X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
כתבי הפוסט: בריטניה תצטרך להכריע על יחסיה עם אירופה, פוטין ינסה לנצל הזדמנויות באיזורנו, תיתכן אסדרה של ענקי ההיי-טק, הצמיחה בארה"ב תימשך
▪  ▪  ▪
רצף הצמיחה יישמר [צילום: פאבל גולובקין, AP]

בריטניה: סוף-סוף ברקזיט

הברקזיט לא יקרה ב-31 בינואר 2020, אבל הוא סוף-סוף ייצא לדרך. 3.5 שנים לאחר משאל העם, בריטניה תיפרד מהאיחוד האירופי. ניתן לצפות לחגיגה גדולה, אבל לא לשינוי דרמטי ביחסים בין שני הצדדים. הסטטוס-קוו יימשך ב-11 חודשי המו"מ על הסכם הסחר בין בריטניה לאיחוד, כמו גם על ענייני חוק וביטחון. פרשנים אומרים שזהו לוח זמנים מטורף, במיוחד אם ראש הממשלה, בוריס ג'ונסון, רוצה להתנתק מהחוקים האירופיים. הוא גם התחייב שלא לבקש ארכה, אך ייתכן שלא תהיה לו ברירה – אחרת בריטניה עלולה להתרסק ללא הסכם אל מחוץ לאיחוד.
קשה לשער כיצד ינהל ג'ונסון את המו"מ: האם בריטניה תישאר בקשרים הדוקים עם היבשת, או שתחתור להפחתת אסדרה? ג'ונסון עשוי לנטות לכיוון הראשון, שכן הרוב המוחלט של השמרנים בפרלמנט מאפשר לו להשתחרר מחסידי הברקזיט הנוקשה, ומשום שקשרים כאלו יקלו עליו להתמודד עם בעיות הלאומנות בסקוטלנד ובצפון אירלנד. ואילו מבחינת האיחוד, שמירת הקשר עם בריטניה תקל על ההתמודדות עם תנועות לאומניות ביבשת.

רוסיה: להתבסס במזה"ת

אם הנשיא ולדימיר פוטין יחשוב שהנשיא דונלד טראמפ נחלש משמעותית, ובמיוחד אם יעריך שהוא יוחלף בידי נשיא מהזרם המרכזי, הוא ינסה להעמיק את אחיזתה של רוסיה במזרח התיכון כל עוד הדבר אפשרי. רוסיה ניצחה בסוריה, הידקה את קשריה הדיפלומטיים והמסחריים עם סעודיה, טורקיה, מצרים וישראל, היא מעורבת בלוב ויש לה דריסת רגל במערב הים התיכון.
עם זאת, לרוסיה היה הרבה מזל עד עכשיו, וייתכן שהוא ישתנה. פוטין עשוי להידרש להידבר עם ראש ממשלה חדש בישראל; סעודיה וטורקיה אינן לקוחות טבעיות של מוסקבה; ובעלת בריתה המרכזית באיזור, אירן, זועזעה בגל של מחאות אלימות. אם אירן תמעד, האם פוטין ייאלץ לסייע במישרין לבשאר אסד, תוך סיכון בחוסר שקט ברוסיה? האם יוכל להמשיך ולהימנע מעימות עם טורקיה? האם הסעודים יישארו ידידותיים כלפי רוסיה, אם יחשבו שהאיום האירני פחת? האם מצב הרוח בוושינגטון ישתנה לפתע? המבחן האמיתי של רוסיה במזרח התיכון עודנו לפניה.

