X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
יעקב חי בניכר במצרים בנוחות רבה שבע עשרה שנה עם בני משפחתו. כשחש שהמוות ניצב בפתח הוא משביע את בנו "...אַל נָא תִּקְבֵּרֵנִי בְּמִצְרַיִם, וְשָׁכַבְתִּי עִם-אֲבוֹתַי..."
▪  ▪  ▪
יעקב אבינו [צילום: רמברנדט]

מפרשת "ויחי" ניתן לשאול מדוע אנחנו נקראים עם ישראל. ישראל הוא שמו של יעקוב נכדו של אברהם. איננו נקראים עם אברהם, מי שנכרתה עמו ברית בין הבתרים ומי שהיה ראשון לאמונה באל אחד. איננו נקראים עם יצחק, מי שביסס היאחזות בארץ הזו בעמל כפיים, בעבודת אדמה ולא ירד מצרימה חרף מכת רעב שפקדה את בארץ.
יש מקום לשאלה מדוע זכה יעקב, שאת שמו ישראל אנחנו נושאים לדורות - עם ישראל. יעקב שנאמר לו: "לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ, כִּי אִם-יִשְׁרָאֵל כִּי-שָׂרִיתָ עִם-אֱלֹהִים וְעִם אֲנָשִׁים וַתּוּכַל" (בראשית ל"ב 29).
יש מקום לתהייה מה קרה, שבן המשקר אב עיוור, שקר שבעקבותיו מוענקת לו בכורה, מזכה אותנו שנישא את שמו כעם - עם ישראל. שקר שאילצו להתנתק מבית אב מחיק אם אוהבת, שדרבנה אותו לשקר, ובעטיו נדד בודד למרחקים, לבלתי נודע, לניכר. גם שם נאלץ להשתמש בשקר כדי לשרוד.
אודה, שאין לי תשובה לתהייה, שאנחנו נושאים שם של אדם ששיקר אב עיוור, שקר שגרם לו בחייו רק אסונות. יעקב שיקר אב עיוור, בחייו כאבא בניו שיקרו לו לא פעם אחת, כל שקר מכאיב ומייסר, כל שקר גרם לו רק אסון, שקר הבא לחפות על מזימת הניסיון להמית אח בבור, בו אין מים, המסתיים במכירתו אל עתיד בלתי נודע בידי סוחרים בבני אדם. בית אב המתנהל באווירה קשה עקב תככים של שקר רודף שקר - יעקב משקר לאביו, בניו משקרים לו.
מחלה ומחילה
השאלה מדוע אנחנו נקראים עם ישראל מתחדדת לנוכח העובדה, שיעקב אומנם מבקר בצדק את בניו שמעון ולוי על ש"הָרְגוּ כָּל-זָכָר...הָרְגוּ לְפִי-חֶרֶב..." לאחר שמלו "כָּל זָכָר כָּל יוֹצְאֵי שַׁעַר עִירוֹ" - שכם. אך למרבה הצער, הביקורת לא התנהלה במישור המוסרי, אלא התנהלה רק במישוריות התועלתית. לדברי יעקב - שמעון ולוי "עֲכַרְתֶּם אוֹתִי לְהַבְאִישֵׁנִי בְּיוֹשֵׁב הָאָרֶץ בַּכְּנַעֲנִי וּבַפְּרִיזִי וַאֲנִי מְתֵי מספר" ומוסיף חשש שבני העמים היושבים בארץ "נֶאֶסְפוּ עָלַי וְהִכּוּנִי וְנִשֱׁמַדְתִּי...". (בראשית ל"ד 30). רק בשלב מאוחר מאוד בברכה בפרק מ"ט העלה יעקב את הנושא המוסרי - "כְּלֵי חָמָס מְכוֹרוֹתֵיהֶם..." (שם, מ"ט, 5).
יעקב חי בניכר במצרים בנוחות רבה שבע עשרה שנה עם בני משפחתו. כשחש שהמוות ניצב בפתח הוא משביע את בנו "...אַל נָא תִּקְבֵּרֵנִי בְּמִצְרַיִם, וְשָׁכַבְתִּי עִם-אֲבוֹתַי..." נ' 24-26) כשיוסף ואחיו חוזרים למצרים, לאחר שקברו את יעקב במערת המכפלה הם חוזרים לעמק הבכא של הפחד - האחים שבים לפחד מיוסף - "...ישטמנו יוֹסֵף, וְהָשֵׁב יָשִׁיב לָנוּ אֶת כָּל הָרָעָה אֲשֶׁר גָּמַלְנוּ אוֹתוֹ" (נ' 15).
מדרש תנחומא י"ז מתאר את האחים בדרכם חזרה למצרים לאחר קבורת האב בחברון, נעצרים ליד אותו בור, אליו זרקו את יוסף חולם החלומות. הם ניצבים שם מפוחדים וחוששים, שיוסף יתנקם בהם. במעמד הזה יוסף מקרין ערכי חמלה ומחילה לאחיו, שהפגישו אותו עם אימת המוות. יוסף הפך למנהיג בעל שיעור קומה, איש חסד וחמלה. מעבר שעשה מחולם למוחל נמצא בפסוקים 16-21 בפרק נ' - "וַיַּצַּו אֶל יוֹסֵף...אָבִיךָ צִוָּה לִפְנֵי מוֹתוֹ... אָנָא שָֹא נָא פֶּשַׁע אָחִיךָ וְחַטָּאתָם כִּי רָעָה גמלוך, וְעַתָּה שָׁא נָא לְפֶשַׁע עַבְדֵי אֱלוֹהֵי אָבִיךָ...".
יוסף לא חווה חוויות התגלות אלוהים. יוסף הוא ראשון למפתח תפישה תיאולוגית של אמונה באלוהים מתוך פנימיותו, מתוך דעתו ולא מתוך חווית התגלות, כשמעל לכל הוא מנחיל לחברה ערכי מחילה וסליחה, ואפילו פרעה מתפעל מאישיותו - "הֲנִמְצָא כַּזֶּה אִישׁ אֲשֶׁר רוּחַ אֱלוֹהִים בּוֹ ?" (מ"א 38).
פרשת ויחי, פרשה אחרונה בספר בראשית, דנה בסוף דרכן של דמויות חשובות בהיסטוריה שלנו בשלב המעבר ממשפחה לעם. משלל הדברים שיכול לקחת באמתחתו כל קורא של הפרשה, אני נוטל אתי כצידה לדרך החיים בארץ הזו, בארץ האבות, את ערכיו של יוסף החולם החומל.

