X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אם "גוש הימין" לא יתפרק הברירה היחידה של גנץ להקמת ממשלה היא הצעת נשיא המדינה על הקמת ממשלה שבה לכל "גוש" יהיו מספר שווה של שרים
▪  ▪  ▪
גנץ. יחליט להצטרף [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

לפני מספר ימים קיבל ראש מפלגת "כחול-לבן", בני גנץ, את המנדט להרכבת הממשלה מאת נשיא המדינה. במשך 28 הימים שהמנדט היה בידי ראש הממשלה בנימין נתניהו נמנעו גנץ ומפלגתו מלנהל מו"מ אמתי על הקמת ממשלה רחבה. התירוצים היו רבים אך לא משכנעים. הסתבר שהוא שואף לנהל את המו"מ כשהמנדט בידו. אז מה האפשרויות העומדות לו?
ממשלה צרה - ממשלת מיעוט
בנימין נתניהו יצר את "גוש הימין" המונה 55 חברי כנסת (אגודה, ש"ס, הבית היהודי, הימין החדש והליכוד). למפלגת "כחול-לבן" 33 חברי כנסת. אם יצרפו אליהם כגוש את מפלגת העבודה והרשימה הדמוקרטית יהיו להם 44 חברי כנסת. אם גם מפלגת "ישראל ביתנו" של ליברמן תצטרף אליו יהיו לו 52 חברי כנסת. כך שבמצב שהרשימה הערבית המשותפת תמנע מהצבעה לא יהיה למר גנץ רוב להרכבת הממשלה.
בכדי שיהיה לו רוב על הרשימה הערבית המשותפת ממש להצביע בעד, כלומר להצטרף לקואליציה בראשות בני גנץ. וכאן מתעוררות מספר תהיות.
א. מה יהיו דרישותיה של הרשימה המשותפת?
ב. האם "ישראל ביתנו" תהיה בממשלה שנתמכת על-ידי חברי כנסת ערבים? ומנגד, שמענו את מר איימן עודה ראש הרשימה מכנה את מר ליברמן מ"ישראל ביתנו" פשיסט וגזען. כיצד זה יסתדר?
ג. בוגי יעלון, מראשי מפלגת "כחול-לבן" וחבריו התנגדו שמר עודה ינאם בכנס פומבי של המפלגה בת"א וגם נעדרו מהכינוס בגלל שמר עודה, לבסוף, נאם שם, אז עתה יהיו שרים בממשלה בחסדם של עודה וטיבי? נראה שהאפשרות הזו אינה קיימת.
ישנה אפשרות תאורטית אחרת. אם מר גנץ יצליח לשכנע, כנראה ב"תשלום פרלמנטרי כבד" את שלושת חברי "הימין החדש" (שקד, בנט וכהנא) לתמוך בו, ייווצר מצב של"גוש הימין" יהיו 52 תומכים ולבני גנץ 55 תומכים ובמקרה כזה הימנעות הרשימה המשותפת בהצבעה על הקמת הממשלה תאפשר לגנץ להצליח ולהתמנות לראש ממשלה. אך בדרכה של "אפשרות" זו מספר כשלים. ברור לחברי "הימין החדש" כי בכך הם קברו את עתידם הפוליטי. שנית, כיצד ניתן לגשר ביניהם לבין הרשימה הדמוקרטית שעיקרה מפלגת מרצ בנושאים עקרוניים כמו עתיד יהודה ושומרון. וגם אם הדבר יצליח, עדיין תהיה בשלטון ממשלת מיעוט שתלויה בכל הצבעה ברשימה הערבית המשותפת. איני נותן סיכוי לאפשרות זו.
ממשלה רחבה
למפלגת "כחול-לבן" 33 חברי כנסת. ל"ליכוד" 32 חברי כנסת. תיאורטית יכלו להיפגש, לדון ולסכם קווי-יסוד וחלוקה שלטונית ואז היה להם רוב בכנסת ללא שותפים אחרים. במקרה כזה "הליכוד" היה במצב נחות בגלל יתרון הח"כ של "כחול-לבן" וכן בגלל פירוק הברית הפוליטית עם החרדים והדתיים שנתנה לליכוד שלטון רצוף של כ-7 שנים. לכן טרח ראש הממשלה, נתניהו, ראשית לכול לבסס ברית פוליטית של "גוש הימין" המונה 55 חברי כנסת. כנגד גוש זה גנץ יכול להציב רק 52 חברי כנסת ואז הוא במצב נחות.
אם "גוש הימין" לא יתפרק הברירה היחידה של גנץ להקמת ממשלה היא הצעת נשיא המדינה על הקמת ממשלה שבה לכל "גוש" יהיו מספר שווה של שרים. כהונת ראש הממשלה תתחלק שווה בשווה בין נתניהו וגנץ כאשר הכהונה הראשונה תהיה של נתניהו. אם יוגש כתב אישום כנגד נתניהו הוא יכנס ל"נבצרות" וסגנו גנץ יכהן בפועל כראש ממשלה. יש כמובן ללבן פרטים נוספים, אך בעיקרון זו ממשלת המשך לממשלה הנוכחית כי הקמתה אינה מבוססת על קווי יסוד אלא על "תיקו" פרלמנטרי ושמירת הסטטוס-קוו הקיים עם יתרון קל ל"ימין" בגלל מספר הח"כים העודף.
אך לדעתי הנקודה העיקרית בהקמת ממשלה כזו היא מתן חסינות פרלמנטרית לבנימין נתניהו. אי-מתן חסינות כזו עשויה לגרום לכך שמר נתניהו יכהן תקופה קצרה מאוד כראש ממשלה אם הפרקליטות תגיש נגדו כתבי אישום כבר בינואר-פברואר בשנה הקרובה והוא, על-פי ההסכם, יכנס לנבצרות. הדיונים המשפטיים יכולים להימשך זמן רב וכאשר יגיע זמן הרוטציה הוא לא יוכל לכהן כשר בגלל המשפט המתנהל נגדו ומעמדו יהיה כח"כ מן השורה. ברור שמצב כזה הוא בפועל סיום הקריירה הפוליטית של נתניהו מרגע החלטת הנבצרות שלו. ברור לי שללא מתן חסינות לא תוקם ממשלה כזו!
קיימות עוד שני אפשרויות עם סיכוי קטן:
א. ליברמן ו"ישראל ביתנו" יעשו "סיבוב" ויחזרו לימין ויתמכו במר נתניהו. במקרה כזה לימין יהיו 63 תומכים.
ב. מר גנץ יחליט יחד עם נאמניו ב"כחול-לבן" להצטרף לממשלה בראשות נתניהו בתנאים מועדפים מאוד לו ולאנשיו.
את האפשרות שחברי הכנסת של "הליכוד" ידיחו את נתניהו מראשות המפלגה בשלב זה איני מעלה כלל. לטעמי אינה קיימת כיום. אם "נתדרדר" שוב לבחירות חדשות יהיו שינויים משמעותיים במספר מפלגות. איני חושב ש"ימינה" תשוב להיות מאוחדת ובהנהגת הגברת שקד. איני רואה את מרצ "רצה" שוב עם אהוד ברק ואנשיו. גם הנהגתו של עמיר פרץ במפלגת "העבודה" בספק רב. מאחר שמצביעי "ישראל ביתנו" הם מצביעי ימין מובהקים ייתכן שמפלגה זו "תימחק" עקב התמיכה במפלגות המרכז-שמאל. בחירות נוספות אינן "טובות" לאף מפלגה ויתכן שדבר זה יביא ממשלה חדשה ויציבה.

