X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
ראיון עם הרב אילעאי עופרן, נכדו של פרופוסר ליבוביץ הציר הכי משמעותי כדי להבין את סבא שלי הוא ההבחנה החדה שהוא ערך בין אינטרסים לערכים
▪  ▪  ▪
הרב אילעאי עופרן [צילום: SodaVideo - הפקות וידאו ומדיה]

הרב אלעאי עופרן, פסיכולוג, מחנך, ראש מכינה קדם צבאית ונכדו של פרופסור ליבוביץ' במספר תובנות על האתגרים של הציבור הדתי לאומי בישראל בימים של מחלוקות שקורעות את החברה הישראלית.
ראשית, לעניין האיחוד של תומכי כהנא והציונות הדתית. הילכו שניים יחדיו, בלתי אם נועדו?
- הכללים ההלכתיים פשוטים, ידועים וברורים - טומאה מדבקת, אך טהרה לא. כששומן טרף נבלע בבשר כשר, הלכה היא בידינו כי השומן מפעפע בכל הבשר, והחתיכה כולה נעשית נבלה.
- גם בפעם השלישית תוך שנה אסור להתעייף מלומר - איחוד עם תלמידי הרב כהנא, שהתחיל כ"בלוק טכני" והפך כנראה לשותפות אמיצה, לא מטהר את השרץ אלא הופך את כל החבורה לפסולה. החיבור הזה הוא לא גלולה מרה, אלא גלולה רעילה.
מה קרה למעמד המורה בישראל
- רוב חבריי הדתיים מייחסים את בניית עולמם הרוחני לישיבות או למכינות בהן למדו אחרי התיכון. כשהם צריכים לנקוב בשמו של "מורם ורבם" הם בדרך כלל יחשבו על ראש הישיבה, המכינה או המדרשה בה למדו.
- תלמידי תיכון פעמים רבות לא אוהבים את בית הספר ואת המורים המלמדים בו. במובן מסוים "לשנוא את בית הספר" זה חלק מהתפקיד התרבותי שלהם. גם ההורים מלבים לא פעם את הרגשות השליליים הללו, וגם כאן ברשת, פוסטים שמקוננים כמה גרועה מערכת החינוך שלנו, הופכים כמעט אוטומטית לוויראליים.
- אבל אם נרצה או לא, אנו חבים רבות מעולמנו הרוחני, ממי שאנחנו למורי התיכון שהיו לנו. העובדה שבוגרי ישיבות רבים מסרבים למשרות הוראה בתיכון ומחפשים אך ורק תפקידים בישיבות, מדרשות או מכינות, מראות כמה גרוע המעמד של התפקיד הזה בחברה שלנו. קיימת חשיבות לדמות העצומה שיש למורה, לר"מ או למחנך הפשוט. ה"דילוג" על חשיבות התחנה הזו, הוא כפיות טובה של ממש.
חרדה מפני תופעת החילון בקרב צעירי הציונות הדתית
- החינוך הדתי לדורותיו, מתייסר שוב ושוב על אחוזי החילון, הדתלו"ש, העזיבה וההתרופפות בקרב בוגריו. לא מעט מהשיח הפנים מגזרי בסוגיה הזו, מתקנא בחינוך החרדי ש-95% מבוגריו ממשיכים להגדיר את עצמו חרדים. ומחקרים הראו שבאחוזים דומים של המשכיות מתהדר גם החינוך החילוני.
- אך כדאי לשים לב - אחוזי "הצלחה" מסחררים שכאלו אינם מעידים בד"כ על פיצוח סוד החינוך, אלא בעיקר על צמצום מרחב הבחירה של החניך, שלא לומר שלילתה הכמעט מוחלטת.
