X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
איזה הגיון פוליטי יש לאדם שמסרב לממשלה שבה הוא יהיה מלך, ודורש בתוקף ממשלה שבה לא יהיה בו צורך? הפלונטר הפוליטי, ההגיון של ליברמן, והקשר של כל זה - לבת שלי
▪  ▪  ▪
ליברמן. ילדותי [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

משילות נוסח ליברמן
נראה שאין פתרון לפלונטר הפוליטי הנוכחי, כל עוד אין צד שמוכן להתאבד. החלום של "כחול לבן" לראות את הליכוד מתנתק משותפיו הטבעיים, הוא בלתי אפשרי עבור הליכוד עצמו, שבלי שותפיו עלול למצוא עצמו שנים רבות באופוזיציה. כחול-לבן, אם תשב עם "הסמוטריצ'ים", תחל תהליך שבסופו התאגיד המוזר הזה, שגם כך קשה לשמור אותו בחתיכה אחת - יתפרק לגורמים.
לפיד לא יישב עם החרדים בתנאים שלהם, מרצ לא תשב עם מירי רגב ומיקי זוהר, הרב פרץ לא יישב עם ערבים, הערבים לא יישבו עם אף אחד, הפרץ האחר לא יישב עם נתניהו... כולם כלואים בהבטחות הבחירות הלגיטימיות שלהם, ואם לא יימצא זה שיגיד שהוא מקריב את המשך דרכו הפוליטית למען הקמת ממשלה (כמו שאולי אבי גבאי היה צריך לעשות בסבב א') - סבב ג' הוא בלתי נמנע.
מי שגרם לכל הסמתוכה הזאת, הוא דווקא זה שלא מזמן דאג להעלאת אחוז החסימה והסביר זאת בדאגתו ל"משילות". גם הצטרפותו אל הליכוד לרשימה אחת נעשתה מאותה דאגה ממש, שהרי מדובר באדם שהיציבות השלטונית חשובה לו מאוד. אלא שכעת, כהן המשילות, דווקא הוא זה שההחליט להוציא עצמו ממפת הגושים, ולהותיר את שני הגושים בלי יכולת להגיע ל-61 חברי כנסת. זה שאתמול הטיף לכולם על משילות - הוא אבי אבות הבלגאן וחוסר המשילות, והסבריו לכך הם לא פחות ממביכים. כעת, כשהכל עוסקים בשאלה מה רוצה ליברמן, ומה ההגיון המנחה אותו, נדמה לי שאני יודע את התשובה.
ההגיון של ליברמן, והקשר לבת שלי
קצת מביך לשמוע את דובריו האומללים של ליברמן באמצעי התקשורת, כשהם מנסים להסביר דבר שהם עצמם לא מבינים. "אנחנו קוראים לממשלת אחדות", הם חוזרים ואומרים, אבל קורסים בשאלה הבאה אחריה. האם אין לכם תוכנית חלופית? "רוצים ממשלת אחדות". ואם זה לא מתאפשר - אין אלטרנטיבה? אין נכונות להתפשר עם המציאות? "רוצים ממשלת אחדות". ואם כל הנסיונות עלו בתהו, אתם מעדיפים בחירות על ממשלה צרה? "ממשלת אחדות".
לליברמן, נוח שמישהו אחר מנסה להסביר אותו, הדבר יוצר תחושה שיש איזה סוד עליון שרק גאון אחד ומיוחד מבין. במקרים הבודדים שהוא מתראיין בעצמו, תשובותיו עמומות וקלישאתיות, ודיבורו הכבד והאיטי מייצר תחושה של אדם חכם שרואה את מה שאין איש רואה מלבדו. אלא שהמשחק של ליברמן הוא לא חידת הגיון, אלא שעשועון נונסנס, שהמטרה שלו היא רק להיראות מתוחכם, ולהצליח לעבוד על כולם. הרי פוליטיקה היא תחום יצירתי, וכל התבצרות מאחורי חלום בלתי אפשרי - היא מנוגדת לאומנות הפוליטית האמיתית, שיודעת בתושיה, ולא בכוח, למצוא את נקודות המפגש וההסכמה ולפתור מחלוקות ופערים.
