X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אנחנו כחברה ובעיקר חיילנו, נמצאים במצב בלתי אפשרי הכופה עלינו אמביוולנציה נוספת: הזכות הבסיסית להגן על עצמינו, למול השאיפה שלא לפגוע בחפים מפשע
▪  ▪  ▪
"חגורה שחורה" [צילום: נאסר אישייה/פלאש 90]

רקמת הערכים של העם היושב בציון, לפחות בכל הנוגע לסכסוך הישראלי-פלשתיני, אמביוולנטית. הרבדים השוררים בין צמד המילים "הגנה עצמית" מקשים עלינו להביא את עצמנו לבצע הסברה נאותה.
אנחנו חיים בחברה אמביוולנטית קרועת ערכים. הצבא שלנו, המשקף את העם, הוא צבא אמביוולנטי. מצד אחד לוחם ומגן, כתפקידו המיועד, מצד שני שולט על אוכלוסייה אזרחית ומעצם כך חוטא לייעודו; צבא ההגנה לישראל מעולם לא היה אמור להיות צבא השליטה על עם אחר. חייל הנשלח לשמור עלינו לא אמור להוות נגזרת ישות פוליטית-מדינית שתפקידה לנהל חיי אזרחים. ככלל, צבא, תיאורטית, אמור להילחם בצבא. כשהוא נלחם בלא-מדינה ובארגוני גרילה נוצרת מורכבות בעייתית.
כאן אנחנו כחברה ובעיקר חיילנו, נמצאים במצב בלתי אפשרי הכופה עלינו אמביוולנציה נוספת: הזכות הבסיסית להגן על עצמינו, למול השאיפה שלא לפגוע בחפים מפשע. אמביוולנציה, כיוון שארגוני הטרור משתמשים באזרחיהם כמגן אנושי. טוהר הנשק מציע לנו מוסר מלחמתי ושמירה על צלם אנוש. אם נחפש עוד צבא אחר בעולם עם מוסר הדומה לשל צה"ל - כנראה שלא נמצא; נכפה עליו לשלוט על האחר, תוך דאגה שאין כדוגמתה ששיני החפים מפשע לא תקהינה מהבוסר אשר אוכלים שופכי דמינו החיים בקרבם.
"חגורה שחורה" טומנת בחובה את גילום הרעיון הכירורגי: פגיעה אך ורק בג'יהאד האיסלאמי ולא בחמאס, כמו גם הניסיון לחסל רק מרצחים ולא אזרחים פשוטים, ככל שניתן. ההימנעות מפגיעה בחמאס עד לכדי כמעט שמירה עליו, על-מנת שהמצב העדין לא יתלקח וחמאס לא יצטרף לג'יהאד, דומה לניסיונותינו המרים לא להפיל שערה מראשם של האזרחים העזתים: לא מהפן המוסרי (במקרה הזה), כי אם מהפן בו אנו מקווים שהאוכלוסייה האזרחית לא תתגייס לשורות חמאס והפלגים הקיצוניים. יתרה מכך, כמו שייחלנו שהחמאס יכפה מרותו על הג'יהאד וישקיט אותו, כך אנו מבקשים בינינו לבין עצמנו שהאוכלוסייה האזרחית תיפרע ממנהיגיה המשיטים אותה לאבדון.
אינטרסים חופפים
אם רק היה בכוחנו לשווק את האמביוולנטיות הזאת לעולם בזירה הבינלאומית, את כפייתה עלינו, בדרך לא תוקפנית אך תקיפה, לא צדקנית אלא צודקת, לא מתחנפת כי אם רגועה, לא גאוותנית וכן בטוחה בעצמה. זה כמעט בלתי אפשרי מבלי שבו-זמנית נמכור לעולם את רצוננו ליישם את האינטרס הברור שלנו לשמירת הרוב היהודי-דמוקרטי במדינה. וזה לא יכול להתקיים ללא מרכיב חשוב וחיוני מאין כמוהו - ניסיון כנה ואמיתי להידברות עם הצד השני. כמו שזה נראה כרגע, הפלשתינים בכל מקרה לא יישאו וייתנו איתנו, וגם אם יבינו שיהיו מחויבים לשחק את המשחק - לא מן הנמנע שהצופים מבחוץ יבינו שהם רואים הצגה.
