X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
לפי הצעת החוק של ח"כ שלמה מולה תוכלנה ועדות מקומיות לתכנון ולבנייה להפקיע קרקעות לצורכי "דיור בר השגה"
▪  ▪  ▪
גם דירה צנועה למגורים הינה משימה בלתי אפשרית עבור זוגות מסוימים

רכישת דירה לזוג צעיר שאין לו שום נקודת פתיחה (ירושה או מתנה מהוריו) הינה כמעט בלתי אפשרית. מחד-גיסא, הוא אינו יכול לרכוש דירה, אלא (אולי) לאחר שנים רבות של חיסכון מעבודה, מאידך-גיסא, בזמן הזה עליו להתגורר היכן שהוא, ואם הזוג הצעיר משלם שכר דירה, הוא אינו יכול 'לנשום' תוך כדי, ובטח לא 'לשים משהו בצד' בשביל רכישת דירה.
דומה כי שוק הנדל"ן נועד בשביל מי שנולדו עם כפית של כסף בפה (או לפחות כפית של בטון). המודעות בשוק הנדל"ן נראות כאילו נוסחו במדינה דמיונית שבה אין בני אדם, אלא דמויות עשירות, מגוהצות ומסודרות בחיים, שכמו נלקחו אופרות הסבון: דירת ארבעה חדרים במרכז הארץ שואפת למיליון שקלים, וריחוק מן המרכז לא ממש מוזיל את העלויות (אלא אם כן אתה מתגורר בנהריה, או בשדרות).
בכלל, דומה כי עושק אחרים הפך להשקעה מבוקשת ולרכישה מבטיחה: בעלי דירות מוכרים כוכונים של 20 עד 40 מטרים, תוך שהם מבטיחים "תשואה" של 10-7 אחוזים. אם נקלף את הטרמינולוגיה הנדלניסטית, ונתרגם זאת לשפת היום-יום של האנשים העובדים ומזיעים, זה יהיה צריך להיות מנוסח: "העבר הלאה את העושק. כיום אני עושק אותך, ומוכר לך דירה פצפונת במיליון - מיליון וחצי ש"ח. תוכל לחלק אותה, ואת שני חלקי הדירה להשכיר ב-25,000 שקלים לחודש, מה שיניב לך תשואה נהדרת של עשרה אחוזים בחודש. מי שיגור בדירה יצטרך להשקיע אחוזים ניכרים מכספו בתשלום שכר הדירה, כך שאין סיכוי שאי פעם הוא יוכל לחסוך בשביל דירה משל עצמו".
אצל יהודים ישנה תפישה של 'להעביר את זה הלאה', קרי: אם עשו עבורך מעשה טוב, עשה משהו טוב עבור מישהו אחר. בשוק הנדל"ן זה עובד אחרת. תן לאחר לעשוק אותך, על-ידי כך שתרכוש דירה בהון תועפות. מהיכן תשלם את המשכנתה? השכר אותה למישהו אחר, עשוק אותו, אל תאפשר לו מרחב נשימה כלכלי, וכך תשיב לעצמך את ההשקעה שבהיעשקות על-ידי מי שמכר לך. נכון שבשפת מודעות הנדל"ן מנסחים זאת בשפה מכובסת כגון "השקעה", "תשואה", "למשקיעים חכמים", "להזדרז" ו"לשיפוץ" (זאת מילת הקוד לחירבה שנמכרת במחיר מופקע. שפץ אותה, חלק אותה, והצטרף לזרם הטרנדי של עושקי אחרים. זה בערך כמו לאמר על אישה מכוערת "לניתוח פלסטי" או על גבר חסר השכלה "ללימוד").
למרות אגדות סבא וסבתא, 'יד נעלמה', אלף לילה ולילה של הכלכלה וכו', השוק אינו מסייע למי שזקוקים לדיור. הוא מסייע בעיקר ל"משקיעים". אלו יקנו 3, 4, 5, דירות, "ישפצו" את אלו שהן "לשיפוץ", יחלקו, ויאפשרו לנו, לעם הפשוט, להתגורר במרחב מחיה של עשרים מטרים תמורת האתנן של 2,500 שקלים לחודש.
אז מסתבר של"יד הנעלמה" שמתנהגת כמו איבר בגוף שאיבד שליטה על עצמו עקב פרובלמה מוטורית, צריך לחבר ראש. הראש הזה, כך מסתבר, הם ארבעה חכ"ים שהחליטו ליצוק 'טיפל'ה רגולציה' ל'יד הנעלמה': החכ"ים הם שלמה מולה, נחמן שי, אלי אפללו ודניאל בן סימון. מישהו צריך לעשות 'פו' במרק החם, לווסת קצת את השוק, והם נרתמו למשימה.

