X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
סוגיית השימוש באמצעי השב"כ מול הקורונה

לעקוב, אבל לא לשמור

איזון נכון בין הזכות לפרטיות לבין החובה להציל חיי אדם, הוא לאפשר למשרד הבריאות להשתמש בנתוני השב"כ - אבל לחייב להשמיד אותם אחרי שבועיים-שלושה
▪  ▪  ▪
נזק מינימלי לפרטיות [צילום: נתי שוחט, פלאש 90]

משבר הקורונה מעמיד את מערכת קבלת ההחלטות ברמה הלאומית במבחן קשה. לא רק שמדובר במשבר חמור, בגלל אובדן נרחב של חיי אדם שעלול להיות משמעותי אם ייעשו טעויות בהחלטה, אלא שהבעיה עצמה לא בדיוק ברורה, אין ניסיון קודם בפתרונה, וקשה ביותר גם ללמוד ממדינות אחרות עקב התנאים השונים.
המבנה הדמוגרפי הישראלי הוא ייחודי, ויש הבדלים בהתייחסות של קבוצות שונות לסכנה. לצד איכות רפואה גבוהה ביותר, ישראל ניצבת בפני מצב בעייתי בתשתיות הסיעוד. היכולת לשלוט באופן מלא בכניסה וביציאה מן הארץ שונה מן המצב במדינות אירופה היבשתית. המשק הישראלי חסון אך חייב להמשיך ולעמוד הן באילוצי משבר הקורונה והן באתגר הביטחוני העומד בעינו. יש לישראל, בשל אילוצי האיום הביטחוני, מאגר כלים ויכולות ייחודיים - מודיעיניים וטכנולוגיים - שחלקם ניתנים לתרגום למשימות המאבק במגפה.
כך, במסגרת המאבק נגד התפשטות הקורונה, התעורר הוויכוח על השימוש באמצעים טכנולוגיים למעקב אחרי חולי קורונה וכל מי שבאו איתם במגע. סוגיה זו ממחישה היטב את מורכבות קבלת ההחלטות בעת משבר כה קיצוני.
המורכבות נובעת מהמתח הקיים, שאינו ניתן ליישוב, בין מידת הוויתור שיש לעשות בתחום השמירה על זכויות האזרח ועל פרטיותו, לבין האמצעים שיש לנקוט כדי לשפר את היכולת לבצע טוב יותר את היעד של בריאות הציבור, בעיקר מניעת הידבקותם של רבים. יש יסוד להניח שהצלחה במשימה זאת תתרום גם להקטנת הנזק הכלכלי.
מה אמורה לתת הטכנולוגיה? היא תסייע לזהות באופן מדויק היכן שהו מי שזוהו כחולים, ותאפשר לאתר כל מי שהיה בסביבתם הקרובה בזמן שבו הם היו מדביקים פוטנציאליים. בידודם של כל מי שהיו בסביבתם של המדביקים תביא לכך שגם אם הם עצמם נדבקו במחלה הם ידביקו פחות אנשים נוספים, מה שמכונה "השטחת העקומה", או הורדת ה-0R: קרי, חולה אחד ידביק בשרשרת פחות אנשים מאשר ללא פיקוח שכזה.
מבחינת השמירה על בריאות הציבור, זאת משימה עליונה, כי פחות נדבקים ופחות חולים מאפשרים למערכת הבריאות לטפל טוב יותר באלה שחלו. שיטוח העקומה מביא באופן כמעט ישיר לכך שיש פחות חולים קשים הנזקקים להנשמה, ולכן גם לפחות מתים ("כמעט", כי זקנים ובעלי בעיות בריאותיות הופכים לחולים קשים יותר באחוזים גבוהים, והמעקב אינו מבדיל בין צעירים לזקנים). מכאן ברור מדוע עבור מערכת הבריאות, האמונה על המשימה הראשונה והחשובה ביותר, יכולת המעקב קריטית וממש חיונית לשם ביצוע משימתה: יישומה יציל חיים רבים.
בה בעת, אין ספק שיש כאן פגיעה בפרטיותם של אותם חולים ושל האזרחים התמימים שהיו בסביבתם. מעתה יידע "העוקב" (השב"כ ואולי משרד הבריאות) היכן הם היו ומתי, אף על-פי שלא חטאו כלל ולא עברו על שום חוק. ייתכן שאצל חלקם זאת פגיעה חמורה במיוחד, כי הם אינם רוצים מסיבה כלשהי שמישהו ידע על היותם במקום שבו שהו, וכל חטאם שגם אותו חולה היה בסביבה, שלא לטובתו ושלא לטובתם.
באופן תאורטי יהיו מעתה בידי שלטונות הביטחון והבריאות נתונים של אלפי אזרחים תמימים, ומי שיגיע למידע הזה יוכל לעשות בו שימוש לרעה, משימוש מסחרי ועד לסחיטה. דווקא החשש המושמע לגבי שימוש בו על-ידי גורמים פוליטיים נראה לי (על סמך ניסיוני הארוך) מופרך לחלוטין בנסיבות הישראליות. אין לגורמים הפוליטיים שום אפשרות להגיע למידע הזה, ושום גורם ביטחוני לא ישתף איתם פעולה באיזו סצינה אפלה של שימוש בחומר שכזה. נדירים ביותר המקרים שבהם הייתה הדלפה ממערכות הביטחון שיש להן יכולת המעקב הזאת, במשך 40 השנים שבהן הייתי מעורב בצורה זו או אחרת במערכת שעסקה בכך.
עם זאת, כדי שהנזק יהיה מינימלי, צריך לוודא שכל הנתונים הללו יימחקו לאחר זמן, נאמר לאחר שבועיים-שלושה, כזמן הסגר הנדרש כדי לוודא מי חלה ומי לא נדבק. ברור גם שכל נתון שעלה במעקב, לא ישמש אלא לאיתור אנשים אלה כדי להכניסם לבידוד, בלא שהמידע ששימש לשם כך יועבר לאיזה גוף ממשלתי ואפילו לא לקרובי משפחתם. כל המגעים על בסיס החומר הזה ייעשו עם בעל הטלפון עצמו, ללא קשר לאיזשהו אדם אחר.
אם כך ינהגו בחומר וישמידו אותו מיד לאחר מכן, הנזק ככל שיהיה לפרטיות האנשים יהיה מינימלי, והתועלת לשם מניעת הדבקה יכולה להיות משמעותית. התועלת, כך נראה לי, שווה את הנזק, במקרה זה, אבל זאת דוגמה לבעיה מורכבת שכל החלטה בה קשה ואינה מושלמת.

