X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חנוכה מעצים את המסר וגם מציע דרך פעולה, תהליך חינוכי בחתירה אל היעד הזה של קשר חי עם הבורא יתברך, בכל יום מוסיפים נר. זה לא הרבה, לא מאמץ גדול מדי, אבל זה בדיוק מה שדרוש, להתאמץ עוד קצת
▪  ▪  ▪
חלום פרעה [צילום אילוסטרציה: ענת חרמוני/פלאש 90]

אחרי שתים עשרה שנה בכלא המצרי מגיעה אל יוסף משלחת מאת פרעה ומודיעה לו כי המלך מצפה לו ועליו להתייצב מיידית. יוסף מתייצב ופרעה אומר לו (בראשית מא): ...חֲלוֹם חָלַמְתִּי, וּפֹתֵר אֵין אֹתוֹ; וַאֲנִי, שָׁמַעְתִּי עָלֶיךָ לֵאמֹר, תִּשְׁמַע חֲלוֹם, לִפְתֹּר אֹתוֹ. לאסיר המשוחרר זו הזדמנות של החיים שלו, אבל התגובה שלו קצת מוזרה, הוא מסרב לקחת קרדיט על היכולת המופלאה שלו לפתור חלומות: [טז] וַיַּעַן יוֹסֵף אֶת-פַּרְעֹה לֵאמֹר, בִּלְעָדָי: אֱלֹקִים, יַעֲנֶה אֶת-שְׁלוֹם פַּרְעֹה. פרעה מספר לו את החלומות ואז יוסף פותח בהרצאת הפתרון ומתחיל בהכרזה אמונית שלכאורה אינה ממין העניין: [כה] וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל-פַּרְעֹה, חֲלוֹם פַּרְעֹה אֶחָד הוּא: אֵת אֲשֶׁר הָאֱלֹקִים עֹשֶׂה, הִגִּיד לְפַרְעֹה.
במהלך פיענוח החלום שצופה שבע שנות שָׂבָע שבעקבותיהן יבואו שבע שנות רעב, חוזר יוסף עוד פעמיים על הקביעה שזהו מסר אלוקי. בכך הוא כמו אומר לפרעה כי אומנם בחיצוניות זה נראה שאני, יוסף, פותר את החלומות אבל בפנימיות, האמת היא שכמו שאלוקים הוא ששלח לך את החלומות גם את הפתרון הוא נותן, אומנם באמצעותי אבל אני רק הצינור להעביר את דבריו. ובסיום, לאחר שגם הציע התנהלות חרום כלכלית, מגיעה תגובתו המפתיעה של פרעה: [לח] וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה, אֶל-עֲבָדָיו: הֲנִמְצָא כָזֶה--אִישׁ, אֲשֶׁר רוּחַ אֱלֹקִים בּוֹ. [לט] וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה אֶל-יוֹסֵף, אַחֲרֵי הוֹדִיעַ אֱלֹקִים אוֹתְךָ אֶת-כָּל-זֹאת, אֵין-נָבוֹן וְחָכָם, כָּמוֹךָ. פרעה אימץ לעצמו את סגנון הדיבור של יוסף.
ככה זה כשיהודי מחובר לגמרי לאלוקות, אפילו גוי עובד אלילים מושפע ממנו ומאמץ את השפה שלו. והרי את הפרשה הזאת קוראים בכל שנה בחג החנוכה שהמסר שלו הוא להאיר את החוץ באור הקדושה, גם אותו חוץ שנראה רחוק לגמרי רחוק מאלוקות. וזו כמובן אנטי תזה (תשובת המשקל) להתייוונות. כי מה הייתה מגמת המתייוונים – "להשכיחם תורתך ולהעבירם מחוקי רצונך" כמו שאנחנו אומרים בנוסח "על הניסים" שמוסיפים לתפילה בימי החנוכה. הם לא התנגדו ללימוד תורה וגם שמירת מצוות לא ממש הפריעה להם, מה שהפריע להם זו ההדגשה שמדובר ב"תורתך" תורת ה'. המפגש השנתי בין הסיפור של יוסף ובין חג החנוכה ממחיש לנו את חיוניות המודעות לקשר עם האלוקות.
