X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מעצרם המנהלי של שני אזרחים ירדנים החשודים בעבירות ביטחון הפך למשבר מדיני מתפתח בין ישראל לירדן. השב"כ כבר מיצה את החקירה ויש לשחרר את השניים ולגרשם לירדן כדי לעצור את הסלמת היחסים בין שתי המדינות
▪  ▪  ▪
הפגנה לשחרור היבא אל-לבדי [צילום: מחמוד איליאן/AP]

הסכם השלום בין ישראל לירדן מחזיק מעמד כבר 25 שנים אך באחרונה הגיעו יחסי ישראל-ירדן לשפל, ירדן החזירה השבוע את עזאם אלמג'אלי, השגריר שלה בישראל, להתייעצויות ושתי המדינות החליטו שלא לערוך אפילו אירוע מצומצם לציון התאריך ההיסטורי של חתימת הסכם השלום בגלל המתיחות.
לישראל יש גבול ארוך מאוד עם ירדן והשקט לאורכו נשמר, דבר חשוב מאוד לביטחונה של ישראל, אך שורה של בעיות מעיבות על חימום היחסים בין 2 המדינות ובראשן המבוי הסתום בערוץ הישראלי פלשתיני, החששות הירדנים מתוכנית "עסקת המאה" של טראמפ, סוגיית מתחם שער הרחמים בהר-הבית והמצב בהר-הבית באופן כללי. לכך יש להוסיף את הסוגיות הכלכליות, בגלל ההתנגדות העזה של גורמים משפיעים בירדן לקידום היחסים עם ישראל, מעדיפה ירדן לקדם את היחסים הכלכליים עם הרש"פ ולא עם ישראל.
דעת הקהל בירדן עוינת את ישראל בעידוד תנועת "האחים המוסלמים" והאיגודים המקצועיים המתנגדים לנורמליזציה בין 2 המדינות והמלך עבדאללה דחה כבר כמה פעמים בקשות של ראש הממשלה בנימין נתניהו להיפגש עמו כדי לנסות ולפתור את הנושאים העומדים על הפרק, זאת ועוד, בעקבות משבר המגנומטרים בהר-הבית לפני שנתיים, הידק המלך עבדאללה את שיתוף הפעולה והתיאום עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.
באחרונה ביקשה ירדן מישראל להפסיק את הסדר החכרת האדמות החקלאיות במובלעות בנהריים ובצופר, ההסדר יפוג ב-10 בנובמבר והירדנים דחו את בקשת ישראל להאריכו במספר חודשים כדי לנהל משא-ומתן מקיף על המשך העבודות של החקלאים הישראלים.
על-פי הסכם השלום, זכותה של ירדן להפסיק את ההחכרה של השטחים לישראל, אבל אין ספק שאם הדבר יקרה הוא יעכיר עוד יותר את היחסים בין שני המדינות. לכל התסבוכת הזו ביחסים בין ישראל לירדן נוספה סוגיית מעצרם בישראל של שני אזרחים ירדנים על-רקע ביטחוני. מדובר בעבד אלרחמן מרעי בן 29 והיבא אל-לבדי בת 32 העצורים בישראל במעצר מנהלי מאז חודש אוגוסט האחרון.
היבא אל-לבדי שובתת רעב כבר 36 ימים במחאה על מעצרה במהלכם פונתה כמה פעמים לטיפול רפואי בבית חולים, היא נעצרה בגשר אלנבי בדרך לחתונה של קרובת משפחתה בג'נין והשב"כ הישראלי חושד בה במגע עם סוכן זר וכי נפגשה עם פעילי חיזבאללה ו"משמרות המהפכה" האירניים במהלך שני ביקורים שערכה בביירות אשר ביקשו ממנה לגייס עבורם פעילים בשטחי הגדה. עבד אלרחמן מרעי חשוד בפעילות עוינת במסגרת ארגון חמאס.
ב-29 באוקטובר עצרו הירדנים אזרח ישראלי שחצה את הגבול, נמסר כי מדובר בישראלי, עולה מחבר העמים, שברח מהארץ בגלל שהוא דרוש לחקירת משטרה בעניין עבירות סמים. יש כבר גורמים בירדן הרוצים לנצל את מעצרו של האזרח הישראלי לעריכת עסקת חילופין עם ישראל, נראה כי הם מנסים לחקות את פרשת מעצר נעמה יששכר ברוסיה.
לא מדובר רק בשחרורם של עבד אלרחמן מרעי והיבא אל-לבדי שנעצרו באחרונה, בישראל עצורים 22 אסירים ירדנים בגלל עבירות ביטחון. נידאל א-טעני, יו"ר הוועדה לענייני חוץ בפרלמנט הירדני אמר כי "מבחינה פוליטית אי-אפשר לדבר על חילופי אסירים עם הכיבוש אבל ניתן להחזיק באזרח הישראלי כקלף מיקוח מול ישראל על-מנת לשחרר את 2 האסירים הירדנים".
