X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
יזבק. בתוך המים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
בעקבות אישור התמודדותה של היבא יזבק לכנסת
דרוש הליך לבירור עובדות, לא שקרים
חלוקת השופטים מצביעה על קווים פסיקתיים ואף פוליטיים הימין הקיצוני נפסל משום שהוא מתבטא בצורה גלויה יותר מאשר השמאל הקיצוני מתן המשקל הרב להצהרותיה של יזבק סותר את ההיגיון העליון ממשיך להירתע מפסיקה חדשנית גם כשהיא נחוצה המסקנה החוזרת ונשנית: יש לשנות מיסודו את הליך הפסילה
היבא יזבק תוכל להתמודד בבחירות לכנסת
איתמר לוין
חמישה שופטים מול ארבעה קבעו, כי אין מסה קריטית המוכיחה שחברת הכנסת מטעם הרשימה המשותפת תומכת הטרור - במיוחד לנוכח הצהרותיה המסתייגות ממאבק אלים * שופטי המיעוט: השכל הישר מלמד שמקומה אינו בכנסת; הבהרותיה מטרידות לא פחות מדבריה המקוריים * התמודדתה של לריסה טרימבובלר-עמיר אושרה פה אחד
לרשימה המלאה

1. חמישה מול ארבעה. זהו הרוב שאישר את התמודדותה של תומכת הטרור היבא יזבק לכנסת ה-23. דומה שמזמן לא היה פסק דין של בית המשפט העליון, בו ניתן לזהות בבירור, לפחות בצורה חלקית, קווים פסיקתיים ואף פוליטיים של חלק מן השופטים.
ענת ברון ומני מזוז, שתמכו באישור ההתמודדות, הם שניים מבין שלושת השופטים הטוענים באופן קבוע שיש לדון מחדש באופן עקרוני בהריסת בתי מחבלים. עוזי פוגלמן, שכתב את חוות הדעת המובילה של הרוב, נתפס גם הוא כנוטה יותר לצד השמאלי-ליברלי של בית המשפט. כך גם דפנה ברק-ארז. היחיד שקצת מפתיע הוא יצחק עמית, שאין לו זיהוי מובהק - ואולי לא במקרה הוא זה שהתלבט עד שהחליט לאשר את ההתמודדות.
מן הצד השני היו שלושה שופטים שמרנים מובהקים: נעם סולברג, דוד מינץ ויוסף אלרון. שני האחרונים הם מינויים של איילת שקד, הראשון הוא תושב גוש-עציון. את חוות הדעת המובילה של הארבעה כתבה הנשיאה אסתר חיות, שבאופן נדיר בתיקים מרכזיים מצאה את עצמה במיעוט. חיות מצויה על קו התפר שבין האקטיביסטים לשמרנים; במערכות הבחירות הקודמות היא כתבה את דעת הרוב שפסלה את מיכאל בן-ארי ובנצי גופשטיין ואישרה את הרשימה המשותפת.
2. שופטי הרוב נתנו משקל לכמה נקודות מרכזיות: מיעוט ההתבטאויות הפסולות של יזבק, הזמן שחלף מהן, הצהרותיה נגד הטרור והאלימות, הפסיקה המקובלת בנוגע לפסילת מועמדים. אבל הרושם המתקבל מקריאת פסק הדין הזה ומהשוואתו לקודמיו בשנה האחרונה הוא, שמועמדי השמאל הקיצוני פשוט פועלים בצורה יותר חכמה מאשר מועמדי הימין הקיצוני.
בן-ארי, גופשטיין וחבריהם אינם מסתירים את דעותיהם הגזעניות. ליתר דיוק, הם צועקים אותן לתוך כל מיקרופון אפשרי. לעומת זאת, יזבק ועופר כסיף מקפידים לזרוק התבטאויות בודדות ואז לטעון שהן לא מייצגות. והם גם מוכנים "להבהיר", "להתנצל", "להביע חרטה" - בניגוד לאנשי הימין האומרים: זוהי דעתנו וממנה לא נזוז. אם מותר להשתמש בבדיחה ידועה שהפכה למטבע לשון: אנשי הימין משתינים מהמקפצה, בעוד אנשי השמאל עושים זאת בתוך המים. ודי לחכימא ברמיזא.
3. משקל רב במיוחד ניתן להצהרותיה העדכניות של יזבק. תרשו לי לחזור כאן, בהתאמות הדרושות, על מה שכתבתי בשבוע שעבר, כאשר היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, חיווה את דעתו שההצהרות מכשירות את התמודדותה.
