X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אין צורך בפרשת "הפקרת הכורדים" בכדי להבין את האופן בו חושבת ופועלת אמריקה; דוגמאות והוכחות לכך יש בשפע במאה ה- 20, במיוחד במחציתה השנייה. גם לא יהיה זה נבון להסיק ממקרה יחיד זה מסקנה גורפת כפי שעושים חלק מהפרשנים
▪  ▪  ▪
כוחות אמריקנים בסוריה [צילום: חוסיין מאלה, AP]

מפעם לפעם אנו ניצבים מופתעים מול התנהלותן של מעצמות ומדינות ביחסיהן עם מדינות אחרות או עם קבוצות תת-מדינתיות, במיוחד קטנות וחלשות מהן בהרבה. לאחרונה הציב בפנינו הנשיא טראמפ "תופעה אמריקנית" ביחסו לכורדים בצפון סוריה, כאשר בשיחה טלפונית אחת עם נשיא טורקיה, הודיע שהוא מוציא את שארית כוחותיו מצפון סוריה ולא מתערב עוד, למעט משיקולים הומניטריים, במעשי הטורקים מול סוריה, הכורדים בצפונה ופלגי המורדים המתמודדים לאורך הגבול על "מרחבי-המחיה" שלהם עניין ישיר בהם. רבים באזור ומחוצה לו הופתעו ומיהרו לבקר את הנשיא, כולל חברי מפלגתו ומקורביו כסנטור לינדזי גראהם.
בישראל ולא רק בה עלו שאלות טיפוסיות להתרחשויות ממין זה, ובכללן התהייה לגבי משמעות המהלך ליחסי ישראל ארה"ב, והשפעת הנסיגה האמריקנית על מעמדה של ישראל באזור. בבת אחת הפכה בעיית אירן ובעלות בריתה, לבעיה רחבה יותר הכוללת את טורקיה - ששאיפותיה האימפריאליות בהנהגת ארדואן, הופכות אותה לאיום פוטנציאלי נוסף על ישראל. שאלות אלה יש לחלק למספר קבוצות: א. שאלות אמריקניות "טהורות" ב. שאלות הנוגעות למדיניות האזורית וליחסי ארה"ב עם מדינות וקבוצות אתניות באזור ג. מקומו של המהלך במדיניות הגלובלית של ארה"ב ד. זיקה בין מהלך זה, לבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2020.
התבוננות בהיסטוריה של ארה"ב, תוכיח שאין להתפלא על המהלך. הגישה הריאליסטית במדעי המדינה אל היחב"ל,1 קבעה עוד באמצע המאה ה-20,2 ששני הגורמים המכריעים בהתנהלותן של מדינות הם עוצמה ואינטרסים שכן מדינות פועלות ביחב"ל בסביבה אנרכיסטית. אעל-פי שנעשו ניסיונות רבים להסביר דפוסי התנהגות יחב"ליים באמצעות גישות ותאוריות אחרות, לדעתי אין הם מציעים הסבר פשוט ומקיף יותר ל"חוקי המשחק". הגישה הריאליסטית פותחה בארה"ב ואני נוטה לחשוב שהסיבה העיקרית לכך היא משקלה היחסי של ארה"ב בעולם בכלל וביחב"ל בפרט.3 דומה שהגמוניותה, גם אם אינה מוחלטת, הינה כה בולטת, שרק היא מקיימת קירבה יתרה לתאוריה הריאליסטית, מפני שרק היא יכולה להרשות זאת לעצמה; מדינות אחרות חייבות להתחשב בה יותר משהיא חייבת להתחשב בהן. כאשר הסביבה בה אתה חי וחש בנוח מתרופפת ומתערערת, מצטרפות לכך עד מהרה גם תחושות העדר הרוגע והביטחון. ארה"ב מרוחקת 10,000 ק"מ מאזורנו ובאין עליה איום מיידי ומזוהה, תעדיף להתכנס לתוך עצמה, לעסוק בענייניה ולהיערך אופטימלית מבחינתה לקראת איומים המבצבצים באופק.
