X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מנדלבליט נגד הממשלה

מלך, שר, יועץ

כאשר היועץ המשפטי לממשלה מכתיב מי יהיה פרקליט המדינה, ומנסה להתערב בהכרעת הבוחר לגבי זהותו של ראש הממשלה - יש רק מילה אחת לתאר זאת: פוטש
▪  ▪  ▪
בניגוד עניינים [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

בשפה העברית יש תופעה מוזרה בתיאור שתי משרות בכירות. העומד בראש המדינה קרוי "מלך" ועוזרו קרוי "שר". אך כאשר מתבוננים בשורשיהן של שתי מילים אלו, מתברר שהם הפוכים: "מלך" אמור להיות מי שנמלכים בו, דהיינו מתייעצים איתו; ושר אמור להיות השֹוֹרר, דהיינו השליט. תופעה לשונית מעניינת שלא ראיתי לה הסבר.
ייתכן מאוד שחוקרי השפה העברית בעוד כמה דורות, יעמדו משתאים לנוכח תופעה דומה במאה ה-21: אדם שתוארו "יועץ", אך בפועל הוא הקובע. פקיד בכיר, "היועץ המשפטי לממשלה", המוציא מסמכים תחת הכותרת "הנחיות היועץ המשפטי לשרים". הבלשנים יגרדו את ראשיהם, יבדקו במילונים, ייוועצו בהיסטוריונים - ולבסוף יקבעו: אכן, היה אז הבדל בין השורש "לייעץ" לבין התואר "יועץ". השורש משמעותו להביע דעה ולהציג אפשרויות; התואר משמעותו שליט עליון. הכיצד מתיישבים הדברים במדינה דמוקרטית? לא יודעים, יענו החוקרים, אבל עובדה שזה מה שקרה.
בשני צמתים בימים אלו מוכיח אביחי מנדלבליט, שלמרות שהוא בא מחוץ לשורות הפרקליטות, ולמרות הכרזותיו החוזרות ונשנות לפיהן כל תפקידו הוא לסייע לממשלה להגשים את מדיניותה בגבולות החוק - למרות כל זאת, הוא הולך בעקבות קודמיו ומשתלט על ניהול ענייני המדינה. הצומת האחד הוא מינוי ממלא-מקום פרקליט המדינה, והצומת השני הוא שאלת כשירותו של בנימין נתניהו להרכיב ממשלה לאחר הבחירות. וחמור מכך: בשני הצמתים מצוי מנדלבליט בניגוד עניינים, שאם פוליטיקאי היה נמצא בו - הייתה קמה זעקת שבר ואולי אף הייתה נפתחת חקירת משטרה.

להראות לשר מי בעל הבית
הסמכות היא שלו [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

המינוי הוא בסמכותו של השר, אבל אז בא היועץ ומודיע לשר: אני כבר החלטתי את מי עליך למנות. וכאשר השר מעז לעמוד על סמכותו החוקית, מבהיר לו היועץ: ההחלטה שלך פסולה. וכאשר השר עומד על דעתו, מזמין למעשה עורך דינו הגשת עתירה נגדו, בכך שהוא מודיע לכולי עלמא שלא יגן עליו בבית המשפט. ואם השר ירצה לשכור עורך דין משלו, יהיה עליו לקבל את הסכמתו של עורך דינו הקבוע, הרוצה בכל מאודו שהעתירה נגדו תתקבל

