה כי המשך ההפגנות יביא למלחמת אזרחים במדינה, אך הם לא מתרגשים, בכמה מקומות בלבנון הונפו גם כרזות נגד נביה ברי ראש תנועת "אמל" השיעית שהאשימו אותו ואת רעייתו בשחיתות ושוחד ועריכת עסקות מפוקפקות.
מלבד תקריות בודדות בביירות ובנבטיה, ארגון חיזבאללה ותנועת "אמל" נזהרים מעימות ישיר עם המפגינים, מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה קרא לתומכיו בסוף השבוע, בנאום שנשא, להתרחק מן הרחבות והכיכרות שבהן שוהים המפגינים אך מאידך-גיסא הינחה לערוך "הפגנת כוח" כדי להעביר מסר ברור, שיירות ענק של מכוניות של פעילי הארגון, עם דגלי חיזבאללה, יצאו לרחובות בדרום ביירות ובבקאע הלבנוני מייד לאחר נאומו.
המשחק הכפול של חסן נסראללה ונביה ברי הוא שקוף, מחד-גיסא הם מביעים הזדהות עם המפגינים אך מאידך-גיסא הם מתנגדים לדרישה להפלת הממשלה בראשות סעד אלחרירי. הכרסום במעמד ארגון חיזבאללה בלבנון מהווה גם כרסום בהשפעתה של אירן במזה"ת, ארגון חיזבאללה וכוחו בלבנון היוו שנים רבות את סיפור ההצלחה של יצוא "המהפכה הח'ומיינסטית" מחוץ לגבולות אירן ועכשיו מתגלים סדקים במעמדו של הארגון בלבנון.
חסן נסראללה לא יוותר על כוחו והשפעתו הגדולה בלבנון ללא מאבק וגם לא אירן, מזכ"ל חיזבאללה עדיין שומר את האופציה להשתמש בכוח ולאפשר לפעיליו להתעמת בכוח עם המפגינים ולנסות "לכבוש" מחדש את הרחובות, דבר לעלול להביא לשפיכות דמים. ההפגנות נמשכות למרות שממשלת לבנון אישרה בישיבתה האחרונה שורה של רפורמות כלכליות שאמורות לסייע למדינה להתחיל ולצאת מן המשבר הכלכלי העמוק מבלי להטיל מיסים על האזרחים, כמו-כן קוצצו משכורות השרים וחברי הפרלמנט בניסיון לשכך את הזעם העממי על תופעות השחיתות.
צמרת השלטון איננה מצליחה לשכנע את הרחוב הלבנוני להפסיק את ההפגנות, האמון אבד, המפגינים לא מוותרים על הדרישה להחליף את השלטון המושחת. ההפגנות מתנהלות עד כה בכל רחבי לבנון כמעט ללא עימותים עם כוחות הביטחון היו גם מספר ניסיונות מקומיים של פעילי חיזבאללה ותנועת "אמל" השיעית בביירות ובנבטיה לפזר את המפגינים בכוח.
ארגון חיזבאללה הוא המרוויח הגדול מהמבנה הנוכחי של השלטון בלבנון, ראש הממשלה סעד אלחרירי חושש ממנו, נשיא לבנון מישל עון הוא "בובה" שחסן נסראללה קימבן את בחירתו ואילו יו"ר הפרלמנט נביה ברי הינו שיעי, חיזבאללה עושה בלבנון כאוות נפשו וממלא את הוראותיה של אירן ללא שום בעיות.
כל מאגר הרקטות והטילים האדיר של ארגון חיזבאללה לא יכול לעצור את מאות אלפי הלבנונים המפגינים נגדו ונגד הממשלה והנשיא בערי לבנון, האם הוא יסתכן בהורדת פעיליו לרחובות כפי שאיים חסן נסראללה ויהפוך את ההפגנות למרחץ דמים?
מדובר בהתעוררות עממית ענקית שלא ניתן לדכא אותה, חוצה מפלגות ודתות ומבוססת בעיקר על הדור הצעיר, כל המערכת הפוליטית בלבנון הופתעה ממנה, אין לאינתיפאדה העממית הזו הנהגה והמפלגות בלבנון לא הצליחו עד כה לרכוב עליה ולנסות ולתעל אותה למטרותיהן הפוליטיות. האינתיפאדה החדשה איננה פועלת כדי לבטל את "הסכם טאיף" משנת 1989, שבתוקף עד היום, אלא להחליף את הממשלה הכושלת שהובילה למצב הכלכלי הקשה.
"אינתיפאדת הווטסאפ" משתמשת באותה הסיסמה של מהפיכת "האביב הערבי" משנת 2011: "העם רוצה להפיל את המשטר", "האביב הלבנוני" מתנהל עד כה בצורה מעוררת הערכה ללא מעשי אלימות והתנגשויות דמים עם הצבא וכוחות ביטחון הפנים והוא התפשט גם לערים בעלות הריכוזים השיעים כמו צור,צידון, נבטיה ובעל בכ.
הרחוב הלבנוני זועם ומאוחד בדרישותיו להחלפת הממשלה הנוכחית.