העיתון "אלקודס אלערבי" דיווח ב-30 באוקטובר כי חבר הפרלמנט הירדני ח'ליל עטיה פנה לממשלת ירדן וביקש שלא לשחרר את העצור הישראלי אלא במסגרת בחילופי אסירים שיכללו את כל האסירים הירדנים בישראל. על-פי גורמים ירדנים, לפני כמה חודשים התנהל משא-ומתן חשאי בין ישראל לירדן על שחרורם של 6 מחבלים ירדנים העצורים בכלא הישראלי, העסקה כללה העברתם של המחבלים לבתי כלא בירדן שם ירצו את שארית עונשם, בתמורה היו אמורים להגיע ישראל וירדן להבנות על מתחם שער הרחמים בהר-הבית. אולם, העסקה לא יצאה אל הפועל בגלל התנגדות ישראל לשחרר את רב המחבלים עבדאללה ברגותי שהינו אזרח ירדני.
ברגותי, מראשי הזרוע הצבאית של חמאס, שפוט בישראל ל-67 מאסרי עולם על רצח 67 אזרחים ישראלים בשורה של פיגועי תופת באינתיפאדה השנייה. המתיחות ביחסי ישראל-ירדן, איננה לטובתה של ישראל ואיננה משרתת את צרכיה האסטרטגיים, לכן היא צריכה ליזום מהלך שיפיג את המתיחות נוכחית.
פתרון המשבר נעוץ בגורלם של 2 האסירים הירדנים שעצורים במעצר מנהלי, מכיוון שלא הוגש נגדם כתב אישום על עבירות ביטחוניות יש לגרשם לאלתר לירדן כמחווה של רצון טוב להרגעת היחסים בין שתי המדינות.
ישראל צריכה לנהל את המגעים לשחרורם בשקט ומאחורי הקלעים וגם לגבות מירדן את המחיר על המחווה הזו במסגרת ההבנות הביטחוניות בין שתי המדינות. ראש הממשלה בנימין נתניהו צריך לשגר לירדן את ראש השב"כ נדב ארגמן, שכבר יצא בעבר לעמאן והשיג פתרון לבעיית המאבטח בשגרירות הישראלית בעמאן שירה למוות ב-2 ירדנים לאחר שהותקף על-ידי אחד מהם.
משבר שני הירדנים העצורים מנהלית הפך למשבר מדיני מתפתח וישראל צריכה ליזום את עצירתו וניטרולו, לא צריך להיות רק צודק אלא גם חכם, היא רק תפסיד אם המשבר ימשך. אין ספק שהשב"כ הישראלי צודק בפעולת המעצר, הביטחון של אזרחי ישראל הוא החשוב, החקירה של 2 הירדנים הסתיימה ולא הוגש נגדם כתב אישום, אסור לאפשר להיבא אל-לבדי השובתת רעב להפוך לגיבורה פלשתינית-ירדנית בסגנון עהד אלתמימי, השב"כ מיצה את החקירה ועכשיו יש לשחררם ולגרשם חזרה לירדן כדי שלא להעצים את המשבר המדיני.

תאריך:  31/10/2019   |   עודכן:  31/10/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
עידן יוסף
במקביל הודיעה ירדן כי תפסה אזרח ישראלי, שהסתנן בצורה לא חוקית לשטחי הממלכה באזורה הצפוני
איציק וולף
כמה מנציגויות ישראל בחו"ל נמצאות בכוננות ביטחונית מחשש לפעילות אירנית עוינת    צה"ל וחיל-האוויר ביצעו לאחרונה שורת התאמות במערך ההגנה האווירית של ישראל לנוכח החשש מפני פריסה נרחבת של טילים אירניים במזרח התיכון - כולל בתימן
יוני בן-מנחם
הפגנות הענק בלבנון חושפות כי חל כרסום במעמד ארגון חיזבאללה ותנועת "אמל" השיעית וכי גם במעוזי השיעים במדינה רואים בהם חלק מתופעת השחיתות. ההצהרות והאזהרות של ממשלת לבנון וחיזבאללה לא הצליחו עד כה לעצור את ההפגנות והחשש גובר כי חסן נסראללה יוציא בהוראת אירן את אנשיו לרחובות להתעמת עם המפגינים
יוני בן-מנחם
המשבר בלבנון נמשך ומאיים גם על ארגון חיזבאללה שהציבור הלבנוני מאשים את בכיריו בשחיתות. ישראל עשויה להרוויח מהמשבר בכל מה שקשור למלחמתה בהתבססות הצבאית של אירן בסוריה אך עליה להיזהר מטעויות שינוצלו נגדה כבומרנג
עידן יוסף
בממשל בוושינגטון מאשימים כי ההדלפות מצד גורמים בישראל על השתתפותה בכוח ההגנה במפרץ הפרסי פגעו בגיוס מדינות לכוח    בממשל טוענים שהדיווחים שישראל תשתתף בכוח מאפשרים לאירן לחבל במהלך
רשימות נוספות
ישראל יוזמת ההסכם אי-לוחמה עם מדינות המפרץ  /  עידן יוסף
נסראללה מאיים: ניכנס לפלשתין הכבושה  /  איציק וולף
18 הרוגים בתקיפה במזרח סוריה  /  איציק וולף
רוסיה רוצה תמורה  /  מיקי אהרונסון
שימו לב לטילים בתימן  /  ד"ר עוזי רובין
טרור מילולי  /  יוסי אחימאיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il