מינוי פרקליט המדינה תקוע בגלל הנחיות של מנדלבליט עצמו, הדומות לאלו שהוצאו פעמים רבות לאורך השנים: ממשלת מעבר אינה יכולה לקבל החלטות שיכבלו את ידיה של הממשלה הבאה. ניתן להתווכח על ההיגיון של גישה זו, ונעשה זאת בהזדמנות אחרת; נכון לעכשיו – זהו המצב. אך קשה להבין מדוע הכלל הזה מונע את מינוי פרקליט המדינה. הרי – כפי שאומר מנדלבליט עצמו – המינוי נעשה באמצעות ועדת איתור מקצועית, בה יש לשר הממנה רק נציג אחד. הרי ועדות האיתור מציגות לשרים, באופן קבוע, "מועמד" אחד – וכתבתי במרכאות, משום שאדם אחד אינו מועמד אלא מי שהמשרה מונחת בכיסו. אז מה הבעיה לנהל כעת את אותו תהליך?
אולי בעיה אין כאן, אך הזדמנות יש ויש – הזדמנות ליועץ המשפטי להשתלט לחלוטין על תהליך המינוי ולהראות לשר מי בעל הבית האמיתי במשרדו, במערכת האכיפה ובמדינה בכלל. וכך קבע למעשה מנדלבליט, בעזות מצח, כי השר אמיר אוחנה חייב למנות לתפקיד את המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, מומי למברגר, הנחשב למועמד מוביל למינוי הקבוע. אתה יכול לבחון עוד מועמדים, הוסיף מנדלבליט בנדיבותו כי רבה, אבל צריכה להיות סיבה טובה מאוד שתסטה מחוות דעתי. ומי יקבע מהי "סיבה טובה מאוד"? מנדלבליט עצמו, כמובן. שהרי כאשר החליט אוחנה למנות את אורלי בן-ארי גינזבורג – מיהר מנדלבליט להודיע לו שאין "סיבה טובה מאוד" ושהמינוי פסול בעיניו.
כך בדיוק זה קרה. המינוי הוא בסמכותו של השר, והוא אשר ישא באחריות אם ימנה אדם שאינו ראוי. אבל אז בא היועץ ומודיע לשר: אני כבר החלטתי את מי עליך למנות. וכאשר השר מעז לעמוד על סמכותו החוקית, מבהיר לו היועץ: ההחלטה שלך פסולה. וכאשר השר עומד על דעתו, מזמין למעשה עורך דינו הגשת עתירה נגדו, בכך שהוא מודיע לכולי עלמא שלא יגן עליו בבית המשפט. ואם השר ירצה לשכור עורך דין משלו, יהיה עליו לקבל את הסכמתו של עורך דינו הקבוע, הרוצה בכל מאודו שהעתירה נגדו תתקבל. לא מאמינים? גם אני לא הייתי מאמין, אלמלא הייתי רואה את המסמכים ומודע לנסיון העבר.
את כל זה מנדלבליט עושה כאשר הוא מצוי בניגוד עניינים, שכן בתור ראש התביעה הכללית – הוא הממונה המקצועי הישיר על פרקליט המדינה. מנדלבליט החליט מי יהיה הפרקליט, ואינו מוכן שמישהו יפריע לו – ואפילו אם ה"מישהו" הזה הוא השר, נבחר הציבור, שהסמכות החוקית מצויה בידיו. תארו לעצמכם שהמצב היה הפוך, ושאוחנה היה רומס את מעמדו של מנדלבליט כדי לקדם אדם משלו.

היכן יתנהל משפט נתניהו
ירושלים או תל אביב [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

הפיכת היועצים המשפטיים, ובראשם היועץ המשפטי לממשלה, למכריעים היא תהליך הנמשך עשרות שנים. הוא מקבל רוח גבית משופטי בג"ץ, כאשר בתור משפטנים נוטים לסמוך על עמיתיהם יותר מאשר על הפוליטיקאים, ובפרט כאשר היה ויש ביניהם מספר בלתי פרופורציונלי של יועצים משפטיים, פרקליטי מדינה ויוצאי הפרקליטות. למרבה האבסורד, התהליך הזה משגשג על האימפוטנציה של הדרג המדיני לדורותיו, שאינו מעז לעשות דבר

אותו ניגוד עניינים, ולמעשה ניגוד עניינים בוטה עוד יותר, מצוי בטיפולו של מנדלבליט בשאלת הרכבת הממשלה בידי נתניהו. זהו מקרה מובהק, אולי המובהק ביותר, המוכיח מדוע חובה לפצל את תפקידי היועץ המשפטי לממשלה וראש התביעה הכללית – משום שהאיחוד הנוכחי ביניהם מאפשר למנדלבליט היועץ להשפיע בצורה משמעותית על ניהול כתב האישום שהגיש מנדלבליט התובע. וזה, דרך אגב, אחרי שהתובע מנדלבליט התערב בשאלת המימון שיעמוד לרשות החשוד/הנאשם נתניהו לצורך הגנתו.
כבר הסברתי, כי נתניהו מעדיף שכתב האישום נגדו יוגש בעודנו מכהן כראש הממשלה. זה יתן לו משפט בפני שלושה שופטים בבית המשפט המחוזי בירושלים, כך שהמדינה תצטרך לשכנע לפחות שני שופטים בטיעוניה, וכאשר יהיו אלו שופטים שאינם מתמחים בעבירות צווארון לבן. לכך יש להוסיף את המעמד שיש לראש ממשלה מכהן, ודאי אם נתניהו יתעקש (אם ייבחר, ובניגוד להיגיון ולטובת המדינה) לכהן בתפקידו גם בשלב ההוכחות של משפטו.
לעומת זאת, לפרקליטות עדיף שכתב האישום יוגש נגד האזרח או חבר הכנסת נתניהו. אז המשפט יתנהל בבית המשפט המחוזי בתל אביב בפני דן יחיד ובעל מומחיות בעבירות כאלו – אולי חאלד כבוב, הידוע כשופט מחמיר. המשימה של התביעה תהיה קלה יותר: לשכנע שופט אחד המכיר את התחום. שלא לדבר על כך שהתובעים שייכים לפרקליטות מחוז תל אביב, רוב העדים הם מאזור המרכז, כך שגם שיקולי נוחות מושכים לעבר בית משפט זה.
מנדלבליט יכול כעת להכריע במידה רבה באיזה בית משפט יתנהל התיק. נכון לעכשיו, לא ניתן להגיש את כתב האישום, משום שבהעדר ועדת כנסת – לא יכול נתניהו לבקש חסינות, ולא התחיל מרוץ 30 הימים העומדים לרשותו לשם כך. התהליך יוכל להתחיל רק אם וכאשר הכנסת תחזור (סוף-סוף) לתפקד אחרי הבחירות בחודש מארס, וזה עשוי לקרות בעוד חמישה-שישה חודשים. אם נתניהו ייבחר שוב, כתב האישום יוגש נגד ראש ממשלה מכהן – וזה לא טוב לתביעה. לכן, למנדלבליט יש עניין בכך שנתניהו לא יוכל להרכיב את הממשלה הבאה.
חשוב להדגיש, שאינני מנסה לחשוד בכשרים. המשנה במסכת סנהדרין קובעת, כי הכהן הגדול אינו יכול ליטול חלק בדיונים על עיבור השנה, משום שיש לו עניין אישי בהחלטה. ביום הכיפורים עליו לטבול במקווה חמש פעמים, והאינטרס שלו הוא שלא לעבר את השנה, כדי שיום הכיפורים יחול בשלהי הקיץ ולא בתחילת הסתיו, כך שהמים לא יהיו קרים מדי. המפרשים תוהים, האם ייתכן לחשוד בשיקולים שכאלו באדם הקדוש ביותר לגבי עבודתו במקום הקדוש ביותר ביום הקדוש ביותר. תשובתם, בלשון מודרנית, היא: כן, זה יהיה בתת-ההכרה שלו. כך גם לגבי מנדלבליט: לכל הפחות, שיקול ניהול המשפט יהיה בתת-ההכרה שלו.
הפיכת היועצים המשפטיים, ובראשם היועץ המשפטי לממשלה, למכריעים היא תהליך הנמשך עשרות שנים. הוא מקבל רוח גבית משופטי בג"ץ, כאשר בתור משפטנים נוטים לסמוך על עמיתיהם יותר מאשר על הפוליטיקאים, ובפרט כאשר היה ויש ביניהם מספר בלתי פרופורציונלי של יועצים משפטיים, פרקליטי מדינה ויוצאי הפרקליטות. למרבה האבסורד, התהליך הזה משגשג על האימפוטנציה של הדרג המדיני לדורותיו, שאינו מעז לעשות דבר – למשל: לקבוע בחוק את סמכויות היועץ, לפצל את משרתו או פשוט להפגין עמוד שדרה. וכך אנחנו מקבלים את המצב הנוכחי, בו היועץ המשפטי לממשלה מכתיב מי יהיה פרקליט המדינה ומתערב בהכרעת הבוחר לגבי זהותו של ראש הממשלה. יש לזה מילה מתאימה אחת: פוטש.

