X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
והמופע האחרון של טיבי בכנסת, שבו הזהיר את מפלגת כחול לבן מפני תמיכה בהחלת הריבונות על בקעת הירדן, מעלה את השאלה איך הגענו עד הלום יש לתהות מהו המקור ללגיטימציה במדינת ישראל שמקבל אדם שהיה יועץ לבכיר מבקשי נפשה?
▪  ▪  ▪
טיבי. מרואיין מבוקש [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

התקווה שבשבוע אחד לפחות בשנה, אותו שבוע שבו מציינים 75 שנה לשחרור אושוויץ, לא יראיינו את ח"כ אחמד טיבי נגוזה בתוכנית "מה בוער". למרבה הפלא אפילו יעקב ברדוגו מצא לנכון לראיין את טיבי בתוכניתו הפופולרית.
ח"כ טיבי, שהיה על תקן פרשן כדורגל בגל"צ, היה גם למי ששכח, יועצו של יאסר ערפאת. זהו אותו האיש שלגביו אמר מנחם בגין במלחמת לבנון הראשונה כי "יורה לצה"ל להגיע 'עד הבונקר של ערפאת'".
ואם הקונוטציה בעניין 'הבונקר' אינה ברורה דיה בא הסופר עמוס עוז והסביר אותה בראיון: "בימי מלחמת לבנון הראשונה דיבר בגין על 'היטלר המסתתר בבונקר בביירות'. כתבתי אז מאמר בשם 'היטלר כבר מת, אדוני ראש הממשלה'." רוצה לומר, מנחם בגין שהשמאל עורג אליו לאחרונה, השווה בין הצורר הנאצי לראש אש"ף. ומטיבו של המנהיג נגזרת הגדרת יועצו הקרוב.
בגין, שבחייו לא זכה לאהדה משמאל כפי שזוכה לה הד"ר טיבי בשנים האחרונות, לא היה היחיד שערך השוואה שכזו. יצחק טבנקין, ממנהיגיה הדגולים של תנועת העבודה, כתב לאחר מלחמת ששת הימים "כי בארצות-ערב... פועלים כיום כוחות המאיימים עלינו בשואה. ברגע שתינתן להם האפשרות לכך, הם נכונים לעולל ליהודים כל מה שעוללו להם הגרמנים בהנהגתו של היטלר".
והמופע האחרון של טיבי בכנסת, שבו הזהיר את מפלגת כחול לבן מפני תמיכה בהחלת הריבונות על בקעת הירדן, מעלה את השאלה איך הגענו עד הלום. יש לתהות מהו המקור ללגיטימציה במדינת ישראל שמקבל אדם שהיה יועץ לבכיר מבקשי נפשה?
שנאה עצמית
הסבר אפשרי, שעמדו עליו חוקרים רבים, ייתכן שנמצא בתכונת השנאה העצמית שאופיינה בחלק מהעם היהודי. תכונה טראגית זו, שהתפתחה בגלות כתוצאה מרדיפות ואנטישמיות, גרמה לחלק מהיהודים לנסות ולהימלט מהגורל המר על-ידי התרפסות והתחנפות לרודפיהם. או חבירה אליהם לפעמים על-ידי המרת הדת או על-ידי הזדהות והצדקת מעלליהם כנגד היהודים. אם עוד היה מקום לקבל נמיכות רוח שכזו והפגנת חוסר נאמנות בסיסית למשפחה ולעם, ככורח הישרדותי בגולה, קשה יותר להצדיק את קיומה במדינה ריבונית. הפרדוקס הוא שתופעה גלותית זו מקננת דווקא באותו ציבור המנסה לטשטש ולהשתחרר מעברו ומורשתו היהודית, אשר מזכירות לו את הגולה.
להתפרצותה של אותה שנאה עצמית ישנם לפחות שתי השלכות בולטות. האחת היא "הסכם אוסלו", שבו כזכור ממשלת רבין הושיטה יד לערפאת לאחר שנזרק על-ידי העולם המערבי בשל הזדהותו עם סדאם חוסיין במלחמת המפרץ הראשונה. מהלך זה הראה את עומק השפעתה של השנאה העצמית על אותו החלק בעם היהודי הסובל ממנה, עד שהוא מוכן לרצות את אויבו, ולהצילו, דווקא בשעה שהוא כבר כמעט לא מהווה איום עליו יותר.
