X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הנהגת חמאס ניצלה את השתתפותה בהלווית סולימאני בטהרן להידוק הקשרים עם יורשו אסמעיל קאני ולתיאום הסבב הבא של ההסלמה זעם בשטחים על השתתפות הנהגת חמאס בהלוויה, מצרים תעניש את אסמעיל הניה על נסיעתו לטהרן
▪  ▪  ▪
הלוויתו של סולימאני [צילום: איברהים נורוז, AP]
הניה. ביקור תנחומים בניגוד לעמדת מצרים [צילום: עבד ראחים חאטיב/פלאש 90]

ביקור משלחת חמאס בטהרן כדי להשתתף בהלוויתו של קאסם סולימאני עורר ביקורת קשה בקרב תומכי התנועה בשטחים, נוכח המעורבות של סולימאני בפשעים כלפי האוכלוסייה המוסלמית הסונית והרג אלפי אזרחים בסוריה עירק ותימן.
מנהיג חמאס אסמעיל הניה הפר גם התחייבות שנתן למצרים, שדרכה הוא יצא לחו"ל, שלא לבקר באירן. תמונתו של מנהיג חמאס אסמעיל הניה הסוני, כשהוא מנשק את ידו של המנהיג העליון השיעי עלי ח'מינאי, נתפסת בעיני תושבים רבים בשטחים כהשפלה של הסונים שמהווים את רוב המאמינים בדת האיסלאם.
בהנהגת חמאס מצטדקים ומסבירים כי משלחת חמאס נאלצה לצאת לטהרן לנחם את ההנהגה האירנית בגלל התעלמותם של המשטרים הערביים מהתנועה ודהירתם לנורמליזציה עם ישראל.
בכיר חמאס מחמוד א-זהאר אמר ב-8 בינואר, כי אירן תומכת בחמאס בכסף ובאמצעי לחימה ללא תנאים ומבלי לקבל מחיר פוליטי. "איננו נמצאים בשום ציר, אנחנו רוצים לשחרר את אדמתנו מבלי להיות חלק מציר אחד נגד ציר אחר".
א-זהאר הסביר כי ביקור משלחת חמאס בטהרן בא מתוך נאמנות למי שתמך בתנועה במשך שנים רבות, ודחה את הביקורת על-כך שמשלחת חמאס הסונית מתקרבת להנהגה האירנית השיעית. לטענתו, חמאס איננה רוצה להיות חלק מהמחנאות במזה"ת ואיננה מתערבת בעניינים הפנימיים של מדינות או תופסת צד בסכסוכים בינהן.
גורם מצרי אמר ב-6 בינואר לעיתון "דאר אל-חיאת", כי ביקורו של מנהיג חמאס אסמעיל הניה בטהרן והשתתפותו בהלוויתו של קאסם סולימאני הם הפרה של ההתחייבות שלו למצרים אשר איננה מרוצה מכך שלא עמד בהבטחתו. גורם בחמאס אמר בתגובה, כי להערכתו, ביקורו של אמסעיל הניה בטהרן לצורך השתתפות בהלוויתו של קאסם סולימאני לא יפגע ביחסי חמאס עם מצרים מכיוון שמדובר בהתפתחות שלא הייתה צפויה. ייתכן שמצרים תכעס בהתחלה אך היא תתגבר, מכיוון שמדובר בביקור ענייני ולא בפרובוקציה שמטרתה להרגיז את מצרים.
מצרים אסרה על אסמעיל הניה ודרשה ממנו שלא לבקר באירן. בלבנון ובוועידה האיסלאמית בקואלה למפור, בירת מאלזיה, בגלל השתתפותו של נשיא אירן רוחאני בוועידה שנחשבת כניסיון לפגוע במעמדה של סעודיה כמנהיגת העולם הסוני.
מצרים לא אמרה עדיין את המילה האחרונה בנושא. להערכת גורמים מצריים, היא תבוא חשבון עם אסמעיל הניה לאחר שיחזור לרצועת עזה ותעניש אותו.
ברצועת עזה מציינים את העובדה שמנהיג חמאס ברצועה, יחיא סינוואר, נעלם באחרונה מאור זרקורי התקשורת. סינוואר היה מתומכי הקשר בין תנועת חמאס לאירן. הוא נהג לשבח את אירן ואת קאסם סולימאני בהופעותיו הפומביות. לפני כחודשיים אמר סינוואר, בהופעה בפני תנועת הנוער של חמאס ברצועה, כי ללא התמיכה של אירן לא הייתה תנועת חמאס מגיעה למעמדה כיום.
הניה יצא מגדרו במהלך שהותו בטהרן לשבח ולפאר את קאסם סולימאני. הוא ביקר בבית האבלים של המשפחה ביחד עם זיאד נח'אלה, מנהיג הג'יהאד האיסלאמי, והספיד אותו במילים "השהיד של ירושלים".
