X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מדינות ערב המתונות מגלות זהירות ומוכנות לדון בתוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ בהובלתה של ארה"ב. הכדור עבר למגרשה של ההנהגה הפלשתינית, מחמוד עבאס ממשיך בקו הסרבנות הפלשתיני המסורתי ומתכנן להיאבק בתוכנית האמריקנית, הפלשתינים מזהירים כי סיפוח שטחים מיידי ע"י ישראל יביא להסלמה גדולה
▪  ▪  ▪
עבאס. תגובה צפויה [צילום: STR]

אזור המזה"ת נכנס לימים מכריעים בכל הקשור לגורל השלום באזור וקביעת גבולותיה החדשים של מדינת ישראל בעקבות נאומו ההיסטורי של הנשיא טראמפ שבו הוצגה תוכנית השלום האמריקנית המכונה "עסקת המאה". התוכנית פורסמה בעת שבארה"ב ובישראל מתנהלות מערכות בחירות, כשרצועת עזה עומדת על סף הסדרה בין ישראל לחמאס וברש"פ שורר מצב של חוסר ודאות לאור גילו המתקדם של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס וקרב הירושה המתעצם.
ברקע פועלת אירן לטרפד כל הסדר מדיני בין ישראל לפלשתינים שייצב את המצב בגבולותיה של ישראל, למרות שהיא ספגה מכה קשה בעקבות חיסולו של הגנרל קאסם סולימאני, ההנהגה האירנית נחושה להמשיך בתוכניות ההתפשטות שלה במזה"ת ולהדק את טבעת החנק שבנתה סביב ישראל של עשרות אלפי רקטות וטילים באמצעות השלוחות שלה.
תגובת מדינות ערב
מדינות ערב המתונות הגיבו בזהירות, הן לא שללו את תוכנית השלום האמריקנית, בחריין, עומאן ואיחוד האמירויות שלחו את שגריריהן בוושינגטון להשתתף בטקס בבית הלבן, סעודיה, מנהיגת העולם הסוני, לא שלחה את שגרירה לטקס אך משרד החוץ הסעודי פירסם הודעה שבה נאמר כי "סעודיה מעריכה את מאמצי הנשיא טראמפ להשיג תוכנית שלום מקיפה בין הפלשתינים לישראל, סעודיה מעודדת משא-ומתן ישיר בין הפלשתינים לישראל בחסות אמריקנית". אולם, מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז שוחח בטלפון עם יו"ר הרש"פ והבהיר כי עמדת סעודיה לא השתנתה והיא עודנה שומרת על זכויות העם הפלשתיני.
משרד החוץ המצרי פנה לשני הצדדים בבקשה לשקול את המתווה שהציע הנשיא טראמפ, בהודעה שפירסם נאמר: "מצרים קוראת לישראל ולפלשתינים לבחון באופן מעמיק את החזון האמריקני להשגת שלום ולקיים דיאלוג בחסות ארה"ב, למען חידוש המו"מ". איחוד האמירויות הערביות הביע תקווה כי ישראל והפלשתינים יצליחו להשיג שלום ודו-קיום בתמיכת הקהילה הבינלאומית.
יוסף אלעתיבה, שגריר איחוד האמירויות באו"ם, אמר כי "תוכנית השלום שהוכרזה היום מציעה נקודת התחלה חשובה לחזור למשא-ומתן בהובלת ארה"ב". למרות שתוכנית הנשיא טראמפ שומרת על הסטטוס-קוו בהר-הבית ועל מעמדה של ירדן כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים על-פי ההסכם השלום בין שתי המדינות, הזהיר שר החוץ הירדני איימן צפדי מפני ביצוע צעדים חד-צדדים במסגרת תוכנית השלום כשהוא רומז לסיפוח בקעת הירדן, לדבריו, "הקמת מדינה פלשתינית עם ירושלים המזרחית כבירתה היא הדרך הבטוחה לשלום".
טורקיה דחתה את תוכנית השלום של טראמפ, שר החוץ הטורקי, מוולוד צ'בושואלו,אמר כי התוכנית היא ניסיון לחסל הקמת מדינה פלשתינית, "מדובר בתוכנית סיפוח שנועדה להרוג את פתרון שתי המדינות ולגנוב אדמות פלשתיניות".
התגובה הפלשתינית
התגובה הפלשתינית לתוכנית השלום האמריקנית הייתה צפוייה, הרש"פ שללה את תוכנית השלום האמריקנית והמשיכה את דרכה של ההנהגה הפלשתינית לדורותיה לשלול כל תוכנית שלום אשר שונה מ"הקווים האדומים" הפלשתינים ולא להחמיץ הזדמנות להחמיץ הזדמנות לשלום, למרות שהנשיא טראמפ הכיר בתוכניתו בעיקרון 2 המדינות ובהקמת בירה פלשתינית בחלקים ממזרח ירושלים.