יש לי רעיון. כל מי שייתפס מעתה בעבירה מילולית - יגיש תצהיר שהוא לא התכוון והיום היה מדבר אחרת ומעכשיו הוא יהיה ילד טוב. זה יחול על מי שיסית לאלימות או לגזענות, זה יחול על מי שימסור עדות שקר בבית המשפט, זה יחול על מי שיגיש תלונת שווא למשטרה, זה יחול על מי שיוציא לשון הרע, זה יחול על מי שיסחט באיומים. בקיצור: על כל עבירה שהיא "רק" דיבור.
נשמע אידיוטי לחלוטין, נכון? הרי אי-אפשר לבטל עבירה כלא הייתה ולעשות זאת בהבל פה, רק משום שהעבירה עצמה הייתה בהבל פה. שאם לא כן - אפשר למחוק את כל העבירות המילוליות, כמו אלו שהזכרנו ועוד רבות אחרות. ואם נלך לפי אותו היגיון, אפשר יהיה לבטל כל הבטחה וכל סיכום בעל-פה פשוט על-ידי תצהיר דומה. שהרי קל וחומר: ומה אם עבירה פלילית ניתנת למחיקה בתצהיר, על אחת כמה וכמה - מעשה אזרחי-מסחרי.
אז אחרי שהסכמנו שזה מטופש, בלתי מעשי ואפילו מסוכן - נגלה לכם, שזהו בעצם הנימוק של בית המשפט העליון לכך שאין צורך למנוע את התמודדותה של יבזק לכנסת. אז נכון שהיא היללה את סמיר קונטאר ואת רוצחת ההמונים דלאל מוגרבי, אז נכון שהיא אמרה שלגיטימי להילחם נגד הכיבוש, אז נכון שהיא נגד החיסולים. אבל הרי היא הגישה תצהיר בו אמרה, שהיא אינה קוראת למאבק מזוין נגד ישראל ולא קראה לשימוש באלימות אפילו נגד חיילים. אז איך אפשר לא להאמין לה? היא הבטיחה לנו שלא התכוונה ושלא תגיד יותר דברים לא-יפים כאלה, אז איך אפשר לא לקבל את דבריה?
4. השופט יצחק עמית, שבסופו של דבר הכריע את הכף לזכותה של יזבק, אומר שגיבש את דעתו על-פי הפסיקה הנוהגת. את זה אני לא מבין. ברור שיש חשיבות רבה לאחידות בפסיקה ולוודאות שהיא יוצרת. אבל אחידות אינה קיבעון, ודאות אינה ראש בקיר. אם הנסיבות משתנות - גם הפסיקה צריכה להשתנות. עמית מתבטא כלפי יזבק בעוקצנות רבה ודוחה את כל תירוציה - ואז נסוג לפסיקה הנוהגת.
מי שמכיר את הפסיקה היום-יומית של בית המשפט העליון, יודע שלמעשה הוא מאוד שמרן. הוא עובד לפי עקרונות יסוד בני עשרות שנים, ונדרשות נסיבות מאוד חריגות כדי להביא אותו לשנות הלכות נקודתיות. לעיתים, הקורא עומד תוהה: אתם הרי בכירי ובחירי שופטי ישראל, הרי בידיכם נתונה הסמכות לקבוע את ההלכה המחייבת - ומדוע אתם נרתעים ומתנהגים כמו שופטים בבית המשפט לתביעות קטנות?
איש אינו אומר שבית המשפט העליון צריך להיות בית שופטים. איש אינו מצפה שבית המשפט ינהג שקנה נידף בפני רוח וישנה את דעתו השכם והערב. אבל אנחנו בהחלט מצפים, שדווקא בנושאים מרכזיים הוא יידע להתאים את עצמו לצרכים משתנים. ולענייננו: אם יזבק היללה לפני שנים אחדות שניים מהמחבלים האכזריים ביותר בהם נתקלנו, ואם היא כעת אינה מוכנה להתנער בצורה חד-משמעית מדברי הללו אלו - מה לי ולפסיקה הנוהגת? זהו מקרה המצריך אמירה ברורה, גם אם היא תקדימית. במקום זה, אנחנו מקבלים את סר האמפרי: אפשר לעשות הכל בפעם השנייה, אי-אפשר לעשות דבר בפעם הראשונה.