אבל מאחורי ההתעקשות הילדותית הזאת של ליברמן, שלא להצטרף לממשלה צרה כלשהי, לא עומדת השנאה לנתניהו, לא הרצון ליציבות שלטונית, גם לא אידיאולוגיה נשגבת, שהרי ידוע כבר שנים שליברמן משוחרר מאידיאולוגיות. מאחורי העיקשות של ליברמן לא עומד הפחד מחרדים, או מערבים, או ממושחתים, או מתיק הביטחון, גם לא הרצון בתיק כזה או אחר ואפילו לא רצונו ברוטציה על תפקיד ראש הממשלה.
בהתעקשות ילדותית לא חייב להיות הגיון, כמעט תמיד אין אסטרטגיה, ויש להניח שגם ליברמן עצמו פשוט נסחף אחר הרעיון של עצמו, שכבר לא ברור לאיש, גם לא לליברמן עצמו, מדוע נולד ולאן הוא מוביל. הגיון חיפשנו? הרי ברור שאין כזה: איזה הגיון יכול לגרום לאיש פוליטי להתעקש על רעיון לא ישים, ולבטל כל אפשרות לרעיון שניתן לבצע בקלות? ויותר מכך: איזה הגיון יש לאיש פוליטי שמסרב לממשלה שבה הוא יהיה מלך, ודורש בתוקף ממשלה שבה לא יהיה בו צורך?
השבוע כשטיילתי עם בתי בת השלוש, הגיע הזמן להיפרד מחברתה. בתי, למרות כל ההפצרות, סירבה בתוקף להיפרד, ורק אחרי שהחברה הלכה, החלה לבכות שהיא לא הספיקה לומר "ביי-ביי". מה ההגיון? אין הגיון! סרבנות מיותרת, עיקשות חסרת רעיון, מלווה בבכי בלתי נמנע. מוזר ומדהים לגלות, שמה שמרכיב ומפיל ממשלות, מה שחורץ דינן של מפלגות וקואליציות - לא רחוק מהרבה ממה שגורם לילדה בת שלוש לרקוע ברגליה ולפרוץ בבכי באמצע הרחוב.

הכותב הוא מנהל קמפיינים פוליטיים, עורך האתר "המדריך למועמד הפוליטי" www.moamad.com.
תאריך:  07/11/2019   |   עודכן:  07/11/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מה ליברמן באמת רוצה
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
}}}קואליציה בלי דתיים וחרדים
להציל ישראל מטפיל  |  7/11/19 22:38
2
ליברמן נסחט
אבי כהן  |  7/11/19 23:22
3
ליברמן מפחד מהפרקליטות
אהרון שחר  |  8/11/19 19:09
4
אם נמתין בסבלנות נדע
הבוחר  |  9/11/19 13:30
5
מה שליברמן קיבל מנתניהו בשום
קואליציה לא היה  |  10/11/19 07:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2019 (ב)
זוהר בן-אשר
לגנץ נותרו ימים ספורים בלבד כדי לנסות ולהרכיב ממשלה    ברור לכולם, כולל לו עצמו, שתוחלת החיים של כל ממשלה שהוא יצליח להקים תהייה קצרה ואולי בגלל זה הוא ממשיך לנסות ולהקים ממשלה עם הליכוד
יוסף אליעז
בחירות ישירות לראשות הממשלה - לעניין הצעתו של אריה דרעי    שינוי משטר אינו נושא לדיון קצרצר ולהחלטה חפוזה, ובוודאי לא כיום
עמוס גלבוע
אין כאן שום גזענות    יש כאן נושאים לאומיים וביטחוניים שאינם קיימים כלל וכלל בממשלת מיעוט בדמוקרטיות של המערב    היש מדינה שמרכיב התמיכה החיצוני בממשלת המיעוט לא מכיר בזכות קיומה?
עידן יוסף
אלקין בפתח פגישת המו"מ עם כחול לבן: "מו"מ כזה עוד לא פגשתי. מקווה שבסופו של דבר נפלה הכרעה בכחול לבן וישנה הבנה שממשלת אחדות לפי מתווה הנשיא היא הפתרון היחיד"    לוין: הישיבות עד עכשיו היו עקרות לחלוטין"
מרדכי ליפמן
בלהט המאבק הפוליטי נשכחה העובדה כי ימי כהונתו של נתניהו כראש ממשלה הם השקטים ביותר להם זכתה ישראל מעולם    הם היו שקטים עוד יותר, אילולי היינו, אנו היום, אנוסים לשלם את חשבון ההינתקות הנואלת של שרון מעזה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il