כך או כך, האפקט ההסברתי שינבע מכך ישפיע לאין שיעור על הישמעות וקבלת כנותנו בדבר הזכות להגנה עצמית ודרישתה. כמובן שאי שם שוכן הסיכוי שהפלשתינים יבואו בנפש חפצה לשחק איתנו בארגז החול. במקרה כזה נשיג גם את האפקט ההסברתי וגם סיכוי קלוש להיפרדות מהם. מה יקרה אם אחרי ההיפרדות הסכסוך יימשך? או אז, אחרי שכבר נענו לדרישתם החתומה, כבר תיווצר ההיתכנות ללגיטימיות מבצעית ללא הצורך בהסברה.
ומילה לסיום: "שלום עכשיו" חוטאים למטרותיהם. האינטרסים שלנו חופפים. שמירת ישראל יהודית ודמוקרטית. אצלם הדגש פחות על יהודית, אך היא נגזרת דה פקטו מהיפרדות; היינו הך שלום. פעולותיהם בזירה הבינלאומית יוצרות כאן אנטגוניזם כלפיהם, ובעולם אנטגוניזם כלפינו. למה שלא, למשל, שומו שמיים, יפנו את המשאבים הרבים שלהם כדי לשנות את החברה הישראלית מתוכה? אולי יואילו בטובם לשחק לפי הכללים? אולי, ורק אולי, מישהו כאן, אלוהים אדירים, באמת יקשיב להם. מה אז הם יעשו. יפסיקו להיות צדקניים ולבקש תרומות מחו"ל?
ואולי יהיה זה עדיף להם וגם לנו מאשר להבאיש אותנו בעולם רק בשביל בצע כסף ומחיאות כפיים. כי האנטגוניזם שמתחולל פה כלפי דרכם יוצר אנטגוניזם לדעותיהם - דעות שאין להם מונופול עליהן, דעות ששייכות גם לנו - והאנטגוניזם של העולם כלפינו יוצר גם מכשול למטרה הסופית שלהם ושלנו, בהנחה שמטרה זו זה מה שמעניין אותם באמת ולא רק כבוד. למעשה ציונים המעוניינים בשלום, לפחות בחלקנו, תורמים הסברתית למען מטרה זו בהרבה יותר ממתק השפתיים של "שלום עכשיו".

תאריך:  18/11/2019   |   עודכן:  18/11/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על אמביוולנציה והסברה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
שלום עכשיו? הונאה עכשיו
עובד 1  |  18/11/19 22:01
2
מה זה "אמביוולנציה"?
סיני  |  21/11/19 09:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
שאול מנשה
לא ידענו לנצל את ההזדמנות להחזיר את גוש-עציון    ההזדמנות הייתה אחרי 6 הימים, כשהעולם הערבי היה בשוק מוחלט
יוני בן-מנחם
על-פי גורמים ברצועת עזה, לחיסולו של המחבל בהאא' אבו אלעטא במיטתו הייתה השפעה חשובה ומנהיגי החמאס והג'יהאד האיסלאמי חוששים כי יותקפו בבתיהם ע"י ישראל. ישראל צריכה לאמץ את שיטת הפגיעה בבתיהם של ראשי הטרור, מדובר במטרות לגיטימיות וניתן לבצע אותה מרחוק ללא סיכון חיי אדם
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - מורשת רבין, שופטים, בעד חיסולים וקשוט עצמך תחילה    שבת שלום ושבת שלווה
איתן קלינסקי
אין ספק שהסיפור בפרק כ"ב בפרשת "וירא" - סיפור "עקידת יצחק" הוא סיפור מכונן, שעיצב את התודעה היהודית של התמסרות טוטאלית לאל
מירב ארד
בתקיפה נהרגו שמונה בני משפחה אחת    צה"ל: "תכנון התקיפה נעשה בהתאם להוראות המחייבות, מתחקרים את האירוע. מצרים על כל פגיעה באזרחים בלתי מעורבים"
רשימות נוספות
"ישראל לא התחייבה לכלום"  /  מירב ארד
כבישים בדרום נפתחו לתנועה  /  מירב ארד
קק"ל נגד מלכ"ר פלשתיני בארה"ב  /  איתמר לוין
סיכום ביניים, עזה: ביטחון, פוליטיקה  /  דן מרגלית
יורדים למקלטים   /  ארי בוסל
סבב של הפסקת אש  /  אברהם בנמלך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il