X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ח"כ אחמד טיבי: בחינות המיון בשירות המדינה מוטות תרבותית השר לענייני מיעוטים: הצעות החוק האחרונות המפלות ערבים גורמות נזק אדיר למדינה כולם מסכימים שיש לשפר את אחוז הערבים בשירות המדינה
▪  ▪  ▪
"מבחני הכניסה לשירות המדינה מוטים תרבותית" [צילום: פלאש 90]

"שילוב ערבים רבים בשירות המדינה הינו אינטרס של הרוב באותה מידה שהוא אינטרס של המיעוט". כך אמר עו"ד חאלד חוסני זועבי, יו"ר ועד מחוז הצפון של לשכת עורכי הדין, ביום עיון שקיים (ה', 2.9.09) צוות ההשמה בשירות הציבורי של לשכת עורכי הדין בשיתוף ועד מחוז הצפון של הלשכה בנושא 'יצוג המיעוט הערבי בישראל בשירות המדינה'. הכנס התקיים במלון גולדן קראון בנצרת.
ראש הלשכה, עו"ד יורי גיא-רון, הדגיש כי הוקם בלשכה צוות השמה למגזר הציבורי, אשר נועד להרחיב את המשרות המשפטיות והלא משפטיות בשירות המדינה עבור עורכות דין ועורכי דין, ובמיוחד עבור עורכי הדין ועורכות הדין הערביים. לדבריו, התרשם מהשר אבישי ברוורמן לא רק מעצם העובדה שבחר למעשה אישית למלא תוכן את המשרה שהוצעה לו, כך שתכלול את ענייניהם של המיעוטים במדינת ישראל, אלא גם מן העובדה שמדובר בנושא המשרה הבכיר ביותר עד כה בישראל, אשר יש לו משרד ממשלתי, תקציב ונכונות אישית לעשייה כמיטב יכולתו, מרצו וכישרונו למען המיעוטים בישראל. "בכל הקשור לשילובם של בני המיעוטים בחברה הישראלית בכלל, ובחברה המשפטית בפרט, אני ולשכת עורכי הדין כולה לשירותו, ככל שנידרש לכך".
ואכן, השר לענייני מיעוטים, אבישי ברוורמן, אמר במהלך הכינוס כי "יעד אסטרטגי מרכזי הוא שוויון ושותפות שווה לאזרחי המדינה הערבים. ישנם אלמנטים בממשלת ישראל שהצעות החוק שלהם גורמות נזק אדיר למדינה". לדבריו "פריצת דרך כלכלית של מדינת ישראל מחייבת שינוי התייחסות לאוכלוסיה הערבית, וכן שינוי שיטת הממשל. אם ישראל הייתה משקיעה יותר באזרחי ישראל הערבים ומשלבת אותם בשוק העבודה, אז היה סיכוי לפריצת דרך. השאלה מה עושים ולא רק מדברים. אני איש ביצוע. אני מאמין בנושא הזה, כי הדנ"א של כל אחד הוא אותו דבר, השאלה היא בהזדמנויות".
סטטיסטיקות ומספרים
מנכ"ל משרד המשפטים, עו"ד משה שילה, הדגיש כי מאז קבלת התיקון לחוק שירות המדינה מינויים בדבר ייצוג הולם, אחוז העובדים הערבים והדרוזים מכלל עובדי המדינה נמצא בעלייה: מ-4.8% בשנת 2000 ל-6.67% בשנת 2008, כאשר בשנת 2008 אחוז העובדים הערבים והדרוזים מכלל העובדים שהתקבלו לשירות המדינה עמד על 11.66%. זאת לעומת 4.6% בשנת 2003. לעומתו, ח"כ אחמד טיבי רואה את חצי הכוס הריקה שבסטטיסטיקות: "נושא אי קבלת ערבים לשירות המדינה וחברות ממשלתיות הוא נושא שמעסיק אותנו מאוד, זו הסיבה שלראשונה הוקמה ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא של ערבים ובראשו עומד ח"כ ערבי, והנתונים המספריים נמסרו לראשונה בצורה מסודרת". לדבריו, הערבים מהווים כ-20% מהאוכלוסיה, אולם רק 6% מהם עובדים בשירות הציבורי.
