X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
תושבים בעיר הדרומית משהאר, אחד ממוקדי המהומות הבולטים, מספרים על הטבח שביצעו משמרות המהפכה העיצומים האמריקניים הוציאו את האירנים לרחובות
▪  ▪  ▪
בניין שהוצת בטהרן [צילום: איברהים נורוזי, AP]

אירן חווה את גל המהומות הקשה ביותר מאז המהפכה לפני 40 שנה, כאשר מאות בני אדם נהרגו בתגובתה האלימה של הממשלה להפגנות. הן החלו לפני שבועיים, במחאה על זינוק של 50% במחירי הבנזין, ותוך 72 שעות יצאו מפגינים זועמים לרחובות ברחבי המדינה, בדרישה להחליף את המשטר. לשם השוואה: בגל המהומות הגדול הקודם, בשנת 2009, נהרגו 72 בני אדם במשך עשרה חודשים.
ניו-יורק טיימס מסביר, כי המהומות הנוכחיות משקפות גם את המצב הכלכלי הקשה של אירן, הקורסת תחת העיצומים המחודשים שהטיל עליה הנשיא דונלד טראמפ. העלאת מחירי הבנזין – עליה נמסר באישון לילה – באה כאשר אירן נאבקת לסגור את הגרעון העצום בתקציבה, שנוצר כתוצאה מהאמברגו הכמעט-מוחלט על ייצוא נפט. המהומות מתמקדות בשכונות העוני – מוקדי התמיכה המסורתיים של המשטר המוסלמי.
רבים מן המפגינים מפנים את זעמם לעבר המנהיג העליון, עלי חמנאי, אשר מצידו מגדיר את ההפגנות כמזימה שרקמו אויבי המדינה בתוכה ומחוצה לה. ואילו איש האופוזיציה חוסיין מוסאווי, הנתון במעצר בית מאז 2011 וכמעט שאינו מתבטא בפומבי, האשים את חמנאי בהרג המפגינים והשווה זאת לטבח הידוע לשמצה של משטר השאה ב-1978 – אשר הוביל לנפילתו.
גם הנתונים הרשמיים – שוודאי מוטים כלפי מטה – משקפים את היקף המהומות: ניזוקו בהן 731 סניפי בנקים, 140 שטחים ציבוריים, תשעה מרכזים דתיים, 70 תחנות דלק, 307 כלי רכב, 183 ניידות משטרה, 1,076 אופנועים ו-34 אמבולנסים. ההפגנות האלימות ביותר התחוללו בעיר משהאר שבדרום המדינה, בה מתגוררים 120,000 בני אדם – אזור בעל רוב ערבי ומסורת ארוכה של התנגדות למשטר. בעיר זו נמצאת תעשיית הפטרוכימיה הגדולה ביותר באירן והיא השער לנמל בנדר-אימאם רב-החשיבות.
שישה מתושבי משהאר סיפרו לניו-יורק טיימס, כי משמרות המהפכה הכניסו לעיר כוחות ניכרים ב-18 בנובמבר כדי למחוץ את המפגינים. הללו הצליחו לשלוט במשך שלושה ימים בעיר ובפרבריה, וחסמו את הכביש הראשי אליה ואל מפעלי הפטרוכימיה. המשטרה המקומית לא הצליחה לפזר אותם, ואזי הוזעקו משמרות המהפכה. כאשר הגיעו המשמרות לשכונת שחראק-צ'מראן, המאוכלסת בערבים מהשכבות החלשות, הם פתחו מיד באש ללא אזהרה על עשרות מפגינים שחסמו את הצומת והרגו כמה מהם. אחד המפגינים, שהיה חמוש בתת-מקלע קלצ'ניקוב, השיב אש; המשמרות ירו ללא אבחנה והרגו 100 בני אדם, טוענים העדים.
