X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אני מאמץ את הצו שבקע בהר סיני: צו קול הצדק - לפעול לחברה של צדק סוציאלי ולא של חברת צדקה עם פערים חברתיים לפעול לחברה שלא תשלים עם קיומה של קוטביות מעמדית כפי שקיימת היום בישראל
▪  ▪  ▪
דעת קהל עוינת [צילום: פלאש 90]

בימים אלו, שלמרבה הכאב והצער, מגפת הקורונה פגעה קשה בעיר עניה מאוד בישראל, בני ברק, כשכמחצית מתושביה נגועים במחלה, אני כאדם אתיאיסט שואב מארון הספרים היהודי ובמידה רבה מפרשת השבוע של השבת הגדול - "פרשת צו" ומהפטרת השבוע את הכמיהה לחברה, המבוססת על דפוסי שוויון חברתי. ביתר שאת אני מבקש לכונן חברה מבוססת על אדני צדק סוציאלי וצדק מדיני. "השבת הגדול" ו"פרשת צו" מתלכדים לקריאה לצדק סוציאלי ולצדק מדיני.
"פרשת צו", אותה קוראים בשבת שלפני הפסח, ידועה בשם "שבת הגדול". שבת זו מיוחדת באמונה המתחדשת שהתגלתה בה. מצביעה על היות חג הפסח לא רק חג המציין את החרות, אלא גם חג המבטא קבלת עולם ערכים מוסריים שמייצגת התורה. שבת בפתחו של חג החרות ואימוץ הצווים שמייצגת התורה. שבת המשלבת כמיהה לחרות עם כמיהה לחברה החיה על-פי סולם ערכים, להבנתי ערכי שוויון מוחלטים, שניתנו על-ידי האל, שמילא תפקיד משמעותי ומכריע במימוש היציאה מעבדות מצרים לחיי חרות.
הפרשה מתחילה בספר ויקרא פרק ו', בו דובר אלוהים אל משה: "צַו אֶת אַהֲרוֹן וְאֶת בָּנָיו לֵאמוֹר זֹאת תּוֹרַת הָעוֹלָה ....". מכאן שה"צו" מתייחס לצווים הקשורים במלאכת הקרבת הקורבנות על-ידי הכוהנים.
מלאכת הקרבת הקורבנות אינה עומדת על סדר היום של חיינו, לכן אני מאמץ את ציווי המלה "צו" מתוך נאמנות לערך הגלום בכלל "גָּדוֹל הַמְּצַוֶּה וְעוֹשֶׁה מִשֶּׁאֵינוֹ מְצַוֶּה וְעוֹשֶׁה". אני פתוח ל"צו", המחייב אימוץ צווי ערכים מוסריים והומניים של ספר הספרים, ובראש ובראשונה להיות כל ברואי בצלם שווים בפני בוראם ושווים בחייהם על אדמות.
קול מוסרי
אני מאמץ את הצו שבקע בהר סיני: צו קול הצדק - לפעול לחברה של צֶדֶק סוציאלי ולא של חברת צְדָקָה עם פערים חברתיים. לפעול לחברה שלא תשלים עם קיומה של קוטביות מעמדית כפי שקיימת היום בישראל.
צו מעשה הבריאה הוא קריאה לפעול להגנת היקום מפני סכנת הכחדה על-ידי מעשים בלתי אחראים של מכונת תעשיה דורסנית, שתאוות רווחי ממון מניעה אותה, בלי לתת את הדעת לנזקים לעתידו של הדבר הנפלא שנקרא טבע: "כִי אֶרְאֶה שָׁמֶיךָ מַעֲשֶׁה אֶצְבְּעוֹתֶיךָ, יָרֵחַ וְכוֹכָבִים אֲשֶׁר כּוֹנַנְתָּ" (תהילים ח' 4). אסור לכונן חברה שאינה מרסנת קפיטליזם חזירי, שמרעיל את האוויר בפליטות גזים מרעילים.
צו הקול המוסרי מתבטא באימוץ ההכרה, שיצר לב האדם הוא טוב מנעוריו. על הטוב הזה חובה עלינו לגונן בטיפוח מערכות של השכלה וחינוך, שיסיעו בבניית חברה שנעים ובטוח לחיות בה. פרשת "צו" יש בה כדי לעורר כל אחד לראות עצמו כחלק מישות גדולה יותר. לראות עצמו כמי שנכון לתרום ולפעול, כי גדולה המצווה ומי שעושה אותה. והמצוות אינן בהכרח רק ההלכות של שולחן ערוך המסדיר לנו את מערכת העשייה לפרטיה ולדקדוקיה.
בהפטרה של פרשת "צו" אנחנו קוראים בירמיהו פרק ז' פסוקים כ"א כ"ח. בנוסח אשכנז ממשיכים עד פרק ח' פסוק ג'. מן הראוי שנאזין לקול המחאה של הנביא ירמיהו. ירמיהו לועג לחברה ומנהיגיה, שאימצו את פולחן הקורבנות כערך טקסי ראשוני תוך רמיסה בוטה של ערכים סוציאליים וחברתיים. הוא למעשה לועג לאותם רבנים חשוכים, שחשבו שהם יודעים איך להביס את מגפת הקורונה, ולעגו למדע המזהיר מפני התקהלות. רבנים שעלו על שרטון החטא כשלא שמרו על נפשות, שהלכו שבי אחר צוויהם.
קול בודד
בהפטרה הנביא מקצין את דבריו בלעגו עד כדי אמירה: "כֹּה אָמַר אְלוֹהֵי צְבָאוֹת... כִּי לֹא דִּבַּרְתִּי אֶת אֲבוֹתֵיכֶם וְלֹא צִוִּיתִים בְּיוֹם הוֹצִיא אוֹתָם מִמִּצְרַיִם עַל דִבְרֵי עוֹלָה וָזֶבַח" (ירמיהו פרק ז' פסוקים 22-23)
בהפטרה של הפרשה אומר לנו הנביא את הדבר החשוב ביותר - העשייה הדתית הערכית מתבטאת בעשייה מוסרית ובהשתתת מסד לחברה של צדק סוציאלי. בלעדיהם אין ערך ואין ממשות לביטויי הטקס הפולחני. הנביא חוזר ושונה לא צוויתי את אבותיכם בעת היציאה ממצרים בקורבן זבח ועולה אלא - "תַּעֲשוּ מִשְׂפָּט ...גֵּר יָתוֹם וְאַלְמָנָה לֹא תַּעַשְׁקוּ" (שם פסוק 7).
מצער, שקולו המוסרי של הנביא ירמיהו היה קול בודד ונרדף על-ידי השלטון. במידה רבה יותר כואבת העובדה שהוא נרדף גם על-ידי דעת קהל עוינת. נרדף קשות על-ידי הממסד הדתי והממסד המונרכי.
קולו הצלול של ירמיהו במישור המדיני נגד המלחמה, ובמישוריות החברתית בעד צדק סוציאלי, כפי שבא לידי ביטוי בנבואותיו, גרם לבידודו החברתי. מכאן קצרה הדרך שתגובת הממסד השלטוני תהיה בוטה ותסתיים במאסר. סיבה ישירה להשלכתו לכלא בתנאי בידוד קשים קשורים במיוחד לאמירות, שנאמרו בפרק הזה.
חסרה לי היום העוצמה של הקול, אותו ביטא הנביא ירמיהו, קול ששחה נגד הזרם ולא נרתע מהמחיר שזה דרש ממנו. בימים אלו שאימת מגיפה קוטלת את חייהם של אלפי אנשים על פני כדור-הארץ אני לוקח איתי צידה לדרך מפרשת השבוע, לוקח את הכוח לחתור לחברה המבוססת על ערכי צדק חברתי וצדק מדיני. דווקא בימים אלו חשוב לכונן חשיבה חדשה איך להשתית בחברה מערכות של ערכים, שישמרו על כדור-הארץ ולא יתנו לגזי חממה לאיים על קיומו.