תאריך:  12/01/2020   |   עודכן:  12/01/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת "ויחי" - החולמים והחומלים
תגובות  [ 13 ] מוצגות  [ 13 ]  כתוב תגובה 
1
כל החיים ילדיו שיקרו לו
יעקב שיקר לאביו  |  12/01/20 16:16
2
כל החיים ילדיו שיקרו לו
יעקב שיקר לאביו  |  12/01/20 16:16
3
יוסף החומל צריך להיות מורה דרך
יוסף החומל   |  13/01/20 08:48
4
פוסל את נישואי יוסף עם אסנת ל"ת
הרב פרץ  |  13/01/20 11:11
5
הרב פרץ דורש ביטול נישואי יוסף
הרב פרץ דורש  |  13/01/20 11:19
6
מי ייתן ויחיו בשלום בני אברהם
ויחי  |  13/01/20 12:07
7
אבל לא יותר מדי
לחלום זה טוב  |  14/01/20 09:49
8
איתן, יישר כוח ל"ת
עדי....  |  14/01/20 11:09
9
נהניתי לקרוא ל"ת
uh  |  14/01/20 11:49
10
השם-״ישראל״ כולל את כל האבות
פלא יועץ  |  14/01/20 13:00
 
- תלמד בבקשה מיוסף
למר פלא יועץ  |  15/01/20 09:27
 
- מצר על הפלא והעצה שברחו ממנו ל"ת
מר פלא יועץ  |  17/01/20 17:45
11
לאמץ מדיניות המכילה מחילה וסלי
לאמץ מדיניות   |  15/01/20 09:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דבורה צרויה
מתמודד מבוגר החי בבית הוריו נהנה מתמיכה מלאה וככל שתהליך השיקום חיובי המתמודד בשל לעצמאות    במצב זה כדאי מאוד לשקול כחלק מתהליך הקניית עצמאות להפריד עבורו יחידת דיור עצמאית בתוך הבית הקיים
רפי לאופרט
הכנסת גם כריבון כפופה לחוק, אולם במתן פרשנויות או החלטות חלופיות לחוק לגבי פעולותיה, סמכותה עולה על זו של בג"ץ. או יועצים משפטיים, וכך עליה לנהוג. זו קביעה נורמטיבית
קובי אפללו
זה לא יפסיק לרגע, ככל שמועד הבחירות יקרב ההצפה התודעתית נגד נתניהו תגבר, זו כבר לא שטיפת מוח איטית ומייאשת זו הצפת התודעה הישראלית במבול האשמות חסר תקדים
טל בן-יעקב
האם מתקבל על הדעת שכולם, אבל כולם, לאורך שנים ובשיטתיות רודפים אחרי נתניהו? ואולי השיטה המרושעת והגאונית שלו פשוט עובדת - במקום לגנוב או לקבל שוחד כספי ואז לקנות טובין, הוא מקבל אותם ישירות, ואז מזדעק שרודפים אותו כיוון שחשבון הבנק שלו אינו מעורב?
יצחק מאיר
אי-אפשר לדרוש מן המנהיגים הדגולים ומן המצביאים המיומנים להניח שיש בכלל נוסע אלמוני על מטוס אלמוני שיתרסק בלילה אלמוני כשהאורות בלשכות הגבוהות ובמרתפים המבוטנים דולקים יומם ולילה בשעה שראשי עם הינם קודש שם בכל מאודם ובכל נפשם לענייני הרת עולם של הפלנטה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il