הכותב הוא עמית בכיר ע"ש אן וגרג רוסהנדלר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון. www.jiss.org
סדרת הפרסומים "ניירות עמדה" מטעם המכון מתפרסמת הודות לנדיבותה של משפחת גרג רוסהנדלר.
תאריך:  04/04/2020   |   עודכן:  04/04/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לעקוב, אבל לא לשמור
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מסתבר שהשב"כ עוקב אחרינו
חשדנית  |  4/04/20 23:04
2
דיפלומה אקדמית למובחרי הפשע
בן נאמן  |  5/04/20 10:27
 
- בן נאמן צודק במאה אחוז
חשדנית  |  10/04/20 17:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
איציק וולף
המשטרה פעלה במהלך השבת בשכונות שונות בירושלים    במאה שערים עצרה 10 אזרחים שניסו להפריע לשוטרים לפזר התכנסות אסורה    גם בשכונות אחרות פיזרו שוטרים מנייני תפילה שהתקיימו ברחוב ובבתי כנסת    לפחות 30 דוחות נרשמו למפרי תקנות משרד הבריאות    אלוף (במיל.) יוסי בכר ירכז את המאבק בקורונה בביתר עילית
ד"ר אודי לוי
המשטר האירני שוב משקר לאזרחיו, והפעם בנוגע לקורונה - הקוטלת אלפים מתושבי המדינה. האם המגיפה תגרום סוף-סוף לשינוי בהתנהלותו של המשטר, כולל מול ארה"ב? יש סיכוי של ממש לכך, אבל השאלה היא עד כמה מניעים של כבוד ימלאו תפקיד בשני הצדדים
אהוד ברק
יתכן שאנחנו ב׳נקודת הפיתול׳ של התפתחות המגיפה; אותה נקודה שמספר הנדבקים והחולים קשה מתחיל להחלש    השיפור המסתמן מותנה במענה דחוף ליעילות אכיפת הסגר בבני ברק ובקהילות חרדיות דומות ובטיפול מהיר בבתי אבות
איתן קלינסקי
דוד ארגז
כיון שהמגיפה תישאר איתנו כנראה למשך חודשים רבים, וכיון שלא ניתן להסתגר בבית לנצח, יש הכרח להסיר בהדרגה את הסגר. העיתוי הרצוי להפעלת המשק היא כשהמגפה בשלב דעיכה . השאלה היא כמובן לפי איזה מדד. מספר המקרים החדשים היומי הוא מדד בעייתי כי הוא מושפע מתמהיל הנבדקים וממספר הבדיקות שמבוצע. לכן אין להתייחס למספר האבסולוטי של מאובחנים בלבד. רצוי לקבוע כבר עתה מדגם קבוע ארצי ומייצג שיתבצע אחת לכמה ימים וישמש לאורך כל תקופת הניטור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il