אני סבור שהעיקרון המוביל את התנהלותה העולמית של ארה"ב הוא שבמתאר איומים משתנה, מתאימים את תמהיל יכולות התגובה והצעדים למניעת נזקים לעוצמת ואופי האיום. כמעצמה עולמית בעלת אינטרסים מבוזרים, הדרך הטבעית לשלוט בהם ולהגן עליהם היא להיות מספיק קרובה וחזקה. הואיל והאינטרסים והאיומים אינם זהים ואינם קבועים, גם הצורך בקירבה ובהשפעה מיידית אינו חייב להיות קבוע. עיקרון זה מנחה תפיסה אסטרטגית, שלפיה ההגנה על הבית היא היקפית וצריכה להתחיל הרחק ממנו ככל האפשר, בכדי לצמצם איומים ישירים ומפתיעים ולמזער נזקים. לצד עקרון זה, פועלים כללים משלימים כגון: הרתעה ותגמול. עקרונות אלה פורטת ארה"ב לתוכניות פעולה אד-הוק ואלה משתנות על ציר הזמן כפונקציה של תהפוכות המציאות הבינלאומית. כאשר האיום הוא גלובלי, כפי שהיה במלחמה הקרה, נערכת המדינה להתמודדות גלובלית שמתחילה קרוב ככל האפשר לנכסים של האויב. ממדי הכוחות, אופי וכמות האמצעים ופריסת הנוכחות הפיסית, נגזרים ממוקדי האינטרסים ועוצמת האיום - כולם נזילים ודינמיים. כוחות וגורמים ידידותיים אמורים להיות מכפילי כוח במאמץ האמריקני הכולל, ומשחררים משאבים, לפחות חלקית, למקומות ידידותיים פחות. ההגנה ההיקפית מאורגנת ב"טבעות" קונצרניות והאמצעים מוקצים ביחס ישר (לאו-דווקא לינארי) לקרבת האיום אל האינטרס החיוני ולרמת הנזק שיגרם אם יפגע.
נהוג לומר שלישראל אין מדיניות חוץ - אלא רק מדיניות ביטחון; לארה"ב יש מדיניות ביטחון לאומי, שפרושה: חוץ וביטחון שלובים זה בזה, אך אינם נקיים מהשפעות הפוליטיקה הפנימית.
כמעצמה עולמית, כאשר ארה"ב נינוחה ביחס לחומרת מתאר האיומים הלאומיים החיצוניים,4 מרבה היא להתכנס לתוך עצמה ולעיתים קרובות אף מפריזה בכך. הווה אומר שהתנהלותה בחוץ מוכתבת ע"י שקלול ההשפעות שבין הצורך הריאלי בתיקול איומים חיצוניים לבין קידום אינטרסים סקטוריאליים פנימיים. המינון נקבע לפי עוצמת האיום הנתפסת ע"י גורמי השלטון לבין עוצמת הלובי הכלכלי-פוליטי התומך באינטרסים הסקטוריאליים. ככל שיגדל הקרע הפנימי בארה"ב בין ימין ושמאל או בין רפובליקנים לדמוקרטים, יידרש אינטרס חיצוני חזק יותר בכדי לשנות את מוקד תשומת הלב מענייני סרק פנימיים לענייני אמת. זו אחת החולשות של הדמוקרטיות המערבית בכלל ושל האמריקנית בפרט, הנובעת מהעובדה שהעולם בו חיה התודעה הציבורית, הוא תמהיל בין הריאליה העובדתית לבין הדימויים והדגשים שכופים עליה אמצעי התקשורת והרשתות החברתיות.
בני ברית הם אינטרס אמריקני מובהק אך לא כולם שווי-משקל ולא כולם מעוררים בציבור האמריקני אותו עניין ואותה סימפתיה או אנטיפתיה. תחושת הקשר שנוצרה בין ארה"ב לבעלות הברית באירופה בזמן מלחמת העולם ה- 2 נחלשה זה מכבר. לאחרונה התייצבה הקהילה האירופית תכופות כאופוזיציה לדוד סם, לרבות בנושאים הנוגעים לברית נאטו. ארה"ב הוכיחה בדור האחרון, במלחמות עירק (1991 ו- 2003) ובמלחמת אפגניסטן (2001 - 2014), שאיום שנתפס כישיר וממשי, מחולל אצלה תגובה עוצמתית ומהירה; ואז עם הסוואה פוליטית של קואליציה בינלאומית או בלעדיה היא פועלת ללא התחשבות באחרים למיגור האיום. כך היה למשל במפרץ הפרסי, כל עוד תלותה בנפט הערבי חייבה זאת.5 מאידך-גיסא, תגובתה כשנשקף איום על בני בריתה מושפעת משני שיקולים: החשיבות התודעתית הכוללת של בן-הברית בציבור האמריקני, והאינטרס הממשי הכולל (פנימי וחיצוני) שמייצג אותו בן-ברית. ארה"ב מעדיפה לפעול בזירה הבינלאומית במסגרת קואליציה, העדפה שבחלקה נובעת ממס-שפתיים לאו"ם ובחלקה מנוחיות הדימוי שיוצרת פעולה כזו בדעת הקהל האמריקנית. במיוחד נכונים דברים אלה במלחמות הא-סימטריות נגד הטרור הפונדמנטליסטי.6 ישראל פיתחה יכולות לשת"פ עם ארה"ב במשימות אזוריות גדולות ונקודתיות וממשיכה בכך. יכולת זו בשילוב עם נחישות ונכונות לפעול גם לבדה כאשר יתעורר הצורך, לעיתים אף בניגוד לרצונה של ארה"ב (אך לא נגד אינטרסים מובהקים שלה), מעניקה לה יתרונות ואמינות כבעלת ברית.