תאריך:  05/04/2020   |   עודכן:  05/04/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"השבת הגדול" ופרשת "צו"
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
מעלה גירה...
מגיב ותיק  |  5/04/20 14:47
 
- מ.ןתיק מעלה גרה של שנאה
מ. ותיק מעלה גרה  |  5/04/20 15:49
2
עוד משהו על חברה המושתת ...
מגיב ותיק  |  5/04/20 16:09
 
- המגיב הוותיק בעל ניסיון בסחי
הסחי מאוהב במגיב   |  5/04/20 18:21
3
ויש רבנים חשוכים
יש רבנים נאורים  |  5/04/20 16:45
4
עוד נפיחה פלצנית נבזית מהשופר
פלא יועץ  |  7/04/20 16:59
 
- מעריצים את המגיב פלא יועץ ל"ת
החמאס המטורפים  |  7/04/20 23:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
איציק וולף
המשטרה פנתה לקבלת חוות דעת של היועץ המשפטי לממשלה בעקבות פניות שנעשו אליה לאחר שיישובים קהילתיים וחקלאיים מנעו באופן עצמאי כניסה של אנשים שאינם מתגוררים במקום מחשש להתפשטות קורונה    "לא נמצא מקור חוקי עליו ניתן לבסס את הסמכות הנתונה ליישוב - בין אם הוועד המקומי, כישות של השלטון המקומי, או האגודה השיתופית - למנוע כניסה אל היישוב בנסיבות אלו"
ניסן בניטה
על חברות ובתי עסק לנקוט בכמה מהלכים ראשוניים הכרחיים בכדי למזער את הנזק העסקי הכלכלי עד כמה שניתן. ראשית, יש לבצע הערכת מצב ולקחת בחשבון את המקרה הקשה יותר, ובתוך כך להתייחס לכלל ההוצאות של העסק ולהעריך את הדחיפות והקדימות של כל הוצאה והוצאה
איציק וולף
שר הפנים דיווח לוועדת הקורונה בכנסת כי רוב החולים בירושלים הם משכונות חרדיות וכי בחלק מהשכונות יש ריכוזי חולים בשיעור גבוה מזה שנמצא בבני ברק    "פורים הוא כנראה אחת הסיבות המרכזיות להדבקה והבעיה העיקרית ביישובים החרדים"
אהוד פלג
כשחוסר ההגינות שולט בכיפה, איש איש דואג לעצמו (גם כדי שלא ירגיש "פראייר" - הפחד הלאומי הישראלי) והלכידות החברתית נפרמת. צחוק הגורל הוא שבסופו של דבר נמצא שלא רק שפגענו באחרים, אלא פעלנו גם בניגוד לאינטרס שלנו ופגענו בעצמנו
איציק וולף
ראש מטה המאבק בקורונה בעיר בני ברק מעריך שמספר הנשאים והאנשים שצריכים להיות בבידוד גדול בהרבה מן המדווח, בין היתר משום ש-50% מתושבי העיר לא מחזיקים טלפון חכם    "התושבים מתחילים להבין שבאנו לעזור להם, באמצע השבוע כבר יסמכו עלינו לגמרי ולא יטענו שבאנו לשים אותם בגטו"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il