X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
דיווחים על רצח מאות אזרחים כורדים בידי הכוחות הטורקיים, וחשש מפני הסלמה של המצב לאחר שתסתיים היום הפסקת האש - מוסר טיים מפי מקורות מודיעיניים
▪  ▪  ▪
חיילים טורקים, ראס א-דין [צילום: AP]

שלושה שבועות לאחר שהנשיא דונלד טראמפ הורה להוציא את הכוחות האמריקניים מסוריה, סוכנויות הביון האמריקניות מדווחות שמיליציות בגיבוי טורקי רוצחות אזרחים באיזורים שפינו האמריקנים – מדווח (יום ג', 29.10.19) טיים. לדברי מקורות מודיעיניים, ייתכן שפשעי מלחמה אלו מבוצעים בנשק שמכרה ארה"ב לטורקיה, והמצב עוד עלול להחמיר.
טורקיה ובעלי בריתה מפעילים כוחות ניכרים באזור הכורדי שמעבר לגבול עם סוריה, ומכניסים אליו יותר נשק מכפי שנחוץ כדי לבצע את המשימה הרשמית: יצירת אזור ביטחון ברוחב של 32 ק"מ ליישוב הפליטים הסורים. אנשי המודיעין צופים, כי טורקיה מתכננת לפתוח בימים הקרובים במתקפה נרחבת לאחר תום הפסקת האש היום – כנראה במטרה לטהר את האזור כולו מתושביו הכורדים, כולל האזרחים, ואולי תוך ביצוע פשעי מלחמה נרחבים.
המודיעין האמריקני הצליח לשמר חלק ממקורותיו בסוריה והצבא ממשיך להפעיל מל"טים במשימות איסוף מידע. המידע על האפשרות של מתקפה טורקית נרחבת הגיע משילוב של מקורות אנושיים וטכנולוגיים, וחלקו בא מסוכנויות מודיעין ידידותיות באיזור. המידע על שימוש בנשק אמריקני לצורך תקיפת אזרחים עדיין איננו חד-משמעי.
המידע מגיע בעוד ארה"ב מנסה להתמודד עם השלכות הנסיגה מסוריה, צעד עליו החליט טראמפ בלא להתייעץ עם הפנטגון ומשרד החוץ. הצבא והמודיעין, מציין טיים, צריכים להתמודד לא רק עם המצב בשטח, אלא גם עם מפקד עליון בלתי צפוי: ב-25.10.19 הודיע שר ההגנה, מייק אספר, כי טראמפ הורה להשאיר מספר קטן של חיילים במזרח סוריה, כדי למנוע את נפילת שדות הנפט באזור בידי דאעש. אולם אנשי מודיעין הביעו תמיהה על ההחלטה, באומרם שלשדות אלו – בעיר דיר א-זור – יש משמעות אסטרטגית מועטה והם הרוסים ממילא.
שלשום אמר אספר, כי תפקידם של הכוחות יהיה גם להתמודד עם איום הטרור, שכן למרות מותו של אבו בכר אל-בגדדי – המצב בסוריה עודנו מורכב. לדבריו, הכוחות יפעלו בשיתוף פעולה עם הלוחמים הכורדים. אולם כוח קטן בשטח לא יעניק לארה"ב יכולת תגובה מהירה, ובכל מקרה אין לארה"ב כוונה להתערב אם הטורקים יתקפו את הכורדים. ארה"ב קיוותה להעביר את 1,000 חייליה מסוריה לעירק, אך ממשלת עירק סירבה ודרשה לפנותם בתוך חודש.
הפקידים האמריקנים חוששים, כי משבר הומניטרי וחידוש הלחימה באזור יביאו להתאוששותו של דאעש, המיטיב לפעול במצבי תוהו ובוהו. לא ברור כמה לוחמי דאעש כבר נמלטו ממחנות המעצר באזור הכורדי בצפון סוריה, וכמה פליטים המתגוררים במחנות באותו אזור יישארו בו אם המצב יחמיר. החשש המיידי בוושינגטון הוא שטורקיה תשתמש ב"יצירת אזור הביטחון" ככסות להתקפה נרחבת על האוכלוסייה הכורדית, גם אם הללו ימשיכו לעזוב מרצונם את האיזור.