להוסיף אור
ומכאן נוכל להבין היטב כיצד הגענו למציאות שבה יהודים נלחמים נגד יהדותה של המדינה. במערכת החינוך זה התחיל בכך שלמדו (בימים שעוד למדו) תנ"ך והקפידו לנתק את הלימוד מכל הקשר של קדושה. השמאל ששלט במדינה בימים ההם זילזל במופגן בכל סממן של מסורת יהודית ואף נקט מהלכים של כפיית חינוך חילוני לילדי העולים שרובם ככולם היו דתיים. השלטונות הואילו בטובם להרשות הקמת בתי ספר דתיים כחלק ממערכת החינוך הכללית, אבל לא היה בזה פתרון אמיתי. אומנם בחינוך הכללי הקפידו להתייחס את מקורותינו העתיקים כאל סיפורים יפים פחות או יותר ובעיקר כאל מיתוסים חסרי משמעות מעשית עבורנו ובחינוך הדתי היה יותר כבוד, אבל לא הרבה יותר מזה.
בחינוך הממלכתי דתי התלמידים נדרשו לקיים כמה מצוות, תפילה וכו' אבל לא הודגש כלל הקשר לאלוקות, לרבש"ע. תוצאה טבעית מכך הייתה העובדה שאת ימי החופשה מלימודים הבינו תלמידים רבים כחופשה גם מתפילות וכו'. כי לא רק שלא הודגש (ובחלק מבתי הספר עדיין אינו מודגש) הקשר לרבש"ע, עוד זאת שחשפו את התלמידים במכוון ל"דעות אחרות" סותרות. כאילו לא די להם בחשיפה היומיומית לדעות סותרות בתקשורת, צריכים להביא להם אותן אל תוך בית הספר. כך, לא אחת הייתי עד להזמנת מרצים מהאגף שאינו שומר מצוות, להרצות בפני תלמידים בחינוך הממ"ד. לכן לא הופתעתי למצוא בין מובילי תהליכי החורבן אצלנו, שוברים שתיקה וכאלה, בוגרי החינוך הממ"ד.
המסר של פרשת השבוע מציע לנו את הפתרון המושלם לבלימת ותיקון תהליכי החורבן אצלנו, לזכור תמיד כי: בִּלְעָדָי, אֱלֹקִים יַעֲנֶה. שהרי מהיכן שאב יוסף כוחות לשמור על שפיות בהיותו שתים עשרה שנה בכלא המצרי על לא עוול בכפו, רק מהקשר החי שלו לאלוקים. והשילוב עם חנוכה מעצים את המסר וגם מציע דרך פעולה, תהליך חינוכי בחתירה אל היעד הזה של קשר חי עם הבורא יתברך, בכל יום מוסיפים נר. זה לא הרבה, לא מאמץ גדול מדי, אבל זה בדיוק מה שדרוש, להתאמץ עוד קצת, לא לנסות לקפוץ חמש מדרגות בבת אחת כי עלולים ליפול ולהתיאש, אבל לא לוותר על מדרגה אחת בכל פעם. ואז תקוים בנו הבטחת הנביא בהפטרה: [יד] רָנִּי וְשִׂמְחִי, בַּת-צִיּוֹן--כִּי הִנְנִי-בָא וְשָׁכַנְתִּי בְתוֹכֵךְ, נְאֻם-ה'.

תאריך:  26/12/2019   |   עודכן:  26/12/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בלעדי, אלוקים יענה את שלום פרעה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד צבי שוב
ביהמ"ש העליון חייב את אגד ומפעלי תחנות לשלם למדינה תמורת שימוש בקרקע בירושלים - בפסיקה הנוגסת עוד יותר בזכויותיהם של בני רשות במקרקעין
דביר מור
בחמאס סימנו מטרה להתחקות אחר יכולות המודיעין של צה"ל ולהביך את ישראל
עו"ד יוסף ויצמן
השופט המחוזי עודד מאור מציב בפני רשויות מקומיות בחירה ברורה, לגבי חייב שבחדלות פירעון: או גבייה מינהלית שעלולה להוביל להתיישנות, או תביעה המצריכה פסק דין
נסים ישעיהו
התייחסנו לארבע אסכולות אבל בתוך האסכולות יש עוד התפצלויות כמובן הרבה יותר משנים עשר שבטי ישראל    זה כאילו שכל שבט מתחלק לשלוש לפחות ומכאן ריבוי המפלגות
עו"ד עופר רשו
יש לשנות את הגישה הבסיסית כלפי העלאת טענות להגנה מן הצדק ובקשות לקבלת חומרי חקירה, ולראות בהן שלב הכרחי בהליך הפלילי ולא הכבדה על ניהולו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il