X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
העולם ב-2020: אולימפיאדת טוקיו

הלפיד של ארץ השמש העולה

יפן מקווה להפוך את האולימפיאדה השנה למנוף לחיזוק מעמדה הבינלאומי. היא נמצאת במקום טוב לעשות זאת, אך יש גם לא מעט מכשולים - מדווח "The World in 2020"
▪  ▪  ▪
האיצטדיון האולימפי בטוקיו [צילום: ג'יי הונג, AP]

יפן היא המדינה ה-11 בעולם במספר תושביה ובעלת הכלכלה השלישית בגודלה. היא נהנית משלום, יציבות ודמוקרטיה. אך למרות כל אלו, ארץ השמש העולה כמעט ואינה חשופה לעולם. זה ישתנה השנה - מודיעה שרה בירק, הכתבת הראשית של אקונומיסט בטוקיו, ב-"The World in 2020". הסיבה: אולימפיאדת טוקיו. מנהיגי יפן רוצים לנצל את האירוע לטובת המדינה בכללותה.
כאשר אירחה את המשחקים האולימפיים של 1964, השתמשה בהם יפן כדי לחזור לבמה העולמית אחרי התבוסה במלחמת העולם השנייה. המשחקים הראו, כי היא השתנתה ממעצמה מיליטריסטית לחברה שוחרת שלום בקהילה הבינלאומית. יפען הפגינה את התאוששותה מהחורבן הכלכלי ומסעה לעבר ההובלה בתשתיות ובטכנולוגיה.
חמישה עשורים מאוחר יותר, ליפן יש תקוות מן האירוע היקר והבלתי-פופולרי בשכבות רבות. מאז המשבר הכלכלי הקשה בשנות ה-90, נראה היה כאילו יפן עברה את שיאה. אך כאשר ארה"ב, בריטניה והמערב מצויים במחלוקות המערערות את הדמוקרטיות שלהם, מקווים מנהיגי יפן שהיא תוכל למלא תפקיד בקידום העקרונות הליברליים ששירתו היטב את העולם מאז תום המלחמה.
יפן גם רוצה לשוב ולהוביל את הזירה הטכנולוגית העולמית, מוסיפה בירק. רובוטים יוצבו בכפר האולימפי, יברכו לשלום את הבאים וישאו את המטען הכבד של הספורטאים. יש אפילו תוכניות להשתמש במכוניות מעופפות תוצרת טויוטה להדלקת הלפיד האולימפי בטקס הפתיחה.
בכמה מובנים, יפן אכן ניצבת במקום המאפשר לה למלא תפקיד מרכזי יותר בענייני העולם. מאז נכנס שינזו אבה לתפקיד ראש הממשלה ב-2012, המדינה נעשתה יותר אסרטיבית. קחו למשל את הסחר: ב-2018 היא הובילה לביטול תוכנית השותפות הטרנס-פסיפית של 11 מדינות, לאחר הנשיא דונלד טראמפ הוציא ממנה את ארה"ב, וכעת יוזמת שותפות חילופית של מדינות דרום-מזרח אסיה. אבה גם ינסה השנה לשנות את חוקתה הפציפיסטית של יפן, כך שהיא תוכל לשלוח כוחות למשימות בינלאומיות - אם כי זו תהיה משימה קשה.
עם זאת, מדגישה בירק, יש כמה וכמה מכשולים - הן לגבי הדרך בה יפן רוצה להיתפס והן לגבי יכולתה לעשות זאת. המדינה נאבקת עם ירידה מתמשכת במספר התושבים ועם הזדקנות הפוגעת בכלכלתה ובתקציבה. היא מפגרת אחרי המדינות המפותחות במגוון של תחומים, החל משוויון מגדרי וכלה באיכות הסביבה.
יפנים רבים גם חוששים מפני הגברת המעורבות הבינלאומית של ארצם, במיוחד אם הדבר יהיה כרוך בפעילות צבאית בחו"ל. אבה, האדריכל של השינוי, צפוי לסיים את תפקידו לכל המאוחר בשנה הבאה, מה שעלול להפוך אותו השנה לברווז צולע - וגם אין לו כרגע יורש ברור. כל אלו עלולים להוביל לכך, ששאיפותיה של יפן יסתיימו יחד עם האולימפיאדה.

תאריך:  19/01/20   |   עודכן:  19/01/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
לארגונו של נסראללה אין חשק מיוחד להתעמת עם ארה"ב וישראל, אך ייתכן שכעת לא תהיה לו ברירה. Foreign Affairs סוקר את דרכי הפעולה האפשריות - בלבנון, במזרח התיכון וברחבי העולם
איתמר לוין
אקונומיסט מנתח את הדרמה הפוליטית במוסקבה השבוע, ואומר שמטרתו של פוטין ברורה: להישאר בשלטון, בצורה זו או אחרת, גם לאחר תום הקדנציה הנוכחית ב-2024    ארה"ב והאיחוד האירופי לא יתערבו, בעוד שליטים סמכותניים אחרים ינסו ללמוד מפוטין כיצד לשלוט לנצח
איתמר לוין
וושינגטון פוסט: טראמפ ויתר על הרעיון של משפט ארוך    פקיד בכיר בבית הלבן מבהיר שהנשיא מתנגד לשמיעת עדים כפי שדורשים הדמוקרטים, וצופה שהמשפט יימשך שבועיים בלבד: "הראיות הן לטובת הנשיא"
איתמר לוין
מספר המפגינים ברחובות טהרן הולך וגדל, חלקם קוראים בגלוי להפלת חמנאי, בסיס התמיכה של המשטר מראה סימני התפוררות, סטודנטים לועגים לנסיונו של המשטר לתעל את הזעם לעבר ארה"ב וישראל
איתמר לוין
בריטניה מפולגת כפי שלא הייתה מעולם, המוסדות הפוליטיים שלה נמחצים בין שני גישות ומעמדה העולמי מתערער קשות - מסכם "The World in 2020" את השפעות הברקזיט, לקראת השנה בה יתקיים המו"מ על יישומו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il