אחד המפגינים, מובטל בן 24 ובעל תואר אקדמי בכימיה, סיפר, כי חברו הטוב ביותר ובן-דודו נהרגו מאש המשמרות שכוונה אל חזותיהם. גופותיהם הוחזרו למשפחותיהם לאחר חמישה ימים, ורק לאחר שהללו התחייבו בכתב שלא לקיים הלוויות או אזכרות ושלא להתראיין לתקשורת. מפגין אחר העיד, כי הוא עצמו נורה בצלעותיו.
אחות שטיפלה בפצועים בבית החולים המקומי מסרה לטיימס, כי רובם סבלו מפצעי ירייה בראש ובחזה. לדבריה, בבית החולים שרר תוהו ובוהו, והפצועים הובאו לשם בידי בני משפחותיהם – שחלקם הותירו אותם בפתח בית החולים והסתלקו, מחשש שייעצרו. אנשי ביטחון שהוצבו במקום עצרו חלק מן המפגינים הפצועים לאחר שמצבם התייצב. עדויות אלו מלמדות, כי המשמרות ירו מלכתחילה במטרה להרוג, ולא רק כדי להרתיע את המפגינים או לפזר אותם. מספר ההרוגים בעיר נאמד ב-130.
שבוע לאחר המהומות, ברגע נדיר של ביקורת פומבית על המשטר, צעק נציג משהאר בפרלמנט, מוחמד גולמוראדי: "מה אתם עשיתם שהמשטר של השאה לא עשה?". הוא דיבר במליאת הפרלמנט ודבריו שודרו בטלוויזיה הממלכתית. דבריו הובילו לחילופי צעקות בינו לבין חברי פרלמנט אחר, שאחד מהם אף תפס את גולמוראדי בגרונו.
עשרות בני אדם נהרגו בערים אחרות, ובהן שיראז ושחריאר, כאשר כוחות הביטחון ירו אש חיה על מפגינים בלתי חמושים – מצטט הטיימס ארגוני זכויות אדם ועדי ראייה. פרשנים פוליטיים אומרים, כי המהומות הן מכה קשה לנשיא חסן רוחאני, הנחשב למתון-יחסית בקנה מידה אירני, ועלולות להביא להתחזקותם של הסופר-קיצוניים בבחירות לפרלמנט ולנשיאות בעוד שנתיים.

תאריך:  03/12/19   |   עודכן:  03/12/19
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
דורון יצחקוב
עליית מחירי הדלק באירן הובילה למחאות רחבות היקף שגבו קורבנות ניכרים. אירנים רבים תולים את האשמה למצבם הכלכלי בשליטיהם, המעדיפים לקדם מדיניות חוץ התפשטותית על חשבון רווחת נתיניהם. בדומה לעבר נתקלה המחאה בתבנית שפיתח הממסד הביטחוני להתמודדות עם הפגנות, המיושמת אף במדינות אחרות הנתונות להשפעתה של טהרן
עידן יוסף
בכירים אירנים דנו באפשרות לתקוף בסיס צבאי אמריקני, אך החליטו שלא לעשות זאת כדי להימנע ממלחמה עם ארה"ב    מפקד משמרות המהפכה אמר כי ארה"ב, ישראל וסעודיה יושמדו אם "יחצו את הקווים האדומים של טהרן"
אילן ריס
רק שיפור מצבנו האסטרטגי בגזרה האירנית ובגזרה הלבנונית בסיום המלחמה יוכל לפצות במידה הראויה על מחיר הקורבנות והנזקים החומריים שיגרמו לנו האירנים ישירות ודרך שליחים
מירב ארד
הרשויות באירן עיכבו את הפקחית לאחר שעלה חשש שהיא נשואת "חומר חשוד"    מדובר בתקרית ראשונה מסוגה מאז החתימה על הסכם הגרעין
מירב ארד
הדגיש: "הגיע הזמן להגביר את הלחץ על אירן"    ראש צוות הפקחים של סבא"א דיווח כי אירן מסרבת לשתף פעולה עם הפקחים של הארגון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il