אנו מוצאים קווים משותפים בולטים המתלכדים היטב עם הלוגיקה הנ"ל כאשר מתבוננים במהלכים האמריקנים בסוריה - תחילה זה של אובמה ב-21.9.2013, בהימנעו מפעולה נגדה חרף העובדה שסוריה פרצה את מגבלת הקו האדום של שימוש בגז רעיל נגד אזרחים; ואח"כ זה של טראמפ, בהחליטו (21.12.2018) על הוצאת כוחות ארה"ב מצפון סוריה ומהאזור הכורדי הגובל בטורקיה.7 להערכתי, אילו הציבו הכורדים בפני ארה"ב מצג של בעל ברית אמין ויציב שלו מטרה וייעוד לאומיים, עבורם מוכן הוא להילחם ואינו מצפה שארה"ב תעשה העבודה עבורו - הייתה עמדת טראמפ אחרת.
מצבה של ישראל אינו שונה מאלה של מדינות אחרות במהות הגורמים והמשתנים המרכיבים את יחסיה עם ארה"ב, אלא במינונים. השינוי לאחרונה בתמיכה הפנימית, נובע בעיקר מהשסע הפנימי בחברה האמריקנית ומאי-היציבות שהוא מחולל בה; ואלו תלויים מעט מאוד בישראל או במעשיה. עמידה ישראלית על דעתה ועל שימור האינטרסים שלה, גם במחיר אי-הסכמות עם ארה"ב, איננה נטל, כי-אם נכס. כשארה"ב יוצאת מהמזרח התיכון, או מצמצמת בצורה ניכרת את נוכחותה בו משיקולי עדיפויות לאומיות שלה, פירושו שהיא מוכנה לספוג "נזקים" מדיניים ואחרים באזור בתמורה לכך. יחד-עם-זאת, סביר שתעדיף למצוא חלופה או השלמה טובה לנוכחותה כאן, בדמות בת-ברית חזקה ואמינה או ברית- אזורית שתייצג כהלכה גם את האינטרסים שלה ותהווה פיצוי (מופחת, כמובן) לנוכחותה האזורית החדשה. זהו כיום מבחן-על של ישראל.
מנקודת מבט זו נובע שישראל תיטיב לעשות אם תתייחס להתחייבות האמריקנית במסגרת הסכם השלום עם מצרים - המענקים הכספיים, הנשק והנוכחות ככוח הפרדה בסיני - בערבון מוגבל. יתר-על-כן, תחפש בשיתוף עם מצרים של סיסי, הסדר חלופי ארוך-טווח שיוכל להעשות בניחותא ולהחליף את "הערבות" האמריקנית. שינויים יסודיים מפתיעים ומהירים, מחוללים בדרך כלל משברים חמורים, משום שהם מלווים בתוהו ובוהו וכאוס.
ההתקפלות האמריקנית מהאזור לטווח ארוך, כניסת טראמפ לשנת בחירות, המשבר הממשלתי בישראל וההתנהלות הזהירה מדי של ישראל מול אירן וחיזבאללה בסוריה ולבנון, מניחים לאירן לחולל שינוי אווירה ודינמיקה באזור, המעניק לה מומנטום ותאוצה. אסור לישראל להמתין עד שמומנטום זה יתגבש למציאות חדשה ויציבה. הישגים אירניים רבים ומובהקים מדי עלולים להניב סחף-עמדות והתפתחויות שליליות במדינות נוספות. ישראל, ללא דיחוי, חייבת לתאם עם ארה"ב עמדות ומהלכים בשני תחומים קריטיים: גיבוי בזירה הבינלאומית כולל ובמיוחד רוסיה, לחופש פעולה ישראלי נגד אירן וחיזבאללה בסוריה ולבנון והצבת קו אדום לאירן נגד תקיפת העורף הישראלי. אם ימשיך ארדואן בסורו, יהיה לחלק מההסדר הנדרש.