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס נשא נאום מתלהם בכינוס חרום של ההנהגה הפלשתינית ברמאללה שבו דחה על הסף את תוכנית השלום האמריקנית והבטיח לסכל את "המזימה" ולפעול לכך שהיא "תושלך לפח האשפה של ההיסטוריה". הוא הדגיש כי הפלשתינים לא יקבלו מדינה פלשתינית ללא ירושלים וכי הפלשתינים לא יוותרו על הקווים האדומים שלהם בנושא ירושלים, הגבולות, ההתנחלויות ו"זכות השיבה" של הפליטים הפלשתינים.
מחמוד עבאס הודיע כי מבחינת הפלשתינים, התוכנית האמריקנית מסמלת את סוף מימוש הצהרת בלפור מ-1917 וכי הרש"פ תנקוט מייד את הצעדים שעליהם החליטה כבר בעבר המועצה המרכזית של אש"ף בכל הנוגע לקשרי הרש"פ עם ישראל בעקבות הסכמי אוסלו. זמן קצר לפני שהנשיא טראמפ הציג את תוכניתו, שוחח מחמוד עבאס עם מנהיג חמאס אסמעיל הניה שהתקשר אליו מחו"ל ובירך אותו כל כך שהזמין לישיבת החרום של ההנהגה הפסלטינית את נציגי חמאס והג'יהאד האיסלאמי, השניים סיכמו להיפגש בעזה.
דובר ארגון חמאס פווזי ברהום אמר כי תוכנית "עסקת המאה" הינה "הנכבה החדשה" של הפלשתינים, דובר אחר, סאמי אבו זוהרי אמר כי התגובה לתוכנית צריכה להיות אחדות פלשתינית ופיצוץ של אינתיפאדה בפניה של ישראל. סגן מנהיג חמאס, ח'ליל אלחיה,אמר כי הצהרות טראמפ לא מפחידות או מחלישות את אחדות הפלשתינים וכי נוצרה הזדמנות להשיב את האחדות הפלשתינית, לעזוב את הסכמי אוסלו ולבטל את ההכרה בישראל.
התגובה הפלשתינית בשטח
תנועת חמאס אירגנה אמש עצרת מרכזית נגד "עסקת המאה", אלפי פלשתינים הפגינו במקומות שונים ברצועה ונמשכה תופעת הפרחת בלוני הנפץ לעבר ישראל, עם זאת, ההפגנו לא התקרבו לאזור הגבול עם ישראל. בשטחי הגדה היו עימותים מוגבלים בין עשרות מפגינים פלשתינים לבין כוחות צה"ל באזור רמאללה, כפר קדום ובאזור שכם, כמו-כן היו הפגנות מקומיות שבהן שרפו פלשתינים את דגלי ארה"ב וישראל ותמונות של הנשיא טראמפ וראש הממשלה נתניהו. על-פי גורמים בפתח, היום יתגברו ההפגנות בעקבות ההכרזה על "יום זעם", מחמוד עבאס הורה למנגנוני הביטחון שלו לא למנוע מהפגינים להגיע למחסומי צה"ל כדי להתעמת עם החיילים.
כמו-כן צפויות הפגנות ברצועה, בשטחי הגדה ובהר-הבית ביום שישי הקרוב.
לאן פני הדברים?
העולם הערבי מתחיל לעכל את מתווה השלום האמריקני החדש ואיננו פוסל אותו, מדינות ערב המתונות מוכנות לדון בתוכנית השלום החדשה בהובלת ארה"ב מבלי להזכיר את האיחוד האירופי והן מכירות בה כמנהיגה המובילה בעולם ובמזה"ת, הדבר מוכיח כי מחמוד עבאס נכשל עד כה בניסיונו להוציא את ארה"ב מהמשוואה בטענה כי היא איננה מתווך הוגן ונוטה לטובת ישראל.
מדובר בתוכנית שלום חדשה שהושקע בה עמל רב וחשיבה יצירתית "מחוץ לקופסא" והעולם הערבי המתון מוכן, על-פי תגובותיו הראשוניות, לתת לה סיכוי.
בימים הקרובים צפויים שני צמתים חשובים של קבלת החלטות שישפיעו על המשך הניסיונות לקדם את תוכנית השלום האמריקנית החדשה.
כינוס הליגה הערבית
הליגה הערבית אמורה להתכנס ביום שבת בקהיר בדרג של שרי חוץ על-פי בקשת הפלשתינים, במפגש ישתתף יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס אשר צפוי לדרוש ממדינות ערב לדחות על הסף את תוכנית השלום של הנשיא טראמפ ולהעניק גיבוי מלא לעמדה הפלשתינית. מחמוד עבאס מצפה לתמיכה מלאה בעמדתו שתאפשר לו לנהל מאבק מדיני בינלאומי תוך פנייה למוסדות הבינלאומיים כמו האו"ם ובית הדין הבינלאומי בהאג ובמקביל להניע בשטחי הגדה פעילות מחאה בסגנון אינתיפאדה או "התנגדות עממית" כפי שהוא מכנה אותה.