היי-טק: עמק הסיליקון במגננה

יש מעט מאוד מן המשותף בין דונלד טראמפ לבין יריביו הדמוקרטיים, אך שניהם מוכנים לצאת לקרב נגד ענק ההיי-טק. אמזון, פייסבוק, גוגל ועמיתיהן עשויות להתייצב בשנה הקרובה עם התוצאות הראשונות של חקירות ההגבלים ושמירת הפרטיות המתנהלות נגדן ברמת המדינות והממשל הפדרלי. הללו עשויות להוביל לקריאה לאסדרה ואף לענישה – אולי עד כדי ניסיון לפרק חברה או חברות.
אם טראמפ יפסיד בבחירות, הלחץ יגבר. המועמדים הדמוקרטיים, ובמיוחד אליזבת וורן, התחייבו לבטל כמה מן המיזוגים שביצעו ענקי ההיי-טק, כגון רכישת ווטסאפ ואינסטגרם בידי פייסבוק. חברות ההיי-טק מצידן הוציאו 55 מיליון דולר בינואר-ספטמבר על שתדלנות בוושינגטון, ויגבירו את מאמציהן בשנה הנכנסת. אין ספק שהקרב יתעצם.

כלכלה: צמיחה שברירית

למרות שהסיכונים עודם קיימים, אין זה סביר שהכלכלה האמריקנית תצנח השנה למיתון. עוד שנה של צמיחה מתונה תקל על יותר אמריקנים למצוא עבודה, ותגביר את סיכוייו של הנשיא דונלד טראמפ להיבחר מחדש. מלחמות הסחר, ששלטו בכיפה בשנה היוצאת, כנראה הסתיימו – לפחות בינתיים. הצמיחה הצפויה היא 1.8% - הרחק מה"בום" שהבטיח טראמפ ופחות מאשר בשנתיים האחרונות (2.2% ו-2.9% בהתאמה) – אך טראמפ והפדרל ריזרב אולי יצליחו להגיע לשיעור גבוה יותר.
הסכמי הסחר אליהם הגיע טראמפ עם סין, קנדה ומקסיקו הם צנועים מאלו שאליהם שאף, אך מאותתים שהוא נטל פסק זמן ממלחמות הסחר – אנחת רווחה לוול סטריט ולרבים מראשי המגזר העסקי. אם מגמה זו תישמר, עשוי המגזר העסקי לחדש את ההשקעות. הפדרל ריזרב צפוי להפחית את הריבית לפחות פעם אחת השנה, ובכך לתת לכלכלה עוד דחיפה.
למרות שהאבטלה מצויה בשפל של 50 שנה, מצבו של מעמד הביניים עדיין אינו מובטח. משרות המעניקות שכר של מעמד הביניים הולכות ונעלמות, ומוחלפות במשרות עם שכר שמעל 100,000 דולר בשנה או מתחת ל-30,000 דולר, וגם בידי רובוטים. חוסר היציבות החברתי הזה יהיה אחד המוקדים של המרוץ לנשיאות. אך הציפייה הכללית היא שהצמיחה הממושכת ביותר בתולדות ארה"ב, שהחלה ב-2009, תימשך לפחות עוד שנה.

תאריך:  30/12/19   |   עודכן:  30/12/19
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בריטניה פורשת מהאיחוד
איתמר לוין
ראש ממשלת בריטניה ביקש מימון מהאיחוד האירופי - במקביל לפעילותו נגד הברקזיט    הבכירה שטיפלה בנושא הייתה סגניתו של בלייר כאשר היה שליח הקוורטט
איתמר לוין
אחרי 3.5 שנים של מחלוקת עמוקה, בריטניה החלה רשמית את הספירה לאחור לקראת הפרישה    ג'ונסון מבטיח שהסכם הסחר עם האיחוד יושלם עד סוף 2020
איתמר לוין
זואי סטרימפל, בעלת טור בכירה בדיילי טלגרף, מתארת כיצד גם אחרי התבוסה הקשה של המפלגה - נשמעים בה קולות אנטישמיים, שאינם מבינים שזו בדיוק הבעיה
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס מצביע על שינוי משמעותי ביותר בסחר הבינלאומית: לא עוד המערכת הרב-לאומית של העשורים האחרונים, אלא הסכמים - ומאבקים - בין מדינות
איתמר לוין
ראש הממשלה מתכנן רפורמה מקיפה בשירות המדינה, כדי להבטיח שהשירות יגשים את מדיניותו, לצד שינויים במשרדי הממשלה – מדווחים דיילי טלגרף וסאנדיי טיימס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il