ארגון אמנסטי דיווח בסוף השבוע, כי כוחות סוריים בגיבוי טורקי ביצעו פשעי מלחמה, כולל רצח של אזרחים כורדים; חלק מן המעשים צולמו בטלפונים סלולריים. על-פי העדויות שבידי אמנסטי, 200 אזרחים כורדים נהרגו בידי הטורקים ובעלי בריתם בשלושת השבועות האחרונים.
השליח האמריקני המיוחד לסוריה, ג'יימס ג'פרי, אמר בשבוע שעבר בבית הנבחרים, כי הממשל דרש מממשלת טורקיה תשובות לשאלות על פשעי מלחמה אפשריים שביצעו אנשיה ובעלי בריתה. ארבעה סנאטורים דרשו בשבוע שעבר משר החוץ, מייק פומפאו, למסור עד סוף השבוע הקרוב האם יש אמת בידיעות לפיהן טורקיה השתמשה בנשק כימי בעיר הגדול ראס א-דין. הם גם שאלו האם במתקפה הטורקית בסוריה נעשה שימוש בנשק אמריקני.
נכון לעכשיו, מציין טיים, החדשות הטובות ביותר למי שמקווים שגורמים בינלאומיים יתערבו בלחימה בסוריה, מגיעות מכיוון בלתי צפוי: מוסקבה. משרד ההגנה הרוסי הודיע בסוף השבוע, כי 300 שוטרים צבאיים נוספים נשלחו לאזור וכי 20 כלי רכב משורינים יוטסו אליהם. החדשות הרעות, העיר פקיד אמריקני, הוא שהללו הגיעו מצ'צ'ניה – האזור בו מדכאת רוסיה ביד ברזל את שאיפות העצמאות המקומיות. פקיד אחר אמר, כי הרוסים עדיפים על פני לא-כלום כמי שיחצצו בין הטורקים לכורדים.

תאריך:  29/10/19   |   עודכן:  29/10/19
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הטורקים מבצעים פשעי מלחמה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מועצת הביטחון לא מתכנסת לגנות?
אלישיב צ.  |  30/10/19 10:57
2
1914-ארמנים. 2019 - כורדים. ל"ת
מה יהיה?   |  30/10/19 15:23
3
הטורקים הרוצחים מלידה כבר
רוז"ה וולפוצלניק  |  30/10/19 19:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
בדליקה ביוני 2017 נספו 72 בני אדם    הדוח מצביע על כשלים מבניים של מכבי האש בלונדון, טעויות טרגיות בניהול האירוע וחוסר רגישות משווע של המפקדת
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס חושף את הצהרת הפתיחה שישמיע היום בבית הנבחרים לויטננט-קולונל אלכסנדר וינדמן, המופקד על ענייני אוקראינה במועצה לביטחון לאומי
איתמר לוין
הארגון ספג מהלומה קשה בתקופה קשה, ועלול לסבול מפיצולים ועזיבות. לצד זאת, מציין וושינגטון פוסט, דאעש דווקא עשוי לצאת מחוזק - אם המנהיג הבא יהיה יותר רציונלי ואולי אפילו ינסה לחדש את הקשר עם אל-קאעידה
איתמר לוין
האיחוד האירופי הודיע על דחיית הברקזיט בשלושה חודשים עם אפשרות יציאה מוקדמת - ואילו בפרלמנט הבריטי מסתמן רוב להקדמת הבחירות לתחילת חודש דצמבר, מדווחים גארדיאן ודיילי טלגרף
איתמר לוין
התמיכה הרפובליקנית בטראמפ נחלשת, גם בגלל סיבות שאינן קשורות לפרשה האוקראינית, אך מאחר שבוחריהם תומכים בנשיא - הם לא יצביעו נגדו, סבור טיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il