ביטוי אחר לתופעה נמצא בעובדה שיועצו של ערפאת נבחר לפרלמנט הישראלי, בחסות החלטות בג"ץ המאפשרות את התמודדותם בבחירות של אויבי המדינה. תמיכה לכך, שהדבר נובע משנאה עצמית, מופיעה בראיון שערך ארי שביט עם השופט מנחם לנדוי. לנדוי קבל על "ניסיונותיו של בית המשפט ...לקדם ערכים פוסט-ציוניים,... 'זו מין שנאה עצמית', אמר, 'והיא גורמת לחולשה, לעייפות, להונאה עצמית ולחוסר נכונות להיאבק'".
הפתולוגיה היהודית שתוארה לעיל מעוררת מחשבה מהו בעצם התפקיד שממלא טיבי בכנסת ישראל. ייתכן שאפשר לקבל תשובה באשר לתפקידו של טיבי מההיסטוריה, ומהקשר הרעיוני והמשפחתי בין מעסיקו ערפאת, לבין המופתי הירושלמי. היה זה המופתי, חאג' אמין אל חוסייני, שיעץ לאייכמן כי "הדרך בה הנאצים יוכלו לרדוף יהודים בצורה היעילה ביותר היא לעשות זאת לאט, ובשלבים, כדי ללכוד אותם לא מודעים לשלב הבא של התוכנית". בן משפחתו וממשיכו הפוליטי, יאסר ערפאת, מנסח "תורת השלבים" והסתמכות על "הסכם חודייביה", פעל לפי עיקרון זה בדיוק.
התנהלותו המתונה והחביבה של הד"ר טיבי, זו שמקנה לו את המעמד של מרואיין מבוקש, נועדה לטשטש אצל היהודים את תודעתם על יישום "תורת השלבים" של ערפאת וחאג' אמין. נותר רק לקוות שלא נתעורר מאוחר מדי ונגלה שבמו ידנו יצרנו מופתי כחול לבן.

תאריך:  28/01/2020   |   עודכן:  28/01/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עומר מואב
תגובה לטור של פרופסור זעירא בגלובס    בחירות המתקרבות נדבר על המון נושאים, אבל נדמה שעל מה שחשוב לכלכלה הישראלית לא נדון: השלום, שחסרונו גורם לעלויות כלכליות גבוהות, המיסים שיש להעלות כדי להרחיב את היקף ואיכות השירותים הציבוריים וגם הילודה הגבוהה שעליה יש לתת את הדעת
אליהו קאופמן
ה"ידידה" החדשה של ישראל - ערב הסעודית, איננה בדיוק ה"מדינה המוסלמית הליבראלית", אלא שזו מהדורה מערבית חדשה ללגיטימציה למדינה עריצה וחותכת ידיים, כפי שבעבר זכה ללגיטימציה "ליבראלית" כזו הרודן הרומני ניקולאי צ'אושסקו, לאחר שלעומת עמיתיו הקומוניסטים דאז הוא קשר קשרים דיפלומטיים חיוביים עם המערב בכלל ועם ישראל בפרט
עו"ד מנחם גורמן
השטח עליו בנויה כנסיית אנה אינו שייך לכנסיה הקטולית או לממשלת צרפת    השטח הזה שייך לעם היהודי    השטח הזה, כמו כל שטחי ארץ ישראל, נלקח בכח הזרוע מהעם היהודי על-ידי הרומאים לפני למעלה מאלפיים שנה
איתן קלינסקי
נראה שיהודה ויזן נהנה מעלייתו על שרטון הבוטות בקביעה, שכתיבתה "היא וולגרית, מזויפת ומלאכותית..."    בניגוד לקביעתו של יהודה ויזן סחרחורת השמחה והחוויה עברו אלינו הקוראים בלשון ובניגון, המעידים גם בצניעות שאנחנו אוהבים לקרוא ספרי שירה
משה נסטלבאום
טור דעה אישית בשלישי ובשישי שלא דופק חשבון    מערכת הבריאות קורסת. רוצים הוכחה? לכו למיון של איכילוב    כרמלה מנשה הכתבת לענייני צבא של התאגיד ראויה לפרס ישראל לעיתונות    על הסיכול הממוקד שנעשה לגל הירש שהולך לפוליטיקה    וגם: איך ניסתה המפלגה הקומוניסטית להרגיז את בן-גוריון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il