· חברה שכמעט כל בניה הולכים בה בתלם, היא חברה שהנער המתבגר הגדל בה, כלל לא עומד בפני צומת בחירה אמיתי כיצד להמשיך במסלול חייו. צומת שהיא ליבת המעשה החינוכי בציונות הדתית - כל נער ונערה דתיים יודעים שיום יבוא ויצטרכו לבחור האם להישאר בעולם הדתי או שמא לפרוש ממנו, ואם להמשיך בו - באיזה אופן לעשות זאת. מסתבר, כך נראה לי, שהחברה הדתית והמסורתית, הן שתי החברות היחידות בישראל, שמחנכות את בניהן ובנותיהן על אדני בחירה חופשית אמיתית. חברה שמצליחה, למרות חרות המחשבה העמוקה הזו, לשמר כ-70%-60% מבניה בתוכה, היא הצלחה מסחררת. ייתכן שאין בה שימור מושלם של הערכים והמסורת, אך יש בה צלם אלוהים ושפע של אנושיות.
גיוס חרדים לצבא - היש לכך פתרון
- אי-השוויון המקומם שבאי גיוסם של חרדים הוא בעיני מהסכנות החמורות לשותפות ולחיבור שלנו כאן. אך הרבה לפני ששותפות מבוססת על שוויון, היא מבוססת על אמון.
- החרדים נוהגים להסביר את סירובם להתגייס בכך שערך לימוד התורה חשוב יותר. אך הסירוב החרדי לגיוס לא באמת קשור ללימוד תורה, שהרי במהלך השנים דחו העסקנים החרדים הצעות רבות שעניינן גיוס רק אלו שיתברר שאינם לומדים.
- גם הטענה החרדית שלא ניתן לגייס חרדים לאור הצרכים ההלכתיים המחמירים הנדרשים לצורך גיוסם, אינה כנה. במסלולי הנח"ל החרדי הסכים הצבא כמעט לכל דרישות הכשרות, השבת וההפרדה המגדרית. אך מסתבר שגם לשם חרדים לא באמת מתגייסים.
- הסיבה האמיתית להתנגדות החרדית לגיוס פשוטה ומובנת - למרות הדיבורים האחרונים על "הדתה" בצבא, צה"ל היה ונותר ה"מחלנה" הגדולה בהיסטוריה היהודית. דומני שמעולם לא הייתה מערכת שתוך זמן כל כך קצר, נהפכו בה יהודים רבים כל כך מדתיים לחילונים.
- זה כמובן לא רק באשמת הצבא - השילוב בין הגיל, המרחק מהבית, המפגש הישיר עם תרבות וחברים חילונים, העומס הנפשי והפיזי וחוסר הפנאי לכל מה שיש בו עומק ורוח, מזרזים ומאיצים את תהליכי החילון של רבים מהצעירים הדתיים.
- החברה החרדית מסתכלת באחותה הציונות הדתית ומבינה שהדרך היחידה להציל את בניה מחילון מאסיבי היא התנגדות נחרצת לגיוס.
- במילים פשוטות - הפטור החרדי מגיוס לא נועד לשמר את הערכים המרכזיים של החברה החרדית. הוא נועד לשמר את עצם קיומה. הדיון אינו על לימוד תורה וגם לא על הקפדנות הלכתיות אלא על השאלה כמה צריכה החברה הישראלית להקריב ולהתאמץ, כדי לשמר את אופיה המיוחד של החברה החרדית, משל הייתה חיה נכחדת או פרח מוגן. על זה בדיוק ורק על זה הדיון.
האם הציונות הדתית ומערכת המשפט במלחמה