הסרת חסמים
מבחני מנת משכל, מבחני פסיכומטרי, מבחני התאמה וכיוצא באלו, הם לעיתים קרובות מוטי תרבות. דעה דומה יש לח"כ אחמד טיבי על בחינות המיון בשירות המדינה: "בחינות המיון בשירות המדינה הן בחינות מוטות תרבות. יהודים בד"כ שמים את השאלות, והערבים מתבקשים לענות עליהן. עדיין הבחינות האלה קלות יותר למועמד היהודי".
לא רק ההטייה התרבותית של בחינות ההתאמה מקשה על בני המיעוטים, אלא גם הדימוי העצמי השלילי שלהם, אשר נוצר על-ידי האפליה ואשר מזין אותה, במעין מעגל שוטה: המשנה לראש הלשכה, ד"ר משה וינברג, מציין כי "בניגוד למועמד היהודי הטיפיקלי, המועמד מהמגזר הערבי לא מאמין במכרזים ציבוריים, לא נאבק על מקומו, חוזר ומציג מועמדותו, כאשר מתקבל לעבודה בטווח של שנתיים עד חמש הוא פורש. לכן, לא נמצא אנשים מהמגזר בעמדות ציבוריות גבוהות. כמו-כן, המועמד הממוצע מהמגזר איננו יודע למלא את המכרז ולהתמודד עם מכרז שגרתי".
לדבריו: "כתוצאה מכך עלה רעיון לפתוח מכינת הכנה כדי להכין מועמדים לקראת המכרזים. ראש הלשכה נענה ליוזמה. נעשה פיילוט בועד מחוז הצפון. נפתח בצורה מסודרת במסגרת המכון להשתלמות מכינה".
גם מנכ"ל משרד המשפטים, עו"ד משה שילה, ציין כי "בימים אלה מקדם הצוות הבין-משרדי בראשותי לליווי עבודת משרדי הממשלה ולהסרת החסמים בשירות המדינה, עבודת מטה על חקיקה ממשלתית יחד עם נציגים של משרד הפנים, מרכז השלטון המקומי ורשות החברות הממשלתיות בנושא הרחבת חובת הייצוג ההולם של האוכלוסיה הערבית, כך שזו תחול מעבר לשירות המדינה, כגון תאגידים סטטוטוריים, רשויות מקומיות וחברות ממשלתיות".

תאריך:  03/07/2009   |   עודכן:  03/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הלשכה נאבקת באפליית ערבים במגזר הציבורי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
"כולם מסכימים"? מיזה כולם? TB?
ארז עוז  |  4/07/09 21:15
2
לאויבי היהודים יש לנהוג בהתאם! ל"ת
גימי-יהודי מיהודה  |  5/07/09 00:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שירלי בר דיין
בני יהודה שבה ארצה אחרי הניצחון באזרבייג'אן. לוזון: "רק חצי עבודה"
ענבל בר-און
עו"ד רון גזית: איני מבין מדוע קמה מהומה בעקבות הדברים    האם ברק "יצא מן הארון" או שמא חזר על דעותיו הידועות זה מכבר? תלוי במידת הפופוליזם של המגיב
מערכת אתר ספורט 5
הביסה את אילת 4:8. ניצחון לחדרה, הפסד ראשון לכפ"ס
אלעזר לוין
הערבויות בסך 37 מיליון שקלים    החברה חולקת על עמדת הבנק    הערבויות - בגין פרויקט במרכז ירושלים
עופר וולפסון
מרשלים פדרליים פשטו על דירת היוקרה במנהטן והכריחו את אשתו של מיידוף לצאת ממנה מבלי לקחת דבר    בשבוע שעבר הסכימו התובעים כי תוכל לשמור על 2.5 מיליון דולר שאינם קשורים להונאה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il