X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אין בהן דרישה לדמוקרטיה, יש בהן דרישה לאומית לריבונות המדינה וביקורת וצעדים נגד האירנים ושליחיהם. זהו אתגר לרצון ולצעדים האירניים להגמוניה בסהר הפורה. לכן, סביר שאירן תגיב בתקיפות
▪  ▪  ▪
הפגנות עירק [צילום: האדי מיזבאן, AP]

בואו נעזוב לרגע את 333 העדים (שיא עולמי?) ואת תיאטרון הנפל להרכיב ממשלת אחדות, ונפנה מבט למתרחש באזורנו. ישנן הפגנות ומהומות דמים בלבנון, עירק ואירן. זאת לאחר שבמהלך השנה החולפת היינו עדים להפגנות במצרים, סודן, ואלג'יריה. ההפגנות הנוכחיות נמשכות כבר שבועות רבים ללא הפסקה ויש בהן משהו ייחודי המבדיל אותן מהפגנות ומהטלטלה שעבר העולם הערבי מאז 2011, במה שכונה במערב "האביב הערבי".
המשותף לכל ההפגנות שעבר העולם הערבי מאז 2011 ועד עכשיו, הוא המצב הכלכלי הגרוע, אבטלה גבוהה, בעיקר של צעירים, יוקר מחייה ואולי מעל לכל: שחיתות וריקבון של המשטרים. אבל, בהפגנות העבר, לצד המחאה הכלכלית, בלטו הקריאות האידיאולוגיות: דרישה לדמוקרטיה של המשטר במדינה, ולזכויות אדם, או דווקא הקריאה ש"האיסלאם הוא הפתרון". ואכן הטלטלה שהחלה ב2011 הביאה לשלטון במצרים, בדרך דמוקרטית לכאורה, את "האחים המוסלמים", והוציאה לאוויר העולם את האיסלאם הקיצוני בדמות דע"ש. לא רק זאת, הטלטלה שהחלה ב-2011 הביאה לפירוקן של מדינות ערביות: לוב התפרקה למעשה לשתי מדינות, וכמוה תימן, עם מלחמות דמים פנימיות שנמשכות עד לרגע זה. סוריה אף היא מדינה מפורקת, למרות שלכאורה יש בה עדיין שלטון מרכזי: כל צפון סוריה נלקח ממנו, והשליטים האמיתיים במדינה הם הרוסים והאירנים.
המהומות המתרחשות כיום בלבנון ועירק, ובמידה מסוימת גם באירן, שונות ממהומות העבר, בשני נושאים מרכזיים: האחד, לא נשמעת בהן הדרישה לדמוקרטיה ולזכויות אדם הטמונות בה. אין בהן אידיאולוגיה ליברלית או איסלאמית. האידיאולוגיה היחידה היא "התנגדות לקיים", התנגדות למשטר מושחת, בלי לצאת בתוכנית מסודרת לגבי העתיד. באירן יוצאים נגד משטר אנשי הדת, האייתולות, אך לא אומרים מה רוצים במקום המשטר הדתי המדכא שלהם. מה שרוצים עכשיו ההמונים, בכל שלושת המדינות, הוא שיפור המצב עכשיו, משהו חדש.
השני, והוא נכון רק לגבי עירק ולבנון: עולה אצל המפגינים דרישה לאומית, דרישה לשמור על ריבונות המדינה וחיזוקה, תוך כדי ביקורת על אירן (ושליחיה) והתערבותה בנעשה במדינה. בעירק התופעה הבולטת ביותר היא כי השיעים של הדרום והמרכז הם אלו היוצאים בריש גלי נגד אירן השיעית. כלומר, הזהות הלאומית הערבית-עירקית של מרבית השיעים חזקה יותר מהזהות הדתית השיעית שלהם. בלבנון, שהיא "האימא" של העדתיות, הדרישה של המפגינים אינה לעליונות של עדה זו או אחרת, אלא למשהו על -עדתי, לממשלה של טכנוקרטים. ממשלה כזאת פוגעת, מעצם טבעה, במעמדו הדומיננטי של חיזבאללה השיעי, שאנשיו לוחמים לטובת אירן בכל רחבי המזרח התיכון.
במילים אחרות, עירק היא השער להגמוניה אירנית בסהר הפורה, לבנון היא הבסיס למלחמת קטלנית נגד ישראל. בשני המקומות הקריטיים הללו יש התנגדות מקומית לחסות אירנית . בסוריה, ישראל וגם רוסיה מונעות מאירן, לפי שעה, להתבסס צבאית בצורה מאסיבית וקטלנית.
בינתיים זה משחק לטובת ישראל, אך קשה להאמין שאירן תרים ידיים. להפך, הדעת נותנת שהיא תפעל באגרסיביות בעירק על-מנת שתשלוט בשער להמשך ההתבססות שלה בסוריה.
ובינתיים, לא צריך לשכוח את השכן הירדני שלנו, החוצץ יבשתית בינינו לבין עירק. הוא ניצל מהטלטלה שהחלה ב-2011, אך ניצב על כרעי תרנגולת. ככל שהם נעשים דקים יותר, ככה הוא יהיה יותר אנטי ישראלי.

תאריך:  07/12/2019   |   עודכן:  07/12/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
במהומות בעירק ולבנון יש ייחוד לעומת הפגנות "האביב הערבי"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
ראשי ארגוני חמאס והג'יהאד האיסלאמי ניהלו בקהיר דיונים עם המודיעין המצרי על הסכם רגיעה ארוך טווח עם ישראל. חמאס והג'יהאד האיסלאמי מפגינים אחדות למרות המחלוקות הקשות ביניהן, חמאס פועל להשיג הכרה ישראלית דה פקטו בריבונותו על רצועת עזה
דורון יצחקוב
המחאה החברתית בעירק, שתבעה עד כה מאות הרוגים ואלפי פצועים, מערערת את שיווי המשקל הרצוי מבחינתו של המשטר בטהרן הרואה בהיחלשות השפעתו בעירק פגיעה באינטרס הלאומי האירני
יוני בן-מנחם
קטר מציעה להתנתק מתנועת "האחים המוסלמים" התומכת בטרור בתמורה לסיום המצור המדיני-כלכלי שהטילה עליה "הרביעייה הערבית". ההתקפלות הקטרית מעידה כי הלחץ עליה הניב תוצאות חיוביות ויש לבחון את רצינות כוונותיה בביצוע מצדה של כמה צעדים מידיים בשטח
שאול מנשה
עיתון "אלע'ד": הירדני קורא: "להפסיק להאשים את ישראל וארה"ב כאשמים במצבנו, ואפילו תתמוטט ישראל ותתמוטט ארה"ב, הערבים לא יתפסו את מקומם, יש סינים ורוסים ואחרים, עלינו להכיר שאנו קיימים בעולם שאינו ראוי לחיות בו"
איתמר לוין
המפגינים לא יסתפקו בפרישתו של עאדל עבד אל-מהדי: הם דורשים לשנות את שיטת המשטר כולה, אשר גרמה למדינה לשקוע בשחיתות. התוצאה עלולה להיות הגברת האלימות
רשימות נוספות
אזהרה אמריקנית: אירן זוממת תקיפה במפרץ  /  עידן יוסף
מי פוצץ את המטוס הרוסי  /  יוני בן-מנחם
שכר השרים בלבנון יקוצץ ב-50%  /  איציק וולף
פיוס במפרץ  /  יוני בן-מנחם
הפרגמטיות של חמאס  /  יוני בן-מנחם
האם יורש העצר הסעודי ניצל מהתנקשות  /  יוני בן-מנחם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il