- יחסים הבעייתיים של רבים מרבני הציונות הדתית עם מערכת החוק והמשפט בישראל, לא התחילו כשהוגש כתב אישום נגד נתניהו. זה לא קשור רק ל"שלטון הימין", וזה הרבה יותר רחב מ"פגיעה באנ"ש". וכמו בהרבה מקרים אחרים, זה מתחיל מסוגיה לא פתורה שנוגעת לעיקרי אמונתנו.
- 71 שנה לעצמאותנו, ועדיין קשה למצוא איזשהו פוסק רחב כתפיים שיאמר בפה מלא שלמערכת המשפט בישראל אין דין של "ערכאות גויים" שבפניהן אסור להתדיין מעיקר הדין ושאין למסור יהודי לזרועותיהן.
- ההלכה הפשוטה מחייבת יהודי לנהל את ענייניו המשפטיים על-פי דין תורה, אולם בעוד בדיני אישות ומשפחה, כמו גם בעניינים ממוניים, עוד אפשר תיאורטית ללכת לדין תורה, במרחב הפלילי הדבר לא אפשרי כלל. לא בגלל שהחוק הישראלי מבוסס בעיקרו על המשפט האנגלי ולא על המשפט העברי, אלא בעיקר שלהלכה שבידינו אין בעצם משפט פלילי מעשי.
- במשנה ובגמרא, ברמב"ם ובשולחן ערוך, אין, פשוט אין, הצעה מעשית לאופן שבו יש לטפל ברוצח, באנס, בלוקח שוחד או במטריד מינית בעולם שאין בו סנהדרין היושבת בלשכת הגזית. לאורך 2000 שנות גלות ברור היה שהגויים מטפלים בזה עבורנו, וכיוון שהם בדרך כלל נתפסו (ובצדק) כסוג של אויב, התרגלנו לעשות כל מה שאפשר כדי לחלץ את היהודי האומלל ממלתעות ערכאות הגויים.
- בין הדברים שלא שיערום אבותינו באותם ימים, הוא שיום יבוא והשופט לא יהיה גוי אנטישמי אלא יהודי כמוני וכמוך, ושבראש התביעה הכללית יעמוד יהודי חובש כיפה שחורה.
- בעיני המיינסטרים ההלכתי, גם בקרב הפוסקים הציוניים, המערכת הזו כולה עודנה "ערכאות גויים" וקשה להתיר לדון בפניה ולשתף עמה פעולה, שכן היא מענישה וקונסת שלא על-פי ההלכה. אבל בכל זאת היא מוצפת באינספור עורכי דין, שופטים ואפילו יועמ"ש שומרי מצוות, שמבינים מדעתם את מה שאף פוסק לא כתב - שלא ייתכן לקיים מדינה בלי אמון עמוק וקבלה של מערכת החוק והמשפט שלה, ושלא ייתכן שנחשיב את בתי המשפט שלנו כ"ערכאות גויים".
אפילוג - פרופסור ליבוביץ'
- הציר הכי משמעותי כדי להבין את סבא שלי הוא ההבחנה החדה שהוא ערך בין אינטרסים לערכים. זה הציר המרכזי של כל משנתו, בכל התחומים. אינטרס, מבחינתו, זה כל מה שאדם עושה כדי לספק את צרכיו, בעוד ערך הוא היכולת לעשות משהו מתוך בחירה לגמרי חופשית, גם אם אין בו שום תועלת. לכן, זהות דתית או מעשה דתי שמכוון להשגת אינטרס - בריאות, פרנסה, ילדים - הוא פסול, וגם נסיגה מהשטחים בשביל הסכם שלום היא לא הדבר הראוי אלא רק נסיגה כי זה הדבר הנכון.
- אבל לרוב האנשים קשה לקבל את זה. זה היה קשה עוד בחייו, ובטח קשה בימינו, כאשר הכל מעורבב ואף אחד כבר לא מדבר בשפה שתובעת ניתוק בין ערכים לאינטרסים.