בנאומו בסוף השבוע ניסה מזכ"ל חיזבאללה להסביר בעקיפין את הזעם כלפי ארגונו ואמר: "יש סיבות רבות לכך שאין הנהגה אחת להפגנות האלה כיוון שיש כמה קבוצות שמובילות אותה, אחת מהן קשורה לשגרירויות זרות ומנגנוני מודיעין זרים" הוא רמז להתערבות זרה בהפגנות בלבנון והוסיף כי "בישראל תולים בה תקוות".
האינתיפאדה בלבנון היא מכה ליוקרתו של הגנרל קאסם סולימאני אשר התגאה בראיון הראשון שהעניק באחרונה לערוץ "אלעאלם" האירני כי לבנון היא הדוגמה המוצלחת ביותר ליצוא המהפכה הח'ומייניסטית.
השליטה של ארגון חיזבאללה במוסדות המדינה, בממשלה ובנשיא נמצאת בסכנה כעת בגלל הזעם ברחובות, למרות שהוא רק חלק מהשחיתות וההתעוררות העממית הרחבה איננה מכוונת רק כנגדו, אבל הוא נושא בחלק גדול מהאחריות למצב שנוצר בלבנון.
לסיכום:
לאחר נאומו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בסוף השבוע, אי-אפשר לשלול את האפשרות כי בסופו של דבר יגיע עימות אלים רחב בין תומכי חיזבאללה לבין המפגינים, חסן נסראללה רוצה להביא לסיום ההפגנות והרבה תלוי גם בהנחיות שיקבל מאירן,השאלה היא מה יעשה צבא לבנון בתרחיש כזה, צבא לבנון אמור להגן על המפגינים בגלל דרישותיהם הצודקות וכפי שראינו הוא לא מפזר את ההפגנות ואף התערב בתקרית בין פעילי חיזבאללה שתקפו מפגינים בביירות וחצץ בינהם, גם שרת הפנים רייא אלחסן דחתה דרישות לפזר את המפגינים בזרנוקי מים.
אמש דווח כי 10 מפגינים נפצעו מירי צבא לבנון בעת שניסה לפתוח צירים חסומים באזור אלבדאווי בצפון לבנון,רמטכ"ל צבא לבנון הגנרל ג'וזף עון כינס ישיבה עם כל בכירי מנגנוני הביטחון במדינה כדי לדון בדרכים לפתוח את הצירים החסומים, נראה שזו המשימה העיקרית של הממשלה בימים הקרובים, לפתוח את צירי התנועה העיקריים במדינה אך לאפשר את קיום ההפגנות ברחבות ובכיכרות.
צריך להמתין ולראות מה יעלו המגעים בתוך המערכת הפוליטית הלבנונית, בינתיים המפגינים מגלים נחישות ואינם מוכנים לוותר על דרישתם להוליך את ממשלת אלחרירי הביתה למרות הגיבוי החזק שהיא מקבלת מארגון חיזבאללה. ההערכה של פרשנים בלבנון היא כי אין מנוס מהתפטרות ממשלת אלחרירי כדי להרגיע את הרחוב, אחרת נראה כי ההפגנות רק יחריפו. הקולות העולים עד כה מלבנון הם פסימיים מאוד לגבי הצפוי בעתיד.

תאריך:  27/10/2019   |   עודכן:  27/10/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
יוני בן-מנחם
המשבר בלבנון נמשך ומאיים גם על ארגון חיזבאללה שהציבור הלבנוני מאשים את בכיריו בשחיתות. ישראל עשויה להרוויח מהמשבר בכל מה שקשור למלחמתה בהתבססות הצבאית של אירן בסוריה אך עליה להיזהר מטעויות שינוצלו נגדה כבומרנג
עידן יוסף
בממשל בוושינגטון מאשימים כי ההדלפות מצד גורמים בישראל על השתתפותה בכוח ההגנה במפרץ הפרסי פגעו בגיוס מדינות לכוח    בממשל טוענים שהדיווחים שישראל תשתתף בכוח מאפשרים לאירן לחבל במהלך
מיקי אהרונסון
מוסקבה אומנם לא מונעת מישראל לתקוף מטרות אירניות בסוריה, אך לא תאפשר פגיעה בנכסים החשובים לה. היא גם מצפה לקבל מישראל תמורה בעד ההיתר דה-פקטו לפעול נגד אירן
ד"ר עוזי רובין
כלי הנשק ושיטות הלחימה שאנו רואים כיום במלחמת האזרחים הממושכת תימן, עלולים לשמש בעתיד נגד ישראל. לכן חשוב להפיק לקחים מהמתרחש הרחק מגבולותינו
יוסי אחימאיר
אולי משום שהסגנון מוכר, השקרים אינם חדשים, הטקסטים מוכרים, בחינת "פזמון אנטישמי חוזר", שוררת אצלנו אדישות למשמעם    התקשורת מדווחת על כך בצימצום, פה ושם יוצאת תגובה רפה מצד דוברי הממשלה
רשימות נוספות
ישראל יוזמת ההסכם אי-לוחמה עם מדינות המפרץ  /  עידן יוסף
נסראללה מאיים: ניכנס לפלשתין הכבושה  /  איציק וולף
18 הרוגים בתקיפה במזרח סוריה  /  איציק וולף
לחשוף את שקרי חיזבאללה  /  ד"ר יוסי מנשרוף
השערורייה הלבנונית  /  יוני בן-מנחם
ביבי, ביזיון  /  דן מרגלית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il