אם כן, השאלה איננה מה קרה לארה"ב והאם ניתן לסמוך עליה. על כך השיב הנשיא טראמפ כבר מזמן: "אמריקה תחילה"! השאלה האמיתית היא: מה צריכה ישראל לעשות וכיצד, תוך מזעור נזקים לאינטרסים החיוניים שלה, בכדי לשמר את ערכה ומעמדה בעיני הממסד והציבור האמריקני? התשובה היא: להפסיק לתהות "מה קרה לטראמפ?" ולהעמיק בתהייה האם מבינים אנו נכון את ארה"ב ופועלים נכון מולה ומול תהפוכות האזור?"

הערות

1. יחב"ל – יחסים בינלאומיים.
2. הנס מורגנתאו, אבי התפיסה הריאליסטית המכונה גם "ריאלפוליטיקה".
3. הגישה הריאל-פוליטית "תוקנה" ע"י גישה מבית מדרשם של מורגנתאו, קנת וולץ' ומירשהיימר ומכונה "ניאו-ריאליזם". ועיקרה הסדרה שונה של מערכת היחב"ל, הנשענת על מאזני כוחות מרובי משתתפים ועל ההשפעה שלהם על היציבות והבינלאומית ומניעת מלחמות.
4. נראה שארה"ב נהגה כך גם בימי מלחמת העולם השנייה, ועד אשר הותקפה ע"י היפנים בפרל-הארבור, או הגרמנים באוקיינוס האטלנטי, לא התפנתה באמת לטיפול באיומים אלה. האיומים הרציניים הנשקפים כיום לארה"ב – עד אשר סין והודו יתייצבו על במת ההיסטוריה ככוחות עולמיים – הם איומים מבית ולא איומים צבאיים חיצוניים.
5. פלישת סאדאם לכווית, הובילה למלחמת המפרץ השנייה, 23.3.2003.
6. הא-סימטריה בתודעה המעוותת לדעתי של חלקים בציבור הדמוקרטי המערבי, עדיין רואה בטרור זה "לוחמי חרות ולא אנרכיסטים חסרי-מוסר ואחריות הומנית למעשיהם.
7. טראמפ זיגזג מספר פעמים בנושא זה במהלך השנה האחרונה ומימש את היציאה סופית באוקטובר 2019.

תאריך:  27/10/2019   |   עודכן:  27/10/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ארה"ב - מטה או קנה רצוץ
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ובכל זאת, האם זה לא מפתיע
הירונימוס  |  27/10/19 20:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמה בסוריה
ד"ר דורון יצחקוב
מתקפת הצבא הטורקי על כורדיסטן הסורית הובילה לתגובות נזעמות מצד בכירי המשטר האירני שהפצירו בארדואן לשקול מחדש את צעדיו    במבט ראשון נראה כי תקיפות הצבא הטורקי מציבות בפני קובעי המדיניות ברפובליקה האיסלאמית אתגרים ויתרונות כאחד    אולם מבחינתה של טהרן מנעד הרווחים עולה לאין ערוך על האתגרים הנגזרים מהמציאות הנוכחית
איתמר לוין
תחת הכותרת הזאת ניתן לכתוב ספר שלם, אבל אנחנו נסתפק בכמה דוגמאות בולטות מן השבועות האחרונים - ובמבט לעבר שתי תופעות העלולות להחמיר עוד יותר את הטירוף
עמוס גלבוע
מהלך זה, מציב את טורקיה על המפה הסורית, מחליש קשות את הכורדים, מעמיד בעיה בפני אירן ומחליש עוד יותר את עצמאות משטר בשאר אסד    הוא ממחיש כי מלחמת האזרחים הסורית לובשת ופושטת צורה, ונמשכת    ישראל לא ניזוקה, ועצם ההשוואה לאפשרות נטישתה על-ידי טראמפ כמו נטישת הכורדים על ידו, היא הבל ורעות רוח    מה למחט וערמת שחת?
אביתר בן-צדף
נשיא טורקיה הכחיש זאת    ארצות-הברית, שיזמה את הפסקת-האש, תבדוק את הטענות    הכורדים הסוריים וארגוני זכויות אדם מדווחים על בריחה המונית של אזרחים מאזור ראס אלע̤ין, הנמצאת במרכז עיקר המתקפה הטורקית    ארצות-הברית מנטרת את המצב בצפון סוריה באמצעות כטב"מים, שהיא משגרת לאזור
איתמר לוין
לטענת השבועון הבריטי, טראמפ גורם לכך שהן אויביה והן ידידיה של ארה"ב לא יוכלו לסמוך עליה    סין ורוסיה עלולות לצאת הזוכות - וזהו עולם עוין למערב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il