תאריך:  23/12/2019   |   עודכן:  23/12/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חינוך, משפט וצבא
תגובות  [ 32 ] מוצגות  [ 32 ]  כתוב תגובה 
1
כמו תמיד, המרואיין מעניין מאוד ל"ת
zeny  |  23/12/19 11:44
 
- תודה רבה ל"ת
חובב  |  23/12/19 23:24
2
יש הרבה מהאמת בדברי המרואיין ל"ת
אזרח משכיל  |  23/12/19 17:18
 
- תודה רבה ל"ת
חובב  |  23/12/19 23:34
 
- תודה רבה ל"ת
חובב  |  23/12/19 23:34
3
סוף סוף
חייל דתי  |  23/12/19 17:22
 
- תודה על התגובה ל"ת
חובב  |  23/12/19 23:41
4
ראיון מעניין עם איש מעניין
אבנר שוקר  |  23/12/19 19:41
 
- תודה על התגובה ל"ת
חובב  |  23/12/19 23:47
5
רב אמיתי
שיר פוגל  |  23/12/19 22:00
6
אהבתי את הנושא ל"ת
משוררת חדשה  |  23/12/19 23:19
 
- תודה על התגובה ל"ת
חובב  |  24/12/19 09:44
7
רואה חשבון  |  23/12/19 23:55
8
מאמר מעניין
רואה חשבון  |  24/12/19 15:25
 
- תודה רבה ל"ת
חובב   |  24/12/19 20:42
9
דברי חכמים בנחת נשמעים ל"ת
נגנית גיטרה חשמלי  |  24/12/19 18:05
 
- אכן זו האמת  ל"ת
חובב  |  25/12/19 09:44
10
התפוח הרקוב והעץ העבש
בקטריולוג  |  25/12/19 00:37
 
- צר לי. אבל אלו לא נימוקים ל"ת
חובב  |  26/12/19 10:11
11
כל הכבוד לאיש שראיינת.  ל"ת
חדש בממלכה  |  25/12/19 11:11
 
- השבחים שהמרואיין חולק לעצמו
שימו לב  |  25/12/19 14:19
 
- היכן האיש טועה ? תענה עניינית. ל"ת
חדש בממלכה  |  25/12/19 17:44
 
- צר לי. אבל אלו לא נימוקים ל"ת
חובב  |  26/12/19 10:17
12
אסור לוותר בשום פנים ל"ת
אייל מהצפון  |  26/12/19 12:24
 
- תודה על התגובה ל"ת
חובב  |  26/12/19 17:08
13
אין ספק שהרפורמים הרבה יותר
בן נאמן  |  27/12/19 14:42
 
- צר לי. אבל אלו לא נימוקים ל"ת
חובב  |  28/12/19 22:18
 
- ברור שביקורת על דעתך המעוותת
בן נאמן  |  29/12/19 03:13
14
מאמר מעולה ל"ת
פנחס  |  28/12/19 18:39
 
- תודה על התגובה ל"ת
חובב  |  28/12/19 22:24
15
חייבים להירתם למאבק ל"ת
עובד פשוט  |  30/12/19 13:27
 
- תודה רבה ל"ת
חובב   |  31/12/19 15:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
דוברות משרד המשפטים מוציאה הודעות חשובות עמוק בשעות הערב - הרבה אחרי שעות העבודה של פרקליט המדינה היוצא. למה? כי המשרד ובכירי הפרקליטות משוכנעים שכולם עובדים אצלם
אפרים ענבר
מלחמה מקיפה עם אירן? התנגדות רוסית פעילה לתקיפות צה"ל בסוריה? ויתור אמריקני מרחיק לכת לאירן? משברים במצרים ובירדן? במזרח התיכון, חובה להתכונן לבלתי צפוי
אפרים ענבר
ישראל עלולה להפוך לסלע מחלוקת מפלגתי בשנת הבחירות בארה"ב    אירופה תתמקד בבעיות פנימיות    גם הסכסוך בין סין לארה"ב ישפיע על ישראל
עידן יוסף
גאולה כהן ב-1976: "לעוול הלאומי הזה, הפוגע בילד האשכנזי לא פחות מאשר בבן עדות המזרח, קראו אצלנו - צחוק הגורל -­ מיזוג גלויות. אבי המדיניות הזאת, דוד בן­ גוריון ז"ל, אכן חלם על רמטכ"ל תימני, אבל לא הבין שהשרביט של רמטכ"ל תימני מונח בילקוט בית ­הספר של הילד התימני"
איתמר לוין
יש בישראל בעיית משילות - אך בניגוד לטענה הנפוצה של הפוליטיקאים מן הימין, הבעיה מתחילה אצלם. לצד זאת, אכן יש בעיות משפטיות משמעותיות, הפוגעות אף הן בניהול התקין של ענייני המדינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il