הרעיון, והדרכים ליישומו

"עיריות רבות בהן ישנה גהות בתעריפי הדירות להשכרה ולרכישה, כדוגמת עיריית תל אביב יפו מייחסות חשיבות רבה לקידום נושא דיור בר השגה בתחומה, זאת מתוך רצון לווסת את כוחות השוק, המביאים להעלאת מחירי הדירות לקניה ולהשכרה כאחד, במטרה לשמר את אוכלוסיות העתיד של העיר, ובכלל זה זוגות צעירים, סטודנטים ואוכלוסיות במצוקה.
האמרת מחירי הדירות מביאה לתוצאות שליליות המשפיעות על המרקם העירוני, במובנים רבים, כמו למשל, יציאת אוכלוסיה מן העיר, לרבות זוגות צעירים וסטודנטים; העלאת ריכוזי הפשיעה ותוצאות נוספות בעלות השלכות כלל עירוניות. כיום ברחבי העולם החלו יותר ויותר מדינות לבסס מודלים של התערבות בשוק הנדל"ן, וזאת במטרה לאפשר דיור בהישג יד אף באמצעות השלטון המקומי".
(מתוך דברי ההסבר להצעת החוק)
הצעת החוק תקנה באמצעות תיקונים בפקודת העיריות, ובחוק התכנון והבניה, התשכ"ה – 1965 לעירייה סמכות להפקיע קרקעות לצורך בניית דיור בר השגה, וזאת באמצעות הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. דומה כי אם תכנסה לשוק דירות חדשות להשכרה, והפעם, במחיר סביר, יעלה ההיצע, ירד הביקוש, ולא ניתן יהא להשכיר כוכון קטן (מדוגם ככל שיהיה) במרכז תל אביב במחיר המופקע של בין 2,000 ל–3,000 שקלים. אם לא ניתן יהא להשכיר במחירים מופקעים כאלו ("תשואה, תשואה") גם לא ניתן יהא למכור את הכוכים האלו, שכל שווים נובע מן האפשרות לעשוק מישהו אחר באמצעותם, במחירים מופקעים. התוצאה, גם שווי הדירות ל"השקעה" ירד. והתוצאה: שוק הנדל"ן המטורף יבריא, לפחות טיפונות, מ'שפעת החזירים' שלו.

להצעת החוק
הצעת חוק התכנון והבניה (תיקון – הפקעה לצרכי דיור בר השגה), התשס"ט–2009
תאריך:  02/08/2009   |   עודכן:  03/08/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורן בוקשטיין
קופץ המשולשת עבר 16.65 מ', גזאצ'ו לא עבר את הרף בריצת 1,500 מ'
עידן יוסף
המתפרעים מחו על פינוי שתי משפחות ערביות שפלשו לבתים השייכים ליהודים, לאחר שביהמ"ש הורה לפנותם
עמר בנוביץ
מינויו של וירובניק יאושר כשהנהלת האיגוד תתכנס
ענבל בר-און
כיום, בעל מוגבלות אשר רוצה להתאים את דירתו למוגבלותו, נדרש לאישור שכניו    הם מצידם, יכולים למרר את חייו    לא עוד?
אלעזר לוין
הרבוע הכחול שכר 1,850 מ"ר לפי 2.5% מהמחזור   שוכרים אחרים ישלמו עד 100 דולר למ"ר לחודש    הושכרו 12% משטחי הקניון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il