אנדרו ניקול - "לעולם אל תבלבל בין צדק לבין חוק. לעולם אל תבלבל בין הטוב לבין הצודק. לעולם אל תניח שהצודק חייב להיות גם הטוב". נתניהו בנאומו פונה אל אזרחי ישראל ואומר "כל אחד מכם מכיר את התחושה כשנעשה לך עוול נוראי ואתה עומד מולו כמעט חסר אונים". המשפט המצמרר הזה נוגע כמעט בכל מי שצפה בנאומו. נוגע בכל מי שעיניו בראשו, וראשו עדיין צלול. נתניהו הוא איש חזק.
אחד המנהיגים הכי חזקים שנבחרו אי-פעם להנהיג את מדינת ישראל. גם יריביו המרים ביותר מכירים באיכויות הנדירות של נתניהו כמנהיג. בעוד כל צבועי הארץ מרכינים את ראשם (למראית עין בלבד) לשמע הבשורה מפיו של מנדלבליט, גבה ליבם, הם כובשים את יצרם באיפוק מאולץ ובקבוקי השמפניה נפתחים בדירות המסתור של חורשי רעתו בחסות העלטה המשתלטת על ארצנו הדועכת לאיטה.
שנים של הכפשות, רדיפה תקשורתית בלתי פוסקת, הדלפות משחירות, כשלים בהתנהלות כל מערכות הצדק והאכיפה, פרקליטות רשלנית וחקירות מרושעות אשר מתנקזות אל הרגע הזה בו מנדלבליט מודיע על החלטתו. תהליך מקולקל ומעוות שלא ניתן לחזור ממנו, כבר לפני שבועות ספורים כתבתי שאני לא רואה סיכוי להתרחשות אחרת, זה היה צפוי כל כך.
בתורת הקבלה קיים רעיון הנקרא "תיקון". זהו מושג רחב המתייחס אל היבטים רבים והוא מהווה תנאי לקיומו של עולם מתוקן, תיקון הנפש, תיקון המידות... במשמעות הרוחנית העמוקה של המושג מתייחסים אל תיקון כדרך לתקן את הרוחני או הפיזי על-ידי פעולה שפועל האדם בעולם או תפילה ייחודית המורכבת מצירופי אותיות ומילים הנושאות שמות קודש ואנרגיה אלוקית.
שיעור חשוב
על-מנת להמחיש זאת דמיינו כד שהתנפץ. חלקי הכד מפוזרים לכל עבר, ניתן לאסוף את השברים להדביקם בסדר הנכון ולתקן את הכד המנופץ, אך לעולם הכד לא יחזור להיות שלם יותר. הוא מתוקן, אך לא שלם. לתפישת תורת הקבלה יש הבדל עצום בין שני המצבים, ולכן הזוהר מזהיר את האדם לבל יקלקל או ישחית וינסה לשמור על חלקי נשמתו הטהורים בשלמות. נראה כי מנדלבליט פספס את השיעור החשוב הזה.
אני לא רוצה להתייחס כרגע לשאלת חפותו של נתניהו, אני רק מבקש להתייחס אל הקלקולים שליוו את התהליך עצמו. בנאומו נתניהו מעלה חלק קטן מהכשלים שפגמו בתהליך ומעלה שאלות קשות שאמורות להטריד את מנוחתם של מובילי ומקבלי ההחלטות בעניינו. יש לי את התחושה ש
שי ניצן,
מירב בן-ארי ו
אביחי מנדלבליט ישנים הלילה את שנתם הטרופה.
השניים הראשונים, בגלל כמויות השמפניה והאלכוהול שזורם בדמם, האחרון בגלל החלטתו "בלב כבד, אך בלב שלם". ליותר מחצי מדינה אין עניין ציבורי בהרשעתו של נתניהו, גם אם נתניהו פעל מחוץ לנורמות מקובלות של נציג ציבור, ביבי הוא לא אדם מושחת. קלקלתם לנו מנהיג שיכול היה לשנות כאן מציאות. אתם מביאים איתכם רוח חדשה של רפיון וקרע, שבר ופגם, אתם חלשים ומחלישים, אין בכם את הרוח הנדרשת כדי לתקן דבר בעולם, אתם חבורת שברים שלא ניתן לאחות, ככל הנראה אתם סובלים מהפרעת אישיות נרקיסיסטית מורכבת, אתם הכי אוהבים את עצמכם שנואים.
התקשורת סקרה את נתניהו לשלילה מכף רגל ועד ראש (תריצו גוגל), השחרתם את נשמתו ועל זה איש לא יפצה אותו, אז על סיקור חיובי אתם מבקשים לחייב אותו ולשלוח אותו אל בית האסורים? שוחד? כן. שיחדתם את דעתם של המונים לחשוב שביבי הוא אבי אבות הטומאה.
ישראל מקלקלת
אין במקרה של נתניהו לא צדק, לא טוב, ובטח שלא חוק (סיקור חיובי כשוחד). יש כאן מהלך דורסני של הדמוקרטיה ורצון העם. אני יכול לדמיין את שי ניצן שוטח טיעוניו בפני מנדלבליט - אם נתניהו לא הולך למשפט היום, מחר כל פושע יטען שהוא נתניהו. האמת נכון, מסוכן מאוד ולכן תהליכים משפטיים מורכבים צריכים להישמר בקפדנות ולא לצאת אל התקשורת כמו נזלת מאף דולף, קלקלתם.
ישראל גם ככה קרועה בין מחנות. זהו קרע פוליטי עמוק. בחוסר אחריות משווע ייתכן שאתם גם גוררים את ישראל אל מאבק תרבותי עמוק שייגמר באסון. קלקלתם. נראה כי ישראל פסקה מלהיות דמוקרטיה וצועדת בצעדי ענק לכיוונה של דמוקרטיה אליטרית, רצון העם מאבד מחשיבותו וקבוצות שונות של בעלי אינטרסים ואליטות מכתיבות לכולנו את סדר היום הציבורי.
צריך לדייק את הכותרת - זו לא "מדינת ישראל נגד נתניהו", אפילו לא חצי מדינת ישראל נגד נתניהו. ישראל מקולקלת, שבורה, פגומה, חצויה, הכי קל זה להאשים את נתניהו, להפיל עליו את כל התיק התפור ולהתקדם באין מפריע להפיכת השלטון. במקרה של נתניהו מנדלבליט היה צריך להבין לעומק את משמעות החלטתו ואת המחלוקת שתתעורר בעקבותיה.
גם בהנחה שהצדק איתו יש החלטה צודקת ויש החלטה טובה, במשפט העברי הקדום קיימים דיונים שלמים המתייחסים לנקודת הזמן והמצב ביחס להכרעת הדין וקבלת החלטות. במיוחד בתיקי נתניהו מדובר לדעת רבים וטובים מעולם המשפט בתיקים מורכבים ולא חד-משמעיים. את החלטתו של מנדלבליט כבר אי-אפשר לתקן, את נתניהו הם כבר מזמן רוצים לקלקל, ואותנו? אנחנו נחליט, וימים יגידו.