החשש הפלשתיני הגדול כרגע הוא מפני סיפוח ישראלי מיידי של צפון ים המלח, בקעת הירדן והחלת החוק הישראלי על ההתנחלויות בגדה וחלקים משטחי C וקביעת עובדות בשטח שלא ניתן לשנותן. מדובר במפגש חשוב מכיוון שמחמוד עבאס מקפיד לאורך שנות שלטונו לפעול רק לאחר שהוא מקבל מטרייה ערבית לתוכניותיו.
החלטה ישראלית על סיפוח
הממשלה אמורה להתכנס כבר ביום ראשון הקרוב, לדון בתוכנית האמריקנית ולאשר את סיפוח צפון ים המלח, בקעת הירדן וההתנחלויות ביהודה ושומרון. גורמים בכירים בפתח מזהירים כי הסיפוח המיידי של השטחים האלה בגיבוי ארה"ב הוא חציית "קו אדום" שיביא לאינתיפאדה שלישית נגד ישראל. לדברי הגורמים האלה, תנועת פתח תתחיל לתאם עם כל הפלגים הפלשתינים, כולל חמאס והג'יהאד האיסלאמי,תוכנית חרום לפעילות בשטח כדי לטרפד את הסיפוח הישראלי, דבר שיביא להסלמה גדולה והעלאת רף האלימות במזרח ירושלים ובשטחי הגדה. ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה את ראשי מערכת הביטחון להתכונן להסלמה בשטחי הגדה ובגבול הרצועה.
הכדור עבר למגרשם של הפלשתינים, ללא הסכמתם אי-אפשר להגיע לשלום מלא באזור, אולם נראה כי ההנהגה הנוכחית של הפלשתינים בראשות מחמוד עבאס איננה מוכנה להתפשר ולפתוח במשא-ומתן על התוכנית האמריקנית. "עסקת המאה" של טראמפ מקבעת את עקרון פתרון שתי המדינות לאחר נאום בר-אילן שבו הסכים ראש הממשלה נתניהו להקמת מדינה פלשתינית מפורזת, אולם גם זה איננו מספיק עבור ההנהגה הנוכחית של הפלשתינים, מחמוד עבאס רוצה לרדת מבמה הפוליטית הפלשתינית באש ובתמרות עשן, כפי שעשה יאסר ערפאת אחרי פסגת קמפ דיוויד, מבלי שעשה שום ויתור לארה"ב ולישראל על "הקווים האדומים" (ת'וואבת-בערבית) של הפלשתינים. נראה כי נוכח העמדה הזו הסכסוך הישראלי פלשתיני ימשך ביתר שאת ויעבור גם ליורשו של מחמוד עבאס בבוא העת.

תאריך:  29/01/2020   |   עודכן:  29/01/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תוכנית המאה
מירב ארד
בראיון לרשת CNN התייחס חתנו ויועצו של הנשיא טראמפ לתוכנית המאה: "יש שם 5 מיליון פלשתינים שלכודים בגלל הנהגה רעה. אם הפלשתינים יפספסו עוד הזדמנות, כמו פעמים רבות בבר, תהיה להם בעיה עם הקהילה הבינ"ל"
איציק וולף
ראש הרשות הפלשתינית הודיע כי הפלשתינים לא יקבלו את תוכנית המאה של הנשיא האמריקני    "עמדתנו לא השתנתה - אנחנו אומרים אלף פעם - לא, לא, לא"
איציק וולף
ערן דורון טוען כי מצער לראות שראש ממשלת ישראל מוכן בתמורה על שמירה של התיישבות יהודית ביהודה ושומרון לוותר על התיישבות יהודית בנגב
איציק וולף
נשיא ארצות הברית מציג את עיקרי תוכנית המאה    "מדינת ישראל רוצה שלום, לראשונה אישרה מפת גבולות, נדרוש מהפלשתינים לעזוב את דרך הטרור, ייתכן שזו ההזדמנות האחרונה של הפלשתינים    הצהיר על שמירת ירושלים מאוחדת, אך גם על הכרה בה כבירה הפלשתינית    נתניהו הדגיש בדבריו את ההכרה האמריקנית בריבונות בבקעה ובחלקים מיהודה והשומרון    אמר לטראמפ: אתה הידיד הטוב ביותר שהיה לישראל אי-פעם בבית הלבן
עידן יוסף
6% מהישובים הישראלים יהיו בריבונות פלשתינית ויחליטו אם להתפנות מרצון    הרש"פ תתחייב לפרק את החמאס מנשקו ותקים מדינה שבירתה אבו דיס    שלושה מקורות ישראלים ואמריקנים: טראמפ נגד מהלכי החלת ריבונות חד-צדדיים מיידיים    הטעמים: חושש שמהלך חד-צדדי ימנע את תמיכת מדינות ערב, ומקווה לזכות בתמיכה מאוחרת של הפלשתינים
רשימות נוספות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il