5. אני חוזר ואומר כיהבעיה הבסיסית היא בהליך הפסילה. ועדת הבחירות המרכזית היא גוף פוליטי, לא שיפוטי. בית המשפט העליון אינו שומע עדים. וכך יכולים טיפוסים כמו יזבק להגיש תצהירי חרטה (או חארטה), לא להיחקר עליהם ויהיו שופטים שיקבלו אותם כנתינתם מסיני. וזה כאשר מדובר בתצהירים של פוליטיקאים שיש להם עניין מובהק לומר את מה שרוצים לשמוע מהם. תמימות או היתממות - זה לא משנה; מתברר שיש מספיק שופטים בעליון שלנו שמוכנים לקנות את הלוקשים הללו.
מה שצריך הוא שינוי יסודי של ההליך, גם כדי למנוע מצב בו הרוב המפלגתי בוועדת הבחירות יוכל להתנכל למיעוט. ההליך כולו צריך להיות שיפוטי, עם שמיעת עדים ובחינת ראיות. לטעמי, יש להתחיל אותו בעתירה לבית המשפט המחוזי בירושלים, שידון בה בהרכב של חמישה שופטים. תהא אשר תהא ההחלטה - היא תעבור לבית המשפט העליון, בהרכב של תשעה שופטים. המחוזי יקבע ממצאי עובדה, העליון יוכל להחליט האם להתערב בהם או לשקול רק את היישום המשפטי שלהם. וכך נקבל הליך אמיתי, המבוסס על עובדות - לא תבשיל פוליטי, המזמין שקרים.

א"ב 852/20, אופיר כץ ואח' נ' היבא יזבק / פס"ד
בית המשפט העליון מאשר ברוב דעות את התמודדותה של היבא יזבק לכנסת ה-23 ופה אחד את התמודדותה של לריסה טרימבובלר-עמיר
תאריך:  10/02/2020   |   עודכן:  10/02/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דרוש הליך לבירור עובדות, לא שקרים
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
לוין מביך יותר משופטי העליון
ביביסט  |  10/02/20 08:19
2
שופטים שמאלנים אינם משלנו
בן נאמן  |  10/02/20 08:55
3
אין אמון בדבר והיפוכו
הפרדוקס  |  10/02/20 10:50
4
השוואה שאינה במקומה
נעם רבלין  |  10/02/20 14:44
5
פסק הדין אגב, נקבע מראש
באום  |  10/02/20 18:13
 
- הוצאת לי את המילים מהפה
נחשון וייס  |  11/02/20 02:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2020
איציק וולף
השופט הנדל נפגש עם נציגי הסיעות האחראים על שיבוץ נציגיהם בקלפיות והדגיש שהוא רואה חשיבות רבה שבקלפי יהיו נציגים משלוש סיעות שונות, תוך כדי שמירה על הכללים והעקרונות שקבעה ועדת הבחירות המרכזית
איציק וולף
מפלגת העבודה-גשר-מרצ מבקשת לבדל את עצמה משאר המפלגות ומתמקדת בתיקים ה'חברתיים'    פרץ: אשרת את עם ישראל בתיק חברתי כלכלי בכיר שאת תוכנו נבנה לקראת הקמת הממשלה החדשה
רות רזניק
מספר בני אדם מצומצם המנסים להיאחז בקרנות מזבח תפקידיהם ובאידיאולוגיות המשמשות לליבוי יצרים והעמקת השנאה והבידול בעם, שעד היום לא טרחו אפילו לבקר קיבוץ אחד, או מושב בעוטף עזה - הסופגים יום יום סכנות, ובחרדה רבה
עו"ד אברהם פכטר
תסמינים: אדישות, בידוד ל-21 יום לפני הבחירות, אפשר ללכת עם מסכות ואטמי אוזניים, כדי לא לשמוע את הקמפיינים המתסכלים, החוזרים על עצמם    נמאס לשמוע הבטחות והצהרות, שלא יקוימו ולא ימומשו    קשה להבין את הציבור שתומך בליברמן ובמיוחד את הח"כים של ישראל ביתנו, שהולכים אחר איווט כמו עכברים אחרי החלילן מהמלין שביו"ש
מירב ארד
טוענים: "בנט לא מכיר את הפרטים ולא את המהלכים הדיפלומטים מול הממשל האמריקני"    ימינה: "למה לתקוף את השותפים?"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il