X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
התחרות בין ארה"ב לבין סין תעבור השנה ממישור הסחר למישור הביטחוני, והזירה הימית והמדינות שסביבה עלולה להוביל לעימות - מזהירה מומחית מאוניברסיטת ג'ורג'טאון ב-"The World in 2020"
▪  ▪  ▪
נושאת המטוסים רייגן בים המחלוקת [צילום: בוליט מרקז, AP]

בשנת 2019 התמקדה התחרות האסטרטגית בין ארה"ב לבין סין בתחום הסחר; בשנת 2020 תגבר התחרות הביטחונית. אוריאנה סקיילר-מסטרו מאוניברסיטת ג'ורג'טאון מציעה, ב-"The World in 2020" לשים לזירת ים סין הדרומי.
אוניות אמריקניות יעברו השנה במיצרי טייוואן פעם בחודש, וספינת מלחמה מרכזית תבקר בנמל טייוואן. וושינגטון תבקש להרחיב את תפקידה הבינלאומי של טייפה, למשל על-ידי צירופה לארגון הבריאות העולמי וארגון מפגש חסר תקדים בין שרים משתי המדינות. הנשיא שי ג'ינפינג יגיב בתקיפות וירחיב את הפעילות הצבאית הסינית מול טייוואן, תוך שכוחותיו מטרידים את הספינות האמריקניות. סין גם תלחץ על המדינות האחרונות שעודן מקיימות יחסים דיפלומטיים עם טייוואן לנתק אותם. והיא גם תפעיל מלחמת מידע ולחצים כלכליים במטרה לקדם את המועמד המועדף עליה, האן קו-יו, בבחירות לנשיאות טייוואן השנה.
על-רקע זה של הסלמה במתח, מעריכה סקיילר-מסטרו, סין תדחוף לעימות בכמה זירות טריטוריאליות. היא תגביר את הלחץ בצפון ים סין, שם היא ויפן טוענות לבעלות על איי סנקדו/דייאו, תוך ניצול המתיחות הגוברת בין יפן לבין קוריאה הדרומית. היא גם תקיים יותר סיורים משותפים עם רוסיה, מתוך הנחה שארה"ב לא תרצה להתעמת עם שתיהן ביחד.
בים סין הדרומי עשויה סין ללכת אפילו רחוק עוד יותר. כך למשל, היא עשויה להקים יותר עמדות באיי ספרטלי, לחזק את העמדות באיי פרסלס וספרטלי, או להגביל את יכולתן של מדינות אחרות לנווט באיזור. עם זאת, מנהיגי סין לא ימהרו לזעזע בצורה כה משמעותית את הסטטוס-קוו, בעוד הם מצליחים ליצור שליטה בפועל באיזור.
עם זאת, סין לא תהסס לפעול אם מתחרותיה בדרום-מזרח אסיה ינסו לחזק את מעמדן. וייטנאם תהיה השנה יו"ר איגוד מדינות האיזור, והיא עשויה לנצל את מעמדה כדי לנסות וליישב את המחלוקת הארוכה על "קוד ההתנהגות הימית בים סין הדרומי" - אותו מבקשת בייג'ינג לנצל למטרתה, כמו למשל איסור על-כניסת צבאות זרים לאיזור. נשיא הפיליפינים, רודריגו דוטרטה, עשוי לנקוט בקו תקיף יותר כלפי סין, אם למשל היא תהרוג אזרחים של ארצו במהלך עימות ימי.
ארה"ב תנסה לנצל לטובתה כל שינוי במצב הרוח הפוליטי בהנוי או במנילה. היא יכולה לאיים על בייג'ינג שתשקול מחדש את עמדתה שלא להתערב בחילוקי הדעות הטריטוריאליים, או להעלות מחדש את ים סין הדרומי על סדר היום במפגשים בדרג גבוה עימה, כמו למשל בפסגת G7. עם זאת, סביר יותר שהנשיא דונלד טראמפ יעדיף את מסלול העיצומים על חברות ויחידים מסין המעורבים בפעילות בלתי חוקית והטרדות באותו איזור.
הפנטגון מוביל את מדיניותה של ארה"ב בנושא ים סין הדרומי, והוא ילחץ על מדינות האזור לספק לכוחות האמריקניים יותר גישה ותמיכה פוליטית - צופה סקיילר-מסטרו. השנה תפקע סבלנותה של ארה"ב כלפי המנטרה של מדינות האיזור: "אל תכריחו אותנו לבחור" (בינה לבין סין). אבל יתרונה הצבאי מול סין הולך ונמוג, ואם לא תצליח להגביר את נוכחותה הצבאית - תוכל סין להשתלט על שרשרת האיים הראשונה בים זה. מצב זה יחייב את ארה"ב לשכנע את איגוד מדינות האזור לעשות יותר ולאפשר לה נוכחות צבאית זמנית וקבועה בחופיהן.
הן ארה"ב והן סין יהיו מוכנות ליטול השנה יותר סיכונים כדי להשיג יתרון זו על זו. זהו רק עניין של זמן עד שהתחרות בים סין הדרומי תתגלגל לעימות, מזהירה סקיילר-מסטרו. השנה הקרובה עלולה להיות מסוכנת לא רק לשתי המעצמות, אלא גם למדינות האזור שייקלעו לקו האש.

תאריך:  20/01/20   |   עודכן:  20/01/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
מחקר חדש מלמד, שההתמכרות למשככי כאבים גרמה לאורך השנים לקושי משמעותי במציאת משרות, לירידה במכירות ולהסתמכות גדולה יותר של חברות על תחליפים טכנולוגיים לבני אדם - מדווח אקונומיסט
איתמר לוין
ארה"ב ואירן ימשיכו להיות קרובות לעימות צבאי, והסיכויים לפריצת דרך של ממש השנה הם אפסיים. אבל אולי בכל זאת יהיה שיפור כלשהו ביחסים - מסביר "The World in 2020", לפני חיסולו של סולימאני
איתמר לוין
יפן מקווה להפוך את האולימפיאדה השנה למנוף לחיזוק מעמדה הבינלאומי. היא נמצאת במקום טוב לעשות זאת, אך יש גם לא מעט מכשולים - מדווח "The World in 2020"
איתמר לוין
לארגונו של נסראללה אין חשק מיוחד להתעמת עם ארה"ב וישראל, אך ייתכן שכעת לא תהיה לו ברירה. Foreign Affairs סוקר את דרכי הפעולה האפשריות - בלבנון, במזרח התיכון וברחבי העולם
איתמר לוין
אקונומיסט מנתח את הדרמה הפוליטית במוסקבה השבוע, ואומר שמטרתו של פוטין ברורה: להישאר בשלטון, בצורה זו או אחרת, גם לאחר תום הקדנציה הנוכחית ב-2024    ארה"ב והאיחוד האירופי לא יתערבו, בעוד שליטים סמכותניים אחרים ינסו ללמוד מפוטין כיצד לשלוט לנצח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il