ההתחנפות של הנהגת חמאס בראשות הניה לאירן, והנסיון לנצל את מותו של סולימאני כדי להתקרב אליה, תשפיע לרעה על יחסיה עם מדינות המפרץ ובמיוחד עם סעודיה שרואה באירן אויב ובחמאס ארגון טרור.
עאדל ג'ביר, השר הסעודי לענייני חוץ, אמר בהופעה בפרלמנט האירופי בפברואר 2018 כי תנועת חמאס היא "תנועה קיצונית". שלטונות סעודיה עצרו בחודשים האחרונים, מתוך היענות לדרישות ישראל וארה"ב, עשרות פעילים של חמאס בסעודיה שעסקו ובגיוס והלבנות כספים כדי להעבירם לזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה.
משלחת חמאס בראשות אסמעיל הניה נפגשה במהלך ביקורה בטהרן עם הגנרל אסמעיל קאני, יורשו של קאסם סולימאני בתפקיד מפקד גיס "קודס" ב"משמרות המהפכה". הפגישה נועדה להדק עמו את הקשר כדי להמשיך ולקבל מאירן את הסיוע הכספי בסך עשרות מיליוני דולרים בשנה והתמיכה באמצעי לחימה מתקדמים. במשלחת לטהרן היה גם צאלח אלעארורי, סגנו של אסמעיל הניה, שהינו איש הקשר לאירן ולחיזבאללה.
הביקור של משלחת חמאס בטהרן איננו רק ביקור תנחומים בגלל מותו של קאסם סולימאני. הוא נועד להדק את הקשר עם ההנהגה האירנית לאחר מותו של קאסם סולימאני. המנהיג העליון עלי ח'מינאי הינחה את הגנרל אסמעיל קאני להמשיך בכל המשימות שאותן הטיל על קאסם סולימאני, ובמיוחד חיזוק חמאס והגי'האד האיסלאמי ברצועת עזה, והמשך ההתבססות הצבאית האירנית בסוריה.
סימן נוסף להידוק הקשר בין חמאס לאירן ניתן היה לראות במסיבת העיתונאים שכינס ב-9 בינואר הגנרל חאג'י זאדה, מפקד חיל-האוויר של "משמרות המהפכה", אודות התקיפה האירנית על הבסיסים האמריקנים בעירק. הוא הופיע כשמאחוריו דגלים של כל השלוחות של אירן באזור ובהם דגל חמאס.
מחד-גיסא, ההתקרבות של הנהגת חמאס ליורשו של קאסם סולימאני תרחיב את הפער בינה לבין מדינות המפרץ, במיוחד עם סעודיה, ותפגע ביחסיה עם מצרים. מאידך-גיסא, היא תאפשר לחמאס לתאם עם הגנרל אסמעיל קאני, יורשו של קאסם סולימאני, את הפעילות הצבאית של חמאס נגד ישראל במקרה של התלקחות העימות הצבאי מחדש בין אירן לארה"ב.
הנהגת חמאס מוכנה רק להסדרה קצרת טווח ל-3 חודשים ברצועת עזה ולהערכתה סבב לחימה נוסף מול ישראל הוא בלתי נמנע.
בכירים באירן הבהירו באופן פומבי, כי במקרה של התחדשות המתיחות וסבב לחימה חדש בין אירן לבין ארה"ב, היא תתקוף את ישראל, בת-בריתה של ארה"ב.

תאריך:  11/01/2020   |   עודכן:  11/01/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מחמוד א-זהאר
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חיסול סולימאני
מחלקה ראשונה
באל-בוכמאל שבסוריה תקפו מטוסים משאית    הותקפו מתקנים שבהם מאוחסנים טילים בליסטיים של מיליציות פרו-אירניות    מרכז המעקב הסורי: 8 הרוגים בתקיפה
אברהם בנמלך
כשאירנים מתכננים נקמה אבל מפחדים שהנשיא טראמפ יתרגז
איתמר לוין
הערכת המודיעין אומרת כי מדובר בטיל נ"מ ששוגר בטעות לעבר המטוס האוקראיני שהמריא מטהרן    אירן מזמינה חוקרים אמריקניים ליטול חלק בחקירת ההתרסקות
יוני בן-מנחם
אירן הגיבה על חיסולו של קאסם סולימאני במתקפת טילים על הבסיסים האמריקנים בעירק באופן מידתי כדי שלא להיגרר למלחמה עם ארה"ב. ההתקפה האירנית הפכה ללעג בעולם הערבי, אולם, למרות התגובה האירנית המתונה, אירן היא מעצמה אזורית מסוכנת שהכריזה מלחמת התשה על מטרות אמריקניות באזור
איתמר לוין
מגדיר את ההתקפה על הבסיסים האמריקניים כנסיגה של אירן    מוסר: לא היו נפגעים והנזק לרכוש היה מינימלי    קורא לנאט"ו להגביר את מעורבותו במזרח התיכון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il