תאריך:  28/10/2019   |   עודכן:  28/10/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מה יכול גנץ לעשות
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
,מה יכול גנץ לעשות?
שמחה חן  |  28/10/19 19:51
 
- ולהאכיל בהם את לפיד? ל"ת
פסח  |  29/10/19 03:28
2
אם הימין החדש יצתרף לגנץ הוא
ימחק בבחירות הבאו  |  29/10/19 09:37
3
מה יכול גנץ לעשות?
שמחה חן  |  29/10/19 14:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2019 (ב)
עידן יוסף
סתירה בין ראשי כחול לבן על הסיבה למו"מ התקוע מול הליכוד - לדברי לפיד הסיבה היא פרסונלית מול נתניהו ולדברי גנץ בגלל סירוב הליכוד לנסח קווי יסוד
מירב ארד
חברי הקבוצה קוראים למצביעי ליכוד לחתום על עצומה הקוראת למנהיגי הליכוד לוותר על גוש ה-55. ניר הירשמן: "פרק המטרות של חוקת הליכוד הוא מסמך ליברלי שאין בינו ובין מצעי מפלגות "הגוש" דבר וחצי דבר מעבר לברית אינטרסים של חשודים בפלילים"
מירב ארד
על תיקי נתניהו וחקירת בכירי הליכוד אמר: "אנחנו חיים במדינה דמוקרטית שבה מותר לאנשים למחות. אין כאן שום הטרדת עד"
איציק וולף
הסתיימה הפגישה בין יו"ר כחול לבן ליו"ר הליכוד    השניים דנו באפשרויות הפוליטיות הקיימות    צוותי המו"מ ימשיכו לעמוד בקשר    גנץ ידווח בישיבת הסיעה על השיחה
איציק וולף
מנהלי קמפיין הליכוד נחקרו ביחידה להב 433 בחשד להטרדת עד המדינה שלמה פילבר    עופר גולן חשוד ששכר חסידי ברסלב והנחה אותם להשמיע מתחת לביתו של פילבר טקסטים נגדו
רשימות נוספות
"ממשלה אפשרית עוד היום"  /  איציק וולף
מבוי סתום במו"מ בין הליכוד לכחול לבן  /  מירב ארד, איציק וולף
"קולות המלחמה נשמעים מוקדם מדי"  /  מירב ארד
קשה למצוא חתולים שחורים בחושך  /  אפרים הלפרין
הגיע זמן שינוי  /  ארי בוסל
העולם השתגע  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il