תאריך:  18/12/2019   |   עודכן:  18/12/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מלך, שר, יועץ
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
נראה לי שלאיתמר נפל האסימון. ל"ת
מגיב ותיק  |  18/12/19 09:00
 
- לא בטוח. לוין הוא איש שמאל.
למגיב ותיק  |  18/12/19 11:17
 
- }}}אוחנה לר שר=הוא המריונטה
של רחוב בלפור  |  28/12/19 07:39
 
- כן נראה שכן ירד לו האסימון
שמחה חן  |  18/12/19 11:21
2
כנסו לקרוא חשוב!
אודי184  |  18/12/19 09:05
3
"תארו לעצמכם שהמצב היה הפוך"..
איתמר המבולבל  |  18/12/19 09:54
4
אז זה נכון שמנסים לעשות מהפך ש
בני דוד  |  18/12/19 10:22
5
מלך- נמלך באחרים, כמו הקב"ה
משה בן עמי  |  18/12/19 11:07
6
האדמה רועדת מתחת רגלי הרועץ
מומו  |  18/12/19 11:26
7
גם לוין מקולקל מראה לעתים
שונסי גנצינר  |  25/12/19 16:47
8
איתמר לוין, אמת דיברת! ודייקת
ק.כ.  |  26/12/19 16:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשות נתניהו
עידן יוסף
עד כה אמר היועץ המשפטי לממשלה כי מדובר בסוגיה תיאורטית, אך נראה כי שינה עמדתו וביממה הקרובה יודיע לבג"ץ על החלטתו לגבש עמדה בנושא
דן מרגלית
אכן מכוער שבכחול-לבן אין בחירה בפריימריז    אך הם מראש הקימו מפלגה שבתחום זה היא פגומה    הכל יודעים בהצטרפם כי אין פריימריז
ד"ר רבקה שפק-ליסק
מערכת החינוך בשפל    אין דיור בר-השגה    האזרחים העובדים למחייתם ומחזיקים את כלכלת הארץ, משלמים מיסים ומשרתים בצבא אינם זוכים ליחס המגיע להם
דן מרגלית
יש בליכוד אנשים רבים שאינם נופלים בפח של ביבי ואינם מתפתים להאמין לכזב כאילו ד"ר אביחי מנדלבליט תפר לו תיקים פליליים
בעז שפירא
האם אין פירוש התמיכה בגדעון סער בעת הזו משום שיתוף פעולה עם השמאל המבקש להדיח את "ראש ממשלת הימין"? האם זהו העיתוי הנכון לעסוק בחילופי הנהגה במפלגת הליכוד, תהליך שיתרחש ממילא